Tja! Har en Derbi Senda xtreme 04 som jag har lite problem med elektroniken nu. Ska försöka förklara problemet så gott det går!
Det började med att jag imorse när jag kom ut i garaget och vred om nyckeln så lyste inte instrumentpanelen upp, de flesta lamporna brukar ju tändas för att kolla att de funkar. De hände inte så jag kollade säkringen och den var paj. Tryckte i en ny 3.15A säkring (org 4, hade inte det). Testar igen men samma sak. Kör dock till skolan endå eftersom blinkers och allt funkar (knackigt) när man har motorn igång ändå. Alla lampor funkar och lyser när motorn är igång. När jag kommer till skolan kollar jag säkringen igen och den mår finfint men problemet kvarstår. Detta problem uppstod efter att jag hade kört i ganska kraftigt regnväder. Vad kan va fel? Eftersom blinkers och all el funkar verkar det bara som om batteriet är dött? Men så dött? Det borde ju laddas när man kör men jag märker ingen skillnad alls... Eller är det något slags jordfel eller något? Är inte så bra på den elektroniska delen..
Tacksam för svar!
_____________________________________________________________
"In my body, where the shame-gland should be, there is instead another awesome-gland! True story!"
CaToXXo skrev:Fungerar tuta, blinkers och bromsljus när motorn är avstängd, och bara tändningen är på?
Nej, det är det som är grejen :/ Fast problemet började efter att jag hade kört i ösregn för två dagare sen (?), och nu när det har börjat torka upp lite så funkar det av och till, så tror att det har ställt sig vatten någonstans bara...
_____________________________________________________________
"In my body, where the shame-gland should be, there is instead another awesome-gland! True story!"
CaToXXo skrev:Det är ju bara batteri-grejerna som krånglar för han, så det är ju ngt fel på det. Antingen jordfel, batteri kasst eller nåt annat kortslutet.
Ganska smart att problemet är något av dedär 3 för de täcker alla problem elen kan ha...
sliderjoel skrev:Ja 3A räcker, men om voltregulatorn är trasig, skickas det ut MER än 3A, alltså om 4A går sönder kan man inte utesluta voltregulatorn..
CaToXXo skrev:Det är ju bara batteri-grejerna som krånglar för han, så det är ju ngt fel på det. Antingen jordfel, batteri kasst eller nåt annat kortslutet.
Ganska smart att problemet är något av dedär 3 för de täcker alla problem elen kan ha...
Blev fundersam om du försökte håna mig där... men iaf, jag mena såklart runt BATTERIET. dvs, batteriet är kasst, batteriet får ingen ström, batteriets -pol har ingen kontakt, batteriets +pol-kabel är defekt.
Nåt av det lär det ju vara. om du fattar nu?
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Byt aldrig till en större säkring, elsystemet är gjort för att det endast ska gå så mycket ström igenom systemet som säkringarna tillåter, om man byter till en större säkring flyttar man den svaga punkt som säkringen ska vara till ett annat ställe vilket kan resultera i att du bränner nånting viktigt (Och i de flesta fall, dyrt)
Tack för alla svar! Det funkar av och till, tror att batteriet har lagt av men har bara en 4A laddare så måste prova med en kompis batteri.. Det funkar liksom av och till men när det funkar så är tutan svag som om den inte får tillräckligt med ström så jag tror att det är batteriet. Tack igen!
_____________________________________________________________
"In my body, where the shame-gland should be, there is instead another awesome-gland! True story!"