Dynamic Tornado hastighet

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Blomsson
Elmoped

Dynamic Tornado hastighet

Inlägg av Blomsson »

Tjolahopp!
Köpt en Dynamic Tornado 2-takt här om dagen som jag ska pendla med till jobbet!
Hade dock tänkt köpa vägreggad raptor först men blev moppe istället..
Då jag ska pendla så vill jag ju självklart INTE sitta i 45..

Kollat runt lite på google och här men kommer inte riktigt fram till något.

Det sitter "effekt"-system på den original från fabrik, dock vet jag inte om det är så mycket "effekt", utan bara för syns skull. Har kikat efter plugg ända från kröken och bak, men hittar inte riktigt på den. Sitter liksom som en pipa 5-10cm ner på kröken som går ut till någon chromad pryl, som sedan går med slang till luftburken. vad kan det va?
Sen har jag hört att det kanske finns en strypning i cdi-boxen?
Det kan stämma, men vilken kabel är det då jag ska leka med?
Samt variatorn.

Tacksam för lite hjälp här :)
/ D
Användarens profilbild
Jönköping
Kinaraket

Inlägg av Jönköping »

Hej och välkommen till Twostrokerider :) hoppas du kommer trivas :)

Det är nog katalysatorn :) kan även finnas ett blindrör, finns det ingen plugg så finns det säkert blindrör ;) sitter oftast nära katalysatorn
Ekman
F.D Moderator

Inlägg av Ekman »

Röret som går till luftburken är EGRn. Alltså en del av avgaserna förbränns igen.
Blomsson
Elmoped

Inlägg av Blomsson »

Har för mitt att jag läst
Någonstans om något blindrör, men det verkar inte vara så för mig eftersom det sitter något i slutet på det lilla röret (ergn) som sedan går tillbaka till luftburken. Vad händer om jag tar bort den och pluggar igen hålet i systemet och i luftburken? Går den sämre då? Antar att den måste fylla en funktion eftersom den sitter där?
Drazharm
Varnad

Inlägg av Drazharm »

Det finns ju en variator ring I variatorn som är väldigt lätt att ta bort, krävs dock mutterknackare eller ett variatorverktyg.
Blomsson
Elmoped

Inlägg av Blomsson »

Jo läste om ringer. Men det gör väl så att moppen går fortare men blir slöare? (eller :/) rätta mig om jag har fel.
Tur att man har maskin då. 17:s hylsa eller?
Drazharm
Varnad

Inlägg av Drazharm »

jag har 14hylsa på min mutter, testa och kolla bara, nä den blir inte slöare vad jag känner iallafall.
Blomsson
Elmoped

Inlägg av Blomsson »

Skruvade isär variatorn igår men inte fan hitta jag på någon ring innanför fläkthjulet. Sätt bara den där distansen som sitter emellan hjulen. En ring satt innanför fläkthjulet men det var bara en bricka som ska sitta i ett spår på baksidan av fläkthjulet :/
Josef Jabbari
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Josef Jabbari »

dra på en 70cc och se glad ut ;)
köper trim delar till aprilia sr 50 r med piaggio motorn
samma motor som på paggio nrg mc3 DD cat Vattenkyld
och gilera runner.
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres

Inlägg av Piitus96 »

Blomsson skrev:Skruvade isär variatorn igår men inte fan hitta jag på någon ring innanför fläkthjulet. Sätt bara den där distansen som sitter emellan hjulen. En ring satt innanför fläkthjulet men det var bara en bricka som ska sitta i ett spår på baksidan av fläkthjulet :/
jag har en likadan moppe som dig, o de verkar som om att ringen redan e plockad :) de dåliga e att du kommer fortfarande ligga i 50-55 tills du byter till en OSTRYPT CDI. Då gör den runt 65-70 ärliga. Sen så har moppen ingen plugg i röret, o egr saken ger runt 2km extra om du fixar den. CDIn sitter under höger sidokåpa baktill
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....

Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
Skriv svar