am 6 blir väldigt varm

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

erikriejumrx
Elmoped
Inlägg: 47
Blev medlem: 15 september 2011, 12:25

am 6 blir väldigt varm

Inlägg av erikriejumrx »

tja jag har en Rieju med am 6 motor och när jag har kört ca en mil så blir den väldigt varm. jag kan varken ta på kylare eller cylinder för dem är så varm. den börjar ochså ryka som ett as när den blir så varm. vad kan detta bero på har nyligen gjort rent kylsystemet.
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

Funkar kylaren? Har du trimmat den? Byt till större munstycke
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
Drpepper
Avstängd
Inlägg: 249
Blev medlem: 28 maj 2012, 22:11
Ort: Vänersborg!

Inlägg av Drpepper »

jag kan inte heller ta på kylaren om jag kört 1 mil... Min rycker också för att kylaren läcker lite vatten på kröken osv....
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

man ska ju kunna ta på den ? när jag körde från Göteborg till uddevalla så gick de ju att skruva av locket utan problem ? kolla på stiftet och se fall den går för magert :)
sen kör ny med glykol elr vatten elr blandat ? bara glykol kyler bäst+ det är bara de man ska ha! för annars blir de rost invändigt i systemet
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
Drpepper
Avstängd
Inlägg: 249
Blev medlem: 28 maj 2012, 22:11
Ort: Vänersborg!

Inlägg av Drpepper »

min blir varm så jag bränner mig när jag tar på den XD
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

david96 skrev:man ska ju kunna ta på den ? när jag körde från Göteborg till uddevalla så gick de ju att skruva av locket utan problem ? kolla på stiftet och se fall den går för magert :)
sen kör ny med glykol elr vatten elr blandat ? bara glykol kyler bäst+ det är bara de man ska ha! för annars blir de rost invändigt i systemet
Fel 40/60 är bäst 40 delar vatten o 60 dela glykol!
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
fax110
Gasres
Inlägg: 1634
Blev medlem: 10 maj 2008, 20:14

Inlägg av fax110 »

MrAndersson skrev:
david96 skrev:man ska ju kunna ta på den ? när jag körde från Göteborg till uddevalla så gick de ju att skruva av locket utan problem ? kolla på stiftet och se fall den går för magert :)
sen kör ny med glykol elr vatten elr blandat ? bara glykol kyler bäst+ det är bara de man ska ha! för annars blir de rost invändigt i systemet
Fel 40/60 är bäst 40 delar vatten o 60 dela glykol!
precis mer glykol än så och du får bakåtvänd effekt! alltså fryser tidigare osv

tror att ren glykol fryser vid -15 men det var en siffra jag hitta på internet om med det vet man ju aldrig!
erikriejumrx
Elmoped
Inlägg: 47
Blev medlem: 15 september 2011, 12:25

Inlägg av erikriejumrx »

jag har inte trimmat. hur ska jag veta om kylaren funkar eller inte. den får inte för mager blandning det har jag kollat.
Skriv svar