Service intervaller: DT125 - XT125

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR

Vilken är bäst prismässigt, busmässigt, kvalitetsmässigt?

Omröstningen slutade 26 september 2012, 08:51

DT125
11
100%

Antal röster: 11

GasresarN
Svårstartad skrothög

Service intervaller: DT125 - XT125

Inlägg av GasresarN »

Tjenare!
Har googlat runt lite men inte hittat nånting som visar service vid miltal..
Har ni nån schysst sida eller så som man kan få reda på lite riktlinjer vid olika miltal? ^^ Ni förstår nog vad jag menar... :shock: :roll:
Vill ha lite koll nu då det börjar bli VÄLDIGT aktuellt att köpa A1. DT och XT är aktuella. Ingen lust att köpa en precis vid service ^^
Tack på förhand! :lol:
Användarens profilbild
FreZz
Sundsvall Audi Ligist

Inlägg av FreZz »

ring ditt lokala yamaha center om du har ett
Quattro lyfe
GasresarN
Svårstartad skrothög

Inlägg av GasresarN »

Finns det möjlighet att provköra båda där? Även utan A1 kort? :roll:
Tackar för snabbt svar! :)
Användarens profilbild
FreZz
Sundsvall Audi Ligist

Inlägg av FreZz »

tror inte du får provköra utan kort :/
Quattro lyfe
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Den lokala ÅF för Yamaha lär ta tid på sig att svara då DT125R slutade tillverkas 2006 om jag minns rätt och är ändå smått ovanlig i Sverige.

Och nej, chansen att du får provköra hos en ÅF utan behörighet är minimal..

Kolvbyte sker ungefär vid 2000 mil på en DT125R, du kan garanterat klara dig till 2500 mil på en kolv, men varför snåla med något som kostar 500-700 kronor(kolvkitet) när du antagligen lär få bättre prestanda på grund av utslitna kolvringar.

På DT125R är det inte speciellt mycket service på, växellådsolja efter 600 mil har jag för mig, jag brukar byta när jag känner för, typ vid avställning, sen efter ha kört några hundra bara..

Om du går in i den stora lätt mc-tråden och kollar bakåt ett par sidor så bör du hitta ett inlägg ifrån mig där, där jag listar servicen som behövs utföras på en DT125R vid vilket miltal ungefär, har skrivit rätt så mycket där så kan vara svårt att hitta, men leta, annars får jag posta om det här när jag kommer hem :)

Angående XT så vet jag inte, i min uppfattning en ful jävla hoj, slött som ett as om man kan lita på en bekant som har en XT, dock så har han köpt större förgasare samt bytt ljuddämpare och tycker den går sååå mycket bättre, antagligen mest placebo-effekt över högre ljud och man vet att man har en större förgasare som ger lite bättre vrid och acceleration.

Btw så är min DT125 till salu, se annons i signaturen ;)

Edit : De som röstar på XT har ingen koll, eller ja, de flesta här inne vet väl väääääldigt lite om 125or och bör inte yttra sig om det, DT125s motor är väl en av världens mest producerade motororer? Eller om de var 125-motor, något sådant fick jag höra utav en instruktör på en SMC-kurs, så delar finns det gått om, dvs topp, cylinder, kolv, vev osovsovsov allt du kan tänka dig behövas, går även att norpa delar ifrån Honda enligt honom.

Sen så är DT en tvåtaktare, visst lite högre bensinförbrukning, men går bättre jämfört med alla 125or fyrtaktare jag provkört och 'tävlat' emot.
Kvalitén.. Ja finns ju en anledning till att den kallas skottsäker.
Busmässigt så kommer du kunna ha lika roligt på en fyrtakts 125a som en tvåtakts 125a, fördelen med DTn är att du kommer kunna strypa av den genom att köpa ett nytt avgassystem/krök eller skära upp den och ta bort de två vingarna/flensarna som sitter i kröken och få runt 22-25 hästar.

Mer finns att plocka ifall du skaffar en annan förgasare till det som brukar rekommenderas utav vissa.
GasresarN
Svårstartad skrothög

Inlägg av GasresarN »

Haha alltid så underbara svar ifrån dig :D Tack för att du tar dig tiden!! :)
Det lutar mest åt en DT då jag gillar 2takt karaktären, men 4takt känns mer stabilt på något sätt?... Men busmässigt, är det lika lätt att dra upp en 4takt strypt på bakhjulet som en 2taktare strypt tror du? Utan koppling samt med koppling?

Återigen, tack för alla underbara svar du bidrar med!
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Återigen, tack för alla underbara svar du bidrar med![/quote]

:* :oops:

Ingen fara, bara roligt tycker jag :)
Stabilt och stabilt.. Den uppfattningen hade jag också eftersom folk sa(när jag var n00b) att tvåtakt rasar direkt ifall man kör lite längre turer och fyrtaktare bara går och går, men ju mer information jag fick desto mer insåg jag att det finns stabila och skottsäkra tvåtaktare som DT, CRM, NSR osv..

Fyrtakt vibrerar generellt mindre också, sen beror det på ifall motorn är monterad stumt eller ej, är ganska säker på DT är det, och tex Aprilia RS inte är det och har gummibussningar som gör att det viberar mindre, dock så tycker jag inte det är någon fara med en DT egentligen, i början fick jag träsmak efter ett par kortare turer, men ju mer man åkte desto mer härdad blev jag om rumpan hahah!

Hmf.. med koppling så beror det på hojen, samt sittställningen, DT är relativt lätt, sitter man 'normalt' och lutar sig bakåt och kopplar upp den blir det lätt, men på tex KTM Duke som jag testade utav en kompis, så var det vääldigt mycket gas man fick ge för att den skulle lyfta, han prövade även min och sa "Fan vad lätt den är att koppla upp då", även om DT är framtunga.

Även testat med en Yamaha WR125, de var också relativt enkla som DTn, väldigt bra frambroms och man fick upp den på framhjulet lätt, lättare än DTn var det i alla fall, åter igen mycket teknik ;)

Utan koppling vetefan.. Visst har det hänt att man rest den när man tex kört i skogen över en tjock gren och gett mycket gas och samtidigt lutat sig bakåt, men inte så jävla högt det, får dock upp den kanske... 20 centimeter på ettan ifall jag ligger precis innan den börjar dra, gasar och rycker till och lutar mig bakåt samtidigt, hur det är med fyrtaktare och andra tvåtkatare tänker jag inte yttra mig om dock :)
GasresarN
Svårstartad skrothög

Inlägg av GasresarN »

Man får väll helt enkelt hitta en som man är intresserad utav och åka och klämma och känna lite och se om det passar eller inte. Brorsan hade ju en DT125X för typ 4år sen som jag fick köra lite, dock var det såpass längesen att jag knappt kommer ihåg nånting utav den... Och om jag nu ska ha en DT så lär det bli en DTX, och dom är ju såpass sällsynta i Sverige så dom byter ju ägare hela tiden och man kan ju inte veta hur alla ägare innan har behandlat den... Det är svårt det här med att välja hoj! :x :cry:
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

GasresarN skrev:Man får väll helt enkelt hitta en som man är intresserad utav och åka och klämma och känna lite och se om det passar eller inte. Brorsan hade ju en DT125X för typ 4år sen som jag fick köra lite, dock var det såpass längesen att jag knappt kommer ihåg nånting utav den... Och om jag nu ska ha en DT så lär det bli en DTX, och dom är ju såpass sällsynta i Sverige så dom byter ju ägare hela tiden och man kan ju inte veta hur alla ägare innan har behandlat den... Det är svårt det här med att välja hoj! :x :cry:
Exakt, vart bor du? Kan kolla runt på Blocket och ha mig :)
DTX är ganska snygga och trevliga att köra, dock var bromsarna på den jag körde halvdana, men den hade gått 2200 mil dock, samma kolv i också ostrypt och gått snålt.. -_-'

Indeed, du verkar ju ändå vara smått intresserad utav DT, så skaffa information om som du kan ha nytta av, precis så som jag gjorde typ sex månader innan jag köpte min DT.
GasresarN
Svårstartad skrothög

Inlägg av GasresarN »

Jag bor i Åkersberga 3mil norr om Stockholm. Fri diesel och en körglad storebror :D

Tackar så hjärtligt för all hjälp hurrudu! :wink:
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

GasresarN skrev:Jag bor i Åkersberga 3mil norr om Stockholm. Fri diesel och en körglad storebror :D

Tackar så hjärtligt för all hjälp hurrudu! :wink:
Ingen fara hörru! :)

Utbudet är inte så stort, finns två(DTR) i Stockholm + angränsande län.
Vad är det för krav du har på den? Årsmodell, miltal, färg osv.
Fräsch, ofräsch, budget?
GasresarN
Svårstartad skrothög

Inlägg av GasresarN »

Min budget beror på lite... Pröjsar allting själv så priset är ganska rellevant. Dock lägger jag hellre till 2-3tusen kronor och att den håller än att allt faller ihop. :? :lol: Så fräsch är ett stort krav. Det är därför lite jag är inne på XTn då den är billig trots att det är nytt och fint. Finns en 08 på blocket som har gått 650 mil för typ 12000kr, med en bra affär och ett sött leende 10 :wink: Om man ska ha en fräsch DT får man ju räkna med 13,14,15 åtminstonne, en fräsch DTX vågar man knappt tänka på ens om man inte köper den av en ekonomiskt oberoende person känns det som... ^^ :lol:
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Pröjsade mitt själv också.

Hur är det med utrustning har du det ifråga?
Det är föreståeligt, så jag resonerade också när jag köpte min också, fanns inga speciellt fräscha eller med lågt miltal för mig som var billiga.

Köp det du känner är bäst, tycker hellre att du ska spara och köpa den du verkligen vill ha för det kommer antagligen kännas bättre efteråt när du har gjort det, än att du köper en hoj du tvivlar lite till bara för den var billigare.

Fräsch DTX med miltal som inte är över 1500 blir svååårt att hitta kan jag tänka mig :(
GasresarN
Svårstartad skrothög

Inlägg av GasresarN »

Jag har schyssta stövlar, handskar, ett halvdåligt och skitfult skinnställ, och en cross hjälm. Det jag behöver främst är en intergrale hjälm, mattsvart med tonatvisir! :lol: och en ryggplatta, ett nytt skinnställ får komma lite när jag har råd tror jag... Jag har 25k att jobba med, då ska jag ha en hoj, kort, och lite utrustning. Men kortet blir nog inga problem att få för under 10, och lite mer pengar kanske ramlar in såsmåningom :)
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Kör på crosshjälm istället om du nu har den, förutsatt att den är fräsch och inte varit i marken, sen köper du nya glajjor bara öronproppar, brusar på rätt friskt i 140 km/h kan jag säga..

Ska du köpa skinnställ, köp begagnat (Y)

Ett tips är att köpa en hoj så tidigt som möjligt och övningsköra med den på valfritt ställe utan trafik, tex industriområde som är nedlagt eller dylikt så kommer du undan med kortet bra mycket billigare.

Om du inte känner någon med hoj, köpt en hoj i vår och jag har min KTM så kan jag vara din 'lärare' på ett industriområde, gratis självklart! ;)
Användarens profilbild
WRR125
Elmoped

Inlägg av WRR125 »

Du kan iallafall inte kalla dig GasresarN om du kör XT125 ;)
Så himla slö den är....
GasresarN
Svårstartad skrothög

Inlägg av GasresarN »

p0d1 for president säger jag bara! Tackar så mycket :D men det är lugnt jag har både brorsan och farsan som jag kan köra med. Men det där uppskattas STORT! :wink:
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Du kan vara president ;)

Antar att du tänker ta kortet nästa år? I alla fall så finns det en grupp för 125-åkare i Stockholm, visserligen är det mestadels moppefuckon och socialt inkompetenta killar, men skulle nog kunna ge dig en invite om du vill det? :)
GasresarN
Svårstartad skrothög

Inlägg av GasresarN »

Haha det är lugnt! :D sånna finns det gott om i min närvaro ändå! :? :P
Skriv svar