Bensin i vevhuset, snöskoter

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR
Andreass
Elmoped

Bensin i vevhuset, snöskoter

Inlägg av Andreass »

En kompis hade sin snöskoter vänd på sidan för att smörja boggin, han hade då glömt att stänga bensin kranen så han har nu bensin i vevhuset. Hur skall han göra nu?
yamaha 700 sxr -00
Användarens profilbild
ML2011
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av ML2011 »

Starta och gasa.
Bild
Liberta Per Gli Ultras
Andreass
Elmoped

Inlägg av Andreass »

ML2011 skrev:Starta och gasa.
Den startar inte, bara smäller när han försöker starta den..
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street

Inlägg av ValoPallo »

Ta tryckluft och blås ut bensinen
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Den har ju blivit sur som ett as då. Har du ingen panik så ta ur stiften och låt den stå tills imorgon, då lär ju bensinen dunstat såpass att den startar... ;)
Rätta mig gärna om jag har fel!
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Macko96
Allvetande|Hastighetsrekord på TSR

Inlägg av Macko96 »

eller så kanske man kan stänga av bensinen och sedan försöka stara den tills all bensin har förbränts... men
Den har ju blivit sur som ett as då. Har du ingen panik så ta ur stiften och låt den stå tills imorgon, då lär ju bensinen dunstat såpass att den startar...
den idén lät bättre!
Har en DT50R från 94 till salu! Pm:a vid intresse!
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18181
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18180
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=21909
(22:11:57) Demuz: kan ni inte kicka mig på skoj? har aldrig blivit det
Användarens profilbild
Punkarn
Avstängd

Inlägg av Punkarn »

DT50rMacko skrev:eller så kanske man kan stänga av bensinen och sedan försöka stara den tills all bensin har förbränts... men
Den har ju blivit sur som ett as då. Har du ingen panik så ta ur stiften och låt den stå tills imorgon, då lär ju bensinen dunstat såpass att den startar...
den idén lät bättre!
Startgas på tändstiftet :) direkt den startar, låt den gå på tomgång :) senare full gas :D
Bild

Kör Trimmat, Åker du Fast Så Trimma Mer, med Gladare samvete. :D

«Pure Metrakit. Pure Power.»
Användarens profilbild
hypotenusa
Elmoped

:)

Inlägg av hypotenusa »

ta bort tändstiftet och dra i startsnöret eller vad det är på skoter :D då kommer bensinen upp där... hände samma med min gilera.. fast jag kickade ju då utan tändsiftet ;)
Användarens profilbild
Punkarn
Avstängd

Re: :)

Inlägg av Punkarn »

hypotenusa skrev:ta bort tändstiftet och dra i startsnöret eller vad det är på skoter :D då kommer bensinen upp där... hände samma med min gilera.. fast jag kickade ju då utan tändsiftet ;)
kan ju dock dra ner smuts, så har man ett motor haveri :)
Bild

Kör Trimmat, Åker du Fast Så Trimma Mer, med Gladare samvete. :D

«Pure Metrakit. Pure Power.»
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

hypotenusa skrev:ta bort tändstiftet och dra i startsnöret eller vad det är på skoter :D då kommer bensinen upp där... hände samma med min gilera.. fast jag kickade ju då utan tändsiftet ;)
Det rör inte om i grytan tillräckligt för att all bensin skall åka in i förbränningsrummet. Vänta tills nästa dag och försök att starta den senare.
Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

Stäng av bensin kranen å stäng av tändningen.
Å dra tills du känner att det e borta... :D
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
hypotenusa
Elmoped

Inlägg av hypotenusa »

Punkarn skrev:
kan ju dock dra ner smuts, så har man ett motor haveri :)
Förstår inte riktigt hur :) om man har rent runt cylindern
antonpg94
Herr Åström
Kontakt:

Inlägg av antonpg94 »

gör så här.. torka stiften, be en spreja startgas å hålla in gasen spruta vid luftfiltert dra i gång na å du ska se att na starta :)
Im ridi´n Twostroke on Twostrokerider!
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

antonpg94 skrev:gör så här.. torka stiften, be en spreja startgas å hålla in gasen spruta vid luftfiltert dra i gång na å du ska se att na starta :)
Startgas använder man när det är BRIST på bensin, ex vid kallstarter när choken inte räcker.

Skruva ur tändstiften och dra runt motorn några varv. Inte för mycket, för när motorn inte suger slutar smörjningen att fungera. Sen är det bara att låta den stå å dunsta så mycket som möjligt. Annars får ni försöka lirka ner en slang och suga ut bensinen
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
antonpg94
Herr Åström
Kontakt:

Inlägg av antonpg94 »

bensinskalle skrev:
antonpg94 skrev:gör så här.. torka stiften, be en spreja startgas å hålla in gasen spruta vid luftfiltert dra i gång na å du ska se att na starta :)
Startgas använder man när det är BRIST på bensin, ex vid kallstarter när choken inte räcker.

Skruva ur tändstiften och dra runt motorn några varv. Inte för mycket, för när motorn inte suger slutar smörjningen att fungera. Sen är det bara att låta den stå å dunsta så mycket som möjligt. Annars får ni försöka lirka ner en slang och suga ut bensinen
Bensinskalle haru en skoter?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

antonpg94 skrev:
bensinskalle skrev:

Japp
Live slow - Die whenever
atteee
Elmoped

Inlägg av atteee »

CaToXXo skrev:Den har ju blivit sur som ett as då. Har du ingen panik så ta ur stiften och låt den stå tills imorgon, då lär ju bensinen dunstat såpass att den startar... ;)

Det går ju förfan inte kolvarna är i vägen vart skulle bensinen ta vägen?//SKOTERÄGARN
Piaggio Zip
Benelli QuattroNove 49X
Micocar M.Go s-pack
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

atteee skrev:
CaToXXo skrev:Den har ju blivit sur som ett as då. Har du ingen panik så ta ur stiften och låt den stå tills imorgon, då lär ju bensinen dunstat såpass att den startar... ;)

Det går ju förfan inte kolvarna är i vägen vart skulle bensinen ta vägen?//SKOTERÄGARN
Den dunstar precis som vatten, den blir till gas, och gasen tar sig förbi kolvarna utan problem!
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

atteee skrev:

Den dunstar precis som vatten, den blir till gas, och gasen tar sig förbi kolvarna utan problem!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Dunstar ganska långsamt och tar sig upp genom spolportarna om dom är öppna. På en 2-3-cylindrig tvåtaktare brukar max en cylinder ha spolportarna öppna åt gången...

Jag hade skruvat ur stiften, dragit runt motorn för att få ut det mesta av soppan, och sedan försökt starta den. Detta görs givetvis med tändningen avstängd, gnistor från stift/tädkablar när det blåser ut ett moln av bensindroppar genom tändstiftshålen kan ordna en spännande upplevelse.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
antonpg94
Herr Åström
Kontakt:

Inlägg av antonpg94 »

bensinskalle skrev:
antonpg94 skrev:
bensinskalle skrev: Startgas använder man när det är BRIST på bensin, ex vid kallstarter när choken inte räcker.

Japp
Jag har själv 4 skotrar, å mitt tips har då funkat på dem:)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

antonpg94 skrev:
bensinskalle skrev:
antonpg94 skrev: Bensinskalle haru en skoter?
Japp
Jag har själv 4 skotrar, å mitt tips har då funkat på dem:)
Att köra startgas när vevhusen är fulla med bensin?

Låter lite småspännande. Så vitt jag vet är det eter i startgas, inga syretillsatser.

Och grejen är den att om du får igång motorn och den är full med bensin kan saker å ting gå åt helvete. Nu tror jag inte det händer men om motorn drar upp tillräckligt med bensin i förbränningsrummen kan man kröka stakarna.

btw: Ett tips är att värma blocket, då dunstar bensinen snabbare. Attee har helt rätt i att kolven blockerar men värmer man och drar runt motorn lite då och då så kan man nog bli av med en del. Annars tror jag på att försöka fiska ner en slang och suga upp så mycket som möjligt, men det är ju inte helt enkelt att göra genom tändstiftshålet
Live slow - Die whenever
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous

Inlägg av Axel »

tipset är att ta av avgasröret, o kicka utan tändhatten på. Har alltid funkat på compacten när ja glömt kranen igång

OfT:
Visste ni att ni kan använda startgas som narkosmedel? Eter är samma ämne som finns i kloroform som får en att somna till. Testa inte
bibapeolola
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

AxxxeL skrev:tipset är att ta av avgasröret, o kicka utan tändhatten på. Har alltid funkat på compacten när ja glömt kranen igång

OfT:
Visste ni att ni kan använda startgas som narkosmedel? Eter är samma ämne som finns i kloroform som får en att somna till. Testa inte

Tror de är mer ämnen än eter i startgas ;) somliga giftiga också tror jag!

Kolla In Min KTM Senda!

Användarens profilbild
Axel
Knatonymous

Inlägg av Axel »

50-100% ren eter i flaskorna, resten är butangas som drivgas. :)

Sista ot jag gjorde här. Men testa det jag skrev i förra inlägget, funkar för mig!
bibapeolola
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Kan ju avslöja att man fetdör om man sniffar massa eter. Räcker med liten överdos så sover man tungt.

Men men, slut med OfT för min del också ;)
Live slow - Die whenever
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

atteee skrev:

hahahhhah bra jobba Icce ^^

men ta och låt he dunsta eller så vänder du skotern till andra sidan då borde derinna ut? ^^
senså om int annat bort med tändstiften och avgasröre som axel sa dra några gånger låt det dunsta och sedan så sätter du på allt igen me torra tändstift och hoppas!

smällr beror på att bensin gaserna är vid tändstiftet då du drar tänder tändstift på gaserna som inte slipper ut och då smäller det ! ( inte all säker på det men det låter jävla logist iaf ^^)
antonpg94
Herr Åström
Kontakt:

Inlägg av antonpg94 »

dra bort tändstiften, dra hon torr typ 20-30ggr, på med tändstifterna starta.. om inte stå å dra typ i en halvtimme :)
Skriv svar