Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....
Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
vet bara att originalmunstycke e någonstans mellan 60-75, men 90 i nu verkar konstigt, o den funkar bra med det också.... Dock så sa förra ägaren han köpte den av att det för till för extra smörjning till cylindern (ny kolv) men ändå, så stort verkar bara skumt2stroke4ever skrev:Egentligen bör man väl det för att få rätt bensinmängd.
Det är bara för att oljan tar ju upp volym i munstycket så brukar man kunna byta upp en storlek eller 2.
Men på en moppe är det sällan att det behövs.
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....
Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
Jag vet, men originalsetup, fräsch motor samt normalt svenskt väder, verkar skumt enligt mig :/2stroke4ever skrev:sålänge du inte stör dig på att den skulle dra mer soppa än vad du tycker den borde, så ska du skita i det. Finns fruktansvärt många faktorer som spelar in på vad du ska ha för munstycke. Vart du bor, väder, skick på motorn, setup osv.
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....
Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
Det enda den förra ägaren sa när han sålde den va att en ny kolv var monterad pga at den va skuren, o att han satt i 90 munstycke så den skulle ha tillräckligt med smörjning när kolven kördes in. Innan kolven skurit så va de originalmunstycke2stroke4ever skrev:Om du verkligen tänker gå djupare på detta så till att allt är i toppskick först. Dvs, förgasare är helt ren och funkar som den ska. Luftfilter (givetvis org.luftbox) är ren. Kolven är fräsh och alla packningar är hela.
Sedan byter du tändstift och kör ett tag på det och sedan kollar vad det har för färg.
Sen kan du även grundinställa förgasaren. luftskruven max in, sen 1,5varv ut. Nålen i mitten. Kom ihåg att anteckna dina nuvarande inställningar så du kan gå tillbaka till dem ifall du vill.
Detta är det enda du kan göra om du vill gräva vidare i detta.
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....
Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
ställde in den på gruninställningar sist, så det är nt det. Sen att den skar va för att oljepumpen lagt av så den fick ingen olja :/ Den togs bort o han började blanda i tanken2stroke4ever skrev:Lär ju funnits en anledning varför den skar i första stället. Men som jag sa, pröva gärna några av de saker jag sa. Framförallt det med förgasaren. Kanske var han värdelös på att ställa förgasare? Oftast funkar grundinställningarna rätt bra.
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....
Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
just nu så står moppen still o rör sig nt, min polare gjorde fl när han blandade så all olja ligger på bottnen så moppen får typ asmycke olja så den blöddrar Men vi ska rensa tanken o se hur den e sedan2stroke4ever skrev:byt stift då och kör ett tag och sedan kolla färgen. Se till att du får rätt stift bara.
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....
Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...