A, B eller C Kolv?

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
GustavNilsson
Elmoped

A, B eller C Kolv?

Inlägg av GustavNilsson »

Hej! Jag har en Derbi Xtreme som gått 700mil, ganska hårt. Kolven har varit lite småtrimmad ibland men undrar vilken kolv sort jag ska ha. Blir en A kolv för liten eller blir C för stor?
Tack på förhand! :=)
AntonBerggren
Elmoped

Inlägg av AntonBerggren »

Släng skiten
GuZt4v
Farsans gamla zündapp

Re: A, B eller C Kolv?

Inlägg av GuZt4v »

GustavNilsson skrev:Hej! Jag har en Derbi Xtreme som gått 700mil, ganska hårt. Kolven har varit lite småtrimmad ibland men undrar vilken kolv sort jag ska ha. Blir en A kolv för liten eller blir C för stor?
Tack på förhand! :=)
Har kolven varit trimmad? :wink:
Bild
Danne: Bevisa vad du går för bensinballe :D

Kolla mitt Derbi projekt!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=33274
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

AntonBerggren skrev:Släng skiten
Bra svar. Bästa på länge

Det går inte att säga vad du ska ha. Det beror på vad du har för innermått på cylinderloppet.

Exakt hur man ska mäta, vilken tolerans det ska ligga på och vilket spel det ska vara vet jag inte.

Man brukar stoppa i a,b eller c kolv beroende på loppets diameter vid tillverkningen, det blir sällan exakt samma diameter på alla cylindrarna efter nicasilering. Borrningen blir heller inte exakt. Vet inte om kolvarna är märkta, men i så fall får du kolla på din gamla kolv och se vad du ska ha.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
GuZt4v
Farsans gamla zündapp

Inlägg av GuZt4v »

bensinskalle skrev:
AntonBerggren skrev:Släng skiten
Bra svar. Bästa på länge

Det går inte att säga vad du ska ha. Det beror på vad du har för innermått på cylinderloppet.

Exakt hur man ska mäta, vilken tolerans det ska ligga på och vilket spel det ska vara vet jag inte.

Man brukar stoppa i a,b eller c kolv beroende på loppets diameter vid tillverkningen, det blir sällan exakt samma diameter på alla cylindrarna efter nicasilering. Borrningen blir heller inte exakt. Vet inte om kolvarna är märkta, men i så fall får du kolla på din gamla kolv och se vad du ska ha.
är ganska säker på att de inte står på originalkolvarna så... men mät eller fråga moppe verkstad vad de rekomenderar! :)
Bild
Danne: Bevisa vad du går för bensinballe :D

Kolla mitt Derbi projekt!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=33274
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

I så fall, skaffa dig micrometer och mät din gamla kolv och jämför me de som finns att köpa.

Sen vart du ska mäta vet jag inte heller, men antingen mitt på sidan eller över kolvringarna.
Live slow - Die whenever
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Skaffa dig en A eller B-kolv, kommer förmodligen funka prima med båda. Eller om du vill vara jobbig så gör som bensinskalle sa.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Titta på cylindern. Det ska vara instansat i den vilken kolv den ska ha. Strunta i folk som tror att man väljer olika kolv beroende på hur sliten cylindern är - stora delar av cylinderloppet slits i princip inte alls, så även om cylindern är utsliten nära övre vändkanten kommer den fortfarande vara för tajt för en större kolv längre ner.

Att mäta på gamla kolven är synnerligen dumt eftersom det brukar skilja nått i stil med 0,005-0,010mm mellan varje bokstavsklassning och en moppekolv lätt kan slitas ner tio gånger det innan den byts ut.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Erik_ skrev:Titta på cylindern. Det ska vara instansat i den vilken kolv den ska ha. Strunta i folk som tror att man väljer olika kolv beroende på hur sliten cylindern är - stora delar av cylinderloppet slits i princip inte alls, så även om cylindern är utsliten nära övre vändkanten kommer den fortfarande vara för tajt för en större kolv längre ner.

Att mäta på gamla kolven är synnerligen dumt eftersom det brukar skilja nått i stil med 0,005-0,010mm mellan varje bokstavsklassning och en moppekolv lätt kan slitas ner tio gånger det innan den byts ut.
Ah förlåt då mäster yoda, men har man ingen invändig 2/3-punktsmicrometer så har man ju inte så mycket annat att gå på om det inte finns någon märkning :mrgreen:
Live slow - Die whenever
Skriv svar