Råd om 250?

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Inlägg: 2097
Blev medlem: 17 november 2010, 21:07
Ort: Växjö
Kontakt:

Råd om 250?

Inlägg av DiNozzan »

Tja! Tänkt att köpa mig en 250 4t cross i runt 20k klassen. Men efter som att jag inte är så erfaren så undrar jag vilken som håller bäst? Och vilken service intervall med kolv man borde ha? Och vilken sitthöjd det är som är standard? Jag är 180cm lång och nybörjare. Jag har tänkt att mest motionsköra och inte tävla med den. Men bana blir det ju, men också grusvägar!

Jag har funderat på en Crf för dom värkar billigast?

Vad skulle ni säga?


Sen så undrar jag även hur många häst det är i en linjing 200c 4-t fullsize? För det är första 4-t jag har kört som har över 3hk^^ Så man kan jämföra lite! Vet att det är runt 40-43 hk i en crf 250 iaf!

Länka gärna på blocket eller lite text om varje fordon ni rekommederar! :) Eller om ni skriver lite kort om dom! :)
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

Jag skulle rekomendera honda håller alltid och krånglar aldrig, sen de där på kolvbyte beror ju på hur du kör och sådant:)
Men man känner ju när den börjar slitas men ta av med jämna mellanrum och byt kolvringar så håller kolven längre:)
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Inlägg: 2097
Blev medlem: 17 november 2010, 21:07
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

david96 skrev:Jag skulle rekomendera honda håller alltid och krånglar aldrig, sen de där på kolvbyte beror ju på hur du kör och sådant:)
Men man känner ju när den börjar slitas men ta av med jämna mellanrum och byt kolvringar så håller kolven längre:)
Du vet möjligtvis inte hur många häst det är i en lincon 200cc? Jag skulle gissa på runt 20hk men inte säker? Någon som kan rätta mig?
Användarens profilbild
Vivamackan
Elmoped
Inlägg: 18
Blev medlem: 7 januari 2012, 19:03
Ort: huddinge
Kontakt:

Inlägg av Vivamackan »

Tips. om du ramlar kommer du Aldrig att orka få upp den om du inte är jävligt stark :)
MreliasN
Svårstartad skrothög
Inlägg: 254
Blev medlem: 13 november 2011, 12:35

Inlägg av MreliasN »

Yamaha har alltid varit kända för sin driftsäkerhet, visst dom har ca 1 hk mindre än t.ex honda eller kawasaki. Men pga att yamaha kör med titanventiler så är dom mer slitatarka. Och den där extra hk:n som finns i dom andra märks inte ett dugg.

Sitthöjd är väl egentligen inget man kollar på direkt, jag är 173 o kör 250. Och det finns folk som är 2 meter långa som kör 250. Det skulle Isåfall vara fjädring man kollsr lite, det finns nån tumregel för ungefär hur långt fjädringen ska sjunka ner när man sätter sig på den.

Och nej, en 250 är inte tung att lyfta upp ifrån marken som föregående sa. Jag är inte starkast i världen och klarar det lätt!

Själv är jag motionsåkare, kör bana ibland o skog ibland. Nån repa på grusväg blir de väl också. Jag kör yamaha yz250f och är supernöjd!
Fordon:
Yamaha aerox -02
Yamaha yz250f -09
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

Lincon är Kina och har väl runt 15 hästar går inte att jämnföra över huvudtaget med en riktig storcross motor^^
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Inlägg: 1903
Blev medlem: 16 september 2009, 21:33
Ort: Ludvika
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

Det är ungefär lika service intervaller på alla modeller. Honda har alltid varit kännt för att ha hållit mycket bra, yamaha lika så.
De som är lättast att serva med ventiler men är lite dyrare i andra delar är ktm sxf då de är bara att lossa en mutter och skruva in/ut en skruv sen låsa den igen för att ställa ventlilerna.
Olja och filter bör bytas ca var 10timme. Luftfilter 2-3åkningar i skog eller varje gång på bana beroende på hur dammigt det är.
Kolv bör bytas efter ca 60-70timmar på en 250f som är motionskörd.
Sen gäller det att hålla efter med alla andra lager osv och hålla allt i bra skick. Den är INTE tung att lyfta upp om du vurpar, eller jo, om du åkt ett bra tag och är helt slut men annars inte :wink:
Ang sitthöjden. Jag är 182 och har åkt många stora crossar. Aldrig varit ett problem att ta sig upp på dem, går att justera sitthöjden på dem också. Finns dock vissa tumregler om hur långt de bör sjunka ner och de ska följas. Stor skillnad att få det rätt!
Det är ca 15hp på bakhjulet på en 200cc lincon. ca 32-35 på bakhjulet på en 250f cross :D

Btw, "MreliasN". Stålventiler håller längre men är tyngre 8)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=18429
Yamaha dt50r projekt!

NYTT projekt, Suzuki rm125 07.
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23594

Check it out god damn it och kommentera! <3
Skriv svar