Hål i kolven, varför?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Hebbe
Svårstartad skrothög
Inlägg: 315
Blev medlem: 3 januari 2011, 22:48

Hål i kolven, varför?

Inlägg av Hebbe »

Tjena, Jag var ute och körde med min Slider 07a och efter cirka 7 kilometer skar den. När jag kom hem tog jag av cylinder och konstaterade att den såg jävligt fin ut. (en liten repa). Toppen hade spikat lite och det var ett stort hål i kolven (1 cm2). Elektroden på stiftet var borta och det satt en "svettsloppa" där elektroden har suttit. Vad kan det bero på? Den gick jävligt varm också.

Setup:

Vev: Motoforce.
Cylinder: Stage6 70cc Sport pro.
Avgasrör: Yasuni R.
Förgasare: 21mm Dellorto Black Editon.
Membran: Original med Stage6 läppar.
CDI: Ostrypt Motoforce.
Luftfilter: Ck sportluft.
Variator: Polini Speed Control.
Vikter: 5g Polini.
jarken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 787
Blev medlem: 3 april 2011, 09:57

Inlägg av jarken »

Du har skrivit svaret: Gått för varm så kolven small - för lite bensin, eller för mycket förtändningen. Men tror inte du pillat med tändningen?..
Användarens profilbild
Hebbe
Svårstartad skrothög
Inlägg: 315
Blev medlem: 3 januari 2011, 22:48

Inlägg av Hebbe »

Okej, nej jag har inte pillat med tändningen. Jag har misstänkt att det var värmen men inte varit säker. Kan tillägga att stiftet har varit vitt trotts att jag kört med 140 munstycke och då blev den dränkt så då böt jag till 125 igen. Men stiftet har varit vitt hela tiden. Men med 125 gick den helt perfekt (men varmt pga ingen kylarlåpa :roll:) Lite offtopic men jag har kört den med 19mm förgasare och nu när jag ska byta kolv hur många storlekar mindre munstycke ska jag ha då?
Användarens profilbild
chrillez
Hyper NisseN^
Inlägg: 342
Blev medlem: 26 april 2012, 18:37
Ort: härnösand

Inlägg av chrillez »

Jag har svaret vilket det är !! Du har använt ett långgängat tändstift ! så då har kolven slagit i och då har det till slutgått hål i kolven vet flera som gjort samma sak ;)
Användarens profilbild
chrillez
Hyper NisseN^
Inlägg: 342
Blev medlem: 26 april 2012, 18:37
Ort: härnösand

Inlägg av chrillez »

står kvar vid jag sa men en sak till om den har spickat så går det inte hål i kolven utan det blir mer som små bulor viket betyder du har kört med för kåg oktan ;) hände min kompis här omdan !
Användarens profilbild
Hebbe
Svårstartad skrothög
Inlägg: 315
Blev medlem: 3 januari 2011, 22:48

Inlägg av Hebbe »

Jag är ju inte så dum att jag sätter i ett för långt stift. Då hade ju kolven gått åt helvete hur snabbt som helst. Den var dessutom stiftet jag fick med när jag köpte cylindern.
Användarens profilbild
chrillez
Hyper NisseN^
Inlägg: 342
Blev medlem: 26 april 2012, 18:37
Ort: härnösand

Inlägg av chrillez »

näe men du är tydligen så dum att du kör på för låg oktan så han spikar :P
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew
Inlägg: 2160
Blev medlem: 13 juni 2011, 19:28
Ort: Lenhovda

Inlägg av k-skåpet »

chrillez skrev:näe men du är tydligen så dum att du kör på för låg oktan så han spikar :P
tvekar jag hårt på, du verkar ju riktigt rökt asså! Ska man va besservisser ska man veta vad man snackar om med!
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Användarens profilbild
Kiesler
Avstängd
Inlägg: 117
Blev medlem: 18 juni 2012, 16:57

Inlägg av Kiesler »

Kör du på separat smörjning kan det händelsevis vara det som fegat ur.
För lite olja lika med att det skär ihop.
Senast redigerad av Kiesler den 25 juni 2012, 18:37, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Jönköping
Kinaraket
Inlägg: 1075
Blev medlem: 7 juli 2011, 23:24

Inlägg av Jönköping »

chrillez skrev: Ska man va besservisser ska man veta vad man snackar om med!

Skön kommentar som stämmer jävligt bra :P


Btw kan lova att det inte har med oktan och göra och du borde fixa kylningen
Skriv svar