Jag har redan bas och högtalarna i hatthyllan kopplat till slutsteg.
Jag ska köpa nya högtalare till dörrarna och en ny huvudenhet och vill koppla det till slutsteg också.
Frågan är när jag har köpt huvudenhet, högtalare och slutsteg, vad behöver jag mer? högtalarkabel använder jag ju de som redan sitter.
har en sr50 di-tech till salu. (I delar)
startar inte
helt nytt cylinderkit
nylackade kåpor (mattsvart)
förutom att den inte startar så är den i grymt skick
Jag börja skriva lite skit men jag orkar inte skriva klart det, du får ta och svara på lite frågor först annars är det omöjligt.
1-Vad ska du köpa för huvudenhet, hur många lågnivåutgångar har den?
2-Hur många högtalare ska du ha, räkna in alla
3-Vilka av dem tänker du köra med slutsteg?
4-Hur många slutsteg ska du ha? Ett till framsystem(dörrhögtalare) och ett till basen eller?
[spoiler]Vill du ha slutsteg till framsystemet eller hur menar du? ( framsystem = dörrhögtalare kan vi säga )
Om så är fallet kan du inte utnyttja de befintliga kablarna till högtalarna eftersom signalerna till högtalarna går ut via lågnivåkontakterna till slutsteget och vidare till högtalarna.
Men vi kan ta det från början.
Nr. 1, hur många högtalare tänker du köra med?
-Sen får du fråga dig om du ska köra dom via slutsteg eller inte.
Nr. 2, vilken huvudenhet tänker du köpa?
-Du kan ansluta den till bilens befintliga kontakt, eventuellt behöver du adapter eller så kan du klippa kablarna och koppla in den medföljande kontakten till stereon.
-Hur många lågnivåutgångar har enheten? Det avgör hur många slutsteg och kanaler du kan använda. På normala enheter brukar det vara 4 utgångar ( fram vänster+höger, bak vänster+höger ). Vissa har en extra sub-utgång och de finare har 6st utgångar.
-Har du 4st utgångar så kopplar man normalt helt enkelt in varje kanal till en dörrhögtalare ( om man har 4 dörrar/högtalare ), sedan kopplar man
Nr. 3, hur många slutsteg ska du ha?
-Det är nu det avgör om du behöver y-kopplingar för lågnivåkalblarna. Om du vill ha fler steg och fler kanaler än vad som går ut ur stereon så behöver du ha y-splittar så du får fler kablar.
-[/spoiler]
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
4 högtalare (dörrar) + två högtalare (hatthyllan) + bas
Vill ha alla dessa kopplade till slutsteg (bas och de två i hatthyllan redan kopplade till slutsteg, duger, ingen fet bas)
blir två slutsteg, ett 4-kanals till dörrarna och ett till basen och hatthyllan.
Nu vet jag inte ens om detta går eller nåt, kan ingenting om detta så hjälp uppskattas mycket
startar inte
helt nytt cylinderkit
Men hur fanken ska allt kopplas? och är det ännu nåt mer som behövs? tänkte på det där med lågnivåingångarna.
Och jag måste väl inte skruva isär hela bilen för att dra alla kablar? tänke väll sätta slutsteget i hanskfacket
startar inte
helt nytt cylinderkit
jag har faktist ingen aning, senast bakluckan var öppen var väl typ 2006 så.....
Men det måste ju vara minst 3 kanals, eller?
Asså jag är helt värdelös. hehe
Men lågnivåkabel, sätter man EN sån i slutsteget eller är det så många högtalare man ska ha?
Men spelar det någon roll vad det är för slutsteg jag redan har? kan jag inte bara köpa ett till och köra på för hade inte tänkt att ändra något med det slutsteget.
Blir kanske lättare om jag länkar vad jag hade tänkt köpa.
det sitter schyssta högtalare i framdörrarna så köper inte nya dit.
och högtalarna i hyllan byter jag bara dom gamla som är lite sprängda men dom är inte original.
Det enda jag ska koppla till det nya slutsteget är de fyra högtalarna i dörrarna
startar inte
helt nytt cylinderkit
PoNk skrev:jag har faktist ingen aning, senast bakluckan var öppen var väl typ 2006 så.....
Men det måste ju vara minst 3 kanals, eller?
Asså jag är helt värdelös. hehe
Men lågnivåkabel, sätter man EN sån i slutsteget eller är det så många högtalare man ska ha?
Men spelar det någon roll vad det är för slutsteg jag redan har? kan jag inte bara köpa ett till och köra på för hade inte tänkt att ändra något med det slutsteget.
Jo det är bara att köpa ett nytt, men du måste veta hur många kanaler du har på det befintliga steget så du vet hur många lågnivåkablar du måste ha.
Man måste ha en kabel för varje kanal man vill använda på steget.
Live slow - Die whenever
okej, så alltså kan jag inte ha den huvudenheten om jag vill ha fyra högtalre till steget? då måste jag ha en med 4 lågnivåutgångar? såg du att jag ändrade förra inlägget med länkar på vad jag hade tänkt mig?
så från slutsteget ska det gå fyra stycken lågnivåkablar till huvudenheten?
startar inte
helt nytt cylinderkit
PoNk skrev:okej, så alltså kan jag inte ha den huvudenheten om jag vill ha fyra högtalre till steget? då måste jag ha en med 4 lågnivåutgångar? såg du att jag ändrade förra inlägget med länkar på vad jag hade tänkt mig?
Det beror på steget, oftast har ett steg 2 lågnivå ingångar och 2 utgångar. Då skulle du kunna koppla vidare från första steget till det andra steget med bara 2 kablar ifrån stereon.
Alltså Stereon--> ingång steg utgång steg-------->ingång steg.
Edit; Vad är det för bil ?
Och innan du köper något, kika in på http://caraudiosecurity.com/shop/home.html Priset är i pund ( gångra med 11, 5 tror jag punden ligger på ? )
Riktigt billigt jämfört med Sverige ( Det ljudet som jag skall köpa, så tjänar jag 9400 kr. )
Senast redigerad av KarlssoN^ den 17 maj 2012, 12:44, redigerad totalt 1 gånger.
PoNk skrev:okej, så alltså kan jag inte ha den huvudenheten om jag vill ha fyra högtalre till steget? då måste jag ha en med 4 lågnivåutgångar? såg du att jag ändrade förra inlägget med länkar på vad jag hade tänkt mig?
så från slutsteget ska det gå fyra stycken lågnivåkablar till huvudenheten?
Ah såg nu.
Men de går ändå. Det fungerar med huvudenhet med 2 utgångar ( en tvåpolig... )
Så man kan splitta upp kanalerna i flera från stereon.
Men jag skulle fortfarande absolut rekommendera en enhet med fyra utgångar, då du kan ställa fader mellan fram och baksätet då Då skulle jag helt enkelt ha kopplat alla fyra kanaler på stereon till det nya fyrkanaliga steget, och sedan vidare till varsin dörrhögtalare. Sedan hade jag splittat lågnivåkablarna till bakhögtalarna och kopplat vidare till ditt steg för basen och hatthyllan.
Live slow - Die whenever
okej, om jag ändå måste handla från den sidan så kan jag ju lika gärna köpa den huvudenheten du tipsade om.
då kopplar jag alltså fyra lågnivå från stereon till nya slutsteget sen till varsin högtalare. men hur ska jag kunna koppla från nya steget till gamla? jag menar, finns det uttag på steget för att koppla vidare lågnivån?
startar inte
helt nytt cylinderkit
känner lite att jag bara ställer fråga på fråga typ 100 ggr......
Nu har jag tänkt lite HAHA. säkert fel ändå.
Jag kopplar fyra lågnivå från stereon delar dom med sån där splitter (tre stycken?) kopplar in ena av varje i nya slutsteget och lågnivån från gamla steget kopplar jag i dom resterande tre från the splitters.
en av de fyra lågnivå från stereon splittas inte, utan kopplas direkt till steget. tre splitters för att det är två högtalare och en bas på andra steget.
EDIT: OJOJOJ nu fick jag veta att slutsteget som sitter i bilen är typ från biltema...... kanske köper ett nytt bak också plus att det är 10 år gammalt så. då blir det väl i slutändan 2 stycken 4 kanalssteg. och på det ibak är en kanal ledigt. då kan jag ju splitta alla lågnivå från stereon och köpa en högtalare till (a)
startar inte
helt nytt cylinderkit
PoNk skrev:känner lite att jag bara ställer fråga på fråga typ 100 ggr......
Nu har jag tänkt lite HAHA. säkert fel ändå.
Jag kopplar fyra lågnivå från stereon delar dom med sån där splitter (tre stycken?) kopplar in ena av varje i nya slutsteget och lågnivån från gamla steget kopplar jag i dom resterande tre från the splitters.
en av de fyra lågnivå från stereon splittas inte, utan kopplas direkt till steget. tre splitters för att det är två högtalare och en bas på andra steget.
EDIT: OJOJOJ nu fick jag veta att slutsteget som sitter i bilen är typ från biltema...... kanske köper ett nytt bak också plus att det är 10 år gammalt så. då blir det väl i slutändan 2 stycken 4 kanalssteg. och på det ibak är en kanal ledigt. då kan jag ju splitta alla lågnivå från stereon och köpa en högtalare till (a)
Nja, basen ska du helst brygga mellan två kanaler, annars får du en bas som bara spelar höger eller vänsterljud. Nu brukar det inte vara så att låtar har extremt mycket höger eller vänsterbas, men det gör skillnad.
Ska göra ett litet schema sen så slipper vi strula till det.
Men lägg ner med dubbelpostandet nu
Live slow - Die whenever
Jag tackar så mycket för hjälpen, men jag gör såhär nu, jag orkar inte lägga så mycket tid och pengar
Jag köper huvudenheten som du tipsade om
Köper slutsteget jag länkade
Köper två splitters, splittar två lågnivå på stereon och kopplar in det två kablarna jag redan har i splitters med lågnivå till bakdörrarna, kopplar lågnivå till framdörrarna direkt i stereon.
Det funkar ju, då har jag en lågnivå till varje högtalare i dörrarna och till dom i hyllan och basen.. Eftersom det bara satt två lågnivå i nu så måste ju den också vara splittad för att det är tre kanaler? (hyllan och bas)
Om jag inte är helt ute och cyklar nu så behöver jag inge mer hjälp, får ta det som det kommer.
Tack så mycket!
startar inte
helt nytt cylinderkit