Tjenare! Det är ju så att jag håller på med ciao nu och jag och min pappa och ju snakat vad jag ska göra och jag har kommit med förslag vad jag ska göra med min ciaos och nu idag så satt han ner och jag och jag fråga bara. hade du haft nått imot om jag hade köpt en volvo 144 och renovera tills jag får körkort. Och då börja han bli intresserad så det visa sig att han aldrig ha tyckt om att jag håller på med moppar utan vill att jag ska skaffa en riktig bil. och min fråga är om volvo 144 är en bra meckar, lätt, bra första bil? finns det sidor som säljer volvo 144 delar? Min pappa sa att det alltid finns delar till dom. Men informera mig om information om denna bil. Tack
Bra och lättskruvade bilar, men gammal törstig motor med låg effekt (och ganska dyrt om man vill trimma någorlunda seriöst). Det är å andra sidan ganska lätt att montera Volvos senare motorer från 240/740, och 140 är godkända för 103kW (140hk) utan övriga ändringar, alternativt 132kW (180hk) med vissa krav på andringar av bromsar, stördämpare, fjädrar och annat måttligt avancerat. I båda fallen är maxgränsen 216Nm - och registreringsbesiktning behövs naturligtvis.
Delar börjar bli lite sällsynta, det är trots allt inte många 140 kvar nu nästan 40 år efter dom slutade byggas, men slitdelar lär det alltid finnas någon som ordnar fram i detta volvoland och andra delar går hitta begagnat - i värsta fall krävs bara lite letande.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Bra och lättskruvade bilar, men gammal törstig motor med låg effekt (och ganska dyrt om man vill trimma någorlunda seriöst). Det är å andra sidan ganska lätt att montera Volvos senare motorer från 240/740, och 140 är godkända för 103kW (140hk) utan övriga ändringar, alternativt 132kW (180hk) med vissa krav på andringar av bromsar, stördämpare, fjädrar och annat måttligt avancerat. I båda fallen är maxgränsen 216Nm - och registreringsbesiktning behövs naturligtvis.
Delar börjar bli lite sällsynta, det är trots allt inte många 140 kvar nu nästan 40 år efter dom slutade byggas, men slitdelar lär det alltid finnas någon som ordnar fram i detta volvoland och andra delar går hitta begagnat - i värsta fall krävs bara lite letande.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Erik_ skrev:Bra och lättskruvade bilar, men gammal törstig motor med låg effekt (och ganska dyrt om man vill trimma någorlunda seriöst). Det är å andra sidan ganska lätt att montera Volvos senare motorer från 240/740, och 140 är godkända för 103kW (140hk) utan övriga ändringar, alternativt 132kW (180hk) med vissa krav på andringar av bromsar, stördämpare, fjädrar och annat måttligt avancerat. I båda fallen är maxgränsen 216Nm - och registreringsbesiktning behövs naturligtvis.
Delar börjar bli lite sällsynta, det är trots allt inte många 140 kvar nu nästan 40 år efter dom slutade byggas, men slitdelar lär det alltid finnas någon som ordnar fram i detta volvoland och andra delar går hitta begagnat - i värsta fall krävs bara lite letande.
Det jag är ute efter är att motorrenovera bilen(beror på hur svår den är) och kanske köpa ett par snygg fälgar och styla upp den och sånt. Det är inte meningen att super trimma den kanske bara 40-50 hk till eller nått men det är ju inget jättetrim.
Köper du en sådan så rekommenderar jag dig att gå med i Volvo 140-klubben, där finns alltid delar tillgängligt plus att du kan köpa delar från SVIS till din bil.
nippertippan skrev:Köper du en sådan så rekommenderar jag dig att gå med i Volvo 140-klubben, där finns alltid delar tillgängligt plus att du kan köpa delar från SVIS till din bil.
Gå med i 140klubben för det kommer ge dej kontakter som kommer att underlätta enormt... Många 140 delar gömmer sig nere i Tyskland å liknande därför är det bra å havett stort kontakt nät
Det som kanske är mindre bra med den är väl att : Dom låter som fan inne , dom har varken nackstöd eller säkerhetsbälten orginal (beror på årsmodell) , 4 växlad och ingen servo , skulle hellre satsat på 740 eller nyare
moppenissen96 skrev:Det som kanske är mindre bra med den är väl att : Dom låter som fan inne , dom har varken nackstöd eller säkerhetsbälten orginal (beror på årsmodell) , 4 växlad och ingen servo , skulle hellre satsat på 740 eller nyare
3-punktsbälte har alla va jag vet. Å det låter då inte alls mycket i kupen. Å att bilen är 4 vexlad är väl inget minus?
bra o lätt skruvad dock törstig motor. och eftersom de börjar komma till åren nu så får man räkna med lite rost samt att alla delar ligger på hyllan hos mekonomen. men de går ju att jaga rätt på relativt lätt
if speed kills,then i must live forever
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.
Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd
Nej den är inte bra du kanske har missat det men det är en volvo...
du kanske har missat att volvo är bra
nä men säg va som är dåligt ist?
Volvo känns som bilarnas motsvarighet till Baotian(och detta en gammal baotian) och sen för att inte snacka om bonnestämpeln.
75hk ?... hmm
Jag skulle aldrig åka runt i en sån iaf ,skaffa en riktig bil istället
Risbonden skrev:gå och dö ditt jävla troll. Turbokit dos till aerox huh?
om du jämn för me en bil som kom från samma tid (60 talet) så är 140 en riktigt bra bil och dom flesta bilar hade under 100 häst om man inte snackar om amerikanare.
Nej den är inte bra du kanske har missat det men det är en volvo...
du kanske har missat att volvo är bra
nä men säg va som är dåligt ist?
Volvo känns som bilarnas motsvarighet till Baotian(och detta en gammal baotian) och sen för att inte snacka om bonnestämpeln.
75hk ?... hmm
Jag skulle aldrig åka runt i en sån iaf ,skaffa en riktig bil istället
viktorj skrev:
Volvo känns som bilarnas motsvarighet till Baotian(och detta en gammal baotian) och sen för att inte snacka om bonnestämpeln.
75hk ?... hmm
Jag skulle aldrig åka runt i en sån iaf ,skaffa en riktig bil istället
Hur kan du jämföra volvo med baotian? Det är en groteskt dålig jämförelse, för att inte tala om helt ologisk.
Men du är väl en sådan som föredrar en gammal risig, rostig datsun, eller trabant kanske? Trabant, DET är mer åt baotianhållet.
Nu har vi ju bara saab att jämföra med, men volvo håller riktigt bra kvalité och har producerat många guldkorn. P1800 är ett bra exempel på en mer eller mindre världskänd bil, och den bil som dessutom har världsrekord i flest körda mil. Helt original, originalmotor också tror jag till och med.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
viktorj skrev:
Volvo känns som bilarnas motsvarighet till Baotian(och detta en gammal baotian) och sen för att inte snacka om bonnestämpeln.
75hk ?... hmm
Jag skulle aldrig åka runt i en sån iaf ,skaffa en riktig bil istället
Hur kan du jämföra volvo med baotian? Det är en groteskt dålig jämförelse, för att inte tala om helt ologisk.
Men du är väl en sådan som föredrar en gammal risig, rostig datsun, eller trabant kanske? Trabant, DET är mer åt baotianhållet.
Nu har vi ju bara saab att jämföra med, men volvo håller riktigt bra kvalité och har producerat många guldkorn. P1800 är ett bra exempel på en mer eller mindre världskänd bil, och den bil som dessutom har världsrekord i flest körda mil. Helt original, originalmotor också tror jag till och med.
japp en volvo p1800 med b18/b20 har rekordet för flest körda mil
viktorj skrev:
Volvo känns som bilarnas motsvarighet till Baotian(och detta en gammal baotian) och sen för att inte snacka om bonnestämpeln.
75hk ?... hmm
Jag skulle aldrig åka runt i en sån iaf ,skaffa en riktig bil istället
jämför du en gammal volvo med en boatian så står inte allt rätt till...
de är ju en sån jävla slitvarg, nästan odödlig.
va är de för fel på bonnstämpel? jag kan ju lika gärna bara välja ett bilmärke och säga att de har en "bögstämpel" eller något, skulle du avstå från den med då?
motoreffekten kan du alltid trimma upp ju, och om man ändå vill ha mer så byt till nån annan volvo motor typ b230, de görs utan för mkt mek.
att du aldrig skulle åka runt i en volvo får ju stå för sig själv.
och skaffa du en "riktig" bil som knappt håller 25000 mil...
jag undrar fortfarande, vad är en riktig bil? eler vågar du inte säga det?
if speed kills,then i must live forever
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.
Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd
viktorj skrev:Nej ni har rätt volvo är bäst i världen.
Nån som känner igen sig
men fortfarande, va är en riktig bil då? en sån som brats åker i? eller en sån som turkar åker i? eller en sån som araber åker i?
eller har du bara fått för dig att volvo är dåligt för en populär killa sa de på skolan?
(eftersom du säger att äldre volvos är som boatian kan vi ju utgå ifrån att du saknar egna erfarenheter)
jag säger bara det, hur många volvoraggare hade inte åkt nyare bilar om föräldrarna betalt?
if speed kills,then i must live forever
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.
Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd
moppenissen96 skrev:Det som kanske är mindre bra med den är väl att : Dom låter som fan inne , dom har varken nackstöd eller säkerhetsbälten orginal (beror på årsmodell) , 4 växlad och ingen servo , skulle hellre satsat på 740 eller nyare
3-punktsbälte har alla va jag vet. Å det låter då inte alls mycket i kupen. Å att bilen är 4 vexlad är väl inget minus?
moppenissen96 skrev:Det som kanske är mindre bra med den är väl att : Dom låter som fan inne , dom har varken nackstöd eller säkerhetsbälten orginal (beror på årsmodell) , 4 växlad och ingen servo , skulle hellre satsat på 740 eller nyare
3-punktsbälte har alla va jag vet. Å det låter då inte alls mycket i kupen. Å att bilen är 4 vexlad är väl inget minus?
Haft en själv så jag vet väl bättre ?
Hade 3 punkt i en -67:a, finns ju vissa -66:or, så jag vet inte riktigt vart på tidslinjen bälten skulle fattas...
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
moppenissen96 skrev:Det som kanske är mindre bra med den är väl att : Dom låter som fan inne , dom har varken nackstöd eller säkerhetsbälten orginal (beror på årsmodell) , 4 växlad och ingen servo , skulle hellre satsat på 740 eller nyare
3-punktsbälte har alla va jag vet. Å det låter då inte alls mycket i kupen. Å att bilen är 4 vexlad är väl inget minus?
Haft en själv så jag vet väl bättre ?
Min morbror samlar på dom
Han har en 145a i typ org skick.. det låter bara om den när man kommer upp över hundra