Har kolven varit trimmad?GustavNilsson skrev:Hej! Jag har en Derbi Xtreme som gått 700mil, ganska hårt. Kolven har varit lite småtrimmad ibland men undrar vilken kolv sort jag ska ha. Blir en A kolv för liten eller blir C för stor?
Tack på förhand! :=)
Bra svar. Bästa på längeAntonBerggren skrev:Släng skiten
är ganska säker på att de inte står på originalkolvarna så... men mät eller fråga moppe verkstad vad de rekomenderar!bensinskalle skrev:Bra svar. Bästa på längeAntonBerggren skrev:Släng skiten
Det går inte att säga vad du ska ha. Det beror på vad du har för innermått på cylinderloppet.
Exakt hur man ska mäta, vilken tolerans det ska ligga på och vilket spel det ska vara vet jag inte.
Man brukar stoppa i a,b eller c kolv beroende på loppets diameter vid tillverkningen, det blir sällan exakt samma diameter på alla cylindrarna efter nicasilering. Borrningen blir heller inte exakt. Vet inte om kolvarna är märkta, men i så fall får du kolla på din gamla kolv och se vad du ska ha.
Ah förlåt då mäster yoda, men har man ingen invändig 2/3-punktsmicrometer så har man ju inte så mycket annat att gå på om det inte finns någon märkningErik_ skrev:Titta på cylindern. Det ska vara instansat i den vilken kolv den ska ha. Strunta i folk som tror att man väljer olika kolv beroende på hur sliten cylindern är - stora delar av cylinderloppet slits i princip inte alls, så även om cylindern är utsliten nära övre vändkanten kommer den fortfarande vara för tajt för en större kolv längre ner.
Att mäta på gamla kolven är synnerligen dumt eftersom det brukar skilja nått i stil med 0,005-0,010mm mellan varje bokstavsklassning och en moppekolv lätt kan slitas ner tio gånger det innan den byts ut.