AM6 vs yamaha dt50mx motor! Vilken är bäst?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

AM6 Motor VS DT50MX Motor

AM6 MOTOR
31
82%
DT50MX MOTOR
7
18%

Antal röster: 38

kannebanne
Avstängd

AM6 vs yamaha dt50mx motor! Vilken är bäst?

Inlägg av kannebanne »

Som rubriken lyder.. Vilken är bäst? Tänkte montera in AM6 motor i min yamaha dt50mx, och förstår att där e mycket jobb, och har snackat med en kompis och han säger att dtns motor håller bättre och där e bättre kvalite osv.. Vilken som är lättast att mecka med? Vilken har bäst kvalle? Vilken håller längst? :D

Edit: Kommentera gärna också om varför ni tycker om ex. AM6an och vilka fördelar och nackdelar :)
Moped: Yamaha DT50MX
Användarens profilbild
Mattyyy
Thai-Taxi
Kontakt:

Inlägg av Mattyyy »

Många säger ju att Dt'n är oförstörbar ;) Men en klar fördel med AM6 är att det finns mycket mer delar till den och så är det alltid kul med lite modernare saker.
derbiofc
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av derbiofc »

Fördelar med AM6:
Mycket delar, stort utbud av trim om du skulle vilja göra det. Bättre utväxling och slitstark.
Nackdelar: Mycket jobb att montera på din ram antagligen

Fördelar med dt-motorn:
Mycket delar, otroligt slitstark, mycket trim, bara att hänga på i de gamla motorfästena.
Nackdelar: Äldre, inte lika bra utväxling, mer mek förmodligen.

Hoppas det var till nån hjälp :D
Eklund^

Derbi Drd Racing!
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

gjorde så att jag flyttade den från övriga diskutioner till trimning då det rör motor ;)

men det är ju en smaksak. jag tycker att man gott och väll kan ha en dt50mx men då ska det ju vara originalmotorn. bara onödigt att byta ;)

trimma upp den ite bara vettja! :D
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

DTn har problem med kopplingen (tål inte effekt & grejerna innanför vänstra motorkåpan har en tendens att haverera), en ganska dåligt konstruerad växellåda med fyra växlar i Sverige och inte mer än fem växlar möjligt, och tillgången till bra trimdelar är så gott som obefintlig.

AM6 har en rätt bra sexväxlad låda, vettig koppling, håller bra, enorm tillgång till trimdelar... och till på köpet räcker det med att strypa av den så ger den i stort sett lika mycket effekt som en DT50MX med det bästa trim som finns att köpa över disk.
Nackdel med AM6 är vattenkylningen, förvisso bra om man siktar på MYCKET effekt men annars innebär det bara fler grejer som kan gå sönder.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
kannebanne
Avstängd

Inlägg av kannebanne »

Tackar för alla svar! :D Folk får gärna rösta och svara så mycket ni vill! :D

Vet att de blir jäkla mycket jobb med AM6 i min gamle dtmx, men tror att de e värt de, den jävla kopplingen gick på min dt och körde typ 50-70 mil så tror den e fuckad.. :oops: Tycker att min dt motor är helt jävla omöjlig att jobba med! Om inte alla skruvar e slutskruvade så e resten riktigt oljiga..
Tror de bli Am6an! :D Tänkte även att jag ska trimma skiten ur den imed att möjligheterna med AM6 motor är stora! Medans till dtn så kan jag liksom köpa 3 cyllekit och få avgassystem.. Hur långt håller en AM6 motor om man inte pressar den för mycket och kör vardagskörning utom när man e med kompisar och gasar lite? Har desutom dålig erfarenhet av dt motorn för att min mopped harr BARA klyddat från början ( bara motor )!

Var tror ni man kan sätta kylaren? samma ställe som Derbi och dom eller? :)
kannebanne
Avstängd

Inlägg av kannebanne »

PK skrev:gjorde så att jag flyttade den från övriga diskutioner till trimning då det rör motor ;)

men det är ju en smaksak. jag tycker att man gott och väll kan ha en dt50mx men då ska det ju vara originalmotorn. bara onödigt att byta ;)

trimma upp den ite bara vettja! :D
Ja okej, förmodade de också för om man jämnför orginal AM6 mot dtn motor så får man väll lite effekt ökning?
siiimooon
Gasres

Inlägg av siiimooon »

Du behöver svetsa två nya fästen i bak, i fram har du bara en distans så passar den i ramen..

Bild
kannebanne
Avstängd

Inlägg av kannebanne »

siiimooon skrev:Du behöver svetsa två nya fästen i bak, i fram har du bara en distans så passar den i ramen..

Bild
Du har inga bilder på fästena? :)
siiimooon
Gasres

Inlägg av siiimooon »

kannebanne skrev:
siiimooon skrev:Du behöver svetsa två nya fästen i bak, i fram har du bara en distans så passar den i ramen..

Bild
Har nog inget direkt på dom..

Bild
kannebanne
Avstängd

Inlägg av kannebanne »

siiimooon skrev:
kannebanne skrev:

Bild
Har nog inget direkt på dom..

Bild
Ok, men de ser ju bra ut! Kan du kanske fixxa bild på dom ? :)
Team Valje
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av Team Valje »

Vart köper man motorer? Hittar ingen dt50 motor då min har pajjat!
Team Valje

Peugeot XPS Enduro - Inga planer
TGB R50X Jetfighter - Renovera eller trimma :)
Yamaha DT50 - Såld
Skriv svar