Hjälp med att ta körkort

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.
Användarens profilbild
Anteee
Varnad

Hjälp med att ta körkort

Inlägg av Anteee »

Tja, min flickvän ska ta AM körkort nästa tisdag och det var så längesen jag tog mitt så jag kommer inte ihåg vad man skulle kunna så jag undrar, vad är det man behöver lära sig till provet och vad ska man göra när man manövers kör?:)
Användarens profilbild
DownScarFace
Elmoped

Inlägg av DownScarFace »

Allt detta står i boken men..

Först fick jag köra runt lite och känna på mopeden. Sedan skulle jag göra en hård inbromsning på grus & asfalt med både bak och frambroms, köra mellan koner i hög hastiget, låg hastiget... Och minns inte vad det heter, men svänga i ett 'fyrkantsområde' :P Någon körde in i väggen på den hörde jag :lol:
Sen var det dags för landsväg och stadskörning. Började med stadskörning då jag fick köra bakom honom på ett 'högervarv' genom stan med bara högerkurvor och sedan fick jag köra först. Efter det vänstervarv, och sen lite cruise xD Landsväg finns det väl inte så mycket att säga förutom att ett tips kan vara att kolla vart läraren blinkar om man kör framför honom på smala grusvägar. Blev skitförvirrad när jag körde först.

Sen vad man ska kunna, skulle gissa på trafikregler kanske.. Ej 100% säker.
Användarens profilbild
b182s41
Elmoped

Inlägg av b182s41 »

Först fick man lära känna mopeden lite 8) Manövereringskörningen där jag gick var att bromsa från 45 respektive 30 till stillastående (nödbromsa), krypköra, köra i en 8, bromsa på grus. Det var första lektionen, de tre nästa lektionerna fick jag köra stad och landsväg.

Det viktiga på körlektionerna är att ge tecken, placera sig rätt och ha koll bakåt och åt sidorna. Att följa vägskyltar och vägmarkeringar funkar också bra haha.

Hon borde klara provet bara hon läser igenom am-boken ett par gången och pluggar vägmärkena.
Senast redigerad av b182s41 den 5 juni 2012, 18:57, redigerad totalt 2 gång.
Bild
[spoiler]Bild
Bild
[/spoiler]
Användarens profilbild
DownScarFace
Elmoped

Inlägg av DownScarFace »

b182s41 skrev:Manövereringskörningen där jag gick var att bromsa från 45 respektive 30 till stillastående (nödbromsa), krypköra, köra i en 8, bromsa på grus. Det var första lektionen, de tre nästa lektionerna fick jag köra stad och landsväg.

Hon borde klara provet bara hon läser igenom am-boken ett par gången och pluggar vägmerkena.
Jag fick inte en enda fråga på vägmärken när jag gjorde mitt prov. Men fick massor av 'hur ska man göra här'-bilder, så var det en bild på tex en korsning, sväng osv. Svinenkelt prov är det iallafall ;)
Användarens profilbild
b182s41
Elmoped

Inlägg av b182s41 »

DownScarFace skrev:
b182s41 skrev:Manövereringskörningen där jag gick var att bromsa från 45 respektive 30 till stillastående (nödbromsa), krypköra, köra i en 8, bromsa på grus. Det var första lektionen, de tre nästa lektionerna fick jag köra stad och landsväg.

Hon borde klara provet bara hon läser igenom am-boken ett par gången och pluggar vägmerkena.
Jag fick inte en enda fråga på vägmärken när jag gjorde mitt prov. Men fick massor av 'hur ska man göra här'-bilder, så var det en bild på tex en korsning, sväng osv. Svinenkelt prov är det iallafall ;)
Aa månge bildfrågor var det, men för att svara rätt på dem behöver man oftast kunna vägmärkena. :)
Bild
[spoiler]Bild
Bild
[/spoiler]
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres

Inlägg av Piitus96 »

Jag tog kort för 1 år sedan snart, o min polare tog de för cirka 1 månad sedan, o då hjälpte jag han med vad han skulle kunna o så, o han klarade de galant :) Så vad du helst ska kunna är:

Hur du ska kunna hantera olika situationer, t ex först vid en olycka, korsningar utan vägmerken o sådant.

Utrustning, vad du får/inte får ha på din hjälm och sådant, även antal % på olyckor där ingen hjälm och oknäppt hjälm använts. Sedan hur synlig du e, kläder o sådant.

Sedan vägmärken, polissignaler, trafikljus o vägar utan skyltar.

Vad som måste finnas på din moped, hur du ska betee dig mot dina medmänniskor och äldre.

Sedan vart du får och nt får köra finns det också frågor på, t ex du kör på landsväg som sedan leder ut mot motorvägen, så då får hon helt enkelt kollap å skyltarna på bilden vart hon nt får ellre vart hon ska köra för att nt hamna där :)
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....

Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
Skriv svar