kicken!? :O

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
draceN96
Farsans gamla zündapp

kicken!? :O

Inlägg av draceN96 »

tja har bytt lameller och kopplingsfjädrar, har ett problem med kicken.. kollat på hasses film och gjort precis likadant! först funkade den nog knappt alls. den tar jätte lite nu, måste typ kicka "lugnt" och det fjädrar inte tillbaka.. har fjädern när och allt. när man kör så åker den ned.. ngn som vet? och även ett tips för att lägga packningen till kopplings kåpan rätt? har pajjat 2st xd
kolla mitt Derbi Senda x-race 04 projekt: http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=31150
>(ångrar mej att jag inte la upp Rieju drac / hyper projektet :( men kolla mitt galeri så ser du LITE av det )
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Hade samma problem häromdagen. Satte allting fram och tillbaka flera gånger utan att lyckas, men sen gav Börnie mig tipset om att trycka ner kicken, sen trä genom kick axeln genom motorkåpan och sen sätta dit axeln in i blocket och sätta på kåpan. Funkade fint för mig, bara att lirka och trixa. Är inte så lätt att förstå nu när man skriver det, men när du väl sitter framför moppen lär du förstå hur du skall gå tillväga sedan. För att gära det lättare för dig:

* 1: Dra ner kicken
* 2: Trä in kickaxeln genom kåpan en bit
* 3: Tryck in kickaxeln i blocket
* 4: Nu känner du om kicken fjädrar tillbaka eller inte
* 5: (Håll nere kicken hela tiden)
* 6: Trä in motorkåpan emot blocket som det skall sitta om nu kicken fjädrar tillbaka.

Sätta dit packning:

* 1: Först tar du bort motorkåpan
* 2: Trär på packningen (Skall vara två stöd distanser som sticker ut ur blocket som du kan lägga packningen på.)
* 3: Eller så trär du genom en skruv genom kåpan sen genom packningen, gör detta på några ställen.
* 4: Skruva fast allting som det skall vara!
* 5: Förhoppningsvis sitter allting som det skall och kicken fjädrar tillbaka. Dra inte åt motorbultarna för hårt, dra åt tills du känner att det tar stopp liksom.

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=46090

Sen hur du lyckas förstöra två kopplingskåpas - packningar förstår jag inte. ;) Jätte lätt att sätta dit den!

Hoppas att du löser det, lycka till. :)
Användarens profilbild
draceN96
Farsans gamla zündapp

glömmde

Inlägg av draceN96 »

glömmde även säga att det är en AM6 motor ;) men ehm jo jag har tänkt på det där med skruva i och lägga packningen rätt och du har även rätt på att det sticker ut två skruvar från blocket som ska hjälpa till med att lägga packningen rätt. men du måste lirka på kåpan för att få på den och då har packningen en tendens för att lägga sig lite fel, tex det går sönder precis i dom hålen som skruvarna ska sitta. (alltså det blir uppdraget typ som om du har stoppat i fingret i hålen och dragit nedåt.
kolla mitt Derbi Senda x-race 04 projekt: http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=31150
>(ångrar mej att jag inte la upp Rieju drac / hyper projektet :( men kolla mitt galeri så ser du LITE av det )
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

Har du förspänt fjädern rätt? Tror inte de gör så den är spändare alltså gör om rätt, och ja det fungerar inte likadant som på derbis riktigt, och + roxxen du gör det på ett jävla svårt sätt...

Sätta dit packning:

* 1: Först tar du bort motorkåpan
* 2: Lägg lite pakningsmassa runt om på kopplingskåpans sida
* 3: Lägg pakningen på den lilla mängden paknings massa så hålena är rätt på kopplingskåpan.
* 4: Skruva fast så svårt är de inte

Dra inte åt motorbultarna för hårt, dra åt tills du känner att det tar stopp liksom.
helt smart där
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power

Inlägg av tacopaj »

Håller oxå på och sätta tillbax den där motorkåpan, men när man ska få den där kickfjädern att sitta rätt så finns det ju en till metal grej, jag vet inte hur jag ska beskriva det riktigt men den går att snurra med fingret..
Erik_ vet säker vad jag pratar om ^^
iaf.. hur/var ska den sitta? :? :)
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax
Användarens profilbild
saile96
King of the street

Inlägg av saile96 »

kleta fast pakningen i blocket bara...
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

tacopaj skrev:Håller oxå på och sätta tillbax den där motorkåpan, men när man ska få den där kickfjädern att sitta rätt så finns det ju en till metal grej, jag vet inte hur jag ska beskriva det riktigt men den går att snurra med fingret..
Erik_ vet säker vad jag pratar om ^^
iaf.. hur/var ska den sitta? :? :)
Bild?
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power

Inlägg av tacopaj »

Sry jag var sen med bilden men här kmr den iaf..
Bild
den inringade grejen där, var ska den sitta? och hur?
:)
Bild
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power

Inlägg av tacopaj »

^ Någon?? ^
Bild
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Ska bara gå in imellan ett par kanter på blocket (eller motsvarande) så den inte kan snurra med drevet.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power

Inlägg av tacopaj »

Erik_ skrev:Ska bara gå in imellan ett par kanter på blocket (eller motsvarande) så den inte kan snurra med drevet.
Tack! man lär sig nåt nytt varje dag!
Bild
Skriv svar