Inkörning av nya drev och kedja?

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR
Användarens profilbild
WRR125
Elmoped

Inkörning av nya drev och kedja?

Inlägg av WRR125 »

Kanske en noob fråga men tänkte va på den säkra sidan!

Det är så att min kedja hoppade förra veckan och typ slet sönder dreven :(.
Har nu fått de nya dreven o kedjan och undrar om jag ska köra in det på nåt sätt?
Har smörjt kedjan med godkänd o-rings kedjesmörjare..

Ifall det spelar roll så är det en Yamaha WR125R -09
Användarens profilbild
Mura
King of the street

Inlägg av Mura »

köra in och köra in... den kmr ble slapp efter ett tag för den slits så du får spänna den :P
Bild
Användarens profilbild
WRR125
Elmoped

Inlägg av WRR125 »

Mura skrev:köra in och köra in... den kmr ble slapp efter ett tag för den slits så du får spänna den :P
Så det är inget mer än så..?
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Nej, är ingen speciell inkörnings-teknik för drev o kedja.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
WRR125
Elmoped

Inlägg av WRR125 »

CaToXXo skrev:Nej, är ingen speciell inkörnings-teknik för drev o kedja.
OK tack!
Nu på efterhand är denna tråd kanske rätt så onödig men ville va på säkra sidan!
Användarens profilbild
Mura
King of the street

Inlägg av Mura »

WRR125 skrev:
CaToXXo skrev:Nej, är ingen speciell inkörnings-teknik för drev o kedja.
OK tack!
Nu på efterhand är denna tråd kanske rätt så onödig men ville va på säkra sidan!

bättre med en dum fråga än att förbli dum :)
Bild
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Se bara till att du har rätt spel. För spänd kedja sliter ut den grymt fort.

Och sen är det viktigt att hålla kedjan ren. Gör rent den ordentligt med typ fotogen eller liknande ibland och spraya på kedjevax. Använd inte klisterolja eller annan olja/fett på kedjan, det gör bara att smuts fastnar och nöter ner kedja och drev.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
WRR125
Elmoped

Inlägg av WRR125 »

bensinskalle skrev:Se bara till att du har rätt spel. För spänd kedja sliter ut den grymt fort.

Och sen är det viktigt att hålla kedjan ren. Gör rent den ordentligt med typ fotogen eller liknande ibland och spraya på kedjevax. Använd inte klisterolja eller annan olja/fett på kedjan, det gör bara att smuts fastnar och nöter ner kedja och drev.
Ok smart :)
När kedjan hoppa tror jag att den var för lös och dåligt smörjd, så ska nog se till att tvätta den som du sa och smörja bättre!
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Se bara till att rengöra kedjan ofta och noga.

Som Bensinskalle skrev så fotogen, eller lampolja som det kallas.
Finns två olika typer av fotogen, ena med en väldig låg antändningspunkt och den andre mycket högre.

Biltema säljer en liter lampolja för 69:90 har jag för mig, och smutsen bara rinner av kedjan(bokstavligen), har du möjlighet att plocka bort kedjan lätt och smidigt så kan du lägga det i en glassburk(två liter) eller en saftdunk och låta det ligga i ett par minuter, ta upp, låta det värsta rinna av, sen torka, ner med den igen ifall det behövs.

Smutsen sjunker även till botten, så lampoljan kan du återanvända bara du häller tillbaka den.

Efter det så torkar du av kedjan med en trasa, noga och låter den hängdroppa ifall det behövs, se till att samla upp det i tex glassburken.
Lampolja ger även en viss smörjande effekt så du behöver inte smörja på direkt efteråt eftersom all form av kedjesmörjning kommer inte fastna utan endast ligga ovanpå kedjan, resultatet blir att du kommer få en fälg som är helt geggig, så kör 10-15 mil kanske, sen smörjer du ifall det behövs och lampoljan är borta.

Viktigt med själva smörjningen är att låta kedjan vara VARM, ut och kör fyra-fem mil i 100 km/h så den får arbeta lite, smörj på(lagom), snurra runt däcket ett par gånger, torka, snurra, torka, snurra och låt det torka in, annars har du en svart fälg. :)

Edit : Eftersom du snacka om att kedjan hoppa så kan jag bara berätta om min kompis som har en Duke 125a, han hade inte smörjt kedjan öht, tror det handlade om typ 700 mil eller så, rostig och jävlig.
Slutade med att bakhjulet låste sig, kedjan gick sönder och fastna och han drog ner i diket med hojen.

Så det är viktigt att smörja, speciellt efter man tvättat/det har regnat då risken för rost är stor, visst, det är bara ytligt men tillslut blir det värre bara..

http://www.sporthoj.com/forum/attachmen ... 1339065660

Så där såg hans kedja ut efter 800 mil och smörjt den ett par gånger.
Som du ser så har den sprutat rost överallt istället för svart/grå färg ifrån kedjesmörjet.
Skriv svar