hey som sagt har jag en Derbi Senda x-race sm 04 med turbo kit och sport cylinder, nu till problemet, det började med att jag kände att moppen gick rycktigt och dog lite då o då o trodde då att det antingen var fögasaren eller att den skurit, men när jag plockade ner moppens alla kåpor så hitta jag felet som var att tändningskablarna brunnit o dum som jag är så hade jag ju börjat pilla på förgasaren... sen när jag väl hittat felet så startar den nästan direkt men går typ 10 meter sen dör den o hållt på att skruva som bara fan o får ju springa igång fanskapet efter att jag körde omkull o tappa kicken.. men iaf så tog jag tag i problemet idag igen och fick den att gå på 1/4 gas utan problem men så fort jag ska köra iväg så tvär dör den eller så hoppar den igång går några meter o sen dör, har just nu ''grundinställningar'' 1 1/4 på luft och samma på tomgång då gick den mycket rappare o fick upp den i varv men dog efter bara någon sekund... innan när den gick på 1/4 hade jag den på 1/4 på luft och sen vet jag inte riktigt med tomgång men då fick jag ju iaf ett resultat... att den inte dog osv. så va kan felet vara känns lite som att det är förgasaren som gått sönder ngn stans eller ngt för den vägrar gå på tomgång så finns ju inte en chans o kunna ställa in den ordentligt.. och innan allt detta hände gick den helt utmärkt inga problem alls. En sista sak till när jag ligger i 1an o dragit igång den o får upp den i varv så varvar den inte ut går typ tills precis att effektet ska gå i men om jag då växlar upp till 2an så går effektet i o den känndes precis normalt sen växlar jag till 3an så dör den ledsen för så långt inlägg men är sjukt frustrerad och trött, fan sprungit säkert 1 mil med 1ans växel i utan framgång.. tack på för hand mvh /nisbel
niisbel skrev:hey som sagt har jag en Derbi Senda x-race sm 04 med turbo kit och sport cylinder, nu till problemet, det började med att jag kände att moppen gick rycktigt och dog lite då o då o trodde då att det antingen var fögasaren eller att den skurit, men när jag plockade ner moppens alla kåpor så hitta jag felet som var att tändningskablarna brunnit o dum som jag är så hade jag ju börjat pilla på förgasaren... sen när jag väl hittat felet så startar den nästan direkt men går typ 10 meter sen dör den o hållt på att skruva som bara fan o får ju springa igång fanskapet efter att jag körde omkull o tappa kicken.. men iaf så tog jag tag i problemet idag igen och fick den att gå på 1/4 gas utan problem men så fort jag ska köra iväg så tvär dör den eller så hoppar den igång går några meter o sen dör, har just nu ''grundinställningar'' 1 1/4 på luft och samma på tomgång då gick den mycket rappare o fick upp den i varv men dog efter bara någon sekund... innan när den gick på 1/4 hade jag den på 1/4 på luft och sen vet jag inte riktigt med tomgång men då fick jag ju iaf ett resultat... att den inte dog osv. så va kan felet vara känns lite som att det är förgasaren som gått sönder ngn stans eller ngt för den vägrar gå på tomgång så finns ju inte en chans o kunna ställa in den ordentligt.. och innan allt detta hände gick den helt utmärkt inga problem alls. En sista sak till när jag ligger i 1an o dragit igång den o får upp den i varv så varvar den inte ut går typ tills precis att effektet ska gå i men om jag då växlar upp till 2an så går effektet i o den känndes precis normalt sen växlar jag till 3an så dör den ledsen för så långt inlägg men är sjukt frustrerad och trött, fan sprungit säkert 1 mil med 1ans växel i utan framgång.. tack på för hand mvh /nisbel
1. Kolla om du kan fixa tomgången genom att skruva in tomgångsskruven.
2. Kolla efter tjuvluft runt förgasare, om förgasaren har halkat av från insugsgummit, kolla efter sprickor i insugsgummit (standard på Derbi Senda att dom spricker), kolla så att luftburken sitter på förgasaren ordentligt.
3. Gör rent förgasaren, kolla så att inget munstycke är igensatt osv.
4. Byt huvudmunstycket i förgasaren. Speciellt detta steg om du inte har gjort det när du bytte rör!
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
jag köpte den med rör och allt och munstycke kan vi utesluta efter som den gick som en klocka innan jag börja pilla på förgasaren men catoxxo jag kan tänka med att det är sprickor i slangen eller har för mig att när jag plocka av förgasaren för bensin bad så sprack ena kanten på luftrörets fäste mot burken men tryckte dit den igen så det såg bra ut, men kan det vara det som är felet varför den inte vill gå på tomgång? eller vad gör tjuvluft osv för skillnad? mvh
nu har jag varit ute o testat igen efter att den stått en dag. Så idag gick den hyffsat på höga varv fick leka lite med gasen för att få upp den i varv.. och kunde även köra på alla växlar som är första gången sen detta inträffade. Men den går typ 10-20 meter på låga varv och får hålla ca lite under halv gas och dör om jag håller 1/4 på gasen samt att när jag står stilla så får jag hålla halv gas för att den ska hålla sig vid liv o höga varv på motorn men dör ändå efter några sekunder, va fan är felet typ som den surar ner sig direkt när man håller lite gas o dör, de rycker vitt som fan ut avgasröret med om det kan vara till hjälp men dock inte på höga varv
tack för snabbt svar, det med oljan man vara mycket möjligt har för mig att det bara var 4 liter i funker ca när jag hälde i olja för 5 liter o ska testa det med gummit nu, men vad gör de för skillnad om den drar tjuvluft?
har nu tejpat vid insugs slangen o titta genom plastboxen som filtret sitter i samt rengjort filtret, även bytt bensin så nu är det rätt blandning men fortfarande samma sak! får den för mycket eller för lite luft om man måste hålla full gas för att den ska starta o sen smyger sakta upp o varv till högsta varv o seda hackar typ dör sätts på dör sätts på?
har dock inte dubbelpostat har uppdaterat hur det ser ut i nu läget så jag inte får hjälp med något jag redan fixat för det är jag helt o intresserad av vill få Derbi fanet o funka igen bara så jag slipper köra runt på bög pulkan till scooter...