Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo
GW skrev:Hoppas nån hjälper, tack på förhud mvh
jonkyboys skrev:Jag var iväg och köpte ett lik härom dan
Var någon för bara ett tag sen bänkade 1100hk (eller däromkring) ur ett rödblock, tror han laddade ca 3bar då också.Erik_ skrev:Du hoppar över viktiga detaljer som motorernas volym, om dom har överladdning o.s.v.
Antalet cylindrar säger inte så mycket. Det är dock så att ju större en kolv är, ju längre slaglängd en motor har och ju högre den varvar, desto högre belastning utsätts delarna för - om jag minns rätt nu fyrdubblas krafterna av dubbel slaglängd eller dubbelt varvtal, och i klartext betyder det att belastningarna blir för stora för att en motor med lång slaglängd och stor cylinderdiameter (alltså tung kolv) ska tåla höga varvtal.
Vridmoment gånger varvtal ger effekt. Vridmoment hänger mestadels på cylindervolym och eventuellt laddtryck. Med en given volym & ev. laddtryck måste alltså varvtalet ökas om man vill ha mer effekt. Med fler mindre cylindrar får man en motor som tål högre varvtal, och därmed kan ge mer effekt.
...men till sist hänger det på hur mycket effekt man vill plocka ut, och vilka kompromisser man accepterar för att nå dit. Det går plocka ut uppåt 1000hk ur en motor baserad på den som sitter i Volvo 740, men då kommer livslängd och hållbarhet vara KRAFTIGT begränsad.
Tack för ett bra svar! Lärde mig lite där också!Erik_ skrev:Du hoppar över viktiga detaljer som motorernas volym, om dom har överladdning o.s.v.
Antalet cylindrar säger inte så mycket. Det är dock så att ju större en kolv är, ju längre slaglängd en motor har och ju högre den varvar, desto högre belastning utsätts delarna för - om jag minns rätt nu fyrdubblas krafterna av dubbel slaglängd eller dubbelt varvtal, och i klartext betyder det att belastningarna blir för stora för att en motor med lång slaglängd och stor cylinderdiameter (alltså tung kolv) ska tåla höga varvtal.
Vridmoment gånger varvtal ger effekt. Vridmoment hänger mestadels på cylindervolym och eventuellt laddtryck. Med en given volym & ev. laddtryck måste alltså varvtalet ökas om man vill ha mer effekt. Med fler mindre cylindrar får man en motor som tål högre varvtal, och därmed kan ge mer effekt.
...men till sist hänger det på hur mycket effekt man vill plocka ut, och vilka kompromisser man accepterar för att nå dit. Det går plocka ut uppåt 1000hk ur en motor baserad på den som sitter i Volvo 740, men då kommer livslängd och hållbarhet vara KRAFTIGT begränsad.
GW skrev:Hoppas nån hjälper, tack på förhud mvh
jonkyboys skrev:Jag var iväg och köpte ett lik härom dan
Helt korrekt!potog skrev:En bil går ju jämnare med fler cylindrar.... V12 är med andra ord lite bekvämare att ha å göra med
Du kan ju få 5k+ i hk med V8 så den är ju inte i underläge så direkt med tanke på att 8 cylindrar väger ju mindre än 12. Är så himla många olika anledninger till vilken som är bäst. Tex form på kolvar, vilket material sakerna är gjorda av, är det cirkulerande dump ventil eller inte. Är det turbo eller kompressor. Vad för öppningstider på ventilerna, utformning av grenrör, vikt på vevaxel, längd på vevstakar, utformning av kanalerna i blocket, vad avgastempen ligger på, hur sitter spridarna, bränsletryck, vad för bränsle, storlek av intercooler, temp på luften som kommer in i motorn, vikt på svänghjul, vilken kamaxel formation kör dom enkel eller dubel vipparmar eller ej, är cylindrarna i V eller i följd, olje temp, komp, data styrningen, flöde, och sen en massa andra grejer...
Som du förstår är det en hel del som spelar inn om ni undrar så arbetar jag med motorutveckling just nu
Där har vi väl det bästa svaret på skillnaden egenetligen.MrAndersson skrev:Nu ska vi se om ja får all fakta rätt.
Veyron behöver "endast" 250 hk för och komma upp i 320 km/h, resterande 750 hk behöver den för o klara yttligare 119 cm/h, vilket visar hur mycket mer effekt de behövs för och klara dom sista km/h.
Sedan är ju Agera R i en klass för dig. 0-300-0 går på 21.19 sekunder, om vi jämför det med Veyron.
Veyron för 0-300 på 20.7 sek, 0-300-0 gör den på 27.8 sek. Vilket betyder att Ageran gör nästan 0-300-0 på samma tid som Veyron gör 0-300, då ska ni veta att detta är en av dom svåraste sakerna i hela bilvärlden.
Koenigsegg är ju en klass för sig. Går bilen sönder skickar dom en mekaniker till dig på nästa flyg.
Även greppet i deras bilar är sjukt, 1.6G ska de till innan Ageran släpper i kurvor.
Dessa 2 bilar är inte som något annat! De är inte heller likadana på något sätt. Ageran är lite som en F1 bil, medan Veyron är lite som en dyr snabb limousine i princip.
potog skrev:En bil går ju jämnare med fler cylindrar.... V12 är med andra ord lite bekvämare att ha å göra med
Du kan ju få 5k+ i hk med V8 så den är ju inte i underläge så direkt med tanke på att 8 cylindrar väger ju mindre än 12. Är så himla många olika anledninger till vilken som är bäst. Tex form på kolvar, vilket material sakerna är gjorda av, är det cirkulerande dump ventil eller inte. Är det turbo eller kompressor. Vad för öppningstider på ventilerna, utformning av grenrör, vikt på vevaxel, längd på vevstakar, utformning av kanalerna i blocket, vad avgastempen ligger på, hur sitter spridarna, bränsletryck, vad för bränsle, storlek av intercooler, temp på luften som kommer in i motorn, vikt på svänghjul, vilken kamaxel formation kör dom enkel eller dubel vipparmar eller ej, är cylindrarna i V eller i följd, olje temp, komp, data styrningen, flöde, och sen en massa andra grejer...
Som du förstår är det en hel del som spelar inn om ni undrar så arbetar jag med motorutveckling just nu
Nå i topp fart gör det ingen skillnand men du får bättre accMura skrev:potog skrev:En bil går ju jämnare med fler cylindrar.... V12 är med andra ord lite bekvämare att ha å göra med
Du kan ju få 5k+ i hk med V8 så den är ju inte i underläge så direkt med tanke på att 8 cylindrar väger ju mindre än 12. Är så himla många olika anledninger till vilken som är bäst. Tex form på kolvar, vilket material sakerna är gjorda av, är det cirkulerande dump ventil eller inte. Är det turbo eller kompressor. Vad för öppningstider på ventilerna, utformning av grenrör, vikt på vevaxel, längd på vevstakar, utformning av kanalerna i blocket, vad avgastempen ligger på, hur sitter spridarna, bränsletryck, vad för bränsle, storlek av intercooler, temp på luften som kommer in i motorn, vikt på svänghjul, vilken kamaxel formation kör dom enkel eller dubel vipparmar eller ej, är cylindrarna i V eller i följd, olje temp, komp, data styrningen, flöde, och sen en massa andra grejer...
Som du förstår är det en hel del som spelar inn om ni undrar så arbetar jag med motorutveckling just nu
tror fan inte bilen går fortare för den kör med öppen dump eller inte
och det hela intressanta här mellan dessa motorerna jag tycker är hur mycket överladd dom har, v16an kanske bara laddar 1bar medans v8an laddar 2bar
sen kan man ju utgå efter det hur bra motorerna är...
Jaha, då är de bara att vänta tills någon lägger upp på youtube där dom laddar 2 eller 2,5 bar eller mer i en bugatti då? Den borde väl få många häst då..Mura skrev:potog skrev:En bil går ju jämnare med fler cylindrar.... V12 är med andra ord lite bekvämare att ha å göra med
Du kan ju få 5k+ i hk med V8 så den är ju inte i underläge så direkt med tanke på att 8 cylindrar väger ju mindre än 12. Är så himla många olika anledninger till vilken som är bäst. Tex form på kolvar, vilket material sakerna är gjorda av, är det cirkulerande dump ventil eller inte. Är det turbo eller kompressor. Vad för öppningstider på ventilerna, utformning av grenrör, vikt på vevaxel, längd på vevstakar, utformning av kanalerna i blocket, vad avgastempen ligger på, hur sitter spridarna, bränsletryck, vad för bränsle, storlek av intercooler, temp på luften som kommer in i motorn, vikt på svänghjul, vilken kamaxel formation kör dom enkel eller dubel vipparmar eller ej, är cylindrarna i V eller i följd, olje temp, komp, data styrningen, flöde, och sen en massa andra grejer...
Som du förstår är det en hel del som spelar inn om ni undrar så arbetar jag med motorutveckling just nu
tror fan inte bilen går fortare för den kör med öppen dump eller inte
och det hela intressanta här mellan dessa motorerna jag tycker är hur mycket överladd dom har, v16an kanske bara laddar 1bar medans v8an laddar 2bar
sen kan man ju utgå efter det hur bra motorerna är...
GW skrev:Hoppas nån hjälper, tack på förhud mvh
jonkyboys skrev:Jag var iväg och köpte ett lik härom dan
Du måst ju haft bättre bränsle pump, rail och spridare om man ska kunna öka turbo trycket med 1,5 bar. För har du mer luft så måste du ha mer bränsleTechnoMen skrev:Jaha, då är de bara att vänta tills någon lägger upp på youtube där dom laddar 2 eller 2,5 bar eller mer i en bugatti då? Den borde väl få många häst då..Mura skrev:potog skrev:En bil går ju jämnare med fler cylindrar.... V12 är med andra ord lite bekvämare att ha å göra med
Du kan ju få 5k+ i hk med V8 så den är ju inte i underläge så direkt med tanke på att 8 cylindrar väger ju mindre än 12. Är så himla många olika anledninger till vilken som är bäst. Tex form på kolvar, vilket material sakerna är gjorda av, är det cirkulerande dump ventil eller inte. Är det turbo eller kompressor. Vad för öppningstider på ventilerna, utformning av grenrör, vikt på vevaxel, längd på vevstakar, utformning av kanalerna i blocket, vad avgastempen ligger på, hur sitter spridarna, bränsletryck, vad för bränsle, storlek av intercooler, temp på luften som kommer in i motorn, vikt på svänghjul, vilken kamaxel formation kör dom enkel eller dubel vipparmar eller ej, är cylindrarna i V eller i följd, olje temp, komp, data styrningen, flöde, och sen en massa andra grejer...
Som du förstår är det en hel del som spelar inn om ni undrar så arbetar jag med motorutveckling just nu
tror fan inte bilen går fortare för den kör med öppen dump eller inte
och det hela intressanta här mellan dessa motorerna jag tycker är hur mycket överladd dom har, v16an kanske bara laddar 1bar medans v8an laddar 2bar
sen kan man ju utgå efter det hur bra motorerna är...
[/spoiler]potog skrev:Du måst ju haft bättre bränsle pump, rail och spridare om man ska kunna öka turbo trycket med 1,5 bar. För har du mer luft så måste du ha mer bränsleTechnoMen skrev:Jaha, då är de bara att vänta tills någon lägger upp på youtube där dom laddar 2 eller 2,5 bar eller mer i en bugatti då? Den borde väl få många häst då..Mura skrev:
tror fan inte bilen går fortare för den kör med öppen dump eller inte
och det hela intressanta här mellan dessa motorerna jag tycker är hur mycket överladd dom har, v16an kanske bara laddar 1bar medans v8an laddar 2bar
sen kan man ju utgå efter det hur bra motorerna är...
GW skrev:Hoppas nån hjälper, tack på förhud mvh
jonkyboys skrev:Jag var iväg och köpte ett lik härom dan
För att inte tala om kompsänkningen du måste göra för att ladda så mycket, kommer ju spika direkt annars. Sen ska ju stakar och så vidare hålla för effekten vilket inte lär bli billigt. Visst att de är rejält byggda från grund men tillräckligt för att ladda 2,5 bar i en såpass stor motor tror jag bara kommer bli fel.potog skrev:Du måst ju haft bättre bränsle pump, rail och spridare om man ska kunna öka turbo trycket med 1,5 bar. För har du mer luft så måste du ha mer bränsle
Rättelse där.potog skrev:Nå i topp fart gör det ingen skillnand men du får bättre accMura skrev:potog skrev:En bil går ju jämnare med fler cylindrar.... V12 är med andra ord lite bekvämare att ha å göra med
Du kan ju få 5k+ i hk med V8 så den är ju inte i underläge så direkt med tanke på att 8 cylindrar väger ju mindre än 12. Är så himla många olika anledninger till vilken som är bäst. Tex form på kolvar, vilket material sakerna är gjorda av, är det cirkulerande dump ventil eller inte. Är det turbo eller kompressor. Vad för öppningstider på ventilerna, utformning av grenrör, vikt på vevaxel, längd på vevstakar, utformning av kanalerna i blocket, vad avgastempen ligger på, hur sitter spridarna, bränsletryck, vad för bränsle, storlek av intercooler, temp på luften som kommer in i motorn, vikt på svänghjul, vilken kamaxel formation kör dom enkel eller dubel vipparmar eller ej, är cylindrarna i V eller i följd, olje temp, komp, data styrningen, flöde, och sen en massa andra grejer...
Som du förstår är det en hel del som spelar inn om ni undrar så arbetar jag med motorutveckling just nu
tror fan inte bilen går fortare för den kör med öppen dump eller inte
och det hela intressanta här mellan dessa motorerna jag tycker är hur mycket överladd dom har, v16an kanske bara laddar 1bar medans v8an laddar 2bar
sen kan man ju utgå efter det hur bra motorerna är...
bensinskalle skrev:Rättelse där.potog skrev:Nå i topp fart gör det ingen skillnand men du får bättre accMura skrev:
tror fan inte bilen går fortare för den kör med öppen dump eller inte
och det hela intressanta här mellan dessa motorerna jag tycker är hur mycket överladd dom har, v16an kanske bara laddar 1bar medans v8an laddar 2bar
sen kan man ju utgå efter det hur bra motorerna är...
Vinner du något i acc vinner du i toppfart. Varför skulle något acca fortare men inte få högre toppfart? Nu snackar vi rent generellt eftersom ditt argument är generellt.
Sen det största felet. Återcirkulerande eller öppen dump gör ingen som helst skillnad på effekt. Eventuella skillnader är så minimala att det inte är värt att nämna.
Vilken dump man använder beror helt och hållet på vilket insprutningssystem man har. Har man lmm måste man ha återcirkulerande då systemet blir lurat annars. Det fungerar dock att ha öppen om man har fuelcut, men det är inte bra och motorn går skit om man släpper av gasen snabbt och gasar på igen.
Man har inget undertryck före turbon, inget nämnvärt i alla fall. Turbon har ju helt fri väg att suga in luft dit genom luftfiltret och lite rör, om dom strypte särskilt mycket skulle det ju givetvis strypa effekten mycket också.potog skrev: när du har återcirkulernade dump så för du den luft som du dumpat in framför turbon där det är ett undertryck. ist för rakt ut i luften.
detta gör att du tappar mindre turbo tryck vid växlingar å där av får bilen bättre acc.
Av den lilla kunskapen jag har skulle den nog bara få ytterst lite bättre acc men toppfarten hade väl knappast ändrats, isf lägre hastighet..? De skulle ju bara bli tyngre för motorn? Eller?Junhager94 skrev:Skulle vara kul att se vad Ageran kunde göra om den hade fyrhjulsdrift (som Bugattin) istället för endast bakhjulen
GW skrev:Hoppas nån hjälper, tack på förhud mvh
jonkyboys skrev:Jag var iväg och köpte ett lik härom dan
TechnoMen skrev:Av den lilla kunskapen jag har skulle den nog bara få ytterst lite bättre acc men toppfarten hade väl knappast ändrats, isf lägre hastighet..? De skulle ju bara bli tyngre för motorn? Eller?Junhager94 skrev:Skulle vara kul att se vad Ageran kunde göra om den hade fyrhjulsdrift (som Bugattin) istället för endast bakhjulen
Sätt in en turbo trycks mätare framför turbon så ska du se att den står på minus och inte 0 i tryckErik_ skrev:Man har inget undertryck före turbon, inget nämnvärt i alla fall. Turbon har ju helt fri väg att suga in luft dit genom luftfiltret och lite rör, om dom strypte särskilt mycket skulle det ju givetvis strypa effekten mycket också.potog skrev: när du har återcirkulernade dump så för du den luft som du dumpat in framför turbon där det är ett undertryck. ist för rakt ut i luften.
detta gör att du tappar mindre turbo tryck vid växlingar å där av får bilen bättre acc.
david96 skrev:made my morning, btw potog märkt du har pratat med fordonsteknik läraren lite då du sa EXAKT samma som han berätta för mig:P
derbiofc skrev: Dock absolut inte MP, när det gäller försvaret är dom så jävliga att jag inte fattar nåt, fick dom bestämma skulle dom gå tillbaka till att ha riddare och hästar.