borra upp huvudmunstycken

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
kfredriksson
Varnad

borra upp huvudmunstycken

Inlägg av kfredriksson »

Har sökt lite men hittar inte hur man går till väga för att borra upp huvudmunstycken. Någon som vet ? ;)
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous

Inlägg av Axel »

lite snålt tycker jag att borra upp det... men om du tvunget ska,
ta en borr som är precis lite lite litet större än att det går igenom munstycket
spänn fast munstycket åta helvete i ett skruvstäd, inte på gängorna utan på huvudet, och sen borra försiktigt me rätt storlek. o sen byter du upp till närmsta storlek på borret...

dock får du ha några jävulskt små borr ifall detta ska gå :roll:
bibapeolola
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Kontakt:

Re: borra upp huvudmunstycken

Inlägg av Demuz »

kfredriksson skrev:Har sökt lite men hittar inte hur man går till väga för att borra upp huvudmunstycken. Någon som vet ? ;)

asså det är ju ett jävla finlir så det är väldigt svårt å få önskad storlek skulle jag tro :roll:
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

Urmakarna har samma storlek på borrar som munstycks's storlekarna är räknade i? :) Alltså kan du gå till en klockaffär och be dem borra upp det.
Användarens profilbild
slider_jeppe
Elmoped

Inlägg av slider_jeppe »

köp en munstyckssats bra...
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

Såg någon dag sem det finns på twostroke em sats så man kan borra munstycken!
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

precis sam alla andra skrev. du är snål ;)

ja, det går att göra på en urverkstad om de har borr. du får dock ta och vara väldigt nogrann samt komma ihåg att munstycket inte alltid är storlkeken man tror. det kommer bli svårt att ställa in det om du inte vet exsakt vad du ska ha.

sen rekomenderar jag att rista in storleken i munstycket så att du kommer ihåg.

detta är ju dock bara vansinne och snålt och kommer med stor sanorlikhet gå åt helvete, . men du gör som du vill :)
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew

Inlägg av k-skåpet »

Har hört många som gör detta, brukar funka bra om man är noggran så sluta klaga på snålhet, kanske bara är så att han inte vill vänta i två dar :)
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna

Inlägg av yamaha2pwn »

när jag lagade syrrans super bravo behövde jag nya munstycken, tyckte att den inte ens var värd de pengarna samt var de bara ett par strl större jag behövde, så jag tog en vajer och fnök upp den så jag bara 1 tråd, tryckte på den med en tång så den blev räfflad sen så filade jag upp munstycket (provade hur de funkade med jämna mellanrum så de inte blev för stort) tillslut blev de perfekt!

(kan tillägga att jag frågade efter de munstycket jag behövde, strl 43, på närmaste moppe verkstad och de var 2 veckors beställningstid.)
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
Användarens profilbild
kfredriksson
Varnad

Inlägg av kfredriksson »

k-skåpet skrev:Har hört många som gör detta, brukar funka bra om man är noggran så sluta klaga på snålhet, kanske bara är så att han inte vill vänta i två dar :)
du förstod :) Jag har beställt munstyckessats men den får jag på tisdag, och jag har mitt största munstycke i nu. 72. Och moppen går forfarande för snålt.

Tack för alla svar, men ja väntar tills munstyckena kommer istället, försökte borra upp själv, men det enda jag borrade upp var tummen. Rekomenderar inte att hålla i munstycket när man borrar hehe :)
Användarens profilbild
Mura
King of the street

Inlägg av Mura »

jag har borr hemma som är så små och har även borrat munstycke :P
Bild
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

kfredriksson skrev:
k-skåpet skrev:Har hört många som gör detta, brukar funka bra om man är noggran så sluta klaga på snålhet, kanske bara är så att han inte vill vänta i två dar :)
du förstod :) Jag har beställt munstyckessats men den får jag på tisdag, och jag har mitt största munstycke i nu. 72. Och moppen går forfarande för snålt.

Tack för alla svar, men ja väntar tills munstyckena kommer istället, försökte borra upp själv, men det enda jag borrade upp var tummen. Rekomenderar inte att hålla i munstycket när man borrar hehe :)
?.... Tror du det skulle blivit rakt hål om du höll i den och borrade?
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

Victorh skrev:
kfredriksson skrev:

?.... Tror du det skulle blivit rakt hål om du höll i den och borrade?
Tror du han skulle bygga hyper?

Sen tycker jag att alla ska sluta klaga på att borra upp munstycken. Man kanske vill veta vart man ligger i storlek innan man börjar beställa? Som jag jag hade 80 munstycke i min, så jag beställde 80-110. Sen så gjorde det ingen skillnad att ha 110, så då borrade jag till 150, och då fick jag reda på att jag skulle ligga runt 140, så där slösade jag upp 300 på ingenting. Inte överdrivet kul för dom som måste jobba för att få pengar.
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010

Inlägg av HasSse666 »

Bild
Klicka på bilden för att komma till butiken
Borra är svårt men fila går bättre
Dock inte billigt..
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

som sades, det behövs väldigt små borr (t.ex. om du skall borra ett 80 munstycke så behöver du ett borr som är 0,8mm i diameter, inte direkt något man har hemma... )
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

KarlssoN^ skrev:som sades, det behövs väldigt små borr (t.ex. om du skall borra ett 80 munstycke så behöver du ett borr som är 0,8mm i diameter, inte direkt något man har hemma... )
Sedan är det sisådär 0,025mm skillnad mellan varje munstycksstorlek. En normal perlarborrmaskin lär ha större glapp i lagren än så, och att borra med någorlunda precision med en handborrmaskin är ju bara att glömma...

Det finns tillfällen när jag skulle kunna tänka mig att borra munstycken, men det är sällsynt.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Ska man upp i större storlekarv över 100-200 går det att få skapligt, men långt ifrån exakt.

När man borrar med konventionell borr blir hålet väldigt deformerat. Det blir dels trekantigt, samt att ytjämnheten blir riktigt dålig. Krävs precisionsverktyg för att faktiskt göra ett nytt hål som kan mäta sig med det ursprungliga.

Sen får man tänka på att en borr som motsvarar munstycken under stlk under 100 så kostar borren troligtvis mer än själva munstycket.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Skriv svar