Den lokala ÅF för Yamaha lär ta tid på sig att svara då DT125R slutade tillverkas 2006 om jag minns rätt och är ändå smått ovanlig i Sverige.
Och nej, chansen att du får provköra hos en ÅF utan behörighet är minimal..
Kolvbyte sker ungefär vid 2000 mil på en DT125R, du kan garanterat klara dig till 2500 mil på en kolv, men varför snåla med något som kostar 500-700 kronor(kolvkitet) när du antagligen lär få bättre prestanda på grund av utslitna kolvringar.
På DT125R är det inte speciellt mycket service på, växellådsolja efter 600 mil har jag för mig, jag brukar byta när jag känner för, typ vid avställning, sen efter ha kört några hundra bara..
Om du går in i den stora lätt mc-tråden och kollar bakåt ett par sidor så bör du hitta ett inlägg ifrån mig där, där jag listar servicen som behövs utföras på en DT125R vid vilket miltal ungefär, har skrivit rätt så mycket där så kan vara svårt att hitta, men leta, annars får jag posta om det här när jag kommer hem
Angående XT så vet jag inte, i min uppfattning en ful jävla hoj, slött som ett as om man kan lita på en bekant som har en XT, dock så har han köpt större förgasare samt bytt ljuddämpare och tycker den går sååå mycket bättre, antagligen mest placebo-effekt över högre ljud och man vet att man har en större förgasare som ger lite bättre vrid och acceleration.
Btw så är min DT125 till salu, se annons i signaturen
Edit : De som röstar på XT har ingen koll, eller ja, de flesta här inne vet väl väääääldigt lite om 125or och bör inte yttra sig om det, DT125s motor är väl en av världens mest producerade motororer? Eller om de var 125-motor, något sådant fick jag höra utav en instruktör på en SMC-kurs, så delar finns det gått om, dvs topp, cylinder, kolv, vev osovsovsov allt du kan tänka dig behövas, går även att norpa delar ifrån Honda enligt honom.
Sen så är DT en tvåtaktare, visst lite högre bensinförbrukning, men går bättre jämfört med alla 125or fyrtaktare jag provkört och 'tävlat' emot.
Kvalitén.. Ja finns ju en anledning till att den kallas skottsäker.
Busmässigt så kommer du kunna ha lika roligt på en fyrtakts 125a som en tvåtakts 125a, fördelen med DTn är att du kommer kunna strypa av den genom att köpa ett nytt avgassystem/krök eller skära upp den och ta bort de två vingarna/flensarna som sitter i kröken och få runt 22-25 hästar.
Mer finns att plocka ifall du skaffar en annan förgasare till det som brukar rekommenderas utav vissa.