Ledsen mätare-glädje mätare

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Alyzzzer
Kinaraket
Inlägg: 1189
Blev medlem: 29 november 2012, 20:23

Ledsen mätare-glädje mätare

Inlägg av Alyzzzer »

Tjena tänkte bara fråga om "ledsen mätare" finns alltså de som visar mindre ön vad moppen går i?:)

Mvh
Användarens profilbild
byYn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 720
Blev medlem: 25 juli 2011, 01:22
Ort: Luleå

Inlägg av byYn »

Ja det finns, kan vara att mätaren är trasig men även att du bytt däck till större men inte bytt givare, t.ex bytt från SM-däck till crossdäck då kan det bli fel :)
Bild
Alyzzzer
Kinaraket
Inlägg: 1189
Blev medlem: 29 november 2012, 20:23

Inlägg av Alyzzzer »

Hm okej:)
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Originalmätaren på min Senda visar ~20% lägre än cykeldatorn, bilmätare o.s.v. Mätfel går åt båda hållen, hastighetsmätare visar generellt lite högre än verklig fart (eftersom man kan åka olagligt fort utan att veta om det om mätaren visar lägre än verklig) men då och då går det åt andra hållet.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Alyzzzer
Kinaraket
Inlägg: 1189
Blev medlem: 29 november 2012, 20:23

Inlägg av Alyzzzer »

ah okej för min slider visar 50 men känns som det går så jädra mycket fortare :/

urpluggat 5 gram e min setup
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Jag har ännu inte tärffat på en hastighetsmätare som visat rätt, vare sig på bilar motorcyklar eller mopeder. De visar alltid mer än vad rätta hastigheten är. En del håller sig till 3-4 km mer andra kan slå på 5-8 km fel.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
kjsebbe
Svårstartad skrothög
Inlägg: 285
Blev medlem: 19 december 2011, 12:34
Ort: Haparanda

Inlägg av kjsebbe »

Alyzzzer skrev:ah okej för min slider visar 50 men känns som det går så jädra mycket fortare :/

urpluggat 5 gram e min setup
Testa med GPS.
perrenatorGH
Elmoped
Inlägg: 42
Blev medlem: 9 april 2013, 21:36
Ort: Umeå

Inlägg av perrenatorGH »

men varför visar inte mätarna bara rätt? jag menar,,varför är det gjädjemätare?
Jag vill ha snygga fram och baklyktor till min Speedfight 2 -06, några tips?
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Jag tror att hastighetsmätarna är medvetet kontruerade att visa för lite av säkerhetsskäl för att ge marginaler.

GPS visar rätt hastighet, men det är lätt att lura GPS eftersom att den inte visar rätt när du kör uppförbackar eller nedför. Det gäller att mäta när du kör på plan mark.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Hastighetsmätaren påverkas också av storleken på hjulen. Sätter du på däck av högre eller lägre profil kommer hastighetsmätaren visa någon km fel.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Två anledningar:

1: ALLA mätare har en viss felmarginal. Ju nogrannare tillverkade, desto mer exakta blir dom förvisso, men dom blir också betydligt dyrare - och fordonstillverkare vill bygga med billiga delar.

2: Eftersom vi redan konstaterat att alla mätare kan visa lite fel får man sedan koncentrera sig på att göra det felet så betydelselöst som möjligt. Om mätaren visar 5km/h under verklig fart och någon åker dit för 5km/h fortkörning är det tillverkarens fel - här kanske det inte vore så "farligt" men i t.ex. USA skulle tillverkare/säljare förmodligen kunna stämmas på löjligt stora belopp då, det skulle inte vara bra publicitet för tillverkaren oavsett var det händer.
Om mätarna tillverkas med så "hög" nogrannhet så dom kan visa t.ex. +/- 5km/h så siktar man på att dom ska visa ~5km över verklig fart. De flesta visar ~5km över verklig fart då, några ända uppåt 10km för högt (ingen åker dit för fortkörning utav det), några visar neråt rätt fart men ingen visar under rätt fart.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Alyzzzer
Kinaraket
Inlägg: 1189
Blev medlem: 29 november 2012, 20:23

Inlägg av Alyzzzer »

nån som har nån bra gps hastighets mätare att rekomendera till mig?
för de stämmer va? :S
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

En annan sak som varit populär hos mopedtillverkare är att medvetet att låta hastighetsmätarna visa mer än vad riktiga hastigheten är för att höja prestigen hos sitt eget märke. Detta märktes särskilt på äldre mopeder från 1970 -tal. De visade 45-50 km, när verkliga hastigheten var 30-35. Hastighetsmätarna var på dessa moppar närmast ett skämt.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Alyzzzer
Kinaraket
Inlägg: 1189
Blev medlem: 29 november 2012, 20:23

Inlägg av Alyzzzer »

Alyzzzer skrev:nån som har nån bra gps hastighets mätare att rekomendera till mig?
för de stämmer va? :S
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Alyzzzer skrev:
Alyzzzer skrev:nån som har nån bra gps hastighets mätare att rekomendera till mig?
för de stämmer va? :S
Dem flesta GPS på marknaden stämmer bra, allt från den billigaste till den dyraste. Hastigheten på ditt fordon mäts från satelit.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Alyzzzer
Kinaraket
Inlägg: 1189
Blev medlem: 29 november 2012, 20:23

Inlägg av Alyzzzer »

mm okej så alla appar e likadana? :)
perrenatorGH
Elmoped
Inlägg: 42
Blev medlem: 9 april 2013, 21:36
Ort: Umeå

Inlägg av perrenatorGH »

ahaa tack :)sant
Jag vill ha snygga fram och baklyktor till min Speedfight 2 -06, några tips?
Alyzzzer
Kinaraket
Inlägg: 1189
Blev medlem: 29 november 2012, 20:23

Inlägg av Alyzzzer »

Tjena! Har mätt upp med tre olika gps mätare nu och alla visar runt47-48 men min visar 53. Men tycker inte de borde stämma för har urpluggat och 4,5 G vikter.:/ v-ringen e Dock kvar.

En till fråga kan en moppe ha för många hästar men gå i 50?
Användarens profilbild
YamahaMarcus
Traktor pöjken
Inlägg: 1287
Blev medlem: 29 februari 2012, 21:20
Ort: Ljungskile

Inlägg av YamahaMarcus »

Jo det stämmer min mätare visar cirka 40-50 när mopeden går i 80 :)
Alyzzzer
Kinaraket
Inlägg: 1189
Blev medlem: 29 november 2012, 20:23

Inlägg av Alyzzzer »

Men visar gps mätarna på app store den rätta hastigheten?alla tre visar samma.

Och kan en moppe ha för många hästar men gå 50?:)
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Alyzzzer skrev:Men visar gps mätarna på app store den rätta hastigheten?alla tre visar samma.

Och kan en moppe ha för många hästar men gå 50?:)
Om alla 3 visar samma så är det förmodligen den hastigheten som gäller.

Ja, den kan vara nerdrevad etc.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
tS
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 735
Blev medlem: 13 februari 2011, 13:31
Ort: Karlstad

Inlägg av tS »

Alyzzzer skrev:Tjena! Har mätt upp med tre olika gps mätare nu och alla visar runt47-48 men min visar 53. Men tycker inte de borde stämma för har urpluggat och 4,5 G vikter.:/ v-ringen e Dock kvar.

En till fråga kan en moppe ha för många hästar men gå i 50?
Ta bort v-ringen så kommer du komma upp i lite högre fart. min slider visade 60-65 utan v-ring + lite vikter och fjädrar.
[spoiler]Bild[/spoiler]
Alyzzzer
Kinaraket
Inlägg: 1189
Blev medlem: 29 november 2012, 20:23

Inlägg av Alyzzzer »

Ah okej, tänkte bara om just kategorin gps mätare stämde bra...?:)

Men det med hästar tänkte jag bara om polisen kom till skolan och bänka de.:/ men om de skiljer så lite borde de inte a nån fara
Användarens profilbild
Fredd_e
Road-rage
Inlägg: 872
Blev medlem: 24 december 2010, 21:14
Ort: Malmö

Inlägg av Fredd_e »

runners skrev:Jag har ännu inte tärffat på en hastighetsmätare som visat rätt, vare sig på bilar motorcyklar eller mopeder. De visar alltid mer än vad rätta hastigheten är. En del håller sig till 3-4 km mer andra kan slå på 5-8 km fel.
min 940 slår fel på 1-2km runt 70km/h när man ligger över 130-140+km/h så är det max 2-3km
och nyare bilar är exakt så du måste ju ha kört gamla pisse bilar
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

Alyzzzer skrev:Ah okej, tänkte bara om just kategorin gps mätare stämde bra...?:)

Men det med hästar tänkte jag bara om polisen kom till skolan och bänka de.:/ men om de skiljer så lite borde de inte a nån fara
dem kommer knappast till skolan och bänkar den, väldigt väldigt sällan dem bänkar en moppe gör den inte över 50 så bryr dem sig inte
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Alyzzzer
Kinaraket
Inlägg: 1189
Blev medlem: 29 november 2012, 20:23

Inlägg av Alyzzzer »

Ah okej för mätarn visar 55 men då går jag på gpsen som visar 48.:) tack för hjälpen
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Fredd_e skrev:
runners skrev:Jag har ännu inte tärffat på en hastighetsmätare som visat rätt, vare sig på bilar motorcyklar eller mopeder. De visar alltid mer än vad rätta hastigheten är. En del håller sig till 3-4 km mer andra kan slå på 5-8 km fel.
min 940 slår fel på 1-2km runt 70km/h när man ligger över 130-140+km/h så är det max 2-3km
och nyare bilar är exakt så du måste ju ha kört gamla pisse bilar

Jag har haft inte mindre än 3 stycken 940 en av dessa visade hastighetsmätaren 7 km fel på hastigheten runt 50 och ännu mera vid högre hastigheter. Sedan finns det inte något som du påstår att nyare bilar visar mindre fel än äldre. Jag har kört otaliga alldeles nya bilar där fortfarande hastighetsmätarna visar fel. Om du inte vet och bara antar, ska du inte i heller prata.

Sedan säger du gamla pissebilar. Vad vet du om bilar överhuvudtaget? Om vi ska kalla några bilar för pissebilar så tror jag att de flesta människor saknar de ädre bilarna. Nya bilar är fullsmäckade med datorer, som styr hit och dit. När det går sönder blir det dyrt när folk lämnar in de i verkstäder och då menar jag ...verkligen dyrt.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Alyzzzer
Kinaraket
Inlägg: 1189
Blev medlem: 29 november 2012, 20:23

Inlägg av Alyzzzer »

Alyzzzer skrev:Ah okej för mätarn visar 55 men då går jag på gpsen som visar 48.:) tack för hjälpen
Skriv svar