Har kylaren "exploderat"?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
FThunberg
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 353
Blev medlem: 31 maj 2009, 19:24
Ort: Rönnäng

Har kylaren "exploderat"?

Inlägg av FThunberg »

Pressade min CPI SM till max när något plötsligt small till. Tjock vit rök i mängder kom från motorn. Kollade inte noga då det är väldigt mörkt ute. Men var som att kylaren hade exploderat av högt tryck, var vätska precis överallt. Det rann ner över över cylindern och röret, därav röken misstänker jag. Kör endast urpluggat.

Ska åka och hämta moppen imorgon och undersöka. Är förberedd på det värsta. Vad kan ha hänt? :(
Användarens profilbild
FThunberg
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 353
Blev medlem: 31 maj 2009, 19:24
Ort: Rönnäng

Inlägg av FThunberg »

Topplockspackningen som gått tro?
GasresarN
Svårstartad skrothög
Inlägg: 196
Blev medlem: 9 maj 2012, 22:00

Inlägg av GasresarN »

Det låter konstigt om topplockspackningen går av enbart urpluggat?... låg du fullgas i en nedförsbacke eller dylikt så att den varvade otroligt friskt väldigt länge? Hur långt har den gått?
Användarens profilbild
FThunberg
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 353
Blev medlem: 31 maj 2009, 19:24
Ort: Rönnäng

Inlägg av FThunberg »

GasresarN skrev:Det låter konstigt om topplockspackningen går av enbart urpluggat?... låg du fullgas i en nedförsbacke eller dylikt så att den varvade otroligt friskt väldigt länge? Hur långt har den gått?
Är så jävla dum så har kört trots att den alltid blir överhettad. Alltid kört jävligt lugnt. Men tänkte inte på det förut så varvade upp den till max, vilket inte var så jävla smart.
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Om topplockspackningen går så kan kompet gå ut i kylsystemet, och då blir det övertryck i kylaren.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
GasresarN
Svårstartad skrothög
Inlägg: 196
Blev medlem: 9 maj 2012, 22:00

Inlägg av GasresarN »

Nån clue till varför den blir överhettad? Har du tillräckligt / för mycket kylarvätska? Kylarvätska expanderar när det blir varmt, om du har i för mycket i kylarn så kan trycket bli för högt och det säger plopp när gränsen is nådd.
Användarens profilbild
FThunberg
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 353
Blev medlem: 31 maj 2009, 19:24
Ort: Rönnäng

Inlägg av FThunberg »

hahahaha, helt sjukt. Plockade av skiten nu, och var ett hål högst upp i kylaren. I plasten bredvid tanklocket. Måste ha varit sjukt tryck i kylaren.
Användarens profilbild
Drivenx
Svårstartad skrothög
Inlägg: 222
Blev medlem: 19 maj 2011, 22:43
Ort: Gnesta

Inlägg av Drivenx »

det där hände mig också typ fast de kom ingen rök, det small till o den tvärrdog typ som om kolven skar. men de var ju bara att kicka igen så starta den igen.. någon som vet sig tro va som hände??

Edit: detta händer när jag kör på max ett tag. har 70cc o trimrör 19mm fögg mm.
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

FThunberg skrev:hahahaha, helt sjukt. Plockade av skiten nu, och var ett hål högst upp i kylaren. I plasten bredvid tanklocket. Måste ha varit sjukt tryck i kylaren.
Då får man ju forska i varför det var tryck där, och inte bara montera en ny kylare och smälla den med.
Jag tror på topplockspackningen, att kompet gått ut i kylaren.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Skriv svar