70cc Aluminium eller gjutjärn?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Lame
Elmoped
Inlägg: 91
Blev medlem: 8 juli 2012, 16:59

70cc Aluminium eller gjutjärn?

Inlägg av Lame »

Vad tycker ni håller bäst och är bäst överlag på 70cc cylinder ALUMINIUM eller GJUTJÄRN? Till Yamha Slider om det spelar roll?
Användarens profilbild
GreckE
Kinaraket
Inlägg: 1057
Blev medlem: 5 februari 2012, 04:25
Ort: RÄMSEL

Inlägg av GreckE »

Gjutjärn har länge livslängd en aluminium, men aluminium har bättre kylförmåga än gjutjärn.
Lådbilsprojekt! NYSTART in och lägg en kommentar!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=41350
PieForMidgets
Elmoped
Inlägg: 49
Blev medlem: 10 juni 2012, 20:47

Inlägg av PieForMidgets »

GreckE skrev:Gjutjärn har länge livslängd en aluminium, men aluminium har bättre kylförmåga än gjutjärn.
Bättre värmeledare likaså
Lame
Elmoped
Inlägg: 91
Blev medlem: 8 juli 2012, 16:59

Inlägg av Lame »

Men är det stor skillnad på livslängden? Jag kommer sköta om min cylinder bra rätt olja och bra men mängd i början o så
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Lame skrev:Men är det stor skillnad på livslängden? Jag kommer sköta om min cylinder bra rätt olja och bra men mängd i början o så
Båda håller fint, men gjutjärn sägs ju hålla längre. Förmodligen pga att en alu-cylinder ofta varvar mer.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Allminum har en rad fördelar. Den avleder varme betydligt bättre än järncylindern och ger därmed sig av med överskottsvärme fortare järn. Därav ger allminum bättre prestanda. Men att tänka på är att allminum är betydligt känligare än järn när det gäller överhettning och kan därför lätt bli skev och ta tjuvluft. Så rejäl kylning är att rekommendera särkilt om man kör trimmat.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Nicasilet är MYCKET hårdare än gjutjärn. Så teoretiskt ska aluminiumcylindrar hålla mycket längre!

Gjutjärn har dock fördelen att kunna borras om.
Lame
Elmoped
Inlägg: 91
Blev medlem: 8 juli 2012, 16:59

Inlägg av Lame »

Är fortsvarande inte säker på vad jag ska köpa?? Vill ha det som håller bäst igentligen men endå låter aluminium bättre men ifall jag skulle köpa gjutjärn vilken cylinder ska jag satsa på då pollini eller malossi
Användarens profilbild
Hebbe
Svårstartad skrothög
Inlägg: 315
Blev medlem: 3 januari 2011, 22:48

Inlägg av Hebbe »

Lame skrev:Är fortsvarande inte säker på vad jag ska köpa?? Vill ha det som håller bäst igentligen men endå låter aluminium bättre men ifall jag skulle köpa gjutjärn vilken cylinder ska jag satsa på då pollini eller malossi
Jag hade en Alu cylinder till min Slider, i den nöp 2 kolvar och en smällte men jag honade bara om den och böt bara kolv tre gånger sen tröttnade jag och letade reda på kylkåpan xD Så om du kör alu som jag skulle rekomendera, se till att den kyls väl :)
Användarens profilbild
KOLVBulten
Svårstartad skrothög
Inlägg: 303
Blev medlem: 19 december 2011, 18:09

Inlägg av KOLVBulten »

alu
Bild
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Bara jag som stör mig grovt på rubriken? :roll:
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Lame
Elmoped
Inlägg: 91
Blev medlem: 8 juli 2012, 16:59

Inlägg av Lame »

jag kommer ha slidern dagligen till att transportera mig och stunta lite. Men den kommer användas varje dag. Vad rekomenderar ni?
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Inlägg av p0d1 »

Persson97 skrev:Bara jag som stör mig grovt på rubriken? :roll:
Bara jag som stör mig på dina skitposts du gör rätt så ofta? Nepp.

Va ont eller håll bara tyst.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Bra nicasil kan hålla betydligt längre än gjutjärn. Dåligt nicasil kan slitas snabbare, och desto värre, det finns större risk att det lossnar flagor av det.

Nu har ju alla regler undantag, men generellt skulle jag sikta på aluminiumcylinder om jag skulle köpa något dyrt kvalitetsmärke som ska ge mycket effekt (såna brukar iofs ändå bara finnas som aluminiumcylindrar), medan det kan vara mer lämpligt med gjutjärn om det handlar om en billig cylinder.

Oavsett vad man har för cylinder, utan bra luftfilter, vettig olja i rätt mängd, tillräcklig kylning och hyfsad koll på vad man sysslar med kommer man ta livet av alla cylindrar i förtid.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
svartafaran
Elmoped
Inlägg: 32
Blev medlem: 25 oktober 2012, 14:58

Inlägg av svartafaran »

köp en alu cylinder. tar du hand om moppen så kommer den gå att använda utan problem varje dag.
Skriv svar