Svårstartad när effektet kom på?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
qwee
Elmoped

Svårstartad när effektet kom på?

Inlägg av qwee »

jo, så är det, va tvungen att dra i startgas i den när jag hade satt på det, sen igår så fick jag kicka typ 10ggr innan den startade

har en Piaggio Typhoon med sportluft och leovince tt handmade pluggat rör, har inte bytt vikterna än, är det bara vikterna det beror på?
killen1992
Elmoped

Inlägg av killen1992 »

ställ in förgasaren, så startar den nog lättare.
qwee
Elmoped

Inlägg av qwee »

killen1992 skrev:ställ in förgasaren, så startar den nog lättare.
Okej ;) Ska göra det när jag har tid/ork =)
T-J
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av T-J »

bytt munstcyke?
Powerered by BRL
Användarens profilbild
Bredmar
Farsans gamla zündapp

Re: Svårstartad när effektet kom på?

Inlägg av Bredmar »

qwee skrev:jo, så är det, va tvungen att dra i startgas i den när jag hade satt på det, sen igår så fick jag kicka typ 10ggr innan den startade

har en Piaggio Typhoon med sportluft och leovince tt handmade pluggat rör, har inte bytt vikterna än, är det bara vikterna det beror på?
Vikterna har inte med detta problemet att göra, det som troligen är fel är en oinställd förgasare som ger en dålig gasblandning... ställ in förgasaren och bestycka den rätt, ett sportluftsfilter är nästan ett måste...
Bredmar skrev:Tror jag säkert, om vi nu ska skryta så kör du säkert runt med en trimmad Derbi, och jag kör runt med en trimmad BMW...
Användarens profilbild
Kennie
Elmoped

Inlägg av Kennie »

T-J skrev:bytt munstcyke?
Skulle ja oxå tro. Sätt fingret vid avgasröret luktar det bennsin är det för mycket, om det inte gör det (villket det troligen är) så får den för lite soppa.
Bild

Äger Sveriges mest skruvade sym:)
Aerox08
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Aerox08 »

Kennie: Vad ska de lukta då ? :roll:
pruttmannen
Elmoped

Inlägg av pruttmannen »

eller hur... fjärt kanske? :P
pwnsowns
Svårstartad skrothög

Inlägg av pwnsowns »

pure poo.... , nej men asså även om du ställer in förgasaren så ska den inte starta lättare eftersom att den startade efter typ 10 kickar, det kanske va ett tag sen då körde så den va kall ,, prova kör ett tag sen stäng av sen kicka igång och kolla hur många kickar den behöver ,, sen utgå därifrån typ ...
F.S.N.
2fast4u
Användarens profilbild
Holma_
F.D Moderator

Inlägg av Holma_ »

Kennie:Att kolla om förgasaren är rätt inställd gör man inte genom att lukta på röret xD Det är färgen på tändstiftet man kollar! Visst, om det kommer ut bensinrester ur röret får den för mkt...men mer går det inte att se.
Är tändstiftet svart så får den för mkt.
Är tändstiftet oboybrunt så får den perfekt.
Är tändstiftet vitt får den för lite.

Bredmar: Ett sportluftfilter är inget måste! När man har Midrace och värre är sportluftfilter ett måste! Men annars är det inte nödvändigt.
Drar mer bensin!
Större risk att motorn får i sig skit.
Dock låter den "coolare" men ändå mycket.
Det är snyggare.
Så det finns ju både för och nackdelar med sportluftfilter.

Qwee: Ställ in förgasaren så ska den starta lätt!Troligtvis har du för litet munstycke. Annars så ta och kolla så automatchoken funkar om du har en sådan.
//Holma
Säljes!

Trim, Styling, Reservdelar:
http://www.blocket.se/vi/19119957.htm?ca=1_9_s

Gilera Stunt Stalker -03:
http://twostrokerider.se/koposalj/818
Folke33
Elmoped

Inlägg av Folke33 »

Hur går den när du väl fått igång den ? Har du tomgång ? Svarar den på gas som den ska ? Tjuvluft ?

Har du bytt munstycke så kan det även vara att nålen behöver höjas rätt rejält. Tycker du ska börja såhär :

Kolla så den inte tjuvar luft nånstans. Ha motorn igång o spruta startgas runt insug , etc.... Höjs varvet så läcker den in luft ngnstans. Täta !
Sätt i ett nytt stift , kör en fullgasrepa i 10 min...döda motorn o väck med stiftet. Vad har det för färg ? Det ska vara kopparfärgat...ljusbrunt. Är det ljusare....grått eller vitt...så går den för snålt. Alltså i med ett större munstycke. Är det bajsbrunt eller mot svart så går den för fett... I med ett mindre munstycke. Så får du hålla på tills du hittar den kopparbruna färgen på stiftet. Det kommer bli några munstycksbyten o testkörningar , men det är det värt....

När du har hittat rätt munstycke , så justerar du luftskruven. Ställ den 1,5 varv ut ifrån fullt inskruvad. Ställ ner tomgången så lågt det går utan att motorn stannar. Vrid luftskruven ett halvt varv åt gången åt något håll ...låt den gå 10-20 sek..kanske mellangasa lite så förgasaren anpassar sig efter din ändring. Upprepa den proceduren tills du hör att motorn ändrar varvtal. När du hittat högsta varvtalet är du nära rätt inställning. Vrid den ca 1/4 varv inåt från högsta varvtalet. Nu ska motorn svara direkt på gasen när du vider på rullen...gör den inte det , så justerar du igen tills du hittar läget där du får snabba gassvar. Efter det så ställer du ner tomgången som du vill ha den.

Nu har du nålen kvar. Om moppen tvekar under acceleration , så får den för lite soppa i mellanregistret. Höj nålen. Om den blöddrar o går dåligt för att till slut "lossna" o accelerera riktigt....så får den för mkt. Sänk nålen. Efter en ändring av nålen ska du justera in luftskruven igen.

Nu har du "förhoppningsvis" en förgasare som fungerar bra ihop med motorn. Först efter det är det idé att börja laborera med vikter o fjädrar hit o dit....

Good Luck !
J.R.P.
Låst