Klippt blindtarmen, Går konstigt efter.

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
Froppan
Elmoped

Klippt blindtarmen, Går konstigt efter.

Inlägg av Froppan »

Som rubriken säger så har jag klippt blindtarmen nu på min nya Aerox 2011 model. (Hade dock kört 120 mil innan jag klippte den, vet inte om det spelar någon roll men ändå) Innan hade jag bara dragit V-ringen men efter att jag klippte blindtarmen så låter det typ som den får för mycket bensin.
Den typ "hackar" liksom som om den slutar spruta in bensin under en bråkdel av en sekund sen sprutar den in igen, det är som värst i början och i låg hastighet. Den har även dött en gång efter jag klippte den. Det lät som om avgaserna inte kom ut ungefär.

Några förslag vad jag kan göra för att fixa det?

(Nej jag kan inte sätta tillbaka blindtarmen igen, eftersom jag bokstavligt klippte av den, inte det smartaste jag gjort under mina dagar :oops: )
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Välkommen till Twostrokerider Froppan!

1. Du har en scooter därav ska den inte ligga i crossdelen! Flyttar tråden så oroa dig inte för det.

2. Du skrev aldrig att du bytte upp dig i munstycke, det måste man göra. 5-10 storlekar.

3. Hur menar du med bokstavligen klippte av blindtarmen? Antar att du svetsade igen den eller täppte igen den på något vis efteråt iallafall..? :roll:
Användarens profilbild
GreckE
Kinaraket

Inlägg av GreckE »

tycker också de låter som om att han inte har svetsat igen xD :roll:
Användarens profilbild
saile96
King of the street

Inlägg av saile96 »

kan du förklara hur man klipper en blindtarm ?
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010

Inlägg av HasSse666 »

Förmodligen klippt "skorstenen" och nu går den för snålt...
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
Froppan
Elmoped

Inlägg av Froppan »

HasSse666 skrev:Förmodligen klippt "skorstenen" och nu går den för snålt...
"skorstenen" kanske det heter. Jag är ganska kass på mopeder... :oops:
Det är i vilket fall den slangen som gör så avgaserna går in i motorn igen och renar dom(Det är vad min kompis sa åtminstone, han har en slider och han gjorde det på sin och den blev bättre efter) Den är kopplad till avgasröret.

och jag har tättat det sen, så det är inte problemet :shock:
Ingenting lite 5:56 inte kan fixa!
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Froppan skrev:
HasSse666 skrev:Förmodligen klippt "skorstenen" och nu går den för snålt...
"skorstenen" kanske det heter. Jag är ganska kass på mopeder... :oops:
Det är i vilket fall den slangen som gör så avgaserna går in i motorn igen och renar dom(Det är vad min kompis sa åtminstone, han har en slider och han gjorde det på sin och den blev bättre efter) Den är kopplad till avgasröret.

och jag har tättat det sen, så det är inte problemet :shock:
Kan du ta en bild på den så vi kan se vad du menar? Blir lite rörigt här nu känner jag ^^
Användarens profilbild
MrX rider
Svårstartad skrothög

Inlägg av MrX rider »

Det du har klippt är katalysatorn det är en slang från avgasröret till luftburken som gör att avgaserna förbränns en extra gång.

Tror inte du kommer märka så stor skillnad effektmässigt, men har du bytt munstycke?
All fysisk aktivitet som inte orsakar orgasm är onödig!
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

MrX rider skrev:Det du har klippt är katalysatorn det är en slang från avgasröret till luftburken som gör att avgaserna förbränns en extra gång.

Tror inte du kommer märka så stor skillnad effektmässigt, men har du bytt munstycke?
Katalysatorn sitter i röret och dess funktion är att ta upp dåliga partiklar :roll: Sitter iallafall i röret, dess funktion är jag inte superbt bra på..
Användarens profilbild
Froppan
Elmoped

Inlägg av Froppan »

Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Froppan skrev:http://img152.imageshack.us/img152/6896/slfjkds.jpg

Den klippte jag av .. :>[/img]
Den saken du ser bakom den slangen du klippte av, det är blindtarmen och den gör så att avgaserna åker ut långsammare, dvs att en viss mängd avgaser åker in i det röret och stannar där innan det åker vidare ut i luften. Den slangen vet jag tyvärr inte vart den har suttit och går, kan du va snäll och berätta det? :]
Användarens profilbild
Froppan
Elmoped

Inlägg av Froppan »

[/quote]

Den saken du ser bakom den slangen du klippte av, det är blindtarmen och den gör så att avgaserna åker ut långsammare, dvs att en viss mängd avgaser åker in i det röret och stannar där innan det åker vidare ut i luften. Den slangen vet jag tyvärr inte vart den har suttit och går, kan du va snäll och berätta det? :][/quote]

http://img204.imageshack.us/img204/2072 ... kjlgds.jpg

A var ihop kopplad med B först, (antar att du förstod det men vill vara säker så det inte blir missförstånd ^^) Sen vart den slangen gick det har jag faktiskt inte en anning om. Jag antod att den gick tillbaka till motorn från avgasröret. :oops:
Användarens profilbild
Froppan
Elmoped

Inlägg av Froppan »

MrX rider skrev:Det du har klippt är katalysatorn det är en slang från avgasröret till luftburken som gör att avgaserna förbränns en extra gång.

Nej, är det nödvändigt? :shock:
Användarens profilbild
Hebbe
Svårstartad skrothög

Inlägg av Hebbe »

Froppan skrev:
Den saken du ser bakom den slangen du klippte av, det är blindtarmen och den gör så att avgaserna åker ut långsammare, dvs att en viss mängd avgaser åker in i det röret och stannar där innan det åker vidare ut i luften. Den slangen vet jag tyvärr inte vart den har suttit och går, kan du va snäll och berätta det? :][/quote]

A var ihop kopplad med B först, (antar att du förstod det men vill vara säker så det inte blir missförstånd ^^) Sen vart den slangen gick det har jag faktiskt inte en anning om. Jag antod att den gick tillbaka till motorn från avgasröret. :oops:[/quote]

Om du inte vet vad du håller på med ska du inte klippa i grejjerna :O Skaffa en sprängskiss och ta reda på vad det är och vad den/det gör. När du vet hur den funkar när den klippt/oklippt då börjar du klippa i sakerna.
Användarens profilbild
Froppan
Elmoped

Inlägg av Froppan »

Hebbe skrev:
Froppan skrev:
Den saken du ser bakom den slangen du klippte av, det är blindtarmen och den gör så att avgaserna åker ut långsammare, dvs att en viss mängd avgaser åker in i det röret och stannar där innan det åker vidare ut i luften. Den slangen vet jag tyvärr inte vart den har suttit och går, kan du va snäll och berätta det? :]

A var ihop kopplad med B först, (antar att du förstod det men vill vara säker så det inte blir missförstånd ^^) Sen vart den slangen gick det har jag faktiskt inte en anning om. Jag antod att den gick tillbaka till motorn från avgasröret. :oops:[/quote]

Om du inte vet vad du håller på med ska du inte klippa i grejjerna :O Skaffa en sprängskiss och ta reda på vad det är och vad den/det gör. När du vet hur den funkar när den klippt/oklippt då börjar du klippa i sakerna.[/quote]

Det kan har varit smart ja, men min kompis som faktiskt även är medlem är (HasseMan) har klippt den på sin slider och då fick han lite bättre axx och kraft i den, så jag gjorde det också. Jag visste ju på sätt och vis vad den gjorde. Men inte till 100%
Användarens profilbild
Hebbe
Svårstartad skrothög

Inlägg av Hebbe »

Froppan skrev:
Hebbe skrev:
Froppan skrev:

A var ihop kopplad med B först, (antar att du förstod det men vill vara säker så det inte blir missförstånd ^^) Sen vart den slangen gick det har jag faktiskt inte en anning om. Jag antod att den gick tillbaka till motorn från avgasröret. :oops:
Om du inte vet vad du håller på med ska du inte klippa i grejjerna :O Skaffa en sprängskiss och ta reda på vad det är och vad den/det gör. När du vet hur den funkar när den klippt/oklippt då börjar du klippa i sakerna.[/quote]

Det kan har varit smart ja, men min kompis som faktiskt även är medlem är (HasseMan) har klippt den på sin slider och då fick han lite bättre axx och kraft i den, så jag gjorde det också. Jag visste ju på sätt och vis vad den gjorde. Men inte till 100%[/quote]

Okej, men prova ställa in förgasarn eller nått, iaf om du tror att de har med bensin att göra. Annars kanske din kompis kan titta på de :)
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

Det du har klippt var EUG-ventilen, en slang som går från kröken tillbaka till luftburken, den för tillbaks avgaser till luftburken för yttligare förbränning av avgaserna, detta gör moppen bränslesnålare och gör att den går sämre, de enda som händer om du pluggar de är att du får lite mer vrid!
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
Froppan
Elmoped

Inlägg av Froppan »

Okej, men prova ställa in förgasarn eller nått, iaf om du tror att de har med bensin att göra. Annars kanske din kompis kan titta på de :)

Hur ställer man in förgasarn då? Hasse sa att det kunde bero på att Aerox har autoshock?
Användarens profilbild
Froppan
Elmoped

Inlägg av Froppan »

MrAndersson skrev:Det du har klippt var EUG-ventilen, en slang som går från kröken tillbaka till luftburken, den för tillbaks avgaser till luftburken för yttligare förbränning av avgaserna, detta gör moppen bränslesnålare och gör att den går sämre, de enda som händer om du pluggar de är att du får lite mer vrid!
Jag har ju pluggat det, men den krånglar efter det ju.
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Froppan skrev:
MrAndersson skrev:Det du har klippt var EUG-ventilen, en slang som går från kröken tillbaka till luftburken, den för tillbaks avgaser till luftburken för yttligare förbränning av avgaserna, detta gör moppen bränslesnålare och gör att den går sämre, de enda som händer om du pluggar de är att du får lite mer vrid!
Vad händer om du sätter tillbaka den? Krånglar det inte så är problem solved!
Användarens profilbild
Froppan
Elmoped

Inlägg av Froppan »

Roxxen96 skrev:
Froppan skrev:
Jag har ju klippt av den! xD
Isåfall får jag ju tejpa fast dom. Om det håller då dvs.
Användarens profilbild
QviW
TSR:s snyggaste

Inlägg av QviW »

Froppan skrev:
Roxxen96 skrev:
Froppan skrev: Jag har ju pluggat det, men den krånglar efter det ju.
aa men gör det då? :)
Användarens profilbild
Froppan
Elmoped

Inlägg av Froppan »

QviW skrev:
Froppan skrev:
Roxxen96 skrev: Vad händer om du sätter tillbaka den? Krånglar det inte så är problem solved!
aa men gör det då? :)
Det bara regnar in kreativa lösningar <3
Haha, aa men jag får la tejpa ihop skiten igen då tills jag köper effektrör.
Tack för hjälpen :)
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Hahahah men snälla driver ni med han eller?

TS: Nej det har inte nåt med autochoke att göra, förmodligen skulle du behöva lite större munstycke
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Wennerbo
Elmoped

Inlägg av Wennerbo »

Varför klipper man av en slang son sitter fast med en slangklamma? Inte så smart, enda grejen som blir är att den låter mer och drar mer bensin effekten som ni pratar om var knappt någon skillnad på min aerox. Byt till lättare vikter andra fjädrar och experimentera dig fram tills du går ett härligt axx.
Skriv svar