hej jag undrar om det ger någon efekt skillnad att plana toppen på en Rieju mrx med minarelli AM6 motor på för som det är nu så går den segt som fan i uppförsbackarna får tup växla ner till tvåan i varge backe.
eller är det någon som har några andra förslag förutom att dra pluggen och köpa efektrör
erikriejumrx skrev:hej jag undrar om det ger någon efekt skillnad att plana toppen på en Rieju mrx med minarelli AM6 motor på för som det är nu så går den segt som fan i uppförsbackarna får tup växla ner till tvåan i varge backe.
eller är det någon som har några andra förslag förutom att dra pluggen och köpa efektrör
erikriejumrx skrev:hej jag undrar om det ger någon efekt skillnad att plana toppen på en Rieju mrx med minarelli AM6 motor på för som det är nu så går den segt som fan i uppförsbackarna får tup växla ner till tvåan i varge backe.
dreva upp
Läs på lite, han ska såklart dreva ner isåfall! AM6 är kända för att vara sinnessjukt slöa original så dreva ner o fila ur lita av pluggen om du är snuträdd
dreva upp
Läs på lite, han ska såklart dreva ner isåfall! AM6 är kända för att vara sinnessjukt slöa original så dreva ner o fila ur lita av pluggen om du är snuträdd
potog skrev:Hsieh kan man få mottsat effekt?:/ desto högre komp desto bättre?:)
Jag har ingen aning om vad "hsieh" ska betyda, men precis som allt annat är ökad kompression bara bra upp till en viss gräns. Och moderna moppemotorer har redan ganska hög kompression från början, rätt stor skillnad mot de gamla mopparna där kompressionssänkning t.o.m. används som en sorts strypning.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Jag har ingen aning om vad "hsieh" ska betyda, men precis som allt annat är ökad kompression bara bra upp till en viss gräns. Och moderna moppemotorer har redan ganska hög kompression från början, rätt stor skillnad mot de gamla mopparna där kompressionssänkning t.o.m. används som en sorts strypning.
Hur*
Men om man har squish på 0,7 å planar toppen så man får 0,3 då kan ju det omöjligt va dåligt ?:)
Vid 0,3mm squish lär kolven slå mot toppen på åtskilliga motorer när man tar med värmeutvidgning och sviktande grejer vid högvarv i beräkningen. Även om man bortser från det måste man ta hänsyn till att soppan självantänds (spikning/knackning) när den blir för varm, och luft som komprimeras blir varm - såpass varm att det i dieselmotorer används till att antända bränslet.
Har man en aning för hög kompression kan man kompensera i viss mån så den inte spikar genom att bestycka fetare (kyler) eller minska förtändningen (eller givetvis använda soppa med högre oktantal som därmed tål mer värme), men man får mindre effekt än om man hade haft rätt kompression till att börja med.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Erik_ skrev:Vid 0,3mm squish lär kolven slå mot toppen på åtskilliga motorer när man tar med värmeutvidgning och sviktande grejer vid högvarv i beräkningen. Även om man bortser från det måste man ta hänsyn till att soppan självantänds (spikning/knackning) när den blir för varm, och luft som komprimeras blir varm - såpass varm att det i dieselmotorer används till att antända bränslet.
Har man en aning för hög kompression kan man kompensera i viss mån så den inte spikar genom att bestycka fetare (kyler) eller minska förtändningen (eller givetvis använda soppa med högre oktantal som därmed tål mer värme), men man får mindre effekt än om man hade haft rätt kompression till att börja med.
men om den nu spikar så är det ju bara att köra med lite bredare packningar.
Hur*
Men om man har squish på 0,7 å planar toppen så man får 0,3 då kan ju det omöjligt va dåligt ?:)
Man minskar inte squischen genom att plana, man minskar förbränningsutrymmet och ökar "squisharean"/ klämspalten. Squishen ska man ge fan i som erik redan beskrivit.
Vid rätt kompression utnyttjar man bränslet effektivast, men med ännu högre komp tappar man extremt mycket mer effekt på att kompensera med bränsle och tändning precis som erik också redan beskrivit. Alltså är det helt onödigt.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever