Träning, kost & hälsa-tråden

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Har jag sagt att jag inte förbränner något?
joar
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 659
Blev medlem: 14 juli 2011, 06:36

Inlägg av joar »

DEA!! skrev:Har jag sagt att jag inte förbränner något?


Jag påpekade inte din träning, men man går alltid upp i vikt om man äter mer än vad man förbränner
Användarens profilbild
Pontus_PGO
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 356
Blev medlem: 5 februari 2011, 15:34
Ort: Östergötland

Inlägg av Pontus_PGO »

tips för er som har iphone på en bra tränings app den heter weightplan och det innehåller massa bra övningar för olika delar av kroppen :)
PGO PMX NAKED :D
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

joar skrev:
DEA!! skrev:Har jag sagt att jag inte förbränner något?


Jag påpekade inte din träning, men man går alltid upp i vikt om man äter mer än vad man förbränner
tack för den informationen, hade jag verkligen ingen koll på.
Användarens profilbild
FläsketBrinner
Elmoped
Inlägg: 118
Blev medlem: 6 januari 2010, 12:36
Ort: ekshärad

Inlägg av FläsketBrinner »

det var nån som skrev om situps och förbränning om jag minns rätt?
man kan inte punktförbränna fett. alltså om man gör situps så bränner det inget extra på magen.
det bränner fettet runt hela kroppen så att försöka bli av med magen genom situps är ingen vidare idé, ut o spring istället! :wink:
lite kuriosa så förbränner en tränad kropp mer i viloläge än en otränad kropp
A clean house is a sign of a wasted life

Go Green!
Användarens profilbild
Nutbreaker
Kinaraket
Inlägg: 1093
Blev medlem: 17 oktober 2010, 12:26

Inlägg av Nutbreaker »

nån som vet ett bra gym schema? nu så brukar jag köra olika muskelgrupper 2 dagar sen vila en dag sen köra igen samma, men känns som att jag borde lägga upp ett bättre schema..
Stuntriding is not a crime!
Användarens profilbild
VoxuzZ
Tha Mastah Blastah
Inlägg: 528
Blev medlem: 12 juli 2011, 21:17

Inlägg av VoxuzZ »

Nutbreaker skrev:nån som vet ett bra gym schema? nu så brukar jag köra olika muskelgrupper 2 dagar sen vila en dag sen köra igen samma, men känns som att jag borde lägga upp ett bättre schema..
Måndag: Vader, över-undersida lår, ländrygg.
Tisdag: Bröst, triceps, mage.
Onsdag: vila lr kondition
Torsdag: Rygg, biceps (inte ländrygg)
Fredag: Axlar, nacke, underarm.

:)
I'm the baws!
Användarens profilbild
rasmusborg
Kinaraket
Inlägg: 969
Blev medlem: 31 december 2011, 13:28
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av rasmusborg »

FläsketBrinner skrev:det var nån som skrev om situps och förbränning om jag minns rätt?
man kan inte punktförbränna fett. alltså om man gör situps så bränner det inget extra på magen.
det bränner fettet runt hela kroppen så att försöka bli av med magen genom situps är ingen vidare idé, ut o spring istället! :wink:
lite kuriosa så förbränner en tränad kropp mer i viloläge än en otränad kropp
kan man inte gå istället ?
Kolla gärna in min Stunt film!
http://www.youtube.com/watch?v=N2g-tEig1XA
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street
Inlägg: 2135
Blev medlem: 10 juli 2009, 21:09
Ort: Lysekil

Inlägg av bluerider94 »

rasmusborg skrev:
FläsketBrinner skrev:det var nån som skrev om situps och förbränning om jag minns rätt?
man kan inte punktförbränna fett. alltså om man gör situps så bränner det inget extra på magen.
det bränner fettet runt hela kroppen så att försöka bli av med magen genom situps är ingen vidare idé, ut o spring istället! :wink:
lite kuriosa så förbränner en tränad kropp mer i viloläge än en otränad kropp
kan man inte gå istället ?
Jo visst kan man gå! men du får ju såklart lägga mer effektiv tid när du går än när du springer :)
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
joar
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 659
Blev medlem: 14 juli 2011, 06:36

Inlägg av joar »

bluerider94 skrev:
rasmusborg skrev:
FläsketBrinner skrev:det var nån som skrev om situps och förbränning om jag minns rätt?
man kan inte punktförbränna fett. alltså om man gör situps så bränner det inget extra på magen.
det bränner fettet runt hela kroppen så att försöka bli av med magen genom situps är ingen vidare idé, ut o spring istället! :wink:
lite kuriosa så förbränner en tränad kropp mer i viloläge än en otränad kropp
kan man inte gå istället ?
Jo visst kan man gå! men du får ju såklart lägga mer effektiv tid när du går än när du springer :)


det roliga är att om du springer 10 min så förbränner du mindre än om du går i 10 min, men om du springer får du en sk "afterburner" och det är den som tar bort fettet! så vill man förbränna fet så ska man springa eller dylikt så man blir trött och får hög puls, sen skita i att äta för då när maten tar slut i magen så måste kroppen ta energi från fettet.
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street
Inlägg: 2135
Blev medlem: 10 juli 2009, 21:09
Ort: Lysekil

Inlägg av bluerider94 »

joar skrev:
bluerider94 skrev:
rasmusborg skrev: kan man inte gå istället ?
Jo visst kan man gå! men du får ju såklart lägga mer effektiv tid när du går än när du springer :)


det roliga är att om du springer 10 min så förbränner du mindre än om du går i 10 min, men om du springer får du en sk "afterburner" och det är den som tar bort fettet! så vill man förbränna fet så ska man springa eller dylikt så man blir trött och får hög puls, sen skita i att äta för då när maten tar slut i magen så måste kroppen ta energi från fettet.
Nej om du inte äter efter ett träningspass går magen i "svält" och tar upp allt som kommer nästa gång du äter, och går därför upp i vikt istället för neråt..
Ska man gå ner ska man äta fler mindre porttioner..

Människan fungerar fortfarande som en grottmänniska.. får den ingen mat på ett tag(tex efter en jakt) så lägger den på sig mycket mer sen när de väl kommer nåt för att lagra.
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
rasmusborg
Kinaraket
Inlägg: 969
Blev medlem: 31 december 2011, 13:28
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av rasmusborg »

bluerider94 skrev:
joar skrev:
bluerider94 skrev: Jo visst kan man gå! men du får ju såklart lägga mer effektiv tid när du går än när du springer :)


det roliga är att om du springer 10 min så förbränner du mindre än om du går i 10 min, men om du springer får du en sk "afterburner" och det är den som tar bort fettet! så vill man förbränna fet så ska man springa eller dylikt så man blir trött och får hög puls, sen skita i att äta för då när maten tar slut i magen så måste kroppen ta energi från fettet.
Nej om du inte äter efter ett träningspass går magen i "svält" och tar upp allt som kommer nästa gång du äter, och går därför upp i vikt istället för neråt..
Ska man gå ner ska man äta fler mindre porttioner..

Människan fungerar fortfarande som en grottmänniska.. får den ingen mat på ett tag(tex efter en jakt) så lägger den på sig mycket mer sen när de väl kommer nåt för att lagra.
okej okej. vem ska jag lyssna på? ska jag inte äta efter eller ska jag äta?
Kolla gärna in min Stunt film!
http://www.youtube.com/watch?v=N2g-tEig1XA
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street
Inlägg: 2135
Blev medlem: 10 juli 2009, 21:09
Ort: Lysekil

Inlägg av bluerider94 »

Ät måttligt för att stoppa nedbrytningen. Bra mat och inte mängder!
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
difaren
Ligga någon?
Inlägg: 2257
Blev medlem: 23 mars 2011, 19:50

Inlägg av difaren »

Efter träning- 5 dagar i veckan, gick upp 2,5 kg förra veckan.. ska köra minst lika hårt och äta minst lika mycket denna vecka och gå upp minst 1 kg!

Bulka is thaa shiet!
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street
Inlägg: 2135
Blev medlem: 10 juli 2009, 21:09
Ort: Lysekil

Inlägg av bluerider94 »

difaren skrev:Efter träning- 5 dagar i veckan, gick upp 2,5 kg förra veckan.. ska köra minst lika hårt och äta minst lika mycket denna vecka och gå upp minst 1 kg!

Bulka is thaa shiet!
Gick upp 15kg i höstas :) jäädrar va mucket starkare man blir fort när man bulkar alltså :O
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous
Inlägg: 2211
Blev medlem: 7 juli 2011, 08:31
Ort: Bromölla

Inlägg av Axel »

rasmusborg skrev:
bluerider94 skrev:
joar skrev:

det roliga är att om du springer 10 min så förbränner du mindre än om du går i 10 min, men om du springer får du en sk "afterburner" och det är den som tar bort fettet! så vill man förbränna fet så ska man springa eller dylikt så man blir trött och får hög puls, sen skita i att äta för då när maten tar slut i magen så måste kroppen ta energi från fettet.
Nej om du inte äter efter ett träningspass går magen i "svält" och tar upp allt som kommer nästa gång du äter, och går därför upp i vikt istället för neråt..
Ska man gå ner ska man äta fler mindre porttioner..

Människan fungerar fortfarande som en grottmänniska.. får den ingen mat på ett tag(tex efter en jakt) så lägger den på sig mycket mer sen när de väl kommer nåt för att lagra.
okej okej. vem ska jag lyssna på? ska jag inte äta efter eller ska jag äta?
Om du skippar att käka efter löpning osv så förbränner du i cirka 1½ timme efteråt, och man ska gärna passa in löppasset mellan två måltider, så att man äter som bluerider säger, ofta men mindre. 3-4 timmars mellanrum ! :) Så käka , vänta typ 1 timme, spring låååångt om du ska förbränna, och sen vänta med att äta 1-2 timmar efteråt. :)

Egentligen är det viktigaste att inte få några höga insulinhöjningar, för när insulinet går upp, så tror kroppen att det är för den inte fått mat på länge=ökar i vikt snabbt. Bra för bulk, dåligt när du vill bli av med fläsk. :lol:
bibapeolola
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

förklara bulk för mig?! :roll:
difaren
Ligga någon?
Inlägg: 2257
Blev medlem: 23 mars 2011, 19:50

Inlägg av difaren »

DEA!! skrev:förklara bulk för mig?! :roll:
Du svullar så jävla mycket du kan, ät exakt allt du kan komma över, ät hela tiden ständigt och så mycket som möjligt

Och att tänka på onyttiga saker behöver man inte, bara att äta på!
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street
Inlägg: 2135
Blev medlem: 10 juli 2009, 21:09
Ort: Lysekil

Inlägg av bluerider94 »

difaren skrev:
DEA!! skrev:förklara bulk för mig?! :roll:
Du svullar så jävla mycket du kan, ät exakt allt du kan komma över, ät hela tiden ständigt och så mycket som möjligt

Och att tänka på onyttiga saker behöver man inte, bara att äta på!
Jo i princip, man behöver ju inte bry sig om man dricker en dricka eller äter godis, men det är ju inte bara sånt man ska äta utan de som de går ut på är att äta så mycket bra mat man orkar hela tiden och man får räkna med att gå upp i fett en del, o därför kan man ju unna sig precis som man vill också :)
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Då står jag nog över, jag har redan att tillgå på den fronten :wink:
Användarens profilbild
saile96
King of the street
Inlägg: 2119
Blev medlem: 7 oktober 2011, 18:12
Ort: åland, finland

Inlägg av saile96 »

bumpar upp tråden lite

3 års gymmande [spoiler]Bild[/spoiler]
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

[spoiler]
saile96 skrev:bumpar upp tråden lite

3 års gymmande Bild
[/spoiler]

Spännis! ;)
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Inlägg av p0d1 »

Ptja.. Tänkte ta och börja gymma nu i samband med min MMA-träning.
Men vet inte hur jag ska gå tillväga, vill liksom få styrka, explosivitet och uthållighet och inte muskelmassa, visst massa kommer jag få men allt ovan är mer prio än massan.

Måndag : Träning i 90 minuter, en del fys, mycket boxning, tar mest på armarna och överkroppen, även en del ben.
Tisdag :
Onsdag : Träning, ganska chill här, lite mer brottning dessa träningar, submission.
Torsdag :
Fredag : Träning, är en del brottning här, ganska jobbigt eftersom det är en ordentligt och tuff uppvärmning, brukar bli genomblött efter 20 minuter i början.
Lördag : Träning, ungefär som måndagarna men mindre krävande.
Söndag :

Dock så väljer jag bort fredagarna eftersom brottningen är inte något jag gillar och chillar hellre hemma eller är ute och gör något med vännerna.

Väger inte speciellt mycket, runt 62 kilo, så att gå upp i vikt skulle vara ett mål för mig, men försöker ligga på ett konstant överskott på energi men händer inte speciellt mycket, räknat ut att jag ligger drygt 1000 kalorier överskott när det inte är träning
Träningsdagarna så är det väl ett par hundra kalorier överskott jag ligger på, äter både före och efter och tar shake på 1200 ungefär blandat med mjölk.

Skulle vilja träna hela kroppen men känns svårt att få in det i schemat med tanke på träningarna? Menar kroppen ska vila och allt, och inte alltid säkert att vi kör boxning och sådant på måndagarna, ibland blir det bara fys, ibland ben osv..

Sen skulle jag vilja ha tips från folk som ÄR kunniga, inte någon hobbygymmare som partygymmar för brudarnas skull eller dylikt.

Edit : Överskottet började jag ligga på när jag började i MMA, ungefär i januari men har alltid haft problem med vikten, för "bra" förbränning, även när jag spelade hockey.
Senast redigerad av p0d1 den 31 mars 2012, 14:17, redigerad totalt 1 gånger.
difaren
Ligga någon?
Inlägg: 2257
Blev medlem: 23 mars 2011, 19:50

Inlägg av difaren »

saile96 skrev:bumpar upp tråden lite

3 års gymmande [spoiler]Bild[/spoiler]
innan bild då?

på 3 år enligt mig så borde man komma lite längre än sådära.

Men bra jobbat!
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Inlägg av p0d1 »

difaren skrev: innan bild då?

på 3 år enligt mig så borde man komma lite längre än sådära.

Men bra jobbat!
Det är typ sådär jag ser ut i dagsläget även om jag väger lite och inte har speciellt mycket muskelmassa..
Användarens profilbild
saile96
King of the street
Inlägg: 2119
Blev medlem: 7 oktober 2011, 18:12
Ort: åland, finland

Inlägg av saile96 »

difaren skrev:
saile96 skrev:bumpar upp tråden lite

3 års gymmande [spoiler]Bild
[/spoiler]

innan bild då?

på 3 år enligt mig så borde man komma lite längre än sådära.

Men bra jobbat!


har nog ingen bild före :cry: kan tilläga att det e sedam 1 år tillbaka jag gymmat seriöst utan före var det mest fjoll :D
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Snyggt jobbat, men som difaren sa. 3 år borde ha resulterat i mer.
Sen vet vi ju inte din grund, för hur ska jag säga... Du är vältränad, men lite lite kött på benen om du förstår? :)
Användarens profilbild
saile96
King of the street
Inlägg: 2119
Blev medlem: 7 oktober 2011, 18:12
Ort: åland, finland

Inlägg av saile96 »

DEA!! skrev:Snyggt jobbat, men som difaren sa. 3 år borde ha resulterat i mer.
Sen vet vi ju inte din grund, för hur ska jag säga... Du är vältränad, men lite lite kött på benen om du förstår? :)


ja vägde ungefär lika mycket som jag gör nu men betybligt koppaktare 65 kg :D btw har ni någon fin övning som skulle få magrutorna att bli större? dock så ljuger mobilkameran lite att dom nedre e lika tydliga som dom övre 8)
Senast redigerad av saile96 den 31 mars 2012, 15:27, redigerad totalt 1 gånger.
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Det syns att du har tränat, det måste jag säga! 65 vältränade kilo :wink:

Jag har nu tränat seriöst i drygt 3 månader. Utgångsvikt: 90kg, i dagsläget 93kg.
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

160kg i marklyft idag :wink:
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous
Inlägg: 2211
Blev medlem: 7 juli 2011, 08:31
Ort: Bromölla

Inlägg av Axel »

DEA!! skrev:160kg i marklyft idag :wink:
Gratulerar! :)
bibapeolola
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous
Inlägg: 2211
Blev medlem: 7 juli 2011, 08:31
Ort: Bromölla

Inlägg av Axel »

Får väl bjuda lite på mig själv med en bild på mig själv, gymmat lite halvslappt sen i julas o behöver en rejäl deff då ja har en del fläsk o bli av med.. ;) :D
Ignorera grimasen ;)
Bild
bibapeolola
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Bild

170kg mark...
Användarens profilbild
Peppenamnlos
Varnad
Inlägg: 385
Blev medlem: 22 november 2011, 23:14
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Peppenamnlos »

DEA!! skrev:Bild

170kg mark...

Åhfyfan, starkt gjort. Men köp förhelvete nya skor :wink:
Liiiiiiljekoooonvaljer! Gröna vita rosor i snön! Liljekonvaljer som göms i snön, kommer tillbaka som liiiiiiiljekonvaljer!
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Haha relevant :wink:
Nej, dom är så gosiga :D
Skriv svar