Gurtner tomgångsskruv problem

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
LudixGurtner
Elmoped

Gurtner tomgångsskruv problem

Inlägg av LudixGurtner »

Ja det är så att min Ludix hade fått tomgångsskruven utskruvad av tidigare ägare så därför startar den på nästan fullt varvtal.

Nu har jag köpt en ny tomgångsskruv och skruvat i men det verkar inte göra någon skillnad. Har testat köra med tomgångsskruven fullt inskruvad och typ två varv ut.

Om den går på fullt varv utan tomgångsskruv tycker man ju att den inte borde gå så snabbt med skruven fullt inskruvad, men jag har läst att den ska gå som snabbast med tomgångsskruven fullt inskruvad vilket känns lite motsägelsefullt.

Hur som helst, hur bör jag justera tomgångsskruven på Gurtner-förgasaren för att scootern ska starta på normal tomgång?

Tack på förhand
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Det märker du ju, men grundinställningen brukar väl vara 1,5varv, så runt där. Gasvajern har inte hängt sig så den gasar hela tiden?
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Aprilia-Mx
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Aprilia-Mx »

CaToXXo skrev:Det märker du ju, men grundinställningen brukar väl vara 1,5varv, så runt där. Gasvajern har inte hängt sig så den gasar hela tiden?
Hade han inte haft full fart framåt hela tiden (eftersom det är en scooter) då?
Senast redigerad av Aprilia-Mx den 15 januari 2012, 21:35, redigerad totalt 1 gånger.
Rädda liv. Kör som en kvinna!

Följ gärna på Instagram! :) J_HBJERKENSJO :)
LudixGurtner
Elmoped

Inlägg av LudixGurtner »

CaToXXo skrev:Det märker du ju, men grundinställningen brukar väl vara 1,5varv, så runt där. Gasvajern har inte hängt sig så den gasar hela tiden?
Ja möjligheten finns ju visserligen att gasvajern har hängt sig, jag har inte kontrollerat det. Men det känns ju otippat med tanke på att tomgångskruven var borta från början och symtomen av det ska väl vara fullt/stort gaspådrag eller har jag fel?
LudixGurtner
Elmoped

Inlägg av LudixGurtner »

Aprilia-Mx skrev:
Hade han inte haft full fart framåt hela tiden eftersom det är en scooter då?
Det är det jag har!
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew

Inlägg av k-skåpet »

kolla hur throtteln sitter, annars får du plocka ur den och sätta tillbax den som den ska, inga problem!
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Aprilia-Mx skrev: Hade han inte haft full fart framåt hela tiden eftersom det är en scooter då?
Jag fick också den tanken först när jag gick in i tråden, fick upp en lite rolig bild i huvet när jag tänkte på att nån skulle försöka köra den så.
LudixGurtner skrev:
Ja möjligheten finns ju visserligen att gasvajern har hängt sig, jag har inte kontrollerat det. Men det känns ju otippat med tanke på att tomgångskruven var borta från början och symtomen av det ska väl vara fullt/stort gaspådrag eller har jag fel?
Jo men om det inte hjälper att skruva i skruven så... Nej du har inte fel
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Aprilia-Mx
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Aprilia-Mx »

LudixGurtner skrev:
Aprilia-Mx skrev:
Hade han inte haft full fart framåt hela tiden eftersom det är en scooter då?
Det är det jag har!
Uppfattade det inte som att den verkligen "körde framåt" så fort den startade.. :oops: Tänkte aldrig på hur en scooter koppling fungerade :oops:

EDIT: Är det inte så att kopplingen "kopplar in en växel" vid ett visst varvtal?
Rädda liv. Kör som en kvinna!

Följ gärna på Instagram! :) J_HBJERKENSJO :)
antonpg94
Herr Åström
Kontakt:

Inlägg av antonpg94 »

1.5 varv de är luftskruven.. som är grundinställningen, tomgången bestämmer du hur högt elr låg varvet ska vara när den står på tomgången dvs då den står still..
Im ridi´n Twostroke on Twostrokerider!
LudixGurtner
Elmoped

Inlägg av LudixGurtner »

BAAAOOOUUTIAN! skrev:kolla hur throtteln sitter, annars får du plocka ur den och sätta tillbax den som den ska, inga problem!
Hur kontrollerar man den?
Användarens profilbild
moppenissen96
Kinaraket

Inlägg av moppenissen96 »

Satt throttlen åt fel håll? då gasar den hela tiden :lol:
Avverkade moppar & A-traktorer

5x Speedfight
4x Aerox
2x Slider
3x Viva city
1x Derbi Senda
2x Yamaha FS1
2x Baotian
Volvo 240 turbo okapad
2x Volvo 744 kapad

Nuvarande fordon

BMW 320 M-sport E46
Speedfight 2 09
LudixGurtner
Elmoped

Inlägg av LudixGurtner »

moppenissen96 skrev:Satt throttlen åt fel håll? då gasar den hela tiden :lol:
Jag vet inte hur den ska sitte eller ens hur den ser ut så det var svårt att avgöra :cry:

Det förra ägaren sa var i alla fall att någon hade pillat ur tomgångsskruven och att den därför gasade hela tiden men vem vet denne någon kanske hade pillat på mer saker än bara tomgånggskruven...
LudixGurtner
Elmoped

Inlägg av LudixGurtner »

Nu har jag börjat pilla på scootern igen efter vintern för att försöka lösa detta problem.

Det känns som att det är ett ganska litet gradtal som gashandtaget kan rotera. Det skulle väl kunna tyda på att gasvajern är mer spänd än vad den ska eller? Hur mycket brukar man kunna rotera gashandtaget normalt ungefär?

När jag skruvar in tomgångskruven helt så går det inte att justera gasen alls utan det tycks gå på fullt varvtal. När man har tomgångsskruven utskruvad en bit däremot gasar den på tomgång men inte riktigt fullt utan man kan vrida på lite mer gas.

Ingen som har någon idé om vad man kan göra?
antonpg94
Herr Åström
Kontakt:

Inlägg av antonpg94 »

du har inte ett snabbgas då? :)
Im ridi´n Twostroke on Twostrokerider!
LudixGurtner
Elmoped

Inlägg av LudixGurtner »

antonpg94 skrev:du har inte ett snabbgas då? :)
Vad innebär det?
Användarens profilbild
ArvidsZon
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av ArvidsZon »

LudixGurtner skrev:
Vad innebär det?
Att du inte behöver vrida gasen lika långt, men en tomgångs skruv så är det så att ju mer du skruvar in den ju högre varvtal på tomgången.
LudixGurtner
Elmoped

Inlägg av LudixGurtner »

ArvidsZon skrev:
LudixGurtner skrev:
Vad innebär det?
Att du inte behöver vrida gasen lika långt, men en tomgångs skruv så är det så att ju mer du skruvar in den ju högre varvtal på tomgången.
Ok men om tomgångsskruven är utskruvad då för det fanns ingen tomgångsskruv där när jag köpte scootern och då gick den på nästan fullt varvtal direkt. Hade hoppats på att lösa det problemet med att köpa en tomgångsskruv men det verkar inte vara så enkelt.
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew

Inlägg av k-skåpet »

troligtvis så behöver du kapa vajerhöljet lite
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Skriv svar