Vrf slirar klockan när den är varm men inte när den är kall?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Vrf slirar klockan när den är varm men inte när den är kall?

Inlägg av Roxxen96 »

Tjenare allihopa!

Jag och min polare grejade en del igår med min variator, vi körde lite dragrace tidigare på dagen. (han har en Derbi) och han vann såklart hela tiden pga att min börjar dra vid 20 kmh. Vi kom fram till att det är något som slirar, sitter hårda fjädrar i nu, en tryckfjäder som är lite hårdare än original, men, det finns en grej kvar. Min kopplingsklocka som kanske inte är den fräschaste. Innermåtten var 107.25 - 107.30. Har läst någonstans att klockan skall vara sliten då den har innermåttet 107.4? Stämmer det? Vi testade att slipa med grovt sandpapper inuti klockan där den ska greppa mot kopplingsbackarna. Nu till det konstiga, jag startade den, lät den stå någon minut, sen rullade jag ut den på vägen, första gången man drog iväg så axxade den direkt som den skall. (antar då att den inte blivit varm än), andra gången jag vände och stod still, så drog jag iväg, men då drog den igen vid 20, alltså hade den hunnit bli varm.

[spoiler]Varför drar den bra när den är kall men inte varm? :roll: Är det ny klocka som gäller? Isåfall vilken rekommenderas?

Har tittat lite på Stage6 - Kopplingsskål (WingCooler) 107mm.

http://www.twostroke.se/product.asp?product=7291

Motoforce Racing 107mm Clutch Bell

http://www.pedparts.co.uk/product/1308/ ... lutch-bell

Är de något att ha eller rekommenderar ni någon annan klocka? Isåfall länka, gärna ifrån Twostroke då jag har en rabatt kod därifrån..

Sammanfattning för att inte krångla till det:

1. Varför drar den bra när den är kall, men sedan när den blir varm så drar den inte bra?

2. Om jag ska köpa ny kopplingsklocka, vilken rekommenderar ni? Vill ha seriösa svar, oseriösa svar ignoreras bara.

Har i övrigt en yamaha aerox med 107 mm koppling.

Riktigt tacksam för era svar.

Sen så vill jag inte höra något tjat om att det är felpost.

2T-S. Tuning
Här ställer du alla frågor som har med trimning av tvåtaktade scootrar att göra! Allt från köp av avgassystem till råd om inställningar, även felsökningar som har med trimning att göra!
[/spoiler]

Mvh
Roxxen96

Edit: Jag testade att slipa igen med 60 papper inuti klockan där den ska greppa mot backarna, drog fint första gången, sen tillbaka till det vanliga.

Testade också köra lite snabbt utan variatorkåpa (tänkte att det kanske kyldes ner snabbare) Men den drog fint första gången, sen samma igen.

Observera att jag låter den bli kall emellan åt varje försök.
Douglasson
Svårstartad skrothög

Inlägg av Douglasson »

Jag kör på stage6 och den är grym :)
Den kyler bättre än original och är lite lättare vilket blir bättre acc.
När älgen är blå, ja då är ölen kall!
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Douglasson skrev:Jag kör på stage6 och den är grym :)
Den kyler bättre än original och är lite lättare vilket blir bättre acc.
Härligt, är det den stage 6 jag länkade?

Någon kan gärna svara på varför den går fint när den är kall, men när den är varm så slirar den lite igen. Varför? :roll:
dadde w1
Svårstartad skrothög

Inlägg av dadde w1 »

Skulle kunna vara för att värmen utvidgar klockan så att kopplingen inte ricktigt greppar! :?
Speedfight 3 Projektet!!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=36890
[spoiler]Bild[/spoiler]
MreliasN
Svårstartad skrothög

Inlägg av MreliasN »

Malossi Fly clutch!
En av de bästa racekopplingarna som även funkar till sportsetup :)
Du kan läsa mer om den på twostroeke.se ju :)
Fordon:
Yamaha aerox -02
Yamaha yz250f -09
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

MreliasN skrev:Malossi Fly clutch!
En av de bästa racekopplingarna som även funkar till sportsetup :)
Du kan läsa mer om den på twostroeke.se ju :)
läs om texten.. ;)
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

det är inte bara så att kopplingsbackarna är slitna?
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

MrAndersson skrev:det är inte bara så att kopplingsbackarna är slitna?
Nästintill ny koppling så nej! De är riktigt fräscha.
Användarens profilbild
somlow
Like A Baws

Inlägg av somlow »

Stage6 - Kopplingsskål (WingCooler) 107mm. (direkt kopierat) rekommenderar jag starkt.

Sen att den går bra när den är kall istället för varm är nog antagligen för att den har slirat innan och då den är kall så kan den greppa bättre gentemot när den är varm.

Jag säger inte att det jag skrivit är 100% säkert men det är en tanke som jag hade och du har inte fått så jätte många svar så varför inte?

Sen kan jag länka dig till den här guiden:
http://www.twostrokerider.se/artiklar/998 för att läsa lite annat som kan få dig att förstå.

Hoppas jag har varit lite till hjälp!
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

somlow skrev:Stage6 - Kopplingsskål (WingCooler) 107mm. (direkt kopierat) rekommenderar jag starkt.

Sen att den går bra när den är kall istället för varm är nog antagligen för att den har slirat innan och då den är kall så kan den greppa bättre gentemot när den är varm.

Jag säger inte att det jag skrivit är 100% säkert men det är en tanke som jag hade och du har inte fått så jätte många svar så varför inte?

http://www.twostrokerider.se/artiklar/998 för att läsa lite annat som kan få dig att förstå.

Tack för guiden och ditt svar!

Tror inte att det är fel på bakre remmskivorna, jag har inte sett att det runnit ut någon olja eller dylikt. Men kan vara värt att kolla upp.. :roll: Har testat en gång tidigare att göra rent allting i variatorn med aceton, blev ingen skillnad.
Användarens profilbild
somlow
Like A Baws

Inlägg av somlow »

Roxxen96 skrev:
somlow skrev:Stage6 - Kopplingsskål (WingCooler) 107mm. (direkt kopierat) rekommenderar jag starkt.

Tror inte att det är fel på bakre remmskivorna, jag har inte sett att det runnit ut någon olja eller dylikt. Men kan vara värt att kolla upp.. :roll: Har testat en gång tidigare att göra rent allting i variatorn med aceton, blev ingen skillnad.
Aha okej, men du kan ju alltid testa att byta klocka, det kostar ju inte direkt så mycket och sen om problemet kvarstår så skulle jag nog kolla upp själva kopplingen. :)
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

somlow skrev:
Roxxen96 skrev:

Aha okej, men du kan ju alltid testa att byta klocka, det kostar ju inte direkt så mycket och sen om problemet kvarstår så skulle jag nog kolla upp själva kopplingen. :)
Jo jag ska nog köpa en ny! Men kopplingen är helt ny, är en stage 6 sport pro clutch.
Användarens profilbild
somlow
Like A Baws

Inlägg av somlow »

Roxxen96 skrev:
somlow skrev:
Roxxen96 skrev:

Jo jag ska nog köpa en ny! Men kopplingen är helt ny, är en stage 6 sport pro clutch.
Aha okej, ja då är det nog garanterat inte kopplingen. Men testa med ny klocka och kom sedan tillbaka om problemet kvarstår.
Skriv svar