en effektrörs am6a drar lätt en mt5a med 60cc och allt skit ni köper till dom..
en AM6 är billigare och trimma så är det bara motbevisa mig gärna..
Syftet med moppeköpet var att lära sig meka. Man lär sig mer av att trimma en motor som kräver mer jobb, och därmed är dom gamla japanerna bättre skolobjekt.
Om AM6 är billigare eller inte beror väl på hur man ser det. Ska man ha cylinder, förgasare och rör till en AM6 får man väl hosta upp nått runt 3000 innan moppen är körklar, för samma pengar får du mer grejer till japsmotorerna - där behöver man förvisso byta lite fler grejer också, men det slutar ändå billigare.
Köper man det värsta trimmet som finns till AM6 lär man nog lägga långt över 10 000kr, köper man det värsta till MT/DT så spenderar man kanske hälften. Går lååångt ifrån lika bra, men det är mekandet man lär sig av, inte hastigheten...
Sist men inte minst, vill man lära sig portning, bygga avstämda avgasrör o.s.v. så har man utan konkurrens mest att vinna på det på dom gamla japsmotorerna, trimdelarna till dom är rätt långt ifrån optimala så det finns massor av möjligheter till förbättringar, trimdelarna till modernare motorer är känsligare - lättare att göra lite fel och få en motor som går sämre istället...
skulle personligen köpt en scooter som första. mycket enklare motorer på sitt eget sätt
inte lika mycket att hålla årdning på som växel och liknande.
DT-motorn kan enkelt klyvas utan att så mycket som en bricka lossnar i växellådan. Hondan är lite mer pyssel med, men inget särskilt svårt.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.