Se bara till att rengöra kedjan ofta och noga.
Som Bensinskalle skrev så fotogen, eller lampolja som det kallas.
Finns två olika typer av fotogen, ena med en väldig låg antändningspunkt och den andre mycket högre.
Biltema säljer en liter lampolja för 69:90 har jag för mig, och smutsen bara rinner av kedjan(bokstavligen), har du möjlighet att plocka bort kedjan lätt och smidigt så kan du lägga det i en glassburk(två liter) eller en saftdunk och låta det ligga i ett par minuter, ta upp, låta det värsta rinna av, sen torka, ner med den igen ifall det behövs.
Smutsen sjunker även till botten, så lampoljan kan du återanvända bara du häller tillbaka den.
Efter det så torkar du av kedjan med en trasa, noga och låter den hängdroppa ifall det behövs, se till att samla upp det i tex glassburken.
Lampolja ger även en viss smörjande effekt så du behöver inte smörja på direkt efteråt eftersom all form av kedjesmörjning kommer inte fastna utan endast ligga ovanpå kedjan, resultatet blir att du kommer få en fälg som är helt geggig, så kör 10-15 mil kanske, sen smörjer du ifall det behövs och lampoljan är borta.
Viktigt med själva smörjningen är att låta kedjan vara VARM, ut och kör fyra-fem mil i 100 km/h så den får arbeta lite, smörj på(lagom), snurra runt däcket ett par gånger, torka, snurra, torka, snurra och låt det torka in, annars har du en svart fälg.
Edit : Eftersom du snacka om att kedjan hoppa så kan jag bara berätta om min kompis som har en Duke 125a, han hade inte smörjt kedjan öht, tror det handlade om typ 700 mil eller så, rostig och jävlig.
Slutade med att bakhjulet låste sig, kedjan gick sönder och fastna och han drog ner i diket med hojen.
Så det är viktigt att smörja, speciellt efter man tvättat/det har regnat då risken för rost är stor, visst, det är bara ytligt men tillslut blir det värre bara..
http://www.sporthoj.com/forum/attachmen ... 1339065660
Så där såg hans kedja ut efter 800 mil och smörjt den ett par gånger.
Som du ser så har den sprutat rost överallt istället för svart/grå färg ifrån kedjesmörjet.