ny cylinder, ställa in förgasaren

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
kfredriksson
Varnad

ny cylinder, ställa in förgasaren

Inlägg av kfredriksson »

Jag tänkte på en grej, jag har beställt en ny cyllinder, polini 70 sport.

Och nu är mopeden orginal, så jag lär ju bestycka förgasaren. Men efter som det är ny cyllinder måste jag ju köra in den, det vill säga max 3/4 gas, och då är det ju as svårt att byta munstycke ut efter det.. efter som huvud munstycket reglerar 75 - 100 % gas ?
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Sätt i ett större munstycke än du rimligtvis kan behöva och kör med det. När du kört ett tag och ökar på hur mycket du gasar (korta stunder) bör du märka att moppen bluddrar på fullgas eftersom munstycket är för stort, byt till mindre storlekar tills du hittat den största storlek som inte bluddrar. Gör färdigt inkörningen, finjustera allt på förgasaren - sannolikt kommer du upptäcka att moppen går bäst på fullgas med någon enstaka storlek mindre huvudmunstycke än det största den inte bluddrar med.

Det tråkiga med att ställa in förgasare någorlunda seriöst är att man behöver ha bra koll på vilka munstycksstorlekar som kommer bli rätt, eller massor av olika storlekar att testa sig fram med.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
kfredriksson
Varnad

Inlägg av kfredriksson »

Erik_ skrev:Sätt i ett större munstycke än du rimligtvis kan behöva och kör med det. När du kört ett tag och ökar på hur mycket du gasar (korta stunder) bör du märka att moppen bluddrar på fullgas eftersom munstycket är för stort, byt till mindre storlekar tills du hittat den största storlek som inte bluddrar. Gör färdigt inkörningen, finjustera allt på förgasaren - sannolikt kommer du upptäcka att moppen går bäst på fullgas med någon enstaka storlek mindre huvudmunstycke än det största den inte bluddrar med.

Det tråkiga med att ställa in förgasare någorlunda seriöst är att man behöver ha bra koll på vilka munstycksstorlekar som kommer bli rätt, eller massor av olika storlekar att testa sig fram med.
tacktack ! :) hur mycket större ska jag ha då ? 10 storlekar ?
Användarens profilbild
moppenissen96
Kinaraket

Inlägg av moppenissen96 »

Du kan få köpa ett polini for race 3 rör till vivacity om du är intresserad? lirade riktigt riktigt bra med polini sport 70cc :D
Avverkade moppar & A-traktorer

5x Speedfight
4x Aerox
2x Slider
3x Viva city
1x Derbi Senda
2x Yamaha FS1
2x Baotian
Volvo 240 turbo okapad
2x Volvo 744 kapad

Nuvarande fordon

BMW 320 M-sport E46
Speedfight 2 09
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

kfredriksson skrev:
Erik_ skrev:Sätt i ett större munstycke än du rimligtvis kan behöva och kör med det. När du kört ett tag och ökar på hur mycket du gasar (korta stunder) bör du märka att moppen bluddrar på fullgas eftersom munstycket är för stort, byt till mindre storlekar tills du hittat den största storlek som inte bluddrar. Gör färdigt inkörningen, finjustera allt på förgasaren - sannolikt kommer du upptäcka att moppen går bäst på fullgas med någon enstaka storlek mindre huvudmunstycke än det största den inte bluddrar med.

tacktack ! :) hur mycket större ska jag ha då ? 10 storlekar ?

ja ca, jag kör med 10 storlekar större jämfört med orinal och det funkar bra för mig iaf :) men du får ju som sagt testa dig fram men börja nånstans där! :) fast ha hellre ett lite för stort munstycke än ett för litet när du kör in den :)

edit:ett tips är ju att du köper ett sett med munstycken så du kan testa dig fram! :wink:
Användarens profilbild
kfredriksson
Varnad

Inlägg av kfredriksson »

[quote="demmuus95"][quote="kfredriksson"][quote="Erik_"]Sätt i ett större munstycke än du rimligtvis kan behöva och kör med det. När du kört ett tag och ökar på hur mycket du gasar (korta stunder) bör du märka att moppen bluddrar på fullgas eftersom munstycket är för stort, byt till mindre storlekar tills du hittat den största storlek som inte bluddrar. Gör färdigt inkörningen, finjustera allt på förgasaren - sannolikt kommer du upptäcka att moppen går bäst på fullgas med någon enstaka storlek mindre huvudmunstycke än det största den inte bluddrar med.

Det tråkiga med att ställa in förgasare någorlunda seriöst är att man behöver ha bra koll på vilka munstycksstorlekar som kommer bli rätt, eller massor av olika storlekar att testa sig fram med.[/quote]

tacktack ! :) hur mycket större ska jag ha då ? 10 storlekar ?[/quote]

ja ca, jag kör med 10 storlekar större jämfört med orinal och det funkar bra för mig iaf :) men du får ju som sagt testa dig fram men börja nånstans där! :) fast ha hellre ett lite för stort munstycke än ett för litet när du kör in den :)

edit:ett tips är ju att du köper ett sett med munstycken så du kan testa dig fram! :wink:[/quote]

tacktack :) jo jag har en munstyckessats, men det är ju lite svårt att testa , så vill veta på ett uniefär :) drar i 15 storlekar större :) så den får för mycket, sen kan jag ju gå ner lite när jag har börjat gasa lite mer och märker att den får alldeles för mkt:)
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

aa gör så! :)
Användarens profilbild
slider_jeppe
Elmoped

Inlägg av slider_jeppe »

tjenare jag lånar tråden lite här om det är ok? jag kör en slider 08. som jag nu har köpt lite gräjer till som är följande polini sport 70, polini team 2 rör och lite små pill i variator och koppling, sen tänkte jag köpa ett öppet filter för det goa ljudet. äre någon som kan rekomendera en munstyckssats och filter åt mig? :lol: skulle vart jättegulligt :oops:
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

slider_jeppe skrev:tjenare jag lånar tråden lite här om det är ok? jag kör en slider 08. som jag nu har köpt lite gräjer till som är följande polini sport 70, polini team 2 rör och lite små pill i variator och koppling, sen tänkte jag köpa ett öppet filter för det goa ljudet. äre någon som kan rekomendera en munstyckssats och filter åt mig? :lol: skulle vart jättegulligt :oops:
Hmm tror munstyckes tråden kan finna ett svar lättare till dig ;)

Senså skulle jag säga 90-110 ungefär! :D
Användarens profilbild
slider_jeppe
Elmoped

Inlägg av slider_jeppe »

Victorh skrev:
slider_jeppe skrev:tjenare jag lånar tråden lite här om det är ok? jag kör en slider 08. som jag nu har köpt lite gräjer till som är följande polini sport 70, polini team 2 rör och lite små pill i variator och koppling, sen tänkte jag köpa ett öppet filter för det goa ljudet. äre någon som kan rekomendera en munstyckssats och filter åt mig? :lol: skulle vart jättegulligt :oops:
Hmm tror munstyckes tråden kan finna ett svar lättare till dig ;)

Senså skulle jag säga 90-110 ungefär! :D
har lagt en i munstycke tråden + tack så mycket för ditt svar blir nog en sats med 88 till 110 :)
Skriv svar