Ingen skillnad med trimförgasare?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
MartinP
Avstängd

Ingen skillnad med trimförgasare?

Inlägg av MartinP »

Hejsvejs, köpte en 21mm förgasare till min dt50mx för ett tag sedan men problemet är att moppen går lika skit som med originalförgasaren (60kmh). Har bytt mig fram till rätt munstycke och justerat trottelnålen utan resultat men går som sagt fortfarande 60. Setup:

65cc
"Högkomp" topp
Trimrör Luhao
13/45 drevning

Har kollat om den drar tjufluft och det gör den inte. Någon som har någon aning om vad fan det är för fel? Är jävligt tacksam för ett bra svar.
ass
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

Vafan gjorde du två trådar för? Och du kanske får för seg gas hastighet för att de ska ge någon effekt 21 kanske är förstort!
Eller så har du inte ställt in den bra alls!

Läs reglerna!
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
MartinP
Avstängd

Inlägg av MartinP »

MrAndersson skrev:Vafan gjorde du två trådar för? Och du kanske får för seg gas hastighet för att de ska ge någon effekt 21 kanske är förstort!
Eller så har du inte ställt in den bra alls!

Läs reglerna!
För att min internetuppkoppling knullar sig ofta och du behöver inte bli så jävla arg. Ville dock ha ett vettigt svar men visst det kanske är för stort.
ass
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna

Inlägg av yamaha2pwn »

vad hade du för förgasare innan då?

du kansake har för dåligt trim för att du ska märka när du byter förgasare.

portar du cylindern och gör så den blir lite mer högvarvig kommer du ha bättre nytta av den större förgasaren :P
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
Användarens profilbild
MartinP
Avstängd

Inlägg av MartinP »

original
ass
Användarens profilbild
TechnoMen
Avstängd

Inlägg av TechnoMen »

Tung drevning så den inte orkar varva ut helt på växlarna?
//Jag har 7 intressen, sex och musik.

Aerox 05 med rensat rör, malossi fly, 5g vikter, borrad luftburk och portat cylinder! :)

Bild
GW skrev:Hoppas nån hjälper, tack på förhud mvh
jonkyboys skrev:Jag var iväg och köpte ett lik härom dan
Användarens profilbild
slider_Alex
Avstängd

Inlägg av slider_Alex »

MartinP skrev:original
o vilken storlek är orginal? somsagt 21mm kanske är förstort
Om man kan gasa fullt....då har man trimmat för lite...

Mitt projekt; http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=35133
TuZx skrev:
david96 skrev:all i say biltema värmetålig färg <3 håller i evigheter
aa tills man kör med det :P
Användarens profilbild
MartinP
Avstängd

Inlägg av MartinP »

Jo den orkar varva ut men går fortf 60 av någon anledning. Original kan förslagsvis vara på 12mm då.
ass
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

Den andra tråden är borttagen. Någon jätteskillnad blir det inte med större förgasare om mopeden inte är i desperat behov av mer luft. Vad har du för insug? Hoppas det är 21mm invändigt också.
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
MartinP
Avstängd

Inlägg av MartinP »

chifen skrev:Den andra tråden är borttagen. Någon jätteskillnad blir det inte med större förgasare om mopeden inte är i desperat behov av mer luft. Vad har du för insug? Hoppas det är 21mm invändigt också.
Jo jag vet att den är borttagen... 20mm insug
ass
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

Det du måste förstå är att en förgasare ökar inte hastigheten om det inte leder till att varvtalet på motorn ökar, gör det inte det så kommer mopeden inte gå fortare. Fila upp insuget lite då isf, et smalare insug än förgasare kan störa färskgaspulserna som kommer in i cylindern, även om det bara är en milimeter men förvänta dig inga mirakel. Kan vara så den inte är riktigt inställd också, vad har du för färg på stiftet? (Gammalt/nytt?)
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
MartinP
Avstängd

Inlägg av MartinP »

chifen skrev:Det du måste förstå är att en förgasare ökar inte hastigheten om det inte leder till att varvtalet på motorn ökar, gör det inte det så kommer mopeden inte gå fortare. Fila upp insuget lite då isf, et smalare insug än förgasare kan störa färskgaspulserna som kommer in i cylindern, även om det bara är en milimeter men förvänta dig inga mirakel. Kan vara så den inte är riktigt inställd också, vad har du för färg på stiftet? (Gammalt/nytt?)
Stiftet är brunt, och vad menar du med gammalt/nytt?
ass
Användarens profilbild
Mattyyy
Thai-Taxi
Kontakt:

Inlägg av Mattyyy »

MartinP skrev:
chifen skrev:Det du måste förstå är att en förgasare ökar inte hastigheten om det inte leder till att varvtalet på motorn ökar, gör det inte det så kommer mopeden inte gå fortare. Fila upp insuget lite då isf, et smalare insug än förgasare kan störa färskgaspulserna som kommer in i cylindern, även om det bara är en milimeter men förvänta dig inga mirakel. Kan vara så den inte är riktigt inställd också, vad har du för färg på stiftet? (Gammalt/nytt?)
Han syftar nog på om stiftet är nytt eller gammalt.
Användarens profilbild
MartinP
Avstängd

Inlägg av MartinP »

Mattyyy skrev:
MartinP skrev:
Han syftar nog på om stiftet är nytt eller gammalt.
Nytt.
ass
Jansson´s DRD
Svårstartad skrothög

Inlägg av Jansson´s DRD »

Schleten cylinder/kolv? :roll:
Mopeder är som hundar, dom behöver trimmas då o då :)
Användarens profilbild
xXTASKENXx
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av xXTASKENXx »

Cdi? eller kanske bara finns på scootrar? Ny på detta men för mig låter det som en CDI :P MIn stoppade vid 60 iaf
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

xXTASKENXx skrev:Cdi? eller kanske bara finns på scootrar? Ny på detta men för mig låter det som en CDI :P MIn stoppade vid 60 iaf
dt50mx är väl så pass gamla så de inte har cdi... Osäker på hur gammal just denna är eftersom TS inte skrivit, så vi får gissa oss fram.

Men tändningen kan vara värd att se över, inte bara stiftet.

Sen motorns kondition i övrigt. En dålig motor är fortfarande dålig även fast man hänger på trim. Membran, packboxar, olja, luftfilter ska förstås vara ok.

Ren och korrekt inställd förgasare är också ett måste förstås. Om du ställt in din rätt är svårt att säga för oss.

Just 21mm förgasare låter väldigt stort för en sådan moppe och en sådan setup. För stor förgasare ger bara nackdelar
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

På vilket sätt går den dåligt, kan du försöka förklara?
Går den rent på alla växlar, varvar den som den ska, varvar den ut på alla växlar? rusar den, är den svårstartad, luktar den skit eller exakt vad är fel?
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous

Inlägg av Axel »

[spoiler]
bensinskalle skrev:
xXTASKENXx skrev:Cdi? eller kanske bara finns på scootrar? Ny på detta men för mig låter det som en CDI :P MIn stoppade vid 60 iaf
dt50mx är väl så pass gamla så de inte har cdi... Osäker på hur gammal just denna är eftersom TS inte skrivit, så vi får gissa oss fram.

Sen motorns kondition i övrigt. En dålig motor är fortfarande dålig även fast man hänger på trim. Membran, packboxar, olja, luftfilter ska förstås vara ok.

Ren och korrekt inställd förgasare är också ett måste förstås. Om du ställt in din rätt är svårt att säga för oss.

Just 21mm förgasare låter väldigt stort för en sådan moppe och en sådan setup. För stor förgasare ger bara nackdelar
[/spoiler]

Nästan säker på att de har CDI, dock är den inte strypt.

På med 15/45 eller ännu tyngre drevning.
bibapeolola
Användarens profilbild
MartinP
Avstängd

Inlägg av MartinP »

CaToXXo skrev:På vilket sätt går den dåligt, kan du försöka förklara?
Går den rent på alla växlar, varvar den som den ska, varvar den ut på alla växlar? rusar den, är den svårstartad, luktar den skit eller exakt vad är fel?
vettefan hur jag ska förklara men varvar ur på alla växlar och inte så svårstartad.
ass
Användarens profilbild
MartinP
Avstängd

Inlägg av MartinP »

AxxxeL skrev:[spoiler]
bensinskalle skrev:

[/spoiler]

Nästan säker på att de har CDI, dock är den inte strypt.

På med 15/45 eller ännu tyngre drevning.
15/45 är nog det högsta som går att ha.
ass
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Vilken cylinder har du? Det finns en "trimcylinder" som bara är en originalcylinder med 43mm diameter, dom går bara sisådär 60 oavsett vad man hänger dit för andra grejer omkring den.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

Dt50mx org cylinder finns de inen effekt att hämta, polaren köpte ny cylinder(65cc) för 500kr och gick ifrån 42 på mätaren till 68...:)
Helikopter
Elmoped

Inlägg av Helikopter »

har själv en dt med planad topp och 65cc cylinder och 20 förgasare och trim rör och 15/50 drev den går över 60 men vet inte dock hur fort den går (han aldrig kört max med den efter som jag inte han åka så mycket innan min föräldrar sa att jag inte fick åka med den) men du kanske borde kolla om det är massa gammal olja i röret som stryper den eller se om det är helt öppen vid avgasporten kan ju vara en orginal cylinder som bara är uppborrad 43mm och inte är uppborrad i avgasporten
Användarens profilbild
MartinP
Avstängd

Inlägg av MartinP »

Erik_ skrev:Vilken cylinder har du? Det finns en "trimcylinder" som bara är en originalcylinder med 43mm diameter, dom går bara sisådär 60 oavsett vad man hänger dit för andra grejer omkring den.
källa?
ass
Användarens profilbild
Z-K
Avstängd

Inlägg av Z-K »

sota ur avgasröret, Titta efter kopplingsslir :P
GE FAN I MEJ! :wink:

Äre någon jag hatar så är det du! SickRazer
Du Lär se vilket Problem du har fått! :/ Du skulle lyssnat på mej!
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

MartinP skrev:
Erik_ skrev:Vilken cylinder har du? Det finns en "trimcylinder" som bara är en originalcylinder med 43mm diameter, dom går bara sisådär 60 oavsett vad man hänger dit för andra grejer omkring den.
källa?
Fråga inte Erik_ efter källa, det finns ingen mening med det då han vet vad han snackar om.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

CaToXXo skrev:
MartinP skrev:
källa?
Fråga inte Erik_ efter källa, det finns ingen mening med det då han vet vad han snackar om.
Fan du skrev vad jag tänkte säga1
MartinP dom som har "TSR-mekaniker nivå 3" under namnet dom vet vad dom pratar om! De kan jag och alla andra TSR medlemmar intyga! ;)
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
MartinP
Avstängd

Inlägg av MartinP »

Z-K skrev:sota ur avgasröret, Titta efter kopplingsslir :P
Gjort båda, inget fel.
ass
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

MartinP skrev:
källa?
Efter 15 års moppemekande ÄR jag källan till en hel del av den moppeinfo som idag finns tillgänglig på nätet. 8)
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar