Aerox startar inte, mysko ljud från motorn tvärstanna o dog.

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Aerox startar inte, mysko ljud från motorn tvärstanna o dog.

Inlägg av Roxxen96 »

Tjena allihopa på TSR! Behöver lite hjälp nu faktiskt, inte ofta jag brukar be om det,men nu behöver jag verkligen hjälp av er därute.

Det är såhär att jag nyss bytte luftburk, till en helt ny, nytt filter osv, jag oljade in det som vanligt inget konstigt med det liksom. Bytte även munstycke ifrån 70 till 72. Sedan satte jag ihop allt ordentligt så den inte skulle dra tjuvluft m.m. Jag startade den som vanligt, gasade lite. Sprutade startgas runt insuget och förgasaren, drog ingen tjuvluft. Sen sprutade jag in lite i skorstenet, då dog den. Men startade igen efter cirka 5försök med el starten. Sen lät jag den stå cirka 1 minut. Sedan rullade jag ut den på vägen för att köra lite, jag gasade och så lät det något ifrån motorn och den stannade direkt och dog. Jag undrar vad som hänt..

Gnista får den.
Bensin får den.
Bensin har den för jag fyllde precis på.
Förgasaren, insuget, luftburken och det sitter som det ska.

En sak jag la märke till var att kicken blev väldigt seg efteråt, förut gick den tillbaka lite, men nu går den inte tillbaka alls om jag inte drar tillbaka den själv. Jag tog loss tändstiftet och kollade så allt var okej, och det såg fint ut.

Min tanke är att den antingen att kolven eller cylindern värmenypt, eller att hela skiten har skurit. Vad kan det vara? mycket tacksam för era svar!

Tipsa gärna om vad jag ska kolla, allting sitter som det ska. Det lät något konstigt ifrån motorn och den stannade bara och dog helt random.

Behöver verkligen hjälp!

Mvh Jocke!! :)
Senast redigerad av Roxxen96 den 20 januari 2012, 21:44, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
moppenissen96
Kinaraket

Inlägg av moppenissen96 »

Membranet kanske sprack? , äh värt att kolla cylinder men eftersom du säkert bytt vikter med mera kanske något pajat därinne så kickfjädern strök med i smällen? :lol:
Avverkade moppar & A-traktorer

5x Speedfight
4x Aerox
2x Slider
3x Viva city
1x Derbi Senda
2x Yamaha FS1
2x Baotian
Volvo 240 turbo okapad
2x Volvo 744 kapad

Nuvarande fordon

BMW 320 M-sport E46
Speedfight 2 09
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

moppenissen96 skrev:Membranet kanske sprack? , äh värt att kolla cylinder men eftersom du säkert bytt vikter med mera kanske något pajat därinne så kickfjädern strök med i smällen? :lol:
Ingen aning om membranet sprack, ska kolla upp det senare. Kan dock inte få upp det nu pga att det sitter en rundad skruv där.

Cylindern ska väl få sig en titt, även kolven. Det lät inte ifrån variatorn, kickfjädern och kickdrevet osv har från början vart dålig som satan. Men nu blev den ännu sämre efter den bara stannade och dog.

FLER FÖRSLAG PÅ VAD DET KAN VARA? SNÄLLA.
Användarens profilbild
moppenissen96
Kinaraket

Ja antingen membranet eller så nöp den eller skar , du kanske blandade för lite? Vänta ett dygn sen tar du startgas och startar upp den om det går :)

5x Speedfight
4x Aerox
2x Slider
3x Viva city
1x Derbi Senda
2x Yamaha FS1
2x Baotian
Volvo 240 turbo okapad
2x Volvo 744 kapad

Nuvarande fordon

BMW 320 M-sport E46
Speedfight 2 09
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

moppenissen96 skrev:Ja antingen membranet eller så nöp den eller skar , du kanske blandade för lite? Vänta ett dygn sen tar du startgas och startar upp den om det går :)
Den har bara effektrör som är det största trimmet. Jag kör med oljetanken och oljepump, och pumpen har jag inte pillat på.

Det jag har en liten aning om va det kan vara, är att den antingen värmenypt eller skurit. För jag körde med 70 munstycke innan och jag tyckte det var alldelles för litet för effektrör då jag körde med 70 när jag endast hade dragen v-ring.

MEN NÅGRA MER FÖRSLAG, SNÄLLA...
Användarens profilbild
moppenissen96
Kinaraket

glömt sätta på oljeslangen på förgasaren då? ne men vänta lite så ska du se att den startar

5x Speedfight
4x Aerox
2x Slider
3x Viva city
1x Derbi Senda
2x Yamaha FS1
2x Baotian
Volvo 240 turbo okapad
2x Volvo 744 kapad

Nuvarande fordon

BMW 320 M-sport E46
Speedfight 2 09
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

moppenissen96 skrev:glömt sätta på oljeslangen på förgasaren då? ne men vänta lite så ska du se att den startar
Nej allting sitter som det ska med förgasare, insuget, luftburken osv. Drog ingen tjuvluft heller som sagt.

Var ute och kollade variatorn nu, allting såg ut som vanligt. Start drevet/startkransen går runt som det ska.

Mina aningar: Antingen får den ingen luft genom luftfiltret, pga att de är för mycket olja i (?) oljade in det innan jag monterade allting och startade.

eller så är det kolven/cylindern som värmenypt. Alt. Skurit.

Snälla hjälp......
Användarens profilbild
moppenissen96
Kinaraket

Kolla cylindern ... inte svårt precis :D

Jo den skulle starta endå men inte driva om den fick för lite luft , av egna erfarenheter :)

5x Speedfight
4x Aerox
2x Slider
3x Viva city
1x Derbi Senda
2x Yamaha FS1
2x Baotian
Volvo 240 turbo okapad
2x Volvo 744 kapad

Nuvarande fordon

BMW 320 M-sport E46
Speedfight 2 09
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

moppenissen96 skrev:Kolla cylindern ... inte svårt precis :D

Jo den skulle starta endå men inte driva om den fick för lite luft , av egna erfarenheter :)
Ska kolla cylindern och kolven imorgon, byta tillbaka till gamla luftburken och kolla ifall det är luftfiltret som är problemet, att det är för mycket olja i det. För den funkade bra med gamla luftburken, men tror inte det är den.

Ska också kolla membranet, inte omöjligt att det gått åt skogen. Du har nog rätt i det när jag tänker efter, att den startar men när man gasar så kväver den sig själv etc.
Användarens profilbild
gandih500
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av gandih500 »

Roxxen96 skrev:

Ska kolla cylindern och kolven imorgon, byta tillbaka till gamla luftburken och kolla ifall det är luftfiltret som är problemet, att det är för mycket olja i det. För den funkade bra med gamla luftburken, men tror inte det är den.

Ska också kolla membranet, inte omöjligt att det gått åt skogen. Du har nog rätt i det när jag tänker efter, att den startar men när man gasar så kväver den sig själv etc.
Hehe "stora trimet" :wink:

Nej men kolla cylindern det kan ju ha kommit in smuts när du bytte luftfilter :o
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

gandih500 skrev:
Roxxen96 skrev:

Nej men kolla cylindern det kan ju ha kommit in smuts när du bytte luftfilter :o

Effektrör är ju inte mycket att hänga i granen kan jag ju medge, men det är det " stora " jag endast har gjort på moppen i trimmväg. ;)

Tror inte det kommit in skit, körde ju bara 2 meter sen tvärstanna den och dog. (samtidigt) Inte kommit in skit i förgasaren heller.

Får kolla cylindern.
Användarens profilbild
gandih500
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av gandih500 »

Roxxen96 skrev:
gandih500 skrev:
Roxxen96 skrev: Ska kolla cylindern och kolven imorgon, byta tillbaka till gamla luftburken och kolla ifall det är luftfiltret som är problemet, att det är för mycket olja i det. För den funkade bra med gamla luftburken, men tror inte det är den.

Effektrör är ju inte mycket att hänga i granen kan jag ju medge, men det är det " stora " jag endast har gjort på moppen i trimmväg. ;)

Tror inte det kommit in skit, körde ju bara 2 meter sen tvärstanna den och dog. (samtidigt) Inte kommit in skit i förgasaren heller.

Får kolla cylindern.
Jaja det e ju helg nu så du har ju lite tid på dig att felsöka ;)
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

gandih500 skrev:
Roxxen96 skrev:
gandih500 skrev: Hehe "stora trimet" :wink:

Får kolla cylindern.
Jaja det e ju helg nu så du har ju lite tid på dig att felsöka ;)[/quot
Inte nog med att det är helg så är det ju också " vinter ". Så har en hel del tid på mig då den ändå är avställd. :) Har en jävla massa skol arbete så det går i första hand tyvärr. Men ska kolla när jag har tid.

Inga mer förslag på vad det kan vara förutom cylindern,membranet osv?

kollade nyss membranet- såg ut som vanligt, testade byta tändstift, kollade luftfiltret igen, var lite bensin i det, men kramade ur det bara. monterade allting igen och den startar fortfarande inte, ska testa ren göra förgasaren, om inte det funkar så blir det att demontera cylindern för den är klar att tas loss.

Några mer förslag?!
Skriv svar