Mopeden beter sig konstigt!

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
Timmää
Farsans gamla zündapp

Mopeden beter sig konstigt!

Inlägg av Timmää »

Tjena! Idag när jag hade monterat på en ny gasvajer då min andra gick sönder så satte jag tillbaks luftburken på förgasarn och startade den, så när jag startade den så började den vråla och bröla för fullt och lät jättemycket så jag dödade den snabbt.. Efteråt så såg jag att det var som en liten glipa mellan luftburken och förgasarn för att luftburken hade gått sönder där lite.. Tror ni att det var därför den brötade och lätt så mycket? Eller vad tror ni är problemet? Har jag kanske monterat på nått fel? Väldigt tacksam för svar!
Kolla in mitt Beta projekt!

Beta RR projektet

Söker delar till slider!

Bild
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

Hur mycket lät den? Går trotteln hela vägen ner? Du hör väl. Vart ifrån de låter och sen kolla vf de gör så och fixa de, ja mycket möjligt
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
Dillpojken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Dillpojken »

kan hända att den dragit tjuvluft. så försök trycka till den om de går eller fixa på något annat sätt
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power

Inlägg av tacopaj »

Jag tror att den drar tjuvluft
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax
Användarens profilbild
Timmää
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Timmää »

david96 skrev:Hur mycket lät den? Går trotteln hela vägen ner? Du hör väl. Vart ifrån de låter och sen kolla vf de gör så och fixa de, ja mycket möjligt
Den lät väldigt mycket, ja toppen på förgasaren är ju på så då är väll trotteln hela vägen nere? Okej tack, tror att den drog tjuvluft ska kolla på det imon.. Tack alla :)

Beta RR projektet

Söker delar till slider!

Bild
Användarens profilbild
Aprilia-Mx
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Aprilia-Mx »

Att den "vrålade" och "bröla" jättemycket kan vara att den varvade när du startade den. Gick varvtalsmätarn i taket? Om så har du, antagligen, när du monterade nya gasvajern, spänt den alldeles för hårt. Den kan vara kortare än den gamla och då "gasar" den automatiskt.

Been there done that... Kolla om det är samma längd på första vajern som den nya!
Rädda liv. Kör som en kvinna!

Följ gärna på Instagram! :) J_HBJERKENSJO :)
Användarens profilbild
Timmää
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Timmää »

Aprilia-Mx skrev:Att den "vrålade" och "bröla" jättemycket kan vara att den varvade när du startade den. Gick varvtalsmätarn i taket? Om så har du, antagligen, när du monterade nya gasvajern, spänt den alldeles för hårt. Den kan vara kortare än den gamla och då "gasar" den automatiskt.

Been there done that... Kolla om det är samma längd på första vajern som den nya!
Har ingen varvtalsmätare. Vajern är 2m lång och bra mycket för lång än vad jag behöver.. När jag startade moppen så hade jag bara monterat på gasvajern på förgasarn inte på gashandtaget.. (ville se så att gasvajern funka) finns det nått sätt att se om jag har spänt den för hårt utan att öppna förgasarn igen? Jag tycker att gasvajern verkade vara och fungera som min gamla innan den gick sönder. Förresten! tror ni det är dåligt för motorn om detta händer? finns det risk för att den skär eller liknande om detta händer igen när jag startar? :shock:

Beta RR projektet

Söker delar till slider!

Bild
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

Nej finns ingen risk för de och ni som säger tjuvluft, hur kan den dra de om trotteln är i botten och det är glapp vid luftburken? Isåfall skulle den bara få en annan luftmängd senare när han kör
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
YamahaMarcus
Traktor pöjken

Inlägg av YamahaMarcus »

Så är min original burk, den drar tjuvluft som ett svin och bara drar upp i maxvarv och går inte ner så ja..
Användarens profilbild
Timmää
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Timmää »

Tack ! Jag ska gå ut o kolla på det nu :)

Beta RR projektet

Söker delar till slider!

Bild
Användarens profilbild
Timmää
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Timmää »

Jag vet att jag dubbelpostar nu och förlåt för det.. Men ska bara säga att det är fixat nu! Jag hade monterat trotteln fel, Tack allihoppa för hjälpen :D

Beta RR projektet

Söker delar till slider!

Bild
Skriv svar