En kompis hade sin snöskoter vänd på sidan för att smörja boggin, han hade då glömt att stänga bensin kranen så han har nu bensin i vevhuset. Hur skall han göra nu?
yamaha 700 sxr -00
Den har ju blivit sur som ett as då. Har du ingen panik så ta ur stiften och låt den stå tills imorgon, då lär ju bensinen dunstat såpass att den startar...
Rätta mig gärna om jag har fel!
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
eller så kanske man kan stänga av bensinen och sedan försöka stara den tills all bensin har förbränts... men
Den har ju blivit sur som ett as då. Har du ingen panik så ta ur stiften och låt den stå tills imorgon, då lär ju bensinen dunstat såpass att den startar...
DT50rMacko skrev:eller så kanske man kan stänga av bensinen och sedan försöka stara den tills all bensin har förbränts... men
den idén lät bättre!
Startgas på tändstiftet direkt den startar, låt den gå på tomgång senare full gas
Kör Trimmat, Åker du Fast Så Trimma Mer, med Gladare samvete.
ta bort tändstiftet och dra i startsnöret eller vad det är på skoter då kommer bensinen upp där... hände samma med min gilera.. fast jag kickade ju då utan tändsiftet
hypotenusa skrev:ta bort tändstiftet och dra i startsnöret eller vad det är på skoter då kommer bensinen upp där... hände samma med min gilera.. fast jag kickade ju då utan tändsiftet
kan ju dock dra ner smuts, så har man ett motor haveri
Kör Trimmat, Åker du Fast Så Trimma Mer, med Gladare samvete.
hypotenusa skrev:ta bort tändstiftet och dra i startsnöret eller vad det är på skoter då kommer bensinen upp där... hände samma med min gilera.. fast jag kickade ju då utan tändsiftet
Det rör inte om i grytan tillräckligt för att all bensin skall åka in i förbränningsrummet. Vänta tills nästa dag och försök att starta den senare.
kan ju dock dra ner smuts, så har man ett motor haveri
Förstår inte riktigt hur om man har rent runt cylindern
antonpg94 skrev:gör så här.. torka stiften, be en spreja startgas å hålla in gasen spruta vid luftfiltert dra i gång na å du ska se att na starta
Startgas använder man när det är BRIST på bensin, ex vid kallstarter när choken inte räcker.
Skruva ur tändstiften och dra runt motorn några varv. Inte för mycket, för när motorn inte suger slutar smörjningen att fungera. Sen är det bara att låta den stå å dunsta så mycket som möjligt. Annars får ni försöka lirka ner en slang och suga ut bensinen
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
antonpg94 skrev:gör så här.. torka stiften, be en spreja startgas å hålla in gasen spruta vid luftfiltert dra i gång na å du ska se att na starta
Startgas använder man när det är BRIST på bensin, ex vid kallstarter när choken inte räcker.
Skruva ur tändstiften och dra runt motorn några varv. Inte för mycket, för när motorn inte suger slutar smörjningen att fungera. Sen är det bara att låta den stå å dunsta så mycket som möjligt. Annars får ni försöka lirka ner en slang och suga ut bensinen
Bensinskalle haru en skoter?
Japp
Live slow - Die whenever
CaToXXo skrev:Den har ju blivit sur som ett as då. Har du ingen panik så ta ur stiften och låt den stå tills imorgon, då lär ju bensinen dunstat såpass att den startar...
Det går ju förfan inte kolvarna är i vägen vart skulle bensinen ta vägen?//SKOTERÄGARN
Piaggio Zip
Benelli QuattroNove 49X
Micocar M.Go s-pack
CaToXXo skrev:Den har ju blivit sur som ett as då. Har du ingen panik så ta ur stiften och låt den stå tills imorgon, då lär ju bensinen dunstat såpass att den startar...
Det går ju förfan inte kolvarna är i vägen vart skulle bensinen ta vägen?//SKOTERÄGARN
Den dunstar precis som vatten, den blir till gas, och gasen tar sig förbi kolvarna utan problem!
Den dunstar precis som vatten, den blir till gas, och gasen tar sig förbi kolvarna utan problem!
Dunstar ganska långsamt och tar sig upp genom spolportarna om dom är öppna. På en 2-3-cylindrig tvåtaktare brukar max en cylinder ha spolportarna öppna åt gången...
Jag hade skruvat ur stiften, dragit runt motorn för att få ut det mesta av soppan, och sedan försökt starta den. Detta görs givetvis med tändningen avstängd, gnistor från stift/tädkablar när det blåser ut ett moln av bensindroppar genom tändstiftshålen kan ordna en spännande upplevelse.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
bensinskalle skrev:
Bensinskalle haru en skoter?
Japp
Jag har själv 4 skotrar, å mitt tips har då funkat på dem:)
Jag har själv 4 skotrar, å mitt tips har då funkat på dem:)
Att köra startgas när vevhusen är fulla med bensin?
Låter lite småspännande. Så vitt jag vet är det eter i startgas, inga syretillsatser.
Och grejen är den att om du får igång motorn och den är full med bensin kan saker å ting gå åt helvete. Nu tror jag inte det händer men om motorn drar upp tillräckligt med bensin i förbränningsrummen kan man kröka stakarna.
btw: Ett tips är att värma blocket, då dunstar bensinen snabbare. Attee har helt rätt i att kolven blockerar men värmer man och drar runt motorn lite då och då så kan man nog bli av med en del. Annars tror jag på att försöka fiska ner en slang och suga upp så mycket som möjligt, men det är ju inte helt enkelt att göra genom tändstiftshålet
Live slow - Die whenever
hahahhhah bra jobba Icce ^^
men ta och låt he dunsta eller så vänder du skotern till andra sidan då borde derinna ut? ^^
senså om int annat bort med tändstiften och avgasröre som axel sa dra några gånger låt det dunsta och sedan så sätter du på allt igen me torra tändstift och hoppas!
smällr beror på att bensin gaserna är vid tändstiftet då du drar tänder tändstift på gaserna som inte slipper ut och då smäller det ! ( inte all säker på det men det låter jävla logist iaf ^^)