Och när jag sen drar åt variatorn med mutterdragare så snurrar den inte och har även testat att dra åt den lösare och det fungerar bara det att det skramlar som fan.
Någon som vet vad felet är och vad jag ska göra åt det?

Det är en minarelli motor

Är axeln som variatorn sitter på stum?Douglasson skrev:Hallå alla, det är så att jag har haft isär variatorn och start drevet mm.
Och när jag sen drar åt variatorn med mutterdragare så snurrar den inte och har även testat att dra åt den lösare och det fungerar bara det att det skramlar som fan.
Aa så är det, men mitt problem är att variatorn inte snurrar när jag drar åt den...Mertz skrev:Nu förstod jag detta lite mindre bra, MEN variatorn ska ju sitta fast. Axeln ska däremot snurra som variatorn sitter på. har jag fel?
Hur menar du?tmallpro skrev:Är axeln som variatorn sitter på stum?Douglasson skrev:Hallå alla, det är så att jag har haft isär variatorn och start drevet mm.
Går det att kicka eller är det stummt ?Douglasson skrev:Hur menar du?tmallpro skrev:Är axeln som variatorn sitter på stum?Douglasson skrev:Hallå alla, det är så att jag har haft isär variatorn och start drevet mm.
Den snurrar när motorn går om de va de du tänkte på?
När variatorn sitter rätt så ligger remmen emot. Förmodligen så sitter allting rätt. Vid montering av variatorn kan dock variatorvikterna lägga sig konstigt om man inte har brickan som ligger mellan motorblocket och variatorn enda mot vikterna vid montering. Men som sagt så ska remmen greppa emot variatorn så den inte roterar fören motorn startas.Douglasson skrev:Det har jag inte testat har endast testat på start motorn och den går igång när man inte drar åt variatorn för hårt men om man drar åt den som man ska göra så rör sig inte variatorn...
Vad är det för bricka som ska ligga mellan variator och motorblock då?tmallpro skrev:När variatorn sitter rätt så ligger remmen emot. Förmodligen så sitter allting rätt. Vid montering av variatorn kan dock variatorvikterna lägga sig konstigt om man inte har brickan som ligger mellan motorblocket och variatorn enda mot vikterna vid montering. Men som sagt så ska remmen greppa emot variatorn så den inte roterar fören motorn startas.Douglasson skrev:Det har jag inte testat har endast testat på start motorn och den går igång när man inte drar åt variatorn för hårt men om man drar åt den som man ska göra så rör sig inte variatorn...
http://twostroke.se/picview.asp?pid=27924Douglasson skrev:Vad är det för bricka som ska ligga mellan variator och motorblock då?tmallpro skrev:När variatorn sitter rätt så ligger remmen emot. Förmodligen så sitter allting rätt. Vid montering av variatorn kan dock variatorvikterna lägga sig konstigt om man inte har brickan som ligger mellan motorblocket och variatorn enda mot vikterna vid montering. Men som sagt så ska remmen greppa emot variatorn så den inte roterar fören motorn startas.Douglasson skrev:Det har jag inte testat har endast testat på start motorn och den går igång när man inte drar åt variatorn för hårt men om man drar åt den som man ska göra så rör sig inte variatorn...
Sjukt tacksam för svaren!
http://www.easyparts.nl/showdrawing/872 ... iston.htmlDouglasson skrev:Vad är det för bricka som ska ligga mellan variator och motorblock då?tmallpro skrev:När variatorn sitter rätt så ligger remmen emot. Förmodligen så sitter allting rätt. Vid montering av variatorn kan dock variatorvikterna lägga sig konstigt om man inte har brickan som ligger mellan motorblocket och variatorn enda mot vikterna vid montering. Men som sagt så ska remmen greppa emot variatorn så den inte roterar fören motorn startas.Douglasson skrev:Det har jag inte testat har endast testat på start motorn och den går igång när man inte drar åt variatorn för hårt men om man drar åt den som man ska göra så rör sig inte variatorn...
Har han inte den så blir jag imponerad över att han ens får fast variatorn utan att vikterna ramlar ut..
Naturligtvis, menade att vikterna kan ha lagt sig i fel läge vid montering. Delarna du länkade påverkar ju inte variatorns möjlighet att rotera och då det skramlade.2stroke skrev:http://www.easyparts.nl/showdrawing/872 ... iston.htmlDouglasson skrev:Vad är det för bricka som ska ligga mellan variator och motorblock då?tmallpro skrev: När variatorn sitter rätt så ligger remmen emot. Förmodligen så sitter allting rätt. Vid montering av variatorn kan dock variatorvikterna lägga sig konstigt om man inte har brickan som ligger mellan motorblocket och variatorn enda mot vikterna vid montering. Men som sagt så ska remmen greppa emot variatorn så den inte roterar fören motorn startas.
Kolla så att du har nr6, den ska sitta utanpå elstartskransen om jag inte minns fel
http://www.easyparts.nl/showdrawing/872 ... arter.html
Dvs utanpå nr4 på den bilden.. Rätta mig gärna om jag har fel, är dock 100% säker på att du måste ha nr6 från länk nr1
Har han inte den så blir jag imponerad över att han ens får fast variatorn utan att vikterna ramlar ut..
När variatorn sitter rätt så ligger remmen emot. Förmodligen så sitter allting rätt. Vid montering av variatorn kan dock variatorvikterna lägga sig konstigt om man inte har brickan som ligger mellan motorblocket och variatorn enda mot vikterna vid montering. Men som sagt så ska remmen greppa emot variatorn så den inte roterar fören motorn startas.
Nr6 ska vara innanför startkransen.2stroke skrev:http://www.easyparts.nl/showdrawing/872 ... iston.htmlDouglasson skrev:Vad är det för bricka som ska ligga mellan variator och motorblock då?tmallpro skrev: När variatorn sitter rätt så ligger remmen emot. Förmodligen så sitter allting rätt. Vid montering av variatorn kan dock variatorvikterna lägga sig konstigt om man inte har brickan som ligger mellan motorblocket och variatorn enda mot vikterna vid montering. Men som sagt så ska remmen greppa emot variatorn så den inte roterar fören motorn startas.
Kolla så att du har nr6, den ska sitta utanpå elstartskransen om jag inte minns fel
http://www.easyparts.nl/showdrawing/872 ... arter.html
Dvs utanpå nr4 på den bilden.. Rätta mig gärna om jag har fel, är dock 100% säker på att du måste ha nr6 från länk nr1