Moppen orkar inte på höga varv.

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Moppen orkar inte på höga varv.

Inlägg av Roxxen96 »

Tjenare, nu har jag börjat köra till skolan och det var inte föräns nu (när jag kunnat dra på och komma upp i högre hastigheter) som jag kände att den inte orkade på högre varv. Den går max 65 nu, efter det står det stopp, den känns slö och orkar inte komma upp högre i fart. Vad kan det vara? Antar att det är för litet munstycke? Blandar alltid ihop det, så är rätt tvek. :roll: Den låter inget, inga missljud, bara att den inte orkar mera och känns slö.

[spoiler]Alltså funkar hur bra som helst upp till 60-65, sen typ står det still, den orkar inte ytterliggare mer. Och 65 ska den inte bara gå, då jag kommit upp i högre hastigheter innan.. Sitter 78 munstycke i just nu, 12 mm gurtner förgasare.

Andra aningen jag har när jag tänker närmare på det, så kanske det är tryckfjädern som är för hård? Har en stage 6 tryckfjäder (hård) i nu. Den kanske är för hård för att orka trycka ut remmen max när den kommer upp i högre hastigheter. När det gäller variatorn så är jag inte enormt kunnig, vet vad allt heter osv. Men inte riktigt hur allting samverkar osv.

Är det tryckfjädern eller munstycke? Som sagt är när den kommer upp runt 60-65, sen vid 65-66 kmh så orkar den inte dra upp i mer.

Setup

Leovince TT
Stage 6 (alu) 50 cc
polini speedcontrol
gurtner py12 (78 munstycke)
original remm
4,25 grams vikter.
Hård tryckfjäder (stage 6)
Medium kopplingsfjädrar
Carbon reeds (original membran)
[/spoiler]

Mycket tacksam för svar!

/ Roxxen96
Senast redigerad av Roxxen96 den 13 mars 2012, 15:55, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Riejuman
Gasres

Inlägg av Riejuman »

hade samma problem på min neos men då jag bytte up 6 storlekar gick den från 65 till 80Ärliga
antonpg94
Herr Åström
Kontakt:

Inlägg av antonpg94 »

Tjena!

skulle tro att det är tryckfjädern som är boven i det är fallet..
jag bytte också fjäder i hopp om att den skulle gå bättre, men nej jag hade fel.
jag skulle ha kvar org fjädern om ja va du, elr om inte en mjukare iaf :)
Im ridi´n Twostroke on Twostrokerider!
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Riejuman skrev:hade samma problem på min neos men då jag bytte up 6 storlekar gick den från 65 till 80Ärliga
Så du tror det är för litet munstycke? ;)

Tror inte det är t-fjädern? Sitter en stage 6 (hård) tryckfjäder i nu.

http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... trib1=5832

antonpg94 skrev:Tjena!

jag bytte också fjäder i hopp om att den skulle gå bättre, men nej jag hade fel.
Åhfan! Ska nog testa tryckfjädern först, för den går bra i övrigt. Bara att sen efter 65 orkar den inte mer! ;)

Tack för era svar hittils!
Användarens profilbild
Riejuman
Gasres

Inlägg av Riejuman »

Roxxen96 skrev:
Riejuman skrev:hade samma problem på min neos men då jag bytte up 6 storlekar gick den från 65 till 80Ärliga

Åhfan! Ska nog testa tryckfjädern först, för den går bra i övrigt. Bara att sen efter 65 orkar den inte mer! ;)

jepp! tror det är munstycket eftersom min gick exakt på samma sätt som din gör nu.
Användarens profilbild
gandih500
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av gandih500 »

Riejuman skrev:
Roxxen96 skrev:

jepp! tror det är munstycket eftersom min gick exakt på samma sätt som din gör nu.
Men för fan den lär ju vara på tok för hård till den setupen. Tror inte 78 munstycke räcker för den delen heller men men.
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

[spoiler]
gandih500 skrev:
Riejuman skrev:
Roxxen96 skrev: Så du tror det är för litet munstycke? ;)

Men för fan den lär ju vara på tok för hård till den setupen. Tror inte 78 munstycke räcker för den delen heller men men.
Har inte sagt att den inte är för hård, har inte kunnat köra i högre hastigheter för än nu när jag ställt på den, så har inte kunnat testat riktigt innan.

Testade med original nu och den var för mjuk, orkade inte trycka ut, gick dock med hjälp av nerförsbacke. Ska testa en annan blå nu, får se ifall det blir bättre. Sen så segar den fortfarande upp till 15 sen drar.[/spoiler]
Användarens profilbild
gandih500
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av gandih500 »

[spoiler]
Roxxen96 skrev:[spoiler]
gandih500 skrev:
Riejuman skrev: jepp! tror det är munstycket eftersom min gick exakt på samma sätt som din gör nu.
Har inte sagt att den inte är för hård, har inte kunnat köra i högre hastigheter för än nu när jag ställt på den, så har inte kunnat testat riktigt innan.

Testade med original nu och den var för mjuk, orkade inte trycka ut, gick dock med hjälp av nerförsbacke. Ska testa en annan blå nu, får se ifall det blir bättre. Sen så segar den fortfarande upp till 15 sen drar.[/spoiler]
[/spoiler]
Ok men att den segar upp till 15 beror troligen på felbetyckning.
Användarens profilbild
Riejuman
Gasres

Inlägg av Riejuman »

tänkte fråga snabbt en fråga, vet någon varför mopeden började driva framåt sakta utan att jag gasar efter byte till hårdare tryckfjäder?
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

gandih500 skrev:[spoiler]
Roxxen96 skrev:[spoiler]
gandih500 skrev: Men för fan den lär ju vara på tok för hård till den setupen. Tror inte 78 munstycke räcker för den delen heller men men.

[/spoiler]
Ok men att den segar upp till 15 beror troligen på felbetyckning.
Mjo kan vara något i det, testade den blåa nu och var väl ungefär samma. Stannade vid exakt 66 även om jag fortsatte fullgas på raka.. :roll:

Fick låna munstycke 80 idag av en kompis, sen har jag ett 82. Så testar ett i taget och se hur det funkar ;)
antonpg94
Herr Åström
Kontakt:

Re: Moppen orkar inte på höga varv.

Inlägg av antonpg94 »

Roxxen96 skrev:Tjenare, nu har jag börjat köra till skolan och det var inte föräns nu (när jag kunnat dra på och komma upp i högre hastigheter) som jag kände att den inte orkade på högre varv. Den går max 65 nu, efter det står det stopp, den känns slö och orkar inte komma upp högre i fart. Vad kan det vara? Antar att det är för litet munstycke? Blandar alltid ihop det, så är rätt tvek. :roll: Den låter inget, inga missljud, bara att den inte orkar mera och känns slö.

[spoiler]Alltså funkar hur bra som helst upp till 60-65, sen typ står det still, den orkar inte ytterliggare mer. Och 65 ska den inte bara gå, då jag kommit upp i högre hastigheter innan.. Sitter 78 munstycke i just nu, 12 mm gurtner förgasare.

Andra aningen jag har när jag tänker närmare på det, så kanske det är tryckfjädern som är för hård? Har en stage 6 tryckfjäder (hård) i nu. Den kanske är för hård för att orka trycka ut remmen max när den kommer upp i högre hastigheter. När det gäller variatorn så är jag inte enormt kunnig, vet vad allt heter osv. Men inte riktigt hur allting samverkar osv.

Är det tryckfjädern eller munstycke? Som sagt är när den kommer upp runt 60-65, sen vid 65-66 kmh så orkar den inte dra upp i mer.

Setup

Leovince TT
Stage 6 (alu) 50 cc
polini speedcontrol
original remm
4,25 grams vikter.
Medium kopplingsfjädrar
[/spoiler]

Mycket tacksam för svar!

/ Roxxen96
ja 78 i munstycke låter lite lite, med din setup. jag har en liknande setup men jag har 102 i munstycke :)
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Re: Moppen orkar inte på höga varv.

Inlägg av Roxxen96 »

antonpg94 skrev:
Roxxen96 skrev:Tjenare, nu har jag börjat köra till skolan och det var inte föräns nu (när jag kunnat dra på och komma upp i högre hastigheter) som jag kände att den inte orkade på högre varv. Den går max 65 nu, efter det står det stopp, den känns slö och orkar inte komma upp högre i fart. Vad kan det vara? Antar att det är för litet munstycke? Blandar alltid ihop det, så är rätt tvek. :roll: Den låter inget, inga missljud, bara att den inte orkar mera och känns slö.

Setup

Leovince TT
Stage 6 (alu) 50 cc
polini speedcontrol
original remm
4,25 grams vikter.
Medium kopplingsfjädrar
[/spoiler]

Mycket tacksam för svar!

/ Roxxen96
ja 78 i munstycke låter lite lite, med din setup. jag har en liknande setup men jag har 102 i munstycke :)
Jo det låter väldigt lite, har jag tyckt hela tiden. Men som sagt har inte kunnat köra på vägarna föräns idag och igår för den ställdes på igår. Så har inte kunnat testa riktigt, men nu ska jag byta till 80 och se ifall det blir något bättre! :)
antonpg94
Herr Åström
Kontakt:

Inlägg av antonpg94 »

Gört å se om de blir nån skillnad :)
ja måste vänta till den 25 innan ja kan ställa på min..
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Blev bara sämre med 80 munstycke.. Testade med luftskruven längst in och längst ut, lite olika. Va ännu sämre än 78.. seriöst vad fan är det här... Jag orkar snart inte mer :roll:

För liten förgasare? För tunna reeds? För lite luft? SNÄLLA NÅGON.

EDIT: Gick cirka 55 nu.
Användarens profilbild
gandih500
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av gandih500 »

Roxxen96 skrev:Blev bara sämre med 80 munstycke.. Testade med luftskruven längst in och längst ut, lite olika. Va ännu sämre än 78.. seriöst vad fan är det här... Jag orkar snart inte mer :roll:

är luftburken helt urpluggad?
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

gandih500 skrev:
Roxxen96 skrev:Blev bara sämre med 80 munstycke.. Testade med luftskruven längst in och längst ut, lite olika. Va ännu sämre än 78.. seriöst vad fan är det här... Jag orkar snart inte mer :roll:

är luftburken helt urpluggad?
Körde med den luftburken som skulle ge 10-15 procent bättre luftflöde. Var redigt större skorsten och den andra stora gången. Testade med original luftburken till skolan idag, var samma så den är det inte heller. Så här går den: segar upp till 15-20, sen drar den som fan upp till cirka 55, sen är det som att den lägger i en lägre växel och sen så slöar den upp till 66 exakt där den sedan stannar på. Går inte fortare.

Kan säga att jag testade med original tryckfjädern, va samma där, sen har jag den blåa i nu. Har testat med 4 grams vikter, men samma som 4.25.

Vid 55 så är det som att den lägger i en lägre växel, drar långsamt upp till 65, sen står det stopp, orkar inte mer.
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator

Inlägg av KoNG »

Låter mer som att det är din drivning som slirar och inte orkar komma upp i en högre växel, dvs fel inställning bland kopplingen samt variatorn. Du borde höra skillnad om den är felinställd med munstycke eller om det är själva drivlinan :)
LUGNARAAAJ

Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information

EVO-Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=34937
Användarens profilbild
Riejuman
Gasres

Inlägg av Riejuman »

har du testat kopplings fjädrar. kan ju vara att du har för mjuka sådana.
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

KoNG skrev:Låter mer som att det är din drivning som slirar och inte orkar komma upp i en högre växel, dvs fel inställning bland kopplingen samt variatorn. Du borde höra skillnad om den är felinställd med munstycke eller om det är själva drivlinan :)
Kopplingen är nästintill splitt ny, en stage 6 sport pro clutch + medium stage 6 fjädrar. Har dock en gammal original remm i, har en ny polini speedbelt liggandes.. Har inte tänkt på att testa den, tack Kong! Ska faktiskt testa den snarast :) Kopplingsklockan är väl lite sisådär.. Väldigt blå på insidan. Tecken på att den slirat en del tidigare. Aja tack! Ska ge den nya remmen ett försök.
Riejuman skrev:har du testat kopplings fjädrar. kan ju vara att du har för mjuka sådana.
Sitter medium i nu, och de ska inte ha något med den saken att göra. De reglerar ju bara vid vilket varvtal kopplingen ska greppa ;)
Användarens profilbild
Riejuman
Gasres

Inlägg av Riejuman »

[spoiler]
Roxxen96 skrev:
KoNG skrev:Låter mer som att det är din drivning som slirar och inte orkar komma upp i en högre växel, dvs fel inställning bland kopplingen samt variatorn. Du borde höra skillnad om den är felinställd med munstycke eller om det är själva drivlinan :)
Kopplingen är nästintill splitt ny, en stage 6 sport pro clutch + medium stage 6 fjädrar. Har dock en gammal original remm i, har en ny polini speedbelt liggandes.. Har inte tänkt på att testa den, tack Kong! Ska faktiskt testa den snarast :) Kopplingsklockan är väl lite sisådär.. Väldigt blå på insidan. Tecken på att den slirat en del tidigare. Aja tack! Ska ge den nya remmen ett försök.
Riejuman skrev:har du testat kopplings fjädrar. kan ju vara att du har för mjuka sådana.
Sitter medium i nu, och de ska inte ha något med den saken att göra. De reglerar ju bara vid vilket varvtal kopplingen ska greppa ;)
[/spoiler]

ok. har inga mera ideer vad som kan hjälpa då :D
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Riejuman skrev:[spoiler]
Roxxen96 skrev:
[/spoiler]

ok. har inga mera ideer vad som kan hjälpa då :D
Mycket tacksam iallafall för den hjälp du tillkom med! Uppskattar det! :)
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator

Inlägg av KoNG »

Roxxen96 skrev:
Inga problem! Men du ska veta att en koppling kan slira trots om den är ny, har inget att göra hurdan skicket är. Sålänge backarna inte är helt åt helvete såklart, men det tror jag inte.

Som du säger själv så är kopplingskålen blå, vilket säger sig själv att den har slirat (remmen gör inte så att kopplingskålen blir blå). Jag skulle testat med ett par hårdare kopplingsfjädrar ;)
LUGNARAAAJ

Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information

EVO-Projekt
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

KoNG skrev:
Roxxen96 skrev:
Inga problem! Men du ska veta att en koppling kan slira trots om den är ny, har inget att göra hurdan skicket är. Sålänge backarna inte är helt åt helvete såklart, men det tror jag inte.

Som du säger själv så är kopplingskålen blå, vilket säger sig själv att den har slirat (remmen gör inte så att kopplingskålen blir blå). Jag skulle testat med ett par hårdare kopplingsfjädrar ;)
Tackar för hjälpen ändå! :) Då testar jag det också när jag har lust/ork. ;) Men har faktiskt testat stage 6 hårda innan, och då slirade den fortfarande upp till 15/20 sen drar den på som skamm :roll: Men jag tror inte det är förgasaren, den går bra i övrigt.. Så tror mer på variatorn i detta fallet, brukar alltid vara knas där. Men ska ut och testa nya remmen nu, så återkommer lite senare. Gärna mer tips om ingen har emot det.
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator

Inlägg av KoNG »

Variatorn tror jag inte det är knas med, sålänge du har ett par lättare vikter. Slirar allt pga av vikterna så har du EXTREMT för lätta vikter i vilket ja inte tror du har. Men om du säger själv att den slira med ännu hårdare fjädrar så ska du ha en lättare tryckfjäder. Det är inte förgasaren!

http://twostrokerider.se/kraftoverforings-guiden/

Perfekt guide, för dig som vill få lite bättre uppfattning om hur det fungerar, skriven av mig för längesedan ;)
LUGNARAAAJ

EVO-Projekt
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

KoNG skrev:Variatorn tror jag inte det är knas med, sålänge du har ett par lättare vikter. Slirar allt pga av vikterna så har du EXTREMT för lätta vikter i vilket ja inte tror du har. Men om du säger själv att den slira med ännu hårdare fjädrar så ska du ha en lättare tryckfjäder. Det är inte förgasaren!

http://twostrokerider.se/kraftoverforings-guiden/

Perfekt guide, för dig som vill få lite bättre uppfattning om hur det fungerar, skriven av mig för längesedan ;)
Har 4 grams vikter i nu och en blå tryckfjäder (vet ej styrka) lite hårdare än original iallafall. Satte även i hårda kopplingsfjädrar. Testade också med polini remmen förut, kom upp i samma hastighet som innan (dvs 66 kmh cirka) testade även 4.75 grams vikter för att se om det satt för lätta i, dvs om det behövdes tyngre för att orka trycka upp remmen max. Men det blev bara alldelles sämre. Just nu går den rätt hyfsat ifrån 20 - 66, sen tar det bara stopp. Förstår bara inte varför. När jag bara hade effektröret så kom jag upp i 70 + , nu kommer jag inte över det alls.

Så om jag sätter i hårdare kopplingsfjädrar så ska alltså en lättare tryckfjäder sättas i?

Nej förgasaren är det inte och det är svinit skönt, slipper plocka av alla kåpor hela tiden. Rejält jobbigt. Vet att det är något i variatorn, så måste få den att bli bra inställd nu.
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

Öppna upp variatorn o gör såhär, [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=MoU2EhXg ... 1nfnMfc%3D[/youtube] och kolla om den varvar ut helt, annars är de förmodligen tryckfjädern, eller om den inte vill tända utan typ dör när du gör så är de förlitet munstycke! :)
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

[spoiler]
MrAndersson skrev:Öppna upp variatorn o gör såhär, [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=MoU2EhXg ... 1nfnMfc%3D[/youtube] och kolla om den varvar ut helt, annars är de förmodligen tryckfjädern, eller om den inte vill tända utan typ dör när du gör så är de förlitet munstycke! :)
[/spoiler]

Gjorde så igår, och det var 1cm kvar av strecket på vikthållaren.. :roll: tror inte min tryckfjäder är för hård, har en blå i som är lite hårdare är original.

Bytte också till hårda kopplingsfjädrar och det hjälpte inte vid acceleration.
Skriv svar