Tips på bra förstacross

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR
Användarens profilbild
Io.orp
Elmoped
Inlägg: 27
Blev medlem: 24 april 2012, 19:59
Ort: Södra Vi

Tips på bra förstacross

Inlägg av Io.orp »

Tja!

Har fastnat lite för motocross och enduro då jag va och körde med några kompisar härom veckan :D
Körde en halvautomat Yamaha PW 80 när jag va mindre men nu behöver jag något större och undrar om ni har några tips? :oops:

Har tänkt mig att köra en del på bana men också lite på några slingor som finns i närheten.

ska jag satsa på 2 eller 4 takt, 125 eller 250 osv. för och nakdelar
Är cirkus 175 och väger lite över 60 kilo

Har en budget på ca 15k :roll:
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Inlägg av p0d1 »

Jag skulle satsa på en 125a, 2takt.
Du har ju ändå en relativt hög budget så du kan hitta fina crossar för det priset.

Något jag skulle välja är en tävlingskörd cross med så låga timmar du kan hitta, än en motionskörd med samma timmar på.

Då kan man vara säker på att servicen är gjord korrekt på den då de som tävlar oftast har mer koll än Per, 45 som är lönnfet som sitter och fiskör på den på lite grusvägar och i enduro-spår två gånger i månaden och inte tar hand om den ;)


Om du ska köra mest på bana så skaffar du en cross, ska du mest köra i enduroslingor så skaffar du en enduro, det som skiljer sig är utväxlingarna samt fjädringen har jag för mig, finns säkert smådetaljer också.

Edit : Många skriver i sina annonser att motorn är renoverad för ett x-antal tusen, be om att få se kvitton på allt, om säljaren inte kan uppvisa det så avråder jag ifrån köpet då du kan bli grovt lurad.

Även va lite suspekt ifall säljaren heter något tex "Ahmed", extremt billig och inte kan svara på något om hojen, detsamma gäller ifall säljaren heter "Daniel" och kan nada om hojen.
Användarens profilbild
Io.orp
Elmoped
Inlägg: 27
Blev medlem: 24 april 2012, 19:59
Ort: Södra Vi

Inlägg av Io.orp »

p0d1 skrev:Jag skulle satsa på en 125a, 2takt.
Du har ju ändå en relativt hög budget så du kan hitta fina crossar för det priset.

Något jag skulle välja är en tävlingskörd cross med så låga timmar du kan hitta, än en motionskörd med samma timmar på.

Då kan man vara säker på att servicen är gjord korrekt på den då de som tävlar oftast har mer koll än Per, 45 som är lönnfet som sitter och fiskör på den på lite grusvägar och i enduro-spår två gånger i månaden och inte tar hand om den ;)


Om du ska köra mest på bana så skaffar du en cross, ska du mest köra i enduroslingor så skaffar du en enduro, det som skiljer sig är utväxlingarna samt fjädringen har jag för mig, finns säkert smådetaljer också.

Edit : Många skriver i sina annonser att motorn är renoverad för ett x-antal tusen, be om att få se kvitton på allt, om säljaren inte kan uppvisa det så avråder jag ifrån köpet då du kan bli grovt lurad.

Även va lite suspekt ifall säljaren heter något tex "Ahmed", extremt billig och inte kan svara på något om hojen, detsamma gäller ifall säljaren heter "Daniel" och kan nada om hojen.
Har precis som du sa, funderat på en 125:a, vilka är fördelarna med en sådan till skillnad mot en 250:i fyrtakt? Hur ser det ut med service och kan man göra mycket själv eller måste de lämnas in om det händer något?

Vilka märken är att föredra och vilka ska jag undvika? :)
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten
Inlägg: 1066
Blev medlem: 3 november 2011, 19:41
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Gröngöling »

Honda CR125, den ska tydligen va rätt lättkörd om jag hört rätt...
Well do ya, punk?
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Inlägg av p0d1 »

Io.orp skrev: Har precis som du sa, funderat på en 125:a, vilka är fördelarna med en sådan till skillnad mot en 250:i fyrtakt? Hur ser det ut med service och kan man göra mycket själv eller måste de lämnas in om det händer något?

Vilka märken är att föredra och vilka ska jag undvika? :)
Fördelen jag skulle säga är att de är lätta, smidiga och har gott om mos, speciellt till en nybörjare, samt så brukar tvåtaktare vara billigare och mer lättmekat än fyrtakt.

Nakdelen är att de får arbete på högre varvtal för att få fram effekten vilket ger en högre bensinförbrukning.
Jämfört med fyrtaktarna som arbetar på ett lägre varvtal och ger lägre bensinförbrukning.¨


Edit : http://www.twostrokerider.se/koposalj/1629 Nemen titta vad jag hittade av KoNG, en väldigt lång guide, antagligen väldigt informationsrik! :D

Vill bara hoppa in med oljor.. Många tror att man måste köra med dyraste oljan ifrån Shell annars så rasar hojen, BS.
Biltemas oljor som är ATF-klassade(har för mig att de måste vara ATF-klassade) duger lika bra som Shells egna för 300 kronor/litern eller vad de nu kostar, så kör på Biltema!
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten
Inlägg: 1066
Blev medlem: 3 november 2011, 19:41
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Gröngöling »

Jag kör biltemas helsyntetiska i moppen och funkar galant.
Well do ya, punk?
Användarens profilbild
Io.orp
Elmoped
Inlägg: 27
Blev medlem: 24 april 2012, 19:59
Ort: Södra Vi

Inlägg av Io.orp »

p0d1 skrev:
Io.orp skrev: Har precis som du sa, funderat på en 125:a, vilka är fördelarna med en sådan till skillnad mot en 250:i fyrtakt? Hur ser det ut med service och kan man göra mycket själv eller måste de lämnas in om det händer något?

Vilka märken är att föredra och vilka ska jag undvika? :)
Fördelen jag skulle säga är att de är lätta, smidiga och har gott om mos, speciellt till en nybörjare, samt så brukar tvåtaktare vara billigare och mer lättmekat än fyrtakt.

Nakdelen är att de får arbete på högre varvtal för att få fram effekten vilket ger en högre bensinförbrukning.
Jämfört med fyrtaktarna som arbetar på ett lägre varvtal och ger lägre bensinförbrukning.¨


Edit : http://www.twostrokerider.se/koposalj/1629 Nemen titta vad jag hittade av KoNG, en väldigt lång guide, antagligen väldigt informationsrik! :D

Vill bara hoppa in med oljor.. Många tror att man måste köra med dyraste oljan ifrån Shell annars så rasar hojen, BS.
Biltemas oljor som är ATF-klassade(har för mig att de måste vara ATF-klassade) duger lika bra som Shells egna för 300 kronor/litern eller vad de nu kostar, så kör på Biltema!
Tack för all information, blir att grotta ner sig i guiden resten av kvällen, ska även fundera ett tag till, har kollat på några 125:or tidigare och nu känns det som att det är en sån jag ska ha.. gäller bara att finna den rätta :wink:
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Inlägg: 2097
Blev medlem: 17 november 2010, 21:07
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

p0d1 skrev:Om du ska köra mest på bana så skaffar du en cross, ska du mest köra i enduroslingor så skaffar du en enduro, det som skiljer sig är utväxlingarna samt fjädringen har jag för mig, finns säkert smådetaljer också.
Sen är tändningen lite lägre ställ också har jag för mig, sen kan man ju koppla in lysen om man "råkar" ta enduron till kompisen istället för moppen ;)

Sen är enduro lite dyrare också.

Sen nämde p0d1 att en 2-t varvar mer och har högre bensin förbrukning. Det är ju inte bara det att den drar mer bensin. Det blir mer påfrestningar för motorn, speciellt kolv. En fyrtakts kolv klarar ca 100h (men bör byta innan ungefär var 50-70h för motionskörare) medans en 2-t kolv klarar runt 40-50h (samma där bör byta innan)

Hade jag varit dig hade jag köpt en 250 4-t. Blir inte lika mycket mekande.
Användarens profilbild
GreckE
Kinaraket
Inlägg: 1057
Blev medlem: 5 februari 2012, 04:25
Ort: RÄMSEL

Inlägg av GreckE »

DiNozzan skrev:
p0d1 skrev:Om du ska köra mest på bana så skaffar du en cross, ska du mest köra i enduroslingor så skaffar du en enduro, det som skiljer sig är utväxlingarna samt fjädringen har jag för mig, finns säkert smådetaljer också.
Sen är tändningen lite lägre ställ också har jag för mig, sen kan man ju koppla in lysen om man "råkar" ta enduron till kompisen istället för moppen ;)

Sen är enduro lite dyrare också.

Sen nämde p0d1 att en 2-t varvar mer och har högre bensin förbrukning. Det är ju inte bara det att den drar mer bensin. Det blir mer påfrestningar för motorn, speciellt kolv. En fyrtakts kolv klarar ca 100h (men bör byta innan ungefär var 50-70h för motionskörare) medans en 2-t kolv klarar runt 40-50h (samma där bör byta innan)

Hade jag varit dig hade jag köpt en 250 4-t. Blir inte lika mycket mekande.
50-70.. ska du köra i skogen och runt omkring bara så räcker det med att byta efter 100 timmar, med en 125 tvåtakt. Det låter ju som att du är lite nybörjare och då känns det inte som om du kmr varva sönder på nån bana elr? men jag tkr också du ska satsa på 125cc är ju som sagt lite mer "pill", men rasar en fyrtakt, då fåru betala ;)
Skriv svar