Isläget på bullaresjön

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
bluerider94
King of the street
Inlägg: 2135
Blev medlem: 10 juli 2009, 21:09
Ort: Lysekil

Inlägg av bluerider94 »

isen va strax över 20 i helgen som va hörde jag. de är bara några centimeter snö, nån som bor där uppe kanske kan svara bättre hur de ser ut just nu med både tjockek och snö?! :)
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Hmm ja de låter ju lovande. Vore skoj att dra en repa och leka av sig lite ^^
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

I Torsdags/ Fredags var den 20 cm iaf :)


Isen är hård som helvete, knappt några spår is:en efter en helg med 5-6 bilar med isdäck :)

Riktigt kämpigt att få igenom borret :)

Edit: Någon cm snö är det allt.




bluerider94 skrev:
KarlssoN^ skrev:
bluerider94 skrev:åkte 940 i lördags :P va väl 15 bilar till så isen är inga prob..
de va en dodge ram 2500 med bilkärra med bil på ute på isen en sväng, o den höll =)

Har 15" isdäck till bil om nån är sugen? ;) sitter på saabfälgar nu...

Ska ut me crossen i helgen som kommer :)
Du kan komma i helgen bensin... bullarn är perfekt att maxa bilen på! 5 mil lång men vi kör i södra änden
Var den röd och svart, eller något sådant ?

Du såg inte en silvrig 945:a med röd vänster framskärm med isdäck ute på isen ? ;)
Nope, de va en helvit me gul dekal "VOLVO" i framrutan :P
Jo jag tror jag såg den! Vi kom rätt sent så den volvon va inte kvar länge, vi körde 2 varv sen börja dom köra bort däcken=)
Tänkte mer på den Dodgen som stod på sned uppe i slänten :)


Iaf om du sågden 945:a köra några varv sedan köra in med ny lackad motorum (olja ;) ) så var det jag ;)
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street
Inlägg: 2135
Blev medlem: 10 juli 2009, 21:09
Ort: Lysekil

Inlägg av bluerider94 »

KarlssoN^ skrev:I Torsdags/ Fredags var den 20 cm iaf :)


Isen är hård som helvete, knappt några spår is:en efter en helg med 5-6 bilar med isdäck :)

Riktigt kämpigt att få igenom borret :)

Edit: Någon cm snö är det allt.




bluerider94 skrev:
KarlssoN^ skrev: Var den röd och svart, eller något sådant ?

Du såg inte en silvrig 945:a med röd vänster framskärm med isdäck ute på isen ? ;)
Nope, de va en helvit me gul dekal "VOLVO" i framrutan :P
Jo jag tror jag såg den! Vi kom rätt sent så den volvon va inte kvar länge, vi körde 2 varv sen börja dom köra bort däcken=)
Tänkte mer på den Dodgen som stod på sned uppe i slänten :)


Iaf om du sågden 945:a köra några varv sedan köra in med ny lackad motorum (olja ;) ) så var det jag ;)
Ja den dodgen såg jag allt=)
Som sagt så kom ju vi i slutet, och om jag minns rätt så såg jag bara den(din) bil köra ett varv innan den stack


Vi är ett gäng som tar med crossarna upp i helgen, lördag/söndag eller kanske båda dagarna=)
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

bluerider94 skrev:
KarlssoN^ skrev:I Torsdags/ Fredags var den 20 cm iaf :)


Isen är hård som helvete, knappt några spår is:en efter en helg med 5-6 bilar med isdäck :)

Riktigt kämpigt att få igenom borret :)

Edit: Någon cm snö är det allt.




bluerider94 skrev: Nope, de va en helvit me gul dekal "VOLVO" i framrutan :P
Jo jag tror jag såg den! Vi kom rätt sent så den volvon va inte kvar länge, vi körde 2 varv sen börja dom köra bort däcken=)
Tänkte mer på den Dodgen som stod på sned uppe i slänten :)


Iaf om du sågden 945:a köra några varv sedan köra in med ny lackad motorum (olja ;) ) så var det jag ;)
Ja den dodgen såg jag allt=)
Som sagt så kom ju vi i slutet, och om jag minns rätt så såg jag bara den(din) bil köra ett varv innan den stack


Vi är ett gäng som tar med crossarna upp i helgen, lördag/söndag eller kanske båda dagarna=)
kommer nog köra hela helgen om det inte strular, har iaf oljetryck nu :)
Så vi syns nog ;)
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

Förresten var du ute idag med crollarna ? var ju 2 st ute idag som gick rätt bra, du var inte en av dem ? ;)
Användarens profilbild
JagHarEnDerbi
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 598
Blev medlem: 22 november 2009, 20:09

Inlägg av JagHarEnDerbi »

Körde där i fredags faktiskt, kommer åka upp imorgon (idag) med, det ända som fattas är isdäck. :(
joar
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 659
Blev medlem: 14 juli 2011, 06:36

Inlägg av joar »

bensinskalle skrev:
KarlssoN^ skrev:runt 20 cm nu :) i tisdags så var den 17 :)


Var ute i fredags med en 745 gl, gick för slött så jag fixa i ordning min 945 Fulltryckare, höll 20 min :(



widell skrev:+4 är det jag lärt mig iaf.


Precis, eftersom vatten vid 4+ har högst viskositet ;)
Haha nej, det är under nollan vatten har högst viskositet ( när vattnet blir is ). Däremot vid 277 kelvin har vatten högst densitet ;)

Vattnets densitet minskar när det blir varmare och likadant när det kallnar. Och vid noll grader, när vattnet fryser, minskar densiteten med 10% tack vare att molekylerna bildar nya "kristall"strukturer.

Hur är läget där på bullaren nu då? Lite sugen på att testa toppa v70:in ;)


bensinskalle, du har fel. (;

vid 4+ har vattnet högst densitet, därför är de nästan alltid 4+ på botten av en sjö.
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

JagHarEnDerbi skrev:Körde där i fredags faktiskt, kommer åka upp imorgon (idag) med, det ända som fattas är isdäck. :(
asså, skall också upp idag :)


bensinskalle, du har fel. (;

vid 4+ har vattnet högst densitet, därför är de nästan alltid 4+ på botten av en sjö.

277 kelvin = 4* mixade bara ihop viskositet och densitet ;)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

KarlssoN^ skrev:
JagHarEnDerbi skrev:Körde där i fredags faktiskt, kommer åka upp imorgon (idag) med, det ända som fattas är isdäck. :(
asså, skall också upp idag :)


bensinskalle, du har fel. (;

vid 4+ har vattnet högst densitet, därför är de nästan alltid 4+ på botten av en sjö.

277 kelvin = 4* mixade bara ihop viskositet och densitet ;)
Ja vet, ville bara jävlas lite me dig ;)

bensinskalle, du har fel. (;

vid 4+ har vattnet högst densitet, därför är de nästan alltid 4+ på botten av en sjö.
Ja det var ju exakt det jag skrev?
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

Det har rullat förbi några rally bilar idag också, en 240 med evo motorn och igår var det en opel ascona rally bil, körde ifrån han :roll: 8)
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street
Inlägg: 2135
Blev medlem: 10 juli 2009, 21:09
Ort: Lysekil

Inlägg av bluerider94 »

Jag va där igår (söndag) hade den gula suzuki 125an som stog still hela eftermiddan...
Hade riktigt gött flyt i körningen i början o de va bara 1 bil som körde förbi mig men avgasventilerna pallade inte trycket så den ena gick av i 120knyck.. Blev puttad tillbaka av kompisen på hans ktm o sen fick den stå resten, beställde nya delar idag så kommer upp i helgen igen om jag hinner få delarna från usa!

Åkte me denna sen http://www.blocket.se/goteborg/Fin_BMW_ ... ?ca=15&w=3
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

är det mycket snö på isarna för er? här uppe i norrland har vi uppskottade isbanor, för det är mellan 50-150cm snö beroende på vars man är. var ute en sväng förra helgen på en isbana och då provborrade vi isen till 1m, så här är det inga sånna problem iaf.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

kallepalle skrev:är det mycket snö på isarna för er? här uppe i norrland har vi uppskottade isbanor, för det är mellan 50-150cm snö beroende på vars man är. var ute en sväng förra helgen på en isbana och då provborrade vi isen till 1m, så här är det inga sånna problem iaf.
Ja men va konstigt. Du bor fan på nordpolen ju, du har väl 1km is ?

Fysck säger jag bara ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous
Inlägg: 2211
Blev medlem: 7 juli 2011, 08:31
Ort: Bromölla

Inlägg av Axel »

Saatan, 1m is är inte o leka med.. ^^

20cm på Levrasjön igår :D Blir nog lite iskörning i vinter här i skåne ändå :D
bibapeolola
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

AxxxeL skrev:Saatan, 1m is är inte o leka med.. ^^

20cm på Levrasjön igår :D Blir nog lite iskörning i vinter här i skåne ändå :D
1m brukar vara standard kring påsk hära. iår är dock isarna dåliga då det var varmt länge och sen kom det massa snö å sen blev de kallt, så på många håll är det tunnt, men där de varit skottat så är ju isen jävligt bra då det var -30 i 2 veckor för inte speciellt länge sedan.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
riejukillen
Elmoped
Inlägg: 71
Blev medlem: 7 oktober 2011, 08:29
Ort: Hova

Inlägg av riejukillen »

kallepalle skrev:
AxxxeL skrev:Saatan, 1m is är inte o leka med.. ^^

20cm på Levrasjön igår :D Blir nog lite iskörning i vinter här i skåne ändå :D
1m brukar vara standard kring påsk hära. iår är dock isarna dåliga då det var varmt länge och sen kom det massa snö å sen blev de kallt, så på många håll är det tunnt, men där de varit skottat så är ju isen jävligt bra då det var -30 i 2 veckor för inte speciellt länge sedan.
fyfan du då är det tur att det finns värme i bilarna :)
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

bluerider94 skrev:Jag va där igår (söndag) hade den gula suzuki 125an som stog still hela eftermiddan...
Hade riktigt gött flyt i körningen i början o de va bara 1 bil som körde förbi mig men avgasventilerna pallade inte trycket så den ena gick av i 120knyck.. Blev puttad tillbaka av kompisen på hans ktm o sen fick den stå resten, beställde nya delar idag så kommer upp i helgen igen om jag hinner få delarna från usa!

Åkte me denna sen http://www.blocket.se/goteborg/Fin_BMW_ ... ?ca=15&w=3
Okej, ställde mig bredvid dig då ;) Jag hade väll lite halv fly, min bil var inte optimerad för just denna bana, tog lite lång tid innan turbon börja ladda i slutet på kurvorna, och dåligt grepp i snön så kunde inte köra så himla fort som jag ville. Men efter dom hade kört bort all snö så gick det bra mycket snabbare, kanske lite för bra grepp. Pajja kopplingen ^^


Den andra banan som dom gjorde i lördags så var det perfekt för min bil eftersom man kunde ladda bra i kurvorna ( hade ungefär 110- 120km/h i första kurvan :) )


Nästa år blir det en 240, b230 med antingen webers eller sprut, portad 531 och kanske bur. Blir alldeles för varmt med turbinos, och så saknar jag det goa vridet :)




Edit


Hittade en liten film snutt, jag var dock bara med en gång, vid 05:30 ;)

Försöker att få han som la ut det att lägga ut alla filmer, nästa år blir det gopro för min del då iaf :)


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=L3Zdi_8j ... r_embedded[/youtube]
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street
Inlägg: 2135
Blev medlem: 10 juli 2009, 21:09
Ort: Lysekil

Inlägg av bluerider94 »

Ja jag såg den filmen! Tyvärr hade min ventil gått av när dom kom så hann aldrig me dom 2 250cc 2taktarna, men jag tyckte dom körde väldigt långsamt o hade dålig kontroll i kurvorna..
Jag hade ca120 genom första kurvan på början av dan.. (när de va vänstervarv)
Vet inte om du såg den tt600cc'n eller nåt, som va där på förmidagen?
Han va inte ikapp mig nångång, han gasa ikapp på rakan men i svängarna drog jag ifrån mer=)

P.S det va ca 1 cm snö på isen=)
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street
Inlägg: 2135
Blev medlem: 10 juli 2009, 21:09
Ort: Lysekil

Inlägg av bluerider94 »

Hur är isen nu? blank och oförändrad i tjocklek? =)
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

bluerider94 skrev:Hur är isen nu? blank och oförändrad i tjocklek? =)
Vet icke, det har ju varit plus grader nu i några dagar så det är rätt slaskigt :/ men var ute och kollade i lördags och det var några som körde där iaf :)
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street
Inlägg: 2135
Blev medlem: 10 juli 2009, 21:09
Ort: Lysekil

Inlägg av bluerider94 »

på dammarna här i stan så blir de en vattenhinna på dan o sen fryser de till på natten=) Hade ut 125a skotern igår, va så halt att jag knappt kom frammåt :P
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Skriv svar