Allminum har en rad fördelar. Den avleder varme betydligt bättre än järncylindern och ger därmed sig av med överskottsvärme fortare järn. Därav ger allminum bättre prestanda. Men att tänka på är att allminum är betydligt känligare än järn när det gäller överhettning och kan därför lätt bli skev och ta tjuvluft. Så rejäl kylning är att rekommendera särkilt om man kör trimmat.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
Är fortsvarande inte säker på vad jag ska köpa?? Vill ha det som håller bäst igentligen men endå låter aluminium bättre men ifall jag skulle köpa gjutjärn vilken cylinder ska jag satsa på då pollini eller malossi
Lame skrev:Är fortsvarande inte säker på vad jag ska köpa?? Vill ha det som håller bäst igentligen men endå låter aluminium bättre men ifall jag skulle köpa gjutjärn vilken cylinder ska jag satsa på då pollini eller malossi
Jag hade en Alu cylinder till min Slider, i den nöp 2 kolvar och en smällte men jag honade bara om den och böt bara kolv tre gånger sen tröttnade jag och letade reda på kylkåpan xD Så om du kör alu som jag skulle rekomendera, se till att den kyls väl :)
Bra nicasil kan hålla betydligt längre än gjutjärn. Dåligt nicasil kan slitas snabbare, och desto värre, det finns större risk att det lossnar flagor av det.
Nu har ju alla regler undantag, men generellt skulle jag sikta på aluminiumcylinder om jag skulle köpa något dyrt kvalitetsmärke som ska ge mycket effekt (såna brukar iofs ändå bara finnas som aluminiumcylindrar), medan det kan vara mer lämpligt med gjutjärn om det handlar om en billig cylinder.
Oavsett vad man har för cylinder, utan bra luftfilter, vettig olja i rätt mängd, tillräcklig kylning och hyfsad koll på vad man sysslar med kommer man ta livet av alla cylindrar i förtid.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.