vilken kedja, 420 eller 428 ?

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
Användarens profilbild
RammeA
Farsans gamla zündapp

vilken kedja, 420 eller 428 ?

Inlägg av RammeA »

Tja, spelar det roll om jag har en TNT kedja (420) eller (428) ? Jag har en Derbi Senda xtreme helt orginal men 11/65 drevning :)
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

420
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
RammeA
Farsans gamla zündapp

Inlägg av RammeA »

Ok tack :)
Rakie
Elmoped

Inlägg av Rakie »

Lånar tråden lite grann :)

Vilken kedja ska man ha till MH furia 01? 420 eller 428? ska köpa nya drev också :)
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

är inte helt hudnra men alla moppar jag vet har och alltid haft 420 annars kolla i manualen elr sök på google :)
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
SnyggaDerbin
Svårstartad skrothög

Inlägg av SnyggaDerbin »

428 är inte rätt till din moppe, 420 :)
Geten Jens skrev:Tjena, har svetsat ihop två 4Takt så att det blir 8Takt! Kan maN skrika åt motorn att den ska vända om eller måste jag skruva upp cylindernippeln. Har även två styren och ett däck som läcker benzin ur ventilhattarna,
Användarens profilbild
TechnoMen
Avstängd

Inlägg av TechnoMen »

Rakie skrev:Lånar tråden lite grann :)

Vilken kedja ska man ha till MH furia 01? 420 eller 428? ska köpa nya drev också :)
Om du ändå ska köpa nya drev också så kan du ju köpa allt 428? :)
//Jag har 7 intressen, sex och musik.

Aerox 05 med rensat rör, malossi fly, 5g vikter, borrad luftburk och portat cylinder! :)

Bild
GW skrev:Hoppas nån hjälper, tack på förhud mvh
jonkyboys skrev:Jag var iväg och köpte ett lik härom dan
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Då ska det ju liksom finnas passande 428 drev att köpa också... :roll:

Veteranmoppar har oftast 415, moppar från 80-talet eller nyare har oftast 420, nån enstaka rätt modern moppe ska visst ha 428.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp

Inlägg av p4ck »

Erik_ skrev:Då ska det ju liksom finnas passande 428 drev att köpa också... :roll:

Veteranmoppar har oftast 415, moppar från 80-talet eller nyare har oftast 420, nån enstaka rätt modern moppe ska visst ha 428.
Även jag lånar tråden då, vad gör det för nytta om man har 428 drev+kedja istället för 420?
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?

Kolla gärna in mitt projekt på min Beta RR, ser tomt ut nu men kommer upp mer skit allt eftersom!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49461
Användarens profilbild
DerbiMoppe
Svårstartad skrothög

Inlägg av DerbiMoppe »

p4ck skrev:
Erik_ skrev:Då ska det ju liksom finnas passande 428 drev att köpa också... :roll:

Även jag lånar tråden då, vad gör det för nytta om man har 428 drev+kedja istället för 420?
428 tål mer än 420.
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

428 är helt riktigt en starkare kedja. Jag har däremot ingen aning om när man skulle ha nytta av det på en moppe, jag har aldrig hört talas om varken kedjebrott eller snabbt slitage på moppekedja som inte berott på ren vanvård eller klantig mekaniker.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp

Inlägg av p4ck »

[spoiler]
DerbiMoppe skrev:
p4ck skrev:

428 tål mer än 420.
[/spoiler]

Då är det som jag trodde då, då är det väl också helt klart mer värt med 428 kedja och drev?
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?

Kolla gärna in mitt projekt på min Beta RR, ser tomt ut nu men kommer upp mer skit allt eftersom!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49461
maartiin
Elmoped

Inlägg av maartiin »

Då lånar jag också tråden då, Är det 420 på drev och kedja original på Rieju MRX 06 ?
Användarens profilbild
ZX
Arctic Cat Racing

Inlägg av ZX »

maartiin skrev:Då lånar jag också tråden då, Är det 420 på drev och kedja original på Rieju MRX 06 ?
japp! :)
Användarens profilbild
GreckE
Kinaraket

Inlägg av GreckE »

jag lånar också tråden! är det 420 elr 428 kedja på en aerox -08?
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous

Inlägg av Axel »

GreckE skrev:jag lånar också tråden! är det 420 elr 428 kedja på en aerox -08?
Aerox använder ej kedja, de har sytt ihop några kattsvansar som kraftöverförare istället. Dessa köper du hos veterinären!

[spoiler]Hoppas du trollade? :) [/spoiler]

Till p4ck = Nej, verkligen inte. Du behöver inte den kraften då 420 kedja tål en jävla massa mer än vad du får ut på din moppe. Och så är det svårare att få tag på 428 drev som passar till just din moped. :)
bibapeolola
nightprowler
Svårstartad skrothög

Inlägg av nightprowler »

AxxxeL skrev:
Aerox använder ej kedja, de har sytt ihop några kattsvansar som kraftöverförare istället. Dessa köper du hos veterinären!

Till p4ck = Nej, verkligen inte. Du behöver inte den kraften då 420 kedja tål en jävla massa mer än vad du får ut på din moppe. Och så är det svårare att få tag på 428 drev som passar till just din moped. :)
Dock så knäckte jag min 420 igm kedja som var bra spännd. länkarna hade knäckts :roll:
Borås sveriges regnigaste stad
Användarens profilbild
ZX
Arctic Cat Racing

Inlägg av ZX »

nightprowler skrev:
AxxxeL skrev:

Dock så knäckte jag min 420 igm kedja som var bra spännd. länkarna hade knäckts :roll:
då var det ditt fel :D
Användarens profilbild
GreckE
Kinaraket

Inlägg av GreckE »

AxxxeL skrev:

okej ska till veterinären imorn så de få bli o köpa hem några st då :) hur många behövs ungefär? :)

[spoiler]haha ja jag trolla ;)[/spoiler]
Skriv svar