TSR´s stora världsfrågor

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.
joar
Farsans gamla zündapp

Inlägg av joar »

bensinskalle skrev:
joar skrev:
bensinskalle skrev:

det som är steget närmare är fusion kärnkraftverk och det är en evighets maskin (nästan) (:
Nä inte de heller egentligen. Man omvandlar bara något till något annat.

I solen på går fusion, tror vi alla är enade om att solen är både varm, kräver inte något bränsle (tror jag?) och har lyst ett bra tag :D
Om jag minns rätt så är fusion när helium blir till vete (eller tvärt om) PGA den höga temperaturen.
riejumikäl
Farsans gamla zündapp

Inlägg av riejumikäl »

No offence Joar men klockren kommentar! "Helium blir till vete", haha :D
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

joar skrev:
bensinskalle skrev:
joar skrev: Nä inte de heller egentligen. Man omvandlar bara något till något annat.

I solen på går fusion, tror vi alla är enade om att solen är både varm, kräver inte något bränsle (tror jag?) och har lyst ett bra tag :D
Om jag minns rätt så är fusion när helium blir till vete (eller tvärt om) PGA den höga temperaturen.
Haha nä de krävs en del annat för att få vete, typ jord, vatten, sol ^^

Fusion är när två deuteriumkärnor slås ihop och bildar helium, eller när en tritiumkärna slås ihop med en vätekärna. Det är i alla fall basprocessen, sen kan fusionen fortgå ända tills man bara har järn kvar. Efter det kan inte fusion uppstå då kärnorna är för tunga. Det går inte att uppnå de temperaturer och tryck som krävs för de, utan tyngre grundämnen uppstår i supernovor.

Fusion är egentligen samma sak som att elda kol. Man tillför något, ämnet behandlas, frigör energi samt restmaterial. Grejen med fusion är att det utsöndrar extremt mycket energi, men det pågår inte för alltid om man inte tillför nytt bränsle. T.ex. solen kommer om ( några miljoner år har jag för mig..? ) att få slut på sitt bränsle och expandera till en sk. "röd jätte" och sedan kollapsa till en sk. vit dvärg. Jorden kommer då att upphöra att existera ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

joar skrev:
bensinskalle skrev:
joar skrev: Nä inte de heller egentligen. Man omvandlar bara något till något annat.

den ända som kan bugga evighetsmaskin det e GUD.
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street

Inlägg av ValoPallo »

TSR kommer aldrig att sluta förvåna mig...

Hur gick ni från motorer till jordens undergång? Wow

PK: Här har du lite intressant läsning http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=50493
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

potog skrev:
joar skrev:
bensinskalle skrev:

den ända som kan bugga evighetsmaskin det e GUD.
u wish :roll:
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
joar
Farsans gamla zündapp

Inlägg av joar »

bensinskalle skrev:
joar skrev:
bensinskalle skrev:

Haha nä de krävs en del annat för att få vete, typ jord, vatten, sol ^^

Fusion är när två deuteriumkärnor slås ihop och bildar helium, eller när en tritiumkärna slås ihop med en vätekärna. Det är i alla fall basprocessen, sen kan fusionen fortgå ända tills man bara har järn kvar. Efter det kan inte fusion uppstå då kärnorna är för tunga. Det går inte att uppnå de temperaturer och tryck som krävs för de, utan tyngre grundämnen uppstår i supernovor.

Fusion är egentligen samma sak som att elda kol. Man tillför något, ämnet behandlas, frigör energi samt restmaterial. Grejen med fusion är att det utsöndrar extremt mycket energi, men det pågår inte för alltid om man inte tillför nytt bränsle. T.ex. solen kommer om ( några miljoner år har jag för mig..? ) att få slut på sitt bränsle och expandera till en sk. "röd jätte" och sedan kollapsa till en sk. vit dvärg. Jorden kommer då att upphöra att existera ;)

Ojoj, felstavning när den är som bäst, menade givetvis väte (x
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

Hur fungerar det när man har en magnet, med S & N (såklart). Sedan så bryter man den på mitten, hur kan det bli S & N i var sin ände igen på en bit som gick av? :?
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

DEA!! skrev:Hur fungerar det när man har en magnet, med S & N (såklart). Sedan så bryter man den på mitten, hur kan det bli S & N i var sin ände igen på en bit som gick av? :?
Det blir en ny sida på varje magnet bit så det klart det blir Syd och Nord på ändarna ;)
joar
Farsans gamla zündapp

Inlägg av joar »

om Taio cruz bodde i thailand, skulle han heta thai cruz då?
Användarens profilbild
Macko96
Allvetande|Hastighetsrekord på TSR

Inlägg av Macko96 »

BAAAOOOUUTIAN! skrev:Vad har egentligen hänt med sverige? får inte sjunga nationalsången i skolan där gick det för långt men FÖRHELVETE jag skiter väl i om dom inte äter julbord jag vill fortfarande ha mitt, vad är nästa steg, inget fläsk i skolan alls eller?
på våran skola får man inte ha sverige tröjor (typ fotbollströja från landslaget) eller man får inte ha jamaica kläder häller för den delen för det är rasistiskt.
Har en DT50R från 94 till salu! Pm:a vid intresse!
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18181
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18180
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=21909
(22:11:57) Demuz: kan ni inte kicka mig på skoj? har aldrig blivit det
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

DT50rMacko skrev:
BAAAOOOUUTIAN! skrev:Vad har egentligen hänt med sverige? får inte sjunga nationalsången i skolan där gick det för långt men FÖRHELVETE jag skiter väl i om dom inte äter julbord jag vill fortfarande ha mitt, vad är nästa steg, inget fläsk i skolan alls eller?
på våran skola får man inte ha sverige tröjor (typ fotbollströja från landslaget) eller man får inte ha jamaica kläder häller för den delen för det är rasistiskt.
Vi sjunger nationalsången, vi har avslutning i kyrkan, vi har inget alternativ utom vegetariskt (d.v.s inget jävla halal-kött eller vad det heter), vi får julbord och det finns oftast inget vegetariskt alternativ den dagen vi får julbord. En svensk skola som det ska vara! ;)
Bild

Jag är odödlig
riejumikäl
Farsans gamla zündapp

Inlägg av riejumikäl »

EDIT: Vilka länder äger Jordens inre? Har alla varsin tårtbit?
joar skrev:om Taio cruz bodde i thailand, skulle han heta thai cruz då?
Ne, tror faktiskt han skulle heta Taio cruz :D
Men om han var norsk och jobbade på ett grustag, skulle han heta Terje Grus då?[/u]
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

Roxxen96 skrev:
DEA!! skrev:Hur fungerar det när man har en magnet, med S & N (såklart). Sedan så bryter man den på mitten, hur kan det bli S & N i var sin ände igen på en bit som gick av? :?
Det blir en ny sida på varje magnet bit så det klart det blir Syd och Nord på ändarna ;)
Men hur kan det ändra sig, så att det blir syd o nord igen?
joar
Farsans gamla zündapp

Inlägg av joar »

det är ju inte riktigt så här men det är lättast att förklara.

Bild

Uploaded with ImageShack.us[/img]

man kan säga att elektronerna är alla riktade åt samma håll (pilarna symboliserar det) och fast du sågar av magneten på mitten så "pekar" fortfarande elektronerna åt samma håll, så då får du två nya magneter (:

(hoppas du förstår hur jag menar och att bilden fungerar)
Användarens profilbild
Awwee
Svårstartad skrothög

Inlägg av Awwee »

Asså gått och grubblat på detta rätt länge, ni vet det finns ju familjeparkeringar på vissa ställen, får homosexuella par stå där? :roll:
"Fuck You I Ride A Derbi"

Tuta skrev:Men lägg av å klaga jävla hobbymoddar
bensinskalle skrev:
Eventuellt säkring som gått. Säkringen sitter på pluskabeln till batteriet. Kan du inte byta den är det läge att gå tillbaka till att spela wow och låta moppen vara ^^
difaren
Ligga någon?

Inlägg av difaren »

moppepojk skrev:
VoxuzZ skrev:
BAAAOOOUUTIAN! skrev:tror han menade precis tvärt om, de som tro att de är mer värda än alla andra och måste mobba dom för det är imo inte lika mycket värda som de snälla folket som istället hjälper de mobbade!
Alla är inte lika värda för mig. Om ni skulle välja mellan att rädda eran mamma eller någon person som du inte har den blekaste aning om vem det är, vem skulle du rädda? Sin mamma såklart. För dig är ju din mamma mer värd än en random person, så då kan ju du inte säga att alla är lika mycket värda för dig.

Eller om en person som har dödat 100 pers, och en har räddat 100 pers så tycker ju inte jag att han som dödat massor är lika mycket värd.
så du tycker att äckliga pedofil gubbar som har knullat och rövat bort barn i hela sitt liv är lika mycket värd som en vanlig människa?
Det är dem absolut inte, den som tycker det är lite smått bränd om man säger så.

Till och med i fängelsen i världen över så får vissa pedofiler,kvinnomisshandlare och våldtäktsmän egna sektioner osv i fängelset för dem andra internerna hatar in princip såna.

Jag såg nån gång att det var en så kallad "Fritzl" i brasilien, alltså inte den riktiga fritzl men han hade gjort exakt samma sak.

Dem har halshuggit honom första dagen han kom in. alltså dem andra som satt inne, dem gjorde de mot han för dem hatar såna som ja skriv lite ovanifrån.. såna som är på barn,kvinnor osv...
Användarens profilbild
TheUnuzuaL
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Inlägg av TheUnuzuaL »

Jag tycker det är så himla häftigt med telefoner. Om ni tänker efter... Jag ringer till en person, och det är ju inte så svårt att få kontakt med en annan telefon, men det är just det där när man pratar, hur kan telefonen skicka över min röst till en annan person på andra sidan världen?!
Fattar inte hur det går till men verkligen coolt är det. :shock: :?
TOUGH LIFE YO!
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

TheUnuzuaL skrev:Jag tycker det är så himla häftigt med telefoner. Om ni tänker efter... Jag ringer till en person, och det är ju inte så svårt att få kontakt med en annan telefon, men det är just det där när man pratar, hur kan telefonen skicka över min röst till en annan person på andra sidan världen?!

Dagens mobiltelefoner överför ljudsignalerna via elektromagnetiska vågor. Det är en form av radiosändning som färdas från din mobiltelefon till närmaste basstation. En samtalsväxlare i denna omdirigerar ditt samtal till rätt plats och sedan tar närmaste basstation i närheten av mottagaren kontakt med dennes telefon och signaler, röst, SMS, mm går fram.

Så går de till :)
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
joar
Farsans gamla zündapp

Inlägg av joar »

asså, basstation, menar du satellit då eller ? q:
Användarens profilbild
TheUnuzuaL
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Inlägg av TheUnuzuaL »

MrAndersson skrev:
TheUnuzuaL skrev:Jag tycker det är så himla häftigt med telefoner. Om ni tänker efter... Jag ringer till en person, och det är ju inte så svårt att få kontakt med en annan telefon, men det är just det där när man pratar, hur kan telefonen skicka över min röst till en annan person på andra sidan världen?!

Dagens mobiltelefoner överför ljudsignalerna via elektromagnetiska vågor. Det är en form av radiosändning som färdas från din mobiltelefon till närmaste basstation. En samtalsväxlare i denna omdirigerar ditt samtal till rätt plats och sedan tar närmaste basstation i närheten av mottagaren kontakt med dennes telefon och signaler, röst, SMS, mm går fram.

Aha, tack! Hade ingen aning att en telefon fungerade så!:)
Men är det ett miljö problem också?
Via strålningen alltså?
TOUGH LIFE YO!
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

TheUnuzuaL skrev:
MrAndersson skrev:

Via strålningen alltså?
De har jag ingen aning om, tror inte de är någon större fara om de går via luften, ledningar där imot kan va farliga. Likså med stora el ledningar (http://www.google.se/imgres?q=elledning ... 29,r:3,s:0) såna då dom sänder ut såna stora mängder strålning så de kan medföra skador på foster o djur som bor i närheten, tex jag bor på en gård o vi skulle kanske få såna ca 150 meter från huset+ ladugården men då de va en stor hälsofara då man bland annat kunde få fel på sånt som föds o förmodligen växter också, ingen direkt information om växter men på djur o människor vet ja att det är risk att man får bestående men av strålning från elledningar.

Borde va samma med telefonledningar också!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
joar
Farsans gamla zündapp

Inlägg av joar »

det kommer mer strålning från en lampa än va det kommer från en telefon ;)
Användarens profilbild
JagHarEnDerbi
Farsans gamla zündapp

Inlägg av JagHarEnDerbi »

MrAndersson skrev:men om man då kopplar en generator till en motor och generatorn alstrar mer energi än motorn behöver, och den energin som blir över går till att ge generatorn ännu mer energi än motorn alstrar.

DÅ borde man få en maskin som bara ökar och ökar i kraft hela tiden, och därmed tillslut borde kunna försörja hela jorden? DOck skulle den bli väldigt stor.

Men de borde väll bli en evighetsmaskin, som kan ge energi till allt på jorden? ;)
Fysiskt omöjligt att bygga en evighetsmaskin.
Användarens profilbild
saile96
King of the street

Inlägg av saile96 »

JagHarEnDerbi skrev:
MrAndersson skrev:men om man då kopplar en generator till en motor och generatorn alstrar mer energi än motorn behöver, och den energin som blir över går till att ge generatorn ännu mer energi än motorn alstrar.

DÅ borde man få en maskin som bara ökar och ökar i kraft hela tiden, och därmed tillslut borde kunna försörja hela jorden? DOck skulle den bli väldigt stor.

Men de borde väll bli en evighetsmaskin, som kan ge energi till allt på jorden? ;)
det är oxså fysiskt omöjligt för humlor att flyga :wink:
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

Awwee skrev:Asså gått och grubblat på detta rätt länge, ni vet det finns ju familjeparkeringar på vissa ställen, får homosexuella par stå där? :roll:
om du har barn ja men vafan om du är de gör det bara ingen bryr sig för nog är invlid platserna upptagna av icke invalider :D
joar
Farsans gamla zündapp

Inlägg av joar »

Victorh skrev:
Awwee skrev:Asså gått och grubblat på detta rätt länge, ni vet det finns ju familjeparkeringar på vissa ställen, får homosexuella par stå där? :roll:
om du har barn ja men vafan om du är de gör det bara ingen bryr sig för nog är invlid platserna upptagna av icke invalider :D

jag brukar säg till morsan att hon kan skylla på mig att jag är invalid :D
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous

Inlägg av Axel »

TYcker det är sjukt lågt att ställa sig på handikapps parkeringarna, för de som verkligen behöver dom har aningen svårt att ta sig till affären eller vad det nu är. Speciellt ifall dom ska tas ut med rullstol osv. :P
bibapeolola
joar
Farsans gamla zündapp

Inlägg av joar »

AxxxeL skrev:TYcker det är sjukt lågt att ställa sig på handikapps parkeringarna, för de som verkligen behöver dom har aningen svårt att ta sig till affären eller vad det nu är. Speciellt ifall dom ska tas ut med rullstol osv. :P
men om man är så j*vla ovig och klumpig så man behöver extra plats då? :roll:
Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

PoWeRKinG skrev:Hur fungerar en bilmotor? Jag menar, sett en del som har vanliga bilar som dom får in mer luft och bättre insprutning bara så ligger dom på 600 hk.. Om man ska trimma en motor, behöver man inte byta vev, kolv osv för att det inte ska pajja? Eller håller en bilmotor för 600 hk direkt från fabrik?

Alltid vara bra med lite baskunskaper om hur den fungerar ;)
om det e en Volvo så håller den.

Ej om det är Nissan 200sx ;)
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
TheUnuzuaL
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Inlägg av TheUnuzuaL »

MrAndersson skrev:
TheUnuzuaL skrev:
MrAndersson skrev:

Via strålningen alltså?
De har jag ingen aning om, tror inte de är någon större fara om de går via luften, ledningar där imot kan va farliga. Likså med stora el ledningar (http://www.google.se/imgres?q=elledning ... 29,r:3,s:0) såna då dom sänder ut såna stora mängder strålning så de kan medföra skador på foster o djur som bor i närheten, tex jag bor på en gård o vi skulle kanske få såna ca 150 meter från huset+ ladugården men då de va en stor hälsofara då man bland annat kunde få fel på sånt som föds o förmodligen växter också, ingen direkt information om växter men på djur o människor vet ja att det är risk att man får bestående men av strålning från elledningar.

Okej!
Men min mamma brukar säga att jag inte ska somna med mobilen nära min kropp för att den kan stråla och i min framtid kan jag få skador i hjärnan och så vidare?! :shock:
Är det sant?
För om det är det så ska jag fan sluta använda mobilen så mycket som möjligt!
TOUGH LIFE YO!
Användarens profilbild
JagHarEnDerbi
Farsans gamla zündapp

Inlägg av JagHarEnDerbi »

saile96 skrev:
JagHarEnDerbi skrev:

Jomenvisst :x
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

det kommer strålning från mobiler.
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

JagHarEnDerbi skrev:
saile96 skrev:
JagHarEnDerbi skrev: Fysiskt omöjligt att bygga en evighetsmaskin.
Jomenvisst :x
Det är fysikt omöjligt för dom o göra de faktist! :)

Kolla In Min KTM Senda!

joar
Farsans gamla zündapp

Inlägg av joar »

TheUnuzuaL skrev:
MrAndersson skrev:
TheUnuzuaL skrev: Aha, tack! Hade ingen aning att en telefon fungerade så!:)
Via strålningen alltså?

Okej!
Men min mamma brukar säga att jag inte ska somna med mobilen nära min kropp för att den kan stråla och i min framtid kan jag få skador i hjärnan och så vidare?! :shock:
Är det sant?
För om det är det så ska jag fan sluta använda mobilen så mycket som möjligt!

Japp det är sant, men om du är så känslig så ska du inte heller sola eller utsätta dig för solljus eller vara nära en lampa, det finns strålning överallt så du kan lugnt ha mobilen i fickan utan att dö ;D
Skriv svar