tänkte fråga om hur det blir ifall jag skulle byta från 12/65 till 13/53 eller 14/48.
kommer det bli någon skillnad i hastighet? vill att den har samma fart som med 12/65. jag vill bara byta eftersom att 65 drev i bak ser ju ut som man åker runt med en stor pizza
Hmm.. Har alltid hört att 1 kugg fram motsvarar 3 bak.. 12/65 blir då typ 10/59.. Skall du ha 53 bak så måste du typ ha 8 fram.. För att få samma effekt
Majkey skrev:Hmm.. Har alltid hört att 1 kugg fram motsvarar 3 bak.. 12/65 blir då typ 10/59.. Skall du ha 53 bak så måste du typ ha 8 fram.. För att få samma effekt
Men om detta stämmer helt vet jag inte
8 känns extremt litet, minsta jag har sett på en moppe är 11.
gå aldrig under 11 i framdrev om ni inte vill förstöra motorn! Kör istället på typ 11/62 de orkar moppen, och motorn behöver inte gå på övervarv och gå sönder!
MrAndersson skrev:gå aldrig under 11 i framdrev om ni inte vill förstöra motorn! Kör istället på typ 11/62 de orkar moppen, och motorn behöver inte gå på övervarv och gå sönder!
De motsvarar precis det han hart nu. Kör med 12 eller 13 fram och 53 bak :)
MrAndersson skrev:gå aldrig under 11 i framdrev om ni inte vill förstöra motorn! Kör istället på typ 11/62 de orkar moppen, och motorn behöver inte gå på övervarv och gå sönder!
De motsvarar precis det han hart nu. Kör med 12 eller 13 fram och 53 bak
Oj läste lite snabbt o fick känslan av att han ville ha annan drevning men ville ha samma styrka osv som original drevningen!
Jag har en Derbi Senda 05 då är ju original 12/65, men på nyare modeller så är ju original 13/53 då borde jag väl kunna byta till 13/53?
Jag har en Derbi Senda 05 då är ju original 12/65, men på nyare modeller så är ju original 13/53 då borde jag väl kunna byta till 13/53?
Borde inte 13/53 motsvara ungefär 12/65?
Dom nya har andra strypningar än dreven så det är därför jag skulle kört på 13/53 den kommer att gå snabbare och inte varva ur lika fort men behålla typ samma acc
Hebbe skrev:
Borde inte 13/53 motsvara ungefär 12/65?
Dom nya har andra strypningar än dreven så det är därför jag skulle kört på 13/53 den kommer att gå snabbare och inte varva ur lika fort men behålla typ samma acc
hur pass mycket snabbare tror du den kommer gå? pappa vill helst inte att den går allt för fort.