Jag skulle satsa på en 125a, 2takt.
Du har ju ändå en relativt hög budget så du kan hitta fina crossar för det priset.
Något jag skulle välja är en tävlingskörd cross med så låga timmar du kan hitta, än en motionskörd med samma timmar på.
Då kan man vara säker på att servicen är gjord korrekt på den då de som tävlar oftast har mer koll än Per, 45 som är lönnfet som sitter och fiskör på den på lite grusvägar och i enduro-spår två gånger i månaden och inte tar hand om den
Om du ska köra mest på bana så skaffar du en cross, ska du mest köra i enduroslingor så skaffar du en enduro, det som skiljer sig är utväxlingarna samt fjädringen har jag för mig, finns säkert smådetaljer också.
Edit : Många skriver i sina annonser att motorn är renoverad för ett x-antal tusen, be om att få se kvitton på allt, om säljaren inte kan uppvisa det så avråder jag ifrån köpet då du kan bli grovt lurad.
Även va lite suspekt ifall säljaren heter något tex "Ahmed", extremt billig och inte kan svara på något om hojen, detsamma gäller ifall säljaren heter "Daniel" och kan nada om hojen.