Hjälp med batteri

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
MopedOlle
Svårstartad skrothög

Hjälp med batteri

Inlägg av MopedOlle »

Är ny på mopeder och kan nästan ingenting. Hur ska man koppla till och från batteriet för att tillexempel ladda? Har hört att man ska ta bort minuspolen först... är det rätt?
Elstarten var seg, så jag tog bort batteriet och laddade det och nu när jag satte tillbaka det så fungerade typ ingen el.. oljemätaren lös men inget annat. När jag satte på blinkersen så lät det typ som ett "sprakande" ljud. Jag försökte sen koppla bort det och sen koppla till och då lös fortfarande oljelampan men annars helt dött :? Köpte en ctek laddare och den sa att batteriet var fulladdat. Innan hade jag använt en typ bilbatteriladdare.
Vet någon vad som kan vara fel?
Tacksam för hjälp :)
Användarens profilbild
Riejuman
Gasres

Inlägg av Riejuman »

är du säker på att du kåplat batteriet rätt?
Användarens profilbild
Älg
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Älg »

Man ska helst inte använda bilbatteriladdare på mopedbatterier.
Eftersom de är mycket starkare än vad batteriet tål.
Bilbatteriladdare kan få mopedbatteriet att koka

Så använd typ en sån här laddare istället, då kan du väja vilket batteri du har.
http://www.jula.se/batteriladdare-zafir ... -ah-608060

Annars, har du kopplat allt rätt?
MopedOlle
Svårstartad skrothög

Inlägg av MopedOlle »

Tror att jag har kopplat rätt.. det enda är att jag inte kopplade i någon speciell ordning. Men nu är ctek laddaren i och jag har inte prövat efter det.
Kom på igår att det inte var bra att ladda med en bilbatteriladdare och åkte och köpte en ctek.
MopedOlle
Svårstartad skrothög

Inlägg av MopedOlle »

Men ska man ta av minuspolen först? för det tror jag inte jag gjorde.. jag bara tog av och satte på polerna i någon random ordning.
Användarens profilbild
Robeee
Svårstartad skrothög

Inlägg av Robeee »

MopedOlle skrev:Men ska man ta av minuspolen först? för det tror jag inte jag gjorde.. jag bara tog av och satte på polerna i någon random ordning.
Gör ingen skillnad, är du helt 100 på att du satt dom rätt? alltså rött i + och blått/svart i minus, eller vilka färger du nu än har? :)

Sen kan du också kolla om din/dina säkring/säkringar gått sönder, vad har du för moppe? Säkringen borde ligga nära batteriet. :D
MopedOlle
Svårstartad skrothög

Inlägg av MopedOlle »

Har en Pgo Pmx Sport. Och ja den svarta sitter på minus och den röda på plus. Måste jag ta ut batteriet för att kolla säkring? Det går lixom inte komma åt på sidan av batteriet. :)
Skriv svar