Rieju kommer inte upp i varv (bilder uppe)

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
vicke1112
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av vicke1112 »

Skapa ett youtubekanal. Tar fem min
lärling på Agria Trädgårdsmaskiner i Kållered

fordon jag haft: piaggio ciao -87 bondtrimmad. piaggio nrg mc2 extreme -03 portad cylinder + effektrör. yamaha aerox -02 helrenoverad, stylad, stage6 70cc, mm. nuvarande fordon: gilera runner sp50 -03 portad och ombyggt rör. baotian cityrider -08 72cc, mm. aprilia SR50 ditech -01 portad. saab 900 -96
riejukillen
Elmoped

Inlägg av riejukillen »

16rieju16 skrev:
riejukillen skrev: okej tänkte om det var att den typ bluddrade? jag kör med Hebo rör och sportfilter på min rrx-sm och när den är kall så bluddrar den 1, 2, 3an iväg men sen när den är varm sticker den iväg rikttigt fint :D har 95-96 munstycke :)
okej :) nej detta var inte bludder, det var något annat. har film på det men vet inte hur jag ska kunna lägga upp den
låter konstigt...:/ men skapa ett konto på youtube tar ingen tid alls :D
16rieju16
Elmoped

Inlägg av 16rieju16 »

håller på att skapa ett konto. hur lägger man in videon sen då? :)
16rieju16
Elmoped

Inlägg av 16rieju16 »

16rieju16 skrev:håller på att skapa ett konto. hur lägger man in videon sen då? :)
nej tyvärr, det blir ingen film. förstår mig inte på skiten så jag lägger ner det.
16rieju16
Elmoped

Inlägg av 16rieju16 »

vad fan är felet?
går sjukt bra med 70cc, men med 50cc kanske i 10km/h.
Användarens profilbild
vicke1112
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av vicke1112 »

Då är din kolv och kolvringar slut. Nytt kolvkitt och en lätt horning av cylindern så går den säkert bra

fordon jag haft: piaggio ciao -87 bondtrimmad. piaggio nrg mc2 extreme -03 portad cylinder + effektrör. yamaha aerox -02 helrenoverad, stylad, stage6 70cc, mm. nuvarande fordon: gilera runner sp50 -03 portad och ombyggt rör. baotian cityrider -08 72cc, mm. aprilia SR50 ditech -01 portad. saab 900 -96
16rieju16
Elmoped

Inlägg av 16rieju16 »

vicke1112 skrev:Då är din kolv och kolvringar slut. Nytt kolvkitt och en lätt horning av cylindern så går den säkert bra
Beror ej på detta. Beställde ett helt nytt kit men fortfarande samma problem. Riktigt skumt är det.
Användarens profilbild
vicke1112
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av vicke1112 »

Hmm. Vad det 70cc på när du köpte den? Då kanske det är större lågfartsmunstycke med. men nu verkar den ju gå fett efter som att stiftet är sotigt. Då går du ner i storlek på högfartsmunstycket tills den inte bluddrar. vad är det för rör på? Är den tyst? Kan vara igensatt rör.

Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last

Inlägg av AndreWidestedt »

16rieju16 skrev:
riejukillen skrev: okej tänkte om det var att den typ bluddrade? jag kör med Hebo rör och sportfilter på min rrx-sm och när den är kall så bluddrar den 1, 2, 3an iväg men sen när den är varm sticker den iväg rikttigt fint :D har 95-96 munstycke :)
okej :) nej detta var inte bludder, det var något annat. har film på det men vet inte hur jag ska kunna lägga upp den
Gör ett youtube konto sen laddar du upp. men om den går bra så skit i de. btw, har du kollat färgen på tändstiftet? de ska vara brunt/gyllenbrunt :)
Helt Räser
zamme
Svårstartad skrothög

Inlägg av zamme »

16rieju16 skrev:
Bytte du mnstycke när du bytte från 70 till 50cc? annars har du nog svaret.. ;)
Vit Derbi Senda xtreme-05

Setup:
Athena 70cc
Gianelli rör
21mm dellorto förgasare
Membran
Sportluft

Toppfart: 112km/h
16rieju16
Elmoped

Inlägg av 16rieju16 »

vicke: ja det satt på fast då var allt trim. bytte sedan nästan allt till original och nu går den såhär.

andre: förstod inget av youtube. köpte ett nytt tändstift men det har inte fått någon alls färg än då den går som den gör.

zamme: ja jag bytte förgasare till original med.

det kan vell inte ha något med elen att göra då den gick underbart med 70cc?
zamme
Svårstartad skrothög

Inlägg av zamme »

16rieju16 skrev:vicke: ja det satt på fast då var allt trim. bytte sedan nästan allt till original och nu går den såhär.

andre: förstod inget av youtube. köpte ett nytt tändstift men det har inte fått någon alls färg än då den går som den gör.

zamme: ja jag bytte förgasare till original med.

det kan vell inte ha något med elen att göra då den gick underbart med 70cc?
Testa att byt till den andra förgasaren och se om den går bättre.. Byt allt du har för att felsöka.. och en förgasare tar typ 2min att byta :D
Vit Derbi Senda xtreme-05

Setup:
Athena 70cc
Gianelli rör
21mm dellorto förgasare
Membran
Sportluft

Toppfart: 112km/h
16rieju16
Elmoped

Inlägg av 16rieju16 »

zamme skrev:
Testa att byt till den andra förgasaren och se om den går bättre.. Byt allt du har för att felsöka.. och en förgasare tar typ 2min att byta :D
har inte kvar den. försökt att byta en del grejer men samma fel :)

framgångar nu iaf. fick den att gå någorlunda upp till växel fyra för då börjar den bluddra direkt.
ska man byta ner sig tills det slutar bluddra på alla växlar? brukar det bli så att det bluddrar mer på höga eller låga växlar?
Användarens profilbild
Robbe
Svårstartad skrothög

Inlägg av Robbe »

16rieju16 skrev:jag tog isär cylindern som ni ser på bilderna jag länka till. kan det vara att det är små repor den går som den gör?
Min kolv såg mycket värre ut än det där. Moppen värmenöp 11 gånger tills jag kom hem efter att jag skjutsat en fet jävel. Jag kunde fortfarande köra men kom bara upp till 50 km/h. Så tror nog inte ditt fel ligger i cylindern och kolven utan det är ngt med förgasaren eller tändningen =)
Ännu en stolt moppebög på tsr! =)
16rieju16
Elmoped

Inlägg av 16rieju16 »

Robbe skrev: Min kolv såg mycket värre ut än det där. Moppen värmenöp 11 gånger tills jag kom hem efter att jag skjutsat en fet jävel. Jag kunde fortfarande köra men kom bara upp till 50 km/h. Så tror nog inte ditt fel ligger i cylindern och kolven utan det är ngt med förgasaren eller tändningen =)
ja jag försöker justera förgasaren nu :) kan du svaret på frågorna jag ställde i förra inlägget vore det sjysst :)
Användarens profilbild
Robbe
Svårstartad skrothög

Inlägg av Robbe »

16rieju16 skrev:
Robbe skrev: Min kolv såg mycket värre ut än det där. Moppen värmenöp 11 gånger tills jag kom hem efter att jag skjutsat en fet jävel. Jag kunde fortfarande köra men kom bara upp till 50 km/h. Så tror nog inte ditt fel ligger i cylindern och kolven utan det är ngt med förgasaren eller tändningen =)
ja jag försöker justera förgasaren nu :) kan du svaret på frågorna jag ställde i förra inlägget vore det sjysst :)
När det bluddar får den för mycket bensin
När den boooaaar får den för lite
Ännu en stolt moppebög på tsr! =)
16rieju16
Elmoped

Inlägg av 16rieju16 »

Robbe skrev:
16rieju16 skrev:
När det bluddar får den för mycket bensin
När den boooaaar får den för lite
aa men brukar det vara så att den får för mycket när motorn går trögare eller tvärtom ? :)
16rieju16
Elmoped

Inlägg av 16rieju16 »

kan det vara så att jag har för tung drevning? har 13/53 men vad är original på Rieju rrx/sm 06?

för den axxar skit segt och när jag växlar upp till växel fyra börja den sacka ner...
Skriv svar