Läx- hjälp tråden

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

adamwestman
Svårstartad skrothög
Inlägg: 186
Blev medlem: 15 juni 2012, 09:08
Ort: Sala

Inlägg av adamwestman »

Någon som har information om kameran?
Ekman
F.D Moderator
Inlägg: 4266
Blev medlem: 29 april 2010, 19:56

Inlägg av Ekman »

adamwestman skrev:Någon som har information om kameran?
...

Hittar du ingen information om kameran på nätet?
Användarens profilbild
Anteee
Varnad
Inlägg: 215
Blev medlem: 31 januari 2012, 13:24

Inlägg av Anteee »

Tja, det är så att jag ska ha gjort klart en recension av en bok på ca 250 sidor som jag lånade från biblioteket idag och jag kommer inte hinna läsa klart den, eller snarare orkar inte, men iallafall, har ni några tips på vad mans ska ha med i en recension?

OBS det är viktigt, ligger på F i svenska...
Sverige: mopeder får bara gå 45km/h för att en 15åring inte klarar av högre farter.
men sen POFF så fyller man 16, och DÅ JÄVLAR ska man kunna köra motorcykel i 170km/h på motorvägen utan några problem alls.
Användarens profilbild
robb4n
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 746
Blev medlem: 3 oktober 2011, 19:38
Ort: Åkersberga

Inlägg av robb4n »

Anteee skrev:Tja, det är så att jag ska ha gjort klart en recension av en bok på ca 250 sidor som jag lånade från biblioteket idag och jag kommer inte hinna läsa klart den, eller snarare orkar inte, men iallafall, har ni några tips på vad mans ska ha med i en recension?

OBS det är viktigt, ligger på F i svenska...

Ta en recension från nätet. Gör om den och skriv om den med egna ord ;)
Stage6 flatside pwk 21mm säljes med insug munstycken. Passar Derbi!
Användarens profilbild
Anteee
Varnad
Inlägg: 215
Blev medlem: 31 januari 2012, 13:24

Inlägg av Anteee »

ROBBAN_Derbi skrev:
Anteee skrev:Tja, det är så att jag ska ha gjort klart en recension av en bok på ca 250 sidor som jag lånade från biblioteket idag och jag kommer inte hinna läsa klart den, eller snarare orkar inte, men iallafall, har ni några tips på vad mans ska ha med i en recension?

OBS det är viktigt, ligger på F i svenska...

Ta en recension från nätet. Gör om den och skriv om den med egna ord ;)
Gjort så allt för ofta :roll: men vill göra en egen för en gångs skull för vill inte få F i slutbetyg :shock:
Sverige: mopeder får bara gå 45km/h för att en 15åring inte klarar av högre farter.
men sen POFF så fyller man 16, och DÅ JÄVLAR ska man kunna köra motorcykel i 170km/h på motorvägen utan några problem alls.
KossanNilsson
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 oktober 2012, 11:54
Ort: Skövde

Inlägg av KossanNilsson »

Någon som vet ett snabbt sätt att lära sig 200 tyska ord? :D
I´m COW herp derp
Användarens profilbild
saile96
King of the street
Inlägg: 2119
Blev medlem: 7 oktober 2011, 18:12
Ort: åland, finland

Inlägg av saile96 »

KossanNilsson skrev:Någon som vet ett snabbt sätt att lära sig 200 tyska ord? :D


stänga ner datorn och öpna boken sen läs :roll:
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Fatzy
Svårstartad skrothög
Inlägg: 300
Blev medlem: 23 september 2012, 14:37

Inlägg av Fatzy »

KossanNilsson skrev:Någon som vet ett snabbt sätt att lära sig 200 tyska ord? :D
www.glosboken.se :D
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... tart=43#43
derbiofc skrev: Dock absolut inte MP, när det gäller försvaret är dom så jävliga att jag inte fattar nåt, fick dom bestämma skulle dom gå tillbaka till att ha riddare och hästar.
Användarens profilbild
GreckE
Kinaraket
Inlägg: 1057
Blev medlem: 5 februari 2012, 04:25
Ort: RÄMSEL

Inlägg av GreckE »

Anteee skrev:Tja, det är så att jag ska ha gjort klart en recension av en bok på ca 250 sidor som jag lånade från biblioteket idag och jag kommer inte hinna läsa klart den, eller snarare orkar inte, men iallafall, har ni några tips på vad mans ska ha med i en recension?

OBS det är viktigt, ligger på F i svenska...
be läraren ge dig ett papper där det står vad som ska vara med.
Lådbilsprojekt! NYSTART in och lägg en kommentar!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=41350
Fatzy
Svårstartad skrothög
Inlägg: 300
Blev medlem: 23 september 2012, 14:37

Inlägg av Fatzy »

Anteee skrev:Tja, det är så att jag ska ha gjort klart en recension av en bok på ca 250 sidor som jag lånade från biblioteket idag och jag kommer inte hinna läsa klart den, eller snarare orkar inte, men iallafall, har ni några tips på vad mans ska ha med i en recension?

OBS det är viktigt, ligger på F i svenska...
Vi fick ett papper på en mall som vi skulle föröka följa. Har inte det framför mig men kan ta upp de saker som jag kommer ihåg:

Inledning (T.ex. "Jag har läst boken Eragon som är skriven av en amerikan vid namn Christopher Paolini. Det är en actionfylld bok.")

Handling

Beskriv huvudpersonen/huvudpersonerna (inte utseendemässigt!!)

Miljö (ungefär vilket år, mycket/lite miljöbeskrivning osv

Språket (mycket slang eller gamla ord?)

Bokens tema/budskap

Avslutning (Typ rekommenderar du boken?)

OCH GLÖM INTE ATT RESONERA OCH REFLEKTERA!

EDIT
Hittade en sida som förklarar det mesta;)
http://skolarbete.nu/skolarbeten/bokrec ... n-skrivas/[/b]
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... tart=43#43
derbiofc skrev: Dock absolut inte MP, när det gäller försvaret är dom så jävliga att jag inte fattar nåt, fick dom bestämma skulle dom gå tillbaka till att ha riddare och hästar.
Användarens profilbild
Anteee
Varnad
Inlägg: 215
Blev medlem: 31 januari 2012, 13:24

Inlägg av Anteee »

Tja, nu behöver jag hjälp igen...

Jag har en uppgift att skriva om ett föremål som har positiv eller negativ inflytelse på en själv, tex stålmannen och kryptonit.

Jag har då valt att skriva om mobiltelefonen som en positiv inflytelse på just mig och då eftersom jag har ide torka undrar jag, hur har mobiltelefonen fått positiv inflytelse på
just dig? :D
Fatzy skrev:
Anteee skrev:Tja, det är så att jag ska ha gjort klart en recension av en bok på ca 250 sidor som jag lånade från biblioteket idag och jag kommer inte hinna läsa klart den, eller snarare orkar inte, men iallafall, har ni några tips på vad mans ska ha med i en recension?

OBS det är viktigt, ligger på F i svenska...
Vi fick ett papper på en mall som vi skulle föröka följa. Har inte det framför mig men kan ta upp de saker som jag kommer ihåg:

Inledning (T.ex. "Jag har läst boken Eragon som är skriven av en amerikan vid namn Christopher Paolini. Det är en actionfylld bok.")

Handling


Beskriv huvudpersonen/huvudpersonerna (inte utseendemässigt!!)

Miljö (ungefär vilket år, mycket/lite miljöbeskrivning osv

Språket (mycket slang eller gamla ord?)

Bokens tema/budskap

Avslutning (Typ rekommenderar du boken?)

OCH GLÖM INTE ATT RESONERA OCH REFLEKTERA!

EDIT
Hittade en sida som förklarar det mesta;)
http://skolarbete.nu/skolarbeten/bokrec ... n-skrivas/[/b]
Jag vill också tacka dig för en perfekt beskrivning, den gav mig ett C, stort TACK!
Sverige: mopeder får bara gå 45km/h för att en 15åring inte klarar av högre farter.
men sen POFF så fyller man 16, och DÅ JÄVLAR ska man kunna köra motorcykel i 170km/h på motorvägen utan några problem alls.
StruTsen_b
Svårstartad skrothög
Inlägg: 192
Blev medlem: 8 maj 2012, 18:53

Inlägg av StruTsen_b »

Tjenare!
Jag ska diskutera i Engelska imorrn och jag är emot att ha betyg i skolan och behöver lite bra argument till det.
Så skriv allt ni kommer på!
Allt är uppskattat! :D
Användarens profilbild
Pulze
Frihamnen Crew
Inlägg: 775
Blev medlem: 18 augusti 2012, 23:01

Inlägg av Pulze »

StruTsen_b skrev:Tjenare!
Jag ska diskutera i Engelska imorrn och jag är emot att ha betyg i skolan och behöver lite bra argument till det.
Så skriv allt ni kommer på!
Allt är uppskattat! :D
typ att man lätt kan känna sig dålig om alla kompisar får högre betyg änn dig och att man ofta har jätte hög förväntingar för du gjorde ditt alldra bästa men fick endå "bara" E
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Victorh »

Pulze skrev:
StruTsen_b skrev:Tjenare!
Jag ska diskutera i Engelska imorrn och jag är emot att ha betyg i skolan och behöver lite bra argument till det.
Så skriv allt ni kommer på!
Allt är uppskattat! :D
typ att man lätt kan känna sig dålig om alla kompisar får högre betyg änn dig och att man ofta har jätte hög förväntingar för du gjorde ditt alldra bästa men fick endå "bara" E
Sjuk är du.... Man skulle alldrig göra nå om man inte hade betyg, hur vet man vem som man skall anställa... Du har satt dig i en knipa nu
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

någon som har läst matte c ? ska ha prov på de imorgon och undrar om de är svårt? de är prov på hela krusen och klara mig genom boken underlektions tid rätt lätt så då bör jag klara provet ändå lätt :)?
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten
Inlägg: 1066
Blev medlem: 3 november 2011, 19:41
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Gröngöling »

Jag har också matte C, vilka områden har du prov på? Finner att de enklare proven är de om procent och grafer medan de svårare är de om trigonometri och algebra :/
Well do ya, punk?
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

Gröngöling skrev:Jag har också matte C, vilka områden har du prov på? Finner att de enklare proven är de om procent och grafer medan de svårare är de om trigonometri och algebra :/
har prov på hela kursen ? har du de gamla elr nya systemet?
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
widell
Stolt ägare av vicke xX SMT
Inlägg: 187
Blev medlem: 14 mars 2011, 17:09

Inlägg av widell »

david96 skrev:någon som har läst matte c ? ska ha prov på de imorgon och undrar om de är svårt? de är prov på hela krusen och klara mig genom boken underlektions tid rätt lätt så då bör jag klara provet ändå lätt :)?
du bör iaf läsa sammanfattningen på alla kaptiel, finns i slutet på varje område. hade mitt första prov i matte för ett par månader sen (matte 1c) och jag klarade mig bra på lektionstiderna, men gör ett par uppgifter hemma endå. fick E på det provet :)
axel, the one and only... (17:04:30) AxxxeL: jag har inget emot vegetarianer sålänge de inte betar på min gräsmatta

Bild
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

widell skrev:
david96 skrev:någon som har läst matte c ? ska ha prov på de imorgon och undrar om de är svårt? de är prov på hela krusen och klara mig genom boken underlektions tid rätt lätt så då bör jag klara provet ändå lätt :)?
du bör iaf läsa sammanfattningen på alla kaptiel, finns i slutet på varje område. hade mitt första prov i matte för ett par månader sen (matte 1c) och jag klarade mig bra på lektionstiderna, men gör ett par uppgifter hemma endå. fick E på det provet :)
asså jag har matte c inte 1 c jag har de dem som går i trean läser, så frågar till er lite äldre :)
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
Seenz
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 730
Blev medlem: 6 februari 2012, 18:32
Ort: Halmstad

Inlägg av Seenz »

Tjenare, håller på med första världskriget och har en fråga som lyder "kunde man undvika att världskriget startade?"

Och jag skrivit det här om mordet i Serbien, men jag kommer inte på så mycket mer så skulle behöva er hjälp ;)
Live like today was you're last day.
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Inlägg: 2097
Blev medlem: 17 november 2010, 21:07
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

Ingen som har en uppstats på engelska på 2 A4 om en resa ni gjort i ett engelsktalande land?

Jag satsar på E så det behöver inte vara grammatiskt rätt. Helst lite bättre än google translate ;)
Fatzy
Svårstartad skrothög
Inlägg: 300
Blev medlem: 23 september 2012, 14:37

Inlägg av Fatzy »

Ingen som har lust att skriva vad som händer om man höjer och sänker skatterna i Sverige?:)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... tart=43#43
derbiofc skrev: Dock absolut inte MP, när det gäller försvaret är dom så jävliga att jag inte fattar nåt, fick dom bestämma skulle dom gå tillbaka till att ha riddare och hästar.
Användarens profilbild
Börniee
Gasres
Inlägg: 1526
Blev medlem: 16 september 2011, 20:00
Ort: Uddevalla

Inlägg av Börniee »

Vet någon hur högt trycket är i LH insprutning??
Mitt Rieju Rrx Projekt
kjelle skrev:
moliki skrev:bara föra att man hänger på det här forumet så betyder det inte att man tänker sladda, drifta och leka runt med bilen man har som första bil.
Är du utrustad med penis kommer du att göra det.
Användarens profilbild
draken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 546
Blev medlem: 29 oktober 2012, 12:02

Inlägg av draken »

vad har det med läxor å göra?
widell
Stolt ägare av vicke xX SMT
Inlägg: 187
Blev medlem: 14 mars 2011, 17:09

Inlägg av widell »

draken skrev:vad har det med läxor å göra?
troligtvis har han det i läxa..
axel, the one and only... (17:04:30) AxxxeL: jag har inget emot vegetarianer sålänge de inte betar på min gräsmatta

Bild
Användarens profilbild
Börniee
Gasres
Inlägg: 1526
Blev medlem: 16 september 2011, 20:00
Ort: Uddevalla

Inlägg av Börniee »

widell skrev:
draken skrev:vad har det med läxor å göra?
troligtvis har han det i läxa..
Precis..
Skrev inte att det var till en läxa eftersom jag la den i läx tråden...^^
Mitt Rieju Rrx Projekt
kjelle skrev:
moliki skrev:bara föra att man hänger på det här forumet så betyder det inte att man tänker sladda, drifta och leka runt med bilen man har som första bil.
Är du utrustad med penis kommer du att göra det.
Användarens profilbild
draken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 546
Blev medlem: 29 oktober 2012, 12:02

Inlägg av draken »

å med det nenar jag att ja inte är nå vidare godkänd
Användarens profilbild
tobberobbe
Elmoped
Inlägg: 138
Blev medlem: 5 maj 2012, 20:17
Ort: Avesta

Inlägg av tobberobbe »

Seenz skrev:Tjenare, håller på med första världskriget och har en fråga som lyder "kunde man undvika att världskriget startade?"

Och jag skrivit det här om mordet i Serbien, men jag kommer inte på så mycket mer så skulle behöva er hjälp ;)
Alternativt om man inte skulle få tyskland att betala sådan enormt stor statsskuld som skulle skuldsätta dom i flera år och totalt förstöra deras ekonomi, dessutom var det ju inte ens dom som startade kriget, men dom stod för mest skada. Så om skulden inte skulle varit så otroligt hög så slapp dom möjligtvis börja andra världskriget (som är i princip baserat på hämnd för första världskriget).
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

Skriv en dikt inspirerad av Homeros skrivsätt! Du får gärna låta handlingen utspela sig i nutid men stilen ska vara Homerisk vilket innebär att du bör ha med stående epitet, upprepningar, några gudar som lägger sig i vad människorna gör... Hur lång ska dikten vara? Ja, Homeros skrev ju episka dikter vilket betyder att det var hjälteberättelser på dikt. Jag förväntar mig inte flera sidor men åtminstone 10 rader behövs nog för att det ska bli en vettig berättelse! Måste den rimma? Nej detmåste den inte men någon typ av rytm eller rim gör dikten bättre!
Lycka till!
Malin


detta är de jag behöver hjälp med, fattar verkligen inte hur jag ska skriva elr vad jag ska skriva, tips ??


tycker ni denna är bra? kan ej skriva texten så ni får bild på den, då skolan drar allt vi skickar genom plakat

Bild




sen behöver jag hjälp med dem här frågorna, någon osm har tips på sidor etc? svar skulle varit sjukt tacksamt men likaså tips på bra sidor här är frågorna


• Varför kallas epoken Antiken för just Antiken tror du? När ungefär var denna epok?
• Hur skildras människorna under antiken i olika berättelser? Vilken betydelse hade exempelvis ödet och gudarna i människornas liv? Tänk på Iliaden, Odyssén, Kung Oidipus med flera!
• Grekerna delade in litteraturen i tre olika genrer (som vi fortfarande använder oss av). Vilka var de? Ge exempel på ett verk från vardera genren!
• Nämn några viktiga motiv i antikens berättelser.
• Hur kom den grekiska teatern till? Vad spelade man för dramer där exempelvis?
• Hur såg den grekiska teatern ut? Rita och berätta om hur skådespelare och teater såg ut!
• Man brukar säga att demokratin har sin vagga i Grekland. Hur såg den tidens demokrati ut? Vilka var det som bestämde?
• De antika eposen berättades av kringvandrande män. Vad kallas de?
• Vad handlar Iliaden och Odysséen om i stora drag? Vilka är huvudpersonerna? Vad är typiskt för berättarstilen? Vilken roll spelar gudarna och gudinnorna för handlingen?
• Vad är en myt? Återberätta en grekisk myt kortfattat!
• Vilka antika diktare känner du till? Vad skrev de om?
• Vad handlar dramat Kung Oidipus om i korta drag?
• Vad betyder orden peripeti, katharsis och Oidipuskomplex?
• Nämn några grekiska ord/begrepp som vi ”ärvt” från antikens Grekland (exempelvis Olympiad som vi fått från grekernas ord för tidsperioden mellan de olympiska spelen). Förklara och exemplifiera!
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
rasmusborg
Kinaraket
Inlägg: 969
Blev medlem: 31 december 2011, 13:28
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av rasmusborg »

Hur ska man räkna ut "20=4x+8" ?
Har skit svårt för algebra och ekvationer, finns det något enkelt räknesätt på exempelvis den uppgiften?

Svaret ska vara 3 i alla fall

Super tacksam för svar!
Kolla gärna in min Stunt film!
http://www.youtube.com/watch?v=N2g-tEig1XA
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

rasmusborg skrev:Hur ska man räkna ut "20=4x+8" ?
Har skit svårt för algebra och ekvationer, finns det något enkelt räknesätt på exempelvis den uppgiften?

Svaret ska vara 3 i alla fall

Super tacksam för svar!
20-8=12
12/4=3

Där har du :)
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

rasmusborg skrev:Hur ska man räkna ut "20=4x+8" ?
Har skit svårt för algebra och ekvationer, finns det något enkelt räknesätt på exempelvis den uppgiften?

Svaret ska vara 3 i alla fall

Super tacksam för svar!
bryt ut x alltså 20-8=12
sen så 12=4x
12/4=3
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
Macko96
Allvetande|Hastighetsrekord på TSR
Inlägg: 1288
Blev medlem: 19 september 2010, 10:56
Ort: Alingsås

Inlägg av Macko96 »

Ska hålla ett argumenterande tal i skolan om varför man borde införa en första-akuten kurs för att ta körkort men ska har 3 riktigt bra argument + ett motargument.

Har 2 för och ett emot så kom med tips på ett argument för att införa en sådan kurs!

Eller om ni vet ett ännu bättre ämne så säg det då men då vill jag har riktigt bra argument fört!

går i natur och vill ha A på denna uppsats och tal så det ska va bra så ni vet! ;)
Har en DT50R från 94 till salu! Pm:a vid intresse!
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18181
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18180
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=21909
(22:11:57) Demuz: kan ni inte kicka mig på skoj? har aldrig blivit det
Användarens profilbild
rasmusborg
Kinaraket
Inlägg: 969
Blev medlem: 31 december 2011, 13:28
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av rasmusborg »

david96 skrev:bryt ut x alltså 20-8=12
sen så 12=4x
12/4=3
potog skrev:20-8=12
12/4=3

Där har du :)
vart kom det där minus tecknet ifrån? :o
Kolla gärna in min Stunt film!
http://www.youtube.com/watch?v=N2g-tEig1XA
Användarens profilbild
Macko96
Allvetande|Hastighetsrekord på TSR
Inlägg: 1288
Blev medlem: 19 september 2010, 10:56
Ort: Alingsås

Inlägg av Macko96 »

rasmusborg skrev:
david96 skrev:bryt ut x alltså 20-8=12
sen så 12=4x
12/4=3
potog skrev:20-8=12
12/4=3

Där har du :)
vart kom det där minus tecknet ifrån? :o
tänk dig att du går "bakvägen" för att få fram ditt svar och då måste du invertera +8 till (-8 ) istället
Har en DT50R från 94 till salu! Pm:a vid intresse!
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18181
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18180
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=21909
(22:11:57) Demuz: kan ni inte kicka mig på skoj? har aldrig blivit det
Skriv svar