Skrapande ljud från cylindern

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen

Skrapande ljud från cylindern

Inlägg av Asddfgf4 »

Tjena, jag var nyss ute och körde en sväng och tyckte jag hörde nåt konstigt,skrapande ljud, så jag stängde av motorn och rullade en bit med avstängd motor för att se om det var bromsen, men det var det inte.

Sen startade jag i friläge, och då kom ljudet tillbaka. Det låter som att det kommer från cylindern eller möjligtvis växellådan, och jag är lite orolig, för det har inte låtit såhär innan. Det låter både när jag ger gas och på tomgång...

Är det någon som känner igen va det kan vara? Tänkte att det möjligtvis kan vara dålig växellådsolja, jag bytte för inte så länge sen, men hade inte "växellådsolja" i den då, utan 10w-40 motorolja... trodde det skulle funka :P Bör jag byta?
Bild
Användarens profilbild
donkeyO.o
Farsans gamla zündapp

Inlägg av donkeyO.o »

Hur långt har den gått?
Stolt jävla svensk.

kika in på mitt projekt :) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=48964
Bild
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen

Inlägg av Asddfgf4 »

runt 4000 mil, jag har kört typ 1500 av dom kanske, vet inte om han bytt cylinder eller kolv innan jag köpte den.
Bild
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen

Inlägg av Asddfgf4 »

dubbelpost, jag vet, men behöver hjälp folk :(
Bild
Användarens profilbild
alj0h
Svårstartad skrothög

Inlägg av alj0h »

Hehe, kanske dags för en motorrenovering? ;) Förövrigt så är det rätt olja du hade i växellådan :)
Desto mer jag lär mig om tjejer, desto mer älskar jag min moppe!
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen

Inlägg av Asddfgf4 »

hel motorrenovering? :O Fml.....
Bild
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen

Inlägg av Asddfgf4 »

trodde den kanske var kolvringar eller nåt som är i dåligt skick? :P
Bild
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen

Inlägg av Asddfgf4 »

trippelpost nu då, men tänkte bara berätta: Jag höjde munstycket från 73 till 80 innan det började låta, samt att jag tankade med 4-takts bensin( motorn är 2t), har det någon betydelse? Jag har spearat oljesmörjing, men kanske påverkar det ändå?
Bild
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp

Inlägg av xoldero »

Asddfgf4 skrev:trippelpost nu då, men tänkte bara berätta: Jag höjde munstycket från 73 till 80 innan det började låta, samt att jag tankade med 4-takts bensin( motorn är 2t), har det någon betydelse? Jag har spearat oljesmörjing, men kanske påverkar det ändå?
Finns väl inget som heter 4-takts bensin?? 2-taktsbensin är ju vanlig bensin blandat med olja iaf... Men jag tror också att den skulle behöva en totalrenovering om den gått 4000 mil :/
Användarens profilbild
Börniee
Gasres

Inlägg av Börniee »

Asddfgf4 skrev:trippelpost nu då, men tänkte bara berätta: Jag höjde munstycket från 73 till 80 innan det började låta, samt att jag tankade med 4-takts bensin( motorn är 2t), har det någon betydelse? Jag har spearat oljesmörjing, men kanske påverkar det ändå?
4takts bensin är ju inte oljeblandad så nu så kan den skära om du inte har en oljepump som pumpar in olja :)
Mitt Rieju Rrx Projekt
kjelle skrev:
moliki skrev:bara föra att man hänger på det här forumet så betyder det inte att man tänker sladda, drifta och leka runt med bilen man har som första bil.
Är du utrustad med penis kommer du att göra det.
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

xoldero skrev:
Finns väl inget som heter 4-takts bensin?? 2-taktsbensin är ju vanlig bensin blandat med olja iaf... Men jag tror också att den skulle behöva en totalrenovering om den gått 4000 mil :/
finns färdiga dunkar med bensin, tex aspen och där står det 2:takt eller 4:takt osv.

du har ju ändå separat oljesmorning då det är precis samma bensin som du tankar på en mack, förutom att den ska vara mer ren och miljövänlig.

4000mil på en lite moppemotor är ganska mycket. tippar på ny kolv, cylinder iallafall. har du otur måste veven bytas också
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
donkeyO.o
Farsans gamla zündapp

Inlägg av donkeyO.o »

Om veven samt lagrerna inte är bytta någon gång kanske det är dax`??
Stolt jävla svensk.

kika in på mitt projekt :) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=48964
Bild
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen

Inlägg av Asddfgf4 »

Det är aspen 4 takts bensin, och löste skrapljudet genom att hälla i en klick olja direkt i tanken, antar att oljeblandaren inte pumpar ut tillräckligt med olja te motorn nu när jag har större munstycke. Men i vilket fall, jag kontaktade han som jag köpte moppen av, och han sa att han hade bytt kolv/cylinder/vevstake/förgasare/avgassystem och all el på mopeden när han köpte den, och då hade den gått ca 3000 mil, så jag har tydligen inte kört så mycket som jag trodde eller så är skiten ur funktion ^^ Men ah, fick löst problemet, tror bara jag ska ställa in oljepumpen :))
Bild
Skriv svar