Bil - besiktning

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.
Användarens profilbild
Bergsten
Extra Varnad

Bil - besiktning

Inlägg av Bergsten »

Morsning, ska rulla in bilen (Volvo s70 1997) på besiktning och har lite frågor...

1. Bilen har dimljus monterat original, dock är dom ur funktion, tror det bara är lampor som inte är monterade. Har dock inga och besiktningen är på torsdag (!), bryr de sig mycket i det eller äre bara skitsamma?

2. Ägaren innan mig har monterat bort torkarbladen till strålkastarna, dock sitter båda "pinnarn" som de sitter fäst på kvar, kommer det gå igenom om de sitter kvar eller ska man montera bort skiten? Eller är det så jävligt att jag måste hä dit torkarblad? Har inte några för tillfället :lol:

3. Bilen har xenon (tror det är 6000) monterat i helljus, det är eftermonterat dvs. inte original... Hur hård är dom på det? Har hört att bilen ska ha det fabriksmonterat samt nivåreglering (vilket inte min har :roll: ), och självklart som på de andra frågorna... Har inte grejer (lampor) så jag kan åtgärda det...

4. Vad är godkändt för däckmönstret? Är småslitet, går helt ok att köra med osv, är dock som sagt slitet och vet inte vad dom på besiktningen säger...

Ser helst att någon med lite kunskaper svarar och inte några "jag tror att"-svar, någon kunnig...

Tack på förhand (om man nu får nån hjälp) //Bergsten
Kolla gärna in mitt Rieju Drac RR Sport Edition 2005 Projekt!

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=23515
Roxxen96 skrev:Vadå heldraget? Där får man köra om.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

1. Nej jag har för mig att om båda är ur funktion så är det lugnt. Antingen allt eller inget, men inte tvärsäker

2. Nej de spelar ingen roll, men de är inge bra om torkararmarna går...

3. Får man inte ha. Jag har blivit igenomsläppt en gång med fulxenon, men risken är stor att du åker dit på det.

Måste som sagt vara godkänt system med nivåreglering etc, din är väl inte helfordonsgodkänd men annars gäller att det måste vara fabriksmonterat eller gå igenom reg-besiktning.

4. 1.3 mm är väl lagligt på sommardäck. Dock under 3mm är ju inte att rekommendera vid vått väglag.

Dock låser jag, vi har en fin kategori för dessa frågor.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Låst