jag undrar om de är möjligt att modda om moppen så man får en fungerande neutral lampa på en Derbi Senda x-treme? och isåfall äre ngn som har någon ide hur?
simmen01 skrev:men till vad? de måste ju finnas ngt som säger att växeln är neutral först
a ha du menar att du ska ha en lampa som går igång när den är i fri läge a ja
nä men det e ju samma sak bara att du drar den så att du tex blir en sluten krets när du trycker in kopplingen om du ska ha det på fri läge så vet jag ej hur du ska gör...
men du har ju ingen nytta av en sån här lampa eller?
Tycker det verkar som en kul grej, skriv om du lyckas!
Senast redigerad av smTimpA den 29 februari 2012, 12:53, redigerad totalt 1 gånger.
Har så på min mt att när jag har neutralen i så lyser en lampa kan kolla när jag kommer hem och försöka klura ut hur det funkar och om det går att fixa själv
nej sladden slutar där, sen sitter det en givare i växellådan med som en "på/av knapp" som slår på när friläget ligger i (bytte veven i sommras så vet hur det ser ut )
set du behöver göra då är en en magnet som sitter på vxl läga neutral som när den kommer i kontakt med en strömbrytare så gör brytaren ett sutslag och skickar ivväg spänning till lapmapn ....
går att modda in ...fast det är svårt om man inte vet hur vxl lädan är uppbygd ^
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!
det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
simmen01 skrev:de är massa jobb för en onödig sak MEN de är roligt att modda å man lär sig massa ska börja kolla på moppen senare idag men äre någon som har en ide iaf om hur?
Absolut är det så, jag själv är sån som gillar att koppla in helt onödiga lampor bara för jag tycker det är kul att exprimentera. Så om du vill ha en sån så tycker jag absolut du måste försöka!
Du får skriva hur det går.
Ingenaning dock hur du ska få till det
Så länge du ger fan i moppen min så bryr jag mig inte vad du gör
Kommer inte ihåg om det sitter någon givare alls på derbisnurror. Motorer med elstart brukar ha brytare så man bara kan starta med neutralen i, men osäker på om det sitter på Derbi.
Sitter det ingen givare monterad redan så är det ju ett enormt arbete bara för att få en neutrallampa, för då måste du riva isär motorn och montera in en givare
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever