V8 "bättre" än v16?

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
TechnoMen
Avstängd
Inlägg: 1114
Blev medlem: 17 september 2011, 15:17

V8 "bättre" än v16?

Inlägg av TechnoMen »

Tja, tror inte någon här har ett vettigt svar och orkar inte bli medlem på något bilforum om jag säger så.. :p

Iaf en bugatti veyron super sport 2013 med bubbla v8or alltså en motor med 16 cylindrar och dubbelturbo går 439 km/h, har 1240 hp och är 1 570 newtonmeter stark..

Sen har vi koenigseggs agera R 2013 med en v8 alltså har den bara 8 cylindrar och dubbelturbo men går i 440 km/h, har 1140 hp och är 1200 newtonmeter stark på 4100 rpm..

Nu till frågan.. Varför plockar inte bugatti ut mer hästar osv dom har ju en bubbelt så stor motor typ.. koenigseggs har jo bara en v8 och plockar ut mycket mer än vad många v12or gör.. Liksom vad hade hänt om koenigsegg hade gjort en med bubbla v8or..? Hade dom fått typ 1800 hp och ett topfart på 500+ osv då eller? Jag fattar bara inte vf bugattis motor spottar ur sig mer effekt?! Någon som vet? :roll:

En dålig rubrik jag vet men visste inte vad jag skulle ha.. xD
//Jag har 7 intressen, sex och musik.

Aerox 05 med rensat rör, malossi fly, 5g vikter, borrad luftburk och portat cylinder! :)

Bild
GW skrev:Hoppas nån hjälper, tack på förhud mvh
jonkyboys skrev:Jag var iväg och köpte ett lik härom dan
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

måste få ner det i backen med ;)

går säkert att trycka ut mer i den, men det är tillräckligt för en standardbil.


nä, finns även en mer utförlig beskrivning. mura, dea, Erik_ mm kanske vet mer om detta. är inte så inne på större sportmotorer än ;)
Användarens profilbild
Jönköping
Kinaraket
Inlägg: 1075
Blev medlem: 7 juli 2011, 23:24

Inlägg av Jönköping »

För koenisegg har mer erfarenhet :) Går ju att få ut hur mycket effekt som helst tills man spränger motorn om man har turbo

Varför den går fortare är ju för att den har mindre luftmotstånd osv även mer effekt att den gör 0-100 på 2,9 sekunder eller vad det är tycker jag är sjukt.. fattar inte att det finns grepp men det är ju kul :)


Koenisegg är ju riktigt jävlar duktiga.. Är nog kvalité med kan jag tänka mig..
Senast redigerad av Jönköping den 6 december 2012, 13:39, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Du hoppar över viktiga detaljer som motorernas volym, om dom har överladdning o.s.v.

Antalet cylindrar säger inte så mycket. Det är dock så att ju större en kolv är, ju längre slaglängd en motor har och ju högre den varvar, desto högre belastning utsätts delarna för - om jag minns rätt nu fyrdubblas krafterna av dubbel slaglängd eller dubbelt varvtal, och i klartext betyder det att belastningarna blir för stora för att en motor med lång slaglängd och stor cylinderdiameter (alltså tung kolv) ska tåla höga varvtal.

Vridmoment gånger varvtal ger effekt. Vridmoment hänger mestadels på cylindervolym och eventuellt laddtryck. Med en given volym & ev. laddtryck måste alltså varvtalet ökas om man vill ha mer effekt. Med fler mindre cylindrar får man en motor som tål högre varvtal, och därmed kan ge mer effekt.

...men till sist hänger det på hur mycket effekt man vill plocka ut, och vilka kompromisser man accepterar för att nå dit. Det går plocka ut uppåt 1000hk ur en motor baserad på den som sitter i Volvo 740, men då kommer livslängd och hållbarhet vara KRAFTIGT begränsad. :lol:
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
siiimooon
Gasres
Inlägg: 1264
Blev medlem: 8 april 2009, 11:07

Inlägg av siiimooon »

Erik_ skrev:Du hoppar över viktiga detaljer som motorernas volym, om dom har överladdning o.s.v.

Antalet cylindrar säger inte så mycket. Det är dock så att ju större en kolv är, ju längre slaglängd en motor har och ju högre den varvar, desto högre belastning utsätts delarna för - om jag minns rätt nu fyrdubblas krafterna av dubbel slaglängd eller dubbelt varvtal, och i klartext betyder det att belastningarna blir för stora för att en motor med lång slaglängd och stor cylinderdiameter (alltså tung kolv) ska tåla höga varvtal.

Vridmoment gånger varvtal ger effekt. Vridmoment hänger mestadels på cylindervolym och eventuellt laddtryck. Med en given volym & ev. laddtryck måste alltså varvtalet ökas om man vill ha mer effekt. Med fler mindre cylindrar får man en motor som tål högre varvtal, och därmed kan ge mer effekt.

...men till sist hänger det på hur mycket effekt man vill plocka ut, och vilka kompromisser man accepterar för att nå dit. Det går plocka ut uppåt 1000hk ur en motor baserad på den som sitter i Volvo 740, men då kommer livslängd och hållbarhet vara KRAFTIGT begränsad. :lol:
Var någon för bara ett tag sen bänkade 1100hk (eller däromkring) ur ett rödblock, tror han laddade ca 3bar då också. :)

Edit: 1008hk och 912nm @ 8150rpm var det visst, och 3,3 bar.
Senast redigerad av siiimooon den 6 december 2012, 14:22, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
TechnoMen
Avstängd
Inlägg: 1114
Blev medlem: 17 september 2011, 15:17

Inlägg av TechnoMen »

Erik_ skrev:Du hoppar över viktiga detaljer som motorernas volym, om dom har överladdning o.s.v.

Antalet cylindrar säger inte så mycket. Det är dock så att ju större en kolv är, ju längre slaglängd en motor har och ju högre den varvar, desto högre belastning utsätts delarna för - om jag minns rätt nu fyrdubblas krafterna av dubbel slaglängd eller dubbelt varvtal, och i klartext betyder det att belastningarna blir för stora för att en motor med lång slaglängd och stor cylinderdiameter (alltså tung kolv) ska tåla höga varvtal.

Vridmoment gånger varvtal ger effekt. Vridmoment hänger mestadels på cylindervolym och eventuellt laddtryck. Med en given volym & ev. laddtryck måste alltså varvtalet ökas om man vill ha mer effekt. Med fler mindre cylindrar får man en motor som tål högre varvtal, och därmed kan ge mer effekt.

...men till sist hänger det på hur mycket effekt man vill plocka ut, och vilka kompromisser man accepterar för att nå dit. Det går plocka ut uppåt 1000hk ur en motor baserad på den som sitter i Volvo 740, men då kommer livslängd och hållbarhet vara KRAFTIGT begränsad. :lol:
Tack för ett bra svar! Lärde mig lite där också! :)
//Jag har 7 intressen, sex och musik.

Aerox 05 med rensat rör, malossi fly, 5g vikter, borrad luftburk och portat cylinder! :)

Bild
GW skrev:Hoppas nån hjälper, tack på förhud mvh
jonkyboys skrev:Jag var iväg och köpte ett lik härom dan
Användarens profilbild
Tuta
King of the street
Inlägg: 3459
Blev medlem: 11 april 2008, 16:48
Ort: Nyköping

Inlägg av Tuta »

Tror det är så enkelt att även om koenigseggen är snabbare så är faktiskt veyron även en riktigt bekväm bil, går mjukt, lättkörd osv. Därför plockar dom inte ut lika mycket effekt.

Sen spelar ju cylinderantalen inte så stor roll jämfört med motorvolymen, nu är ju veyronens motor på 8 liter och koenigsegg på 5. Men lägre litereffekt ger en mer användarvänlig motor.

Även om prestandan verkar liknande så är det ändå väldigt olika bilar, bugattin är byggd för att inte bara vara snabb utan även kännas extremt välbyggd, modern och komfortabel.
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
Användarens profilbild
JagHarEnDerbi
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 598
Blev medlem: 22 november 2009, 20:09

Inlägg av JagHarEnDerbi »

För att bilen ska hålla många tusen mil utan problem.
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Inlägg: 2097
Blev medlem: 17 november 2010, 21:07
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

Om jag vänder lite på frågan.

Varför är vissa 70cc setups vassare än vissa 80cc setups?
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

En bil går ju jämnare med fler cylindrar.... V12 är med andra ord lite bekvämare att ha å göra med :)

Du kan ju få 5k+ i hk med V8 så den är ju inte i underläge så direkt med tanke på att 8 cylindrar väger ju mindre än 12. Är så himla många olika anledninger till vilken som är bäst. Tex form på kolvar, vilket material sakerna är gjorda av, är det cirkulerande dump ventil eller inte. Är det turbo eller kompressor. Vad för öppningstider på ventilerna, utformning av grenrör, vikt på vevaxel, längd på vevstakar, utformning av kanalerna i blocket, vad avgastempen ligger på, hur sitter spridarna, bränsletryck, vad för bränsle, storlek av intercooler, temp på luften som kommer in i motorn, vikt på svänghjul, vilken kamaxel formation kör dom enkel eller dubel vipparmar eller ej, är cylindrarna i V eller i följd, olje temp, komp, data styrningen, flöde, och sen en massa andra grejer...


Som du förstår är det en hel del som spelar inn :) om ni undrar så arbetar jag med motorutveckling just nu :)
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
Mattyyy
Thai-Taxi
Inlägg: 2470
Blev medlem: 18 augusti 2011, 16:43
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Mattyyy »

potog skrev:En bil går ju jämnare med fler cylindrar.... V12 är med andra ord lite bekvämare att ha å göra med :)

Du kan ju få 5k+ i hk med V8 så den är ju inte i underläge så direkt med tanke på att 8 cylindrar väger ju mindre än 12. Är så himla många olika anledninger till vilken som är bäst. Tex form på kolvar, vilket material sakerna är gjorda av, är det cirkulerande dump ventil eller inte. Är det turbo eller kompressor. Vad för öppningstider på ventilerna, utformning av grenrör, vikt på vevaxel, längd på vevstakar, utformning av kanalerna i blocket, vad avgastempen ligger på, hur sitter spridarna, bränsletryck, vad för bränsle, storlek av intercooler, temp på luften som kommer in i motorn, vikt på svänghjul, vilken kamaxel formation kör dom enkel eller dubel vipparmar eller ej, är cylindrarna i V eller i följd, olje temp, komp, data styrningen, flöde, och sen en massa andra grejer...


Som du förstår är det en hel del som spelar inn :) om ni undrar så arbetar jag med motorutveckling just nu :)
Helt korrekt!

Sen handlar det ju i de här fallen också att effekten ska ut i backen och det lyckas båda med riktigt bra och sen spelar aerodynamiken en enorm roll.

Dock så är det inte helt säkert att en Koenigsegg Agera R toppar 440km/h för ingen har provat det så det är bara teoretisk toppfart. Visst den kan gå fortare än 440km/h och saktare det beror på en jävla massa saker då för att en bil ska nå sin optimala toppfart. Däcktemp , lufttemp , luftfuktighet osv osv
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

glöm inte vikten på detta, i grova slängar blir ju bara motorvikten dubbelt så stor i en veyron som i en koeniggs egg.
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew
Inlägg: 2160
Blev medlem: 13 juni 2011, 19:28
Ort: Lenhovda

Inlägg av k-skåpet »

Det som gör störst skillnad i den hastigheten är aerodynamiken. Luften blir tjockare ju fortare du kör, i 150 är den typ som vispgrädde men när du närmar dig 400 är det typ som att köra genom sockerkaka så därför Behövs det extremt mycket mer effekt för att bara köra lite fortare. Vet att det inte var ett svar på frågan men då Erik och Potog redan gett bar svar på allt det andra tänkte jag bara ge er lite viktig information om en fråga jag vet kommer annars och det svaret tackar vi Topgear för.
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

Nu ska vi se om ja får all fakta rätt.

Veyron behöver "endast" 250 hk för och komma upp i 320 km/h, resterande 750 hk behöver den för o klara yttligare 119 cm/h, vilket visar hur mycket mer effekt de behövs för och klara dom sista km/h.

Sedan är ju Agera R i en klass för dig. 0-300-0 går på 21.19 sekunder, om vi jämför det med Veyron.
Veyron för 0-300 på 20.7 sek, 0-300-0 gör den på 27.8 sek. Vilket betyder att Ageran gör nästan 0-300-0 på samma tid som Veyron gör 0-300, då ska ni veta att detta är en av dom svåraste sakerna i hela bilvärlden.

Koenigsegg är ju en klass för sig. Går bilen sönder skickar dom en mekaniker till dig på nästa flyg.
Även greppet i deras bilar är sjukt, 1.6G ska de till innan Ageran släpper i kurvor.

Dessa 2 bilar är inte som något annat! De är inte heller likadana på något sätt. Ageran är lite som en F1 bil, medan Veyron är lite som en dyr snabb limousine i princip.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
Mattyyy
Thai-Taxi
Inlägg: 2470
Blev medlem: 18 augusti 2011, 16:43
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Mattyyy »

http://www.garaget.org/video/126241

Var tvungen att länka den för det känns passande.


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qp_qxKWMsVw[/youtube]
Senast redigerad av Mattyyy den 7 december 2012, 16:59, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

MrAndersson skrev:Nu ska vi se om ja får all fakta rätt.

Veyron behöver "endast" 250 hk för och komma upp i 320 km/h, resterande 750 hk behöver den för o klara yttligare 119 cm/h, vilket visar hur mycket mer effekt de behövs för och klara dom sista km/h.

Sedan är ju Agera R i en klass för dig. 0-300-0 går på 21.19 sekunder, om vi jämför det med Veyron.
Veyron för 0-300 på 20.7 sek, 0-300-0 gör den på 27.8 sek. Vilket betyder att Ageran gör nästan 0-300-0 på samma tid som Veyron gör 0-300, då ska ni veta att detta är en av dom svåraste sakerna i hela bilvärlden.

Koenigsegg är ju en klass för sig. Går bilen sönder skickar dom en mekaniker till dig på nästa flyg.
Även greppet i deras bilar är sjukt, 1.6G ska de till innan Ageran släpper i kurvor.

Dessa 2 bilar är inte som något annat! De är inte heller likadana på något sätt. Ageran är lite som en F1 bil, medan Veyron är lite som en dyr snabb limousine i princip.
Där har vi väl det bästa svaret på skillnaden egenetligen.

Veyron är ungefär som en pråm, den väger 2 ton. En koeniggsegg väger väl drygt 1000kg eller där i svängarna. Koeniggsegg är helt enkelt mer sportbil, lättare och högre trimningsgrad, medan veyron är en uppskalad bentley ungefär. Veyron har större motor för att minska påfrestningarna och minska underhållet, och kompensera för bilens vikt och sämre aerodynamik.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Mura
King of the street
Inlägg: 2743
Blev medlem: 22 september 2008, 20:38
Ort: nyhamnsläge

Inlägg av Mura »

potog skrev:En bil går ju jämnare med fler cylindrar.... V12 är med andra ord lite bekvämare att ha å göra med :)

Du kan ju få 5k+ i hk med V8 så den är ju inte i underläge så direkt med tanke på att 8 cylindrar väger ju mindre än 12. Är så himla många olika anledninger till vilken som är bäst. Tex form på kolvar, vilket material sakerna är gjorda av, är det cirkulerande dump ventil eller inte. Är det turbo eller kompressor. Vad för öppningstider på ventilerna, utformning av grenrör, vikt på vevaxel, längd på vevstakar, utformning av kanalerna i blocket, vad avgastempen ligger på, hur sitter spridarna, bränsletryck, vad för bränsle, storlek av intercooler, temp på luften som kommer in i motorn, vikt på svänghjul, vilken kamaxel formation kör dom enkel eller dubel vipparmar eller ej, är cylindrarna i V eller i följd, olje temp, komp, data styrningen, flöde, och sen en massa andra grejer...


Som du förstår är det en hel del som spelar inn :) om ni undrar så arbetar jag med motorutveckling just nu :)


tror fan inte bilen går fortare för den kör med öppen dump eller inte :D






och det hela intressanta här mellan dessa motorerna jag tycker är hur mycket överladd dom har, v16an kanske bara laddar 1bar medans v8an laddar 2bar


sen kan man ju utgå efter det hur bra motorerna är...
Bild
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

Mura skrev:
potog skrev:En bil går ju jämnare med fler cylindrar.... V12 är med andra ord lite bekvämare att ha å göra med :)

Du kan ju få 5k+ i hk med V8 så den är ju inte i underläge så direkt med tanke på att 8 cylindrar väger ju mindre än 12. Är så himla många olika anledninger till vilken som är bäst. Tex form på kolvar, vilket material sakerna är gjorda av, är det cirkulerande dump ventil eller inte. Är det turbo eller kompressor. Vad för öppningstider på ventilerna, utformning av grenrör, vikt på vevaxel, längd på vevstakar, utformning av kanalerna i blocket, vad avgastempen ligger på, hur sitter spridarna, bränsletryck, vad för bränsle, storlek av intercooler, temp på luften som kommer in i motorn, vikt på svänghjul, vilken kamaxel formation kör dom enkel eller dubel vipparmar eller ej, är cylindrarna i V eller i följd, olje temp, komp, data styrningen, flöde, och sen en massa andra grejer...


Som du förstår är det en hel del som spelar inn :) om ni undrar så arbetar jag med motorutveckling just nu :)


tror fan inte bilen går fortare för den kör med öppen dump eller inte :D






och det hela intressanta här mellan dessa motorerna jag tycker är hur mycket överladd dom har, v16an kanske bara laddar 1bar medans v8an laddar 2bar


sen kan man ju utgå efter det hur bra motorerna är...
Nå i topp fart gör det ingen skillnand men du får bättre acc :)
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
TechnoMen
Avstängd
Inlägg: 1114
Blev medlem: 17 september 2011, 15:17

Inlägg av TechnoMen »

Mura skrev:
potog skrev:En bil går ju jämnare med fler cylindrar.... V12 är med andra ord lite bekvämare att ha å göra med :)

Du kan ju få 5k+ i hk med V8 så den är ju inte i underläge så direkt med tanke på att 8 cylindrar väger ju mindre än 12. Är så himla många olika anledninger till vilken som är bäst. Tex form på kolvar, vilket material sakerna är gjorda av, är det cirkulerande dump ventil eller inte. Är det turbo eller kompressor. Vad för öppningstider på ventilerna, utformning av grenrör, vikt på vevaxel, längd på vevstakar, utformning av kanalerna i blocket, vad avgastempen ligger på, hur sitter spridarna, bränsletryck, vad för bränsle, storlek av intercooler, temp på luften som kommer in i motorn, vikt på svänghjul, vilken kamaxel formation kör dom enkel eller dubel vipparmar eller ej, är cylindrarna i V eller i följd, olje temp, komp, data styrningen, flöde, och sen en massa andra grejer...


Som du förstår är det en hel del som spelar inn :) om ni undrar så arbetar jag med motorutveckling just nu :)


tror fan inte bilen går fortare för den kör med öppen dump eller inte :D






och det hela intressanta här mellan dessa motorerna jag tycker är hur mycket överladd dom har, v16an kanske bara laddar 1bar medans v8an laddar 2bar


sen kan man ju utgå efter det hur bra motorerna är...
Jaha, då är de bara att vänta tills någon lägger upp på youtube där dom laddar 2 eller 2,5 bar eller mer i en bugatti då? Den borde väl få många häst då.. :roll:
//Jag har 7 intressen, sex och musik.

Aerox 05 med rensat rör, malossi fly, 5g vikter, borrad luftburk och portat cylinder! :)

Bild
GW skrev:Hoppas nån hjälper, tack på förhud mvh
jonkyboys skrev:Jag var iväg och köpte ett lik härom dan
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

TechnoMen skrev:
Mura skrev:
potog skrev:En bil går ju jämnare med fler cylindrar.... V12 är med andra ord lite bekvämare att ha å göra med :)

Du kan ju få 5k+ i hk med V8 så den är ju inte i underläge så direkt med tanke på att 8 cylindrar väger ju mindre än 12. Är så himla många olika anledninger till vilken som är bäst. Tex form på kolvar, vilket material sakerna är gjorda av, är det cirkulerande dump ventil eller inte. Är det turbo eller kompressor. Vad för öppningstider på ventilerna, utformning av grenrör, vikt på vevaxel, längd på vevstakar, utformning av kanalerna i blocket, vad avgastempen ligger på, hur sitter spridarna, bränsletryck, vad för bränsle, storlek av intercooler, temp på luften som kommer in i motorn, vikt på svänghjul, vilken kamaxel formation kör dom enkel eller dubel vipparmar eller ej, är cylindrarna i V eller i följd, olje temp, komp, data styrningen, flöde, och sen en massa andra grejer...


Som du förstår är det en hel del som spelar inn :) om ni undrar så arbetar jag med motorutveckling just nu :)


tror fan inte bilen går fortare för den kör med öppen dump eller inte :D






och det hela intressanta här mellan dessa motorerna jag tycker är hur mycket överladd dom har, v16an kanske bara laddar 1bar medans v8an laddar 2bar


sen kan man ju utgå efter det hur bra motorerna är...
Jaha, då är de bara att vänta tills någon lägger upp på youtube där dom laddar 2 eller 2,5 bar eller mer i en bugatti då? Den borde väl få många häst då.. :roll:
Du måst ju haft bättre bränsle pump, rail och spridare om man ska kunna öka turbo trycket med 1,5 bar. För har du mer luft så måste du ha mer bränsle ;)
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
TechnoMen
Avstängd
Inlägg: 1114
Blev medlem: 17 september 2011, 15:17

Inlägg av TechnoMen »

[spoiler]
potog skrev:
TechnoMen skrev:
Mura skrev:

tror fan inte bilen går fortare för den kör med öppen dump eller inte :D






och det hela intressanta här mellan dessa motorerna jag tycker är hur mycket överladd dom har, v16an kanske bara laddar 1bar medans v8an laddar 2bar


sen kan man ju utgå efter det hur bra motorerna är...
Jaha, då är de bara att vänta tills någon lägger upp på youtube där dom laddar 2 eller 2,5 bar eller mer i en bugatti då? Den borde väl få många häst då.. :roll:
Du måst ju haft bättre bränsle pump, rail och spridare om man ska kunna öka turbo trycket med 1,5 bar. För har du mer luft så måste du ha mer bränsle ;)
[/spoiler]

De förstod jag.. Men jag skrev bara så som jag gjorde för att ja jag vet inte.. xD

Men du? Du jobba ju med motorutveckling nu sa du? Vad tror du man skulle få ut dårå? Om man kör på 2.5 bar osvosv..? :)
//Jag har 7 intressen, sex och musik.

Aerox 05 med rensat rör, malossi fly, 5g vikter, borrad luftburk och portat cylinder! :)

Bild
GW skrev:Hoppas nån hjälper, tack på förhud mvh
jonkyboys skrev:Jag var iväg och köpte ett lik härom dan
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew
Inlägg: 2160
Blev medlem: 13 juni 2011, 19:28
Ort: Lenhovda

Inlägg av k-skåpet »

potog skrev:Du måst ju haft bättre bränsle pump, rail och spridare om man ska kunna öka turbo trycket med 1,5 bar. För har du mer luft så måste du ha mer bränsle ;)
För att inte tala om kompsänkningen du måste göra för att ladda så mycket, kommer ju spika direkt annars. Sen ska ju stakar och så vidare hålla för effekten vilket inte lär bli billigt. Visst att de är rejält byggda från grund men tillräckligt för att ladda 2,5 bar i en såpass stor motor tror jag bara kommer bli fel.
Edit: Technoman, Rent teoretiskt sett skulle du säkert kunna kräma ut bra mycket mer ur den men det praktiska att det helt enkelt inte går hindrar ju, annars hade ju alla kört runt med flera miljarder hästkrafter. Om du ska bygga något extremt sjukt skulle jag inte utgå från en Veyron motor utan tror att du rent praktiskt sett kan få ut mer effekt ur en mindre motor.
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

potog skrev:
Mura skrev:
potog skrev:En bil går ju jämnare med fler cylindrar.... V12 är med andra ord lite bekvämare att ha å göra med :)

Du kan ju få 5k+ i hk med V8 så den är ju inte i underläge så direkt med tanke på att 8 cylindrar väger ju mindre än 12. Är så himla många olika anledninger till vilken som är bäst. Tex form på kolvar, vilket material sakerna är gjorda av, är det cirkulerande dump ventil eller inte. Är det turbo eller kompressor. Vad för öppningstider på ventilerna, utformning av grenrör, vikt på vevaxel, längd på vevstakar, utformning av kanalerna i blocket, vad avgastempen ligger på, hur sitter spridarna, bränsletryck, vad för bränsle, storlek av intercooler, temp på luften som kommer in i motorn, vikt på svänghjul, vilken kamaxel formation kör dom enkel eller dubel vipparmar eller ej, är cylindrarna i V eller i följd, olje temp, komp, data styrningen, flöde, och sen en massa andra grejer...


Som du förstår är det en hel del som spelar inn :) om ni undrar så arbetar jag med motorutveckling just nu :)


tror fan inte bilen går fortare för den kör med öppen dump eller inte :D






och det hela intressanta här mellan dessa motorerna jag tycker är hur mycket överladd dom har, v16an kanske bara laddar 1bar medans v8an laddar 2bar


sen kan man ju utgå efter det hur bra motorerna är...
Nå i topp fart gör det ingen skillnand men du får bättre acc :)
Rättelse där.

Vinner du något i acc vinner du i toppfart. Varför skulle något acca fortare men inte få högre toppfart? Nu snackar vi rent generellt eftersom ditt argument är generellt.

Sen det största felet. Återcirkulerande eller öppen dump gör ingen som helst skillnad på effekt. Eventuella skillnader är så minimala att det inte är värt att nämna.

Vilken dump man använder beror helt och hållet på vilket insprutningssystem man har. Har man lmm måste man ha återcirkulerande då systemet blir lurat annars. Det fungerar dock att ha öppen om man har fuelcut, men det är inte bra och motorn går skit om man släpper av gasen snabbt och gasar på igen.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

bensinskalle skrev:
potog skrev:
Mura skrev:

tror fan inte bilen går fortare för den kör med öppen dump eller inte :D






och det hela intressanta här mellan dessa motorerna jag tycker är hur mycket överladd dom har, v16an kanske bara laddar 1bar medans v8an laddar 2bar


sen kan man ju utgå efter det hur bra motorerna är...
Nå i topp fart gör det ingen skillnand men du får bättre acc :)
Rättelse där.

Vinner du något i acc vinner du i toppfart. Varför skulle något acca fortare men inte få högre toppfart? Nu snackar vi rent generellt eftersom ditt argument är generellt.

Sen det största felet. Återcirkulerande eller öppen dump gör ingen som helst skillnad på effekt. Eventuella skillnader är så minimala att det inte är värt att nämna.

Vilken dump man använder beror helt och hållet på vilket insprutningssystem man har. Har man lmm måste man ha återcirkulerande då systemet blir lurat annars. Det fungerar dock att ha öppen om man har fuelcut, men det är inte bra och motorn går skit om man släpper av gasen snabbt och gasar på igen.

när du har återcirkulernade dump så för du den luft som du dumpat in framför turbon där det är ett undertryck. ist för rakt ut i luften.
detta gör att du tappar mindre turbo tryck vid växlingar å där av får bilen bättre acc. [spoiler]känns gött att ha rätt eller hur? ;) puss på dig.[/spoiler]

samt nej det ger ingen skillnad i effekt :)
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
Mattias1995
Elmoped
Inlägg: 90
Blev medlem: 12 december 2011, 20:14

Inlägg av Mattias1995 »

Men det största fördelen Koenigsegg har är inte bara effekt utan vikt. Bugattin trillar in på 1 835 kilo – Agera R väger endast 1 330 kilo. :D
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

potog skrev: när du har återcirkulernade dump så för du den luft som du dumpat in framför turbon där det är ett undertryck. ist för rakt ut i luften.
detta gör att du tappar mindre turbo tryck vid växlingar å där av får bilen bättre acc.
Man har inget undertryck före turbon, inget nämnvärt i alla fall. Turbon har ju helt fri väg att suga in luft dit genom luftfiltret och lite rör, om dom strypte särskilt mycket skulle det ju givetvis strypa effekten mycket också.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Junhager94
Svårstartad skrothög
Inlägg: 174
Blev medlem: 14 april 2010, 18:22

Inlägg av Junhager94 »

Skulle vara kul att se vad Ageran kunde göra om den hade fyrhjulsdrift (som Bugattin) istället för endast bakhjulen
macbang
Svårstartad skrothög
Inlägg: 257
Blev medlem: 28 augusti 2011, 15:20

Inlägg av macbang »

Skulle vara roligare att se vilken av dom som håller längst på bana,
Cylinder: Malossi 70cc sport
Förgasare: Dellorto 17.5mm
Membran: Stage 6 VForce3
Rör : stage6 pro replica
Vev: Original
Variator: Polini speedcontrol 6.0g
Koppling: Malossi fly clutch röda race fjädrar

toppfart 80km/h och stark som ett as
Användarens profilbild
TechnoMen
Avstängd
Inlägg: 1114
Blev medlem: 17 september 2011, 15:17

Inlägg av TechnoMen »

Junhager94 skrev:Skulle vara kul att se vad Ageran kunde göra om den hade fyrhjulsdrift (som Bugattin) istället för endast bakhjulen
Av den lilla kunskapen jag har skulle den nog bara få ytterst lite bättre acc men toppfarten hade väl knappast ändrats, isf lägre hastighet..? De skulle ju bara bli tyngre för motorn? Eller? :roll:
//Jag har 7 intressen, sex och musik.

Aerox 05 med rensat rör, malossi fly, 5g vikter, borrad luftburk och portat cylinder! :)

Bild
GW skrev:Hoppas nån hjälper, tack på förhud mvh
jonkyboys skrev:Jag var iväg och köpte ett lik härom dan
derbiofc
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 452
Blev medlem: 9 oktober 2010, 23:08
Kontakt:

Inlägg av derbiofc »

TechnoMen skrev:
Junhager94 skrev:Skulle vara kul att se vad Ageran kunde göra om den hade fyrhjulsdrift (som Bugattin) istället för endast bakhjulen
Av den lilla kunskapen jag har skulle den nog bara få ytterst lite bättre acc men toppfarten hade väl knappast ändrats, isf lägre hastighet..? De skulle ju bara bli tyngre för motorn? Eller? :roll:

Greppet i kurvorna blir ju för det mesta bättre med 4wd men det beror på bil, motor, själva fyrhjulsdriften osv

Kan tillägga att Bugatti ägs av Vw-koncernen, den enda funktion som Veyron fyller är att vara ett skrytbygge från Vw, därav ska den vara superlyxig, ha hög effekt, briljera med svinhög toppfart och med en stor motor givetvis, därav W16 motorn på 8liter, den ska vara värst helt enkelt och Bugatti har erkänt att de förlorar pengar för varje bil dom säljer, eftersom dom är så dyra att tillverka.
Koenigsegg är Christian von Koenigseggs egna märke, ända sedan han var liten har han ju drömt om att bygga just sportbilar, inte GT vagnar, därav väger ju tex Ageran lika mycket som en halv Veyron trots att den plockar ut ungefär lika hög effekt (väldigt ungefärligt, skiljer ju på vilken utgåva av Veyron och Agera man tittar på med och jag tar allt detta ur minnet :roll: ) endast för att kunna slå allt annat på fyra hjul i just prestanda.
Har liksom svårt att tänka mig att Bugattin skulle hänga med Ageran på Nordslingan eller var som helst annars när vägen börjar bli krokig ;)
Eklund^


Derbi Drd Racing!
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

Erik_ skrev:
potog skrev: när du har återcirkulernade dump så för du den luft som du dumpat in framför turbon där det är ett undertryck. ist för rakt ut i luften.
detta gör att du tappar mindre turbo tryck vid växlingar å där av får bilen bättre acc.
Man har inget undertryck före turbon, inget nämnvärt i alla fall. Turbon har ju helt fri väg att suga in luft dit genom luftfiltret och lite rör, om dom strypte särskilt mycket skulle det ju givetvis strypa effekten mycket också.
Sätt in en turbo trycks mätare framför turbon så ska du se att den står på minus och inte 0 i tryck :)
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
Mura
King of the street
Inlägg: 2743
Blev medlem: 22 september 2008, 20:38
Ort: nyhamnsläge

Inlägg av Mura »

Bild


haha....
Bild
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

made my morning, btw potog märkt du har pratat med fordonsteknik läraren lite då du sa EXAKT samma som han berätta för mig:P

inte dem, menar han som har hand om dem vuxna utbildning :P
Senast redigerad av david96 den 8 december 2012, 10:52, redigerad totalt 1 gånger.
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

david96 skrev:made my morning, btw potog märkt du har pratat med fordonsteknik läraren lite då du sa EXAKT samma som han berätta för mig:P

Inte pratat med dom sen jag gick i ettan å det va ju några år sedan :P


Hahahahahahahahhahaha mura älskling va fan! Nu kommer jag få massa bajs för det[^:(
Senast redigerad av potog den 8 december 2012, 11:00, redigerad totalt 1 gånger.
vem fan e lennart?
Fatzy
Svårstartad skrothög
Inlägg: 300
Blev medlem: 23 september 2012, 14:37

Inlägg av Fatzy »

Stolt potog :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... tart=43#43
derbiofc skrev: Dock absolut inte MP, när det gäller försvaret är dom så jävliga att jag inte fattar nåt, fick dom bestämma skulle dom gå tillbaka till att ha riddare och hästar.
Skriv svar