Funkar det att hona cylindern ?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
Vivaadam
Varnad
Inlägg: 591
Blev medlem: 20 februari 2011, 15:12
Kontakt:

Funkar det att hona cylindern ?

Inlägg av Vivaadam »

tjenare, har en "skuren" motoforce 50cc aluminium cylinder som jag har tänkt att hona och möjligtvis porta.
MEN, den har nikasil lopp men kan det gå ändå tror ni ?

länk: http://www.twostroke.se/product.asp?product=14971
- söker en vivacity fram kåpa, maila om ni har någon -
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Victorh »

nej

leta istället finns 100 trådar om detta.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Den cylindern du länkade hade ju fint lopp ^^

Nä men så länge du inte har nicasilSLÄPP och/ eller djupa repor i loppet så är det bara att hona och i med ny kolv. Det är ingen katastrof om det råkar vara en liten skåra kvar efter honing heller, det läcker inte mycket komp genom en liiten reva. Huvudsaken är att övriga ytan är jämn och gradfri
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Victorh »

bensinskalle skrev:Den cylindern du länkade hade ju fint lopp ^^

Nä men så länge du inte har nicasilSLÄPP och/ eller djupa repor i loppet så är det bara att hona och i med ny kolv. Det är ingen katastrof om det råkar vara en liten skåra kvar efter honing heller, det läcker inte mycket komp genom en liiten reva. Huvudsaken är att övriga ytan är jämn och gradfri
det är aluminium då måste han väl dra det över med nytt skickt?
siiimooon
Gasres
Inlägg: 1264
Blev medlem: 8 april 2009, 11:07

Inlägg av siiimooon »

Victorh skrev:
bensinskalle skrev:Den cylindern du länkade hade ju fint lopp ^^

Nä men så länge du inte har nicasilSLÄPP och/ eller djupa repor i loppet så är det bara att hona och i med ny kolv. Det är ingen katastrof om det råkar vara en liten skåra kvar efter honing heller, det läcker inte mycket komp genom en liiten reva. Huvudsaken är att övriga ytan är jämn och gradfri
det är aluminium då måste han väl dra det över med nytt skickt?
Nej.

Det är bara att hona och köra på.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Victorh skrev:
bensinskalle skrev:Den cylindern du länkade hade ju fint lopp ^^

Nä men så länge du inte har nicasilSLÄPP och/ eller djupa repor i loppet så är det bara att hona och i med ny kolv. Det är ingen katastrof om det råkar vara en liten skåra kvar efter honing heller, det läcker inte mycket komp genom en liiten reva. Huvudsaken är att övriga ytan är jämn och gradfri
det är aluminium då måste han väl dra det över med nytt skickt?
Ja om man brotschar. Men om man bara slipar av ytan lite ( honar ) så behövs det inget nytt nicasil.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Vivaadam
Varnad
Inlägg: 591
Blev medlem: 20 februari 2011, 15:12
Kontakt:

Inlägg av Vivaadam »

bensinskalle skrev:
Victorh skrev:
bensinskalle skrev:Den cylindern du länkade hade ju fint lopp ^^

Nä men så länge du inte har nicasilSLÄPP och/ eller djupa repor i loppet så är det bara att hona och i med ny kolv. Det är ingen katastrof om det råkar vara en liten skåra kvar efter honing heller, det läcker inte mycket komp genom en liiten reva. Huvudsaken är att övriga ytan är jämn och gradfri
det är aluminium då måste han väl dra det över med nytt skickt?
Ja om man brotschar. Men om man bara slipar av ytan lite ( honar ) så behövs det inget nytt nicasil.
så du tror det funkar att hona den kanske 2mm ?
- söker en vivacity fram kåpa, maila om ni har någon -
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Vivaadam skrev:
bensinskalle skrev:
Victorh skrev: det är aluminium då måste han väl dra det över med nytt skickt?
Ja om man brotschar. Men om man bara slipar av ytan lite ( honar ) så behövs det inget nytt nicasil.
så du tror det funkar att hona den kanske 2mm ?
Du kan inte hona 2mm, då får du stå i 3 veckor typ. Du kan hona några hundradelar. Ska du ha bort 2mm, då är det brotsch och ny nicasil som gäller.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Ständigt denna förvirring...

Honing är en lätt slipning av ytan i cylindern. När det gäller det man gör med en cylinder efter att den är färdig handlar det om att ta bort enstaka hundradels eller tusendels millimeter. Alla cylindrar kan honas - i själva verket är en honing det sista steget när en ny cylinder tillverkas för att få exakt rätt diameter och ytfinish.

Borrning, eller brotchning som bensinskalle kallade det (finns många maskiner som kan användas till det), är när man tar bort mycket material i cylinderloppet, minst tiondels millimeter och ibland flera millimeter. Borrningen görs till en aning mindre diameter än cylindern ska ha, sista hundradelarna honas bort för att få bort de vanligtvis ganska grova reporna som borrningen ger och få en yta som håller kvar olja på ett bra sätt.
Gjutjärnscylindrar kan borras om det finns tillräckligt mycket gods att borra i (och passande kolvar), aluminiumcylindrar har ett tunt skikt nikasil/hårdkrom i loppet som måste finnas kvar och går därför inte borra.

Aluminiumcylindrar med skadat nikasil kan skickas iväg för omnikasilning, men för moppar är det sällan lönt - de flesta mopedcylindrar går köpa nya för samma pengar som man lägger på omnikasilning av en gammal.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Victorh »

tack erik har fattat honing fel. :)
Användarens profilbild
anthmyr
Yamaha Racing Team
Inlägg: 541
Blev medlem: 5 maj 2011, 19:02
Ort: partille

Inlägg av anthmyr »

Du kan inte hona 2mm, då får du stå i 3 veckor typ. Du kan hona några hundradelar. Ska du ha bort 2mm, då är det brotsch och ny nicasil som gäller.[/quote]



det finns ju honings verktyg på bildtema som du sätter fast på en skruvdragare , den lär man ju kunna kötta på med ? så det inte tar 3 veckor :) [/quote]
Yamaha Aerox/Neos/Slider / Beta RR 8)

Nerox- http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=33282

Utseende är inte allt , men hur ofta runkar du till någons personlighet?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Honingsverktyg

Bild


"Borrning"
Bild


Ett honingsverktyg består liksom av slipstenar, det är inget man avverkar stora mängder material med. En brotsch är något som skär bort material däremot.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Mattyyy
Thai-Taxi
Inlägg: 2470
Blev medlem: 18 augusti 2011, 16:43
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Mattyyy »

Så om jag har fattat det hela rätt kan man laga en skuren cylinder på detta sätt? Asså genom att hona och sen så köper man bara en ny kolv sen så är det bara ut och köra igen?
Ekman
F.D Moderator
Inlägg: 4266
Blev medlem: 29 april 2010, 19:56

Inlägg av Ekman »

Mattyyy skrev:Så om jag har fattat det hela rätt kan man laga en skuren cylinder på detta sätt? Asså genom att hona och sen så köper man bara en ny kolv sen så är det bara ut och köra igen?
beror på hur djupa repor det är.. :)
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street
Inlägg: 2278
Blev medlem: 28 mars 2011, 18:09
Ort: Åland, Finland

Inlägg av ValoPallo »

Vivaadam skrev: så du tror det funkar att hona den kanske 2mm ?
Om jag skulle ta bort 2 mm från min cylinder skulle jag plötsligt ha en 55 kubiks cylinder, och det räknas inte riktigt till honing :P
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
Användarens profilbild
Mattyyy
Thai-Taxi
Inlägg: 2470
Blev medlem: 18 augusti 2011, 16:43
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Mattyyy »

vicke xX SMT skrev:
Mattyyy skrev:Så om jag har fattat det hela rätt kan man laga en skuren cylinder på detta sätt? Asså genom att hona och sen så köper man bara en ny kolv sen så är det bara ut och köra igen?
beror på hur djupa repor det är.. :)
Då borde det gå på min Evo :D Det är små repor bara men kolven är helt åt helvete
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Honing fungerar när cylindern är i stort sett oskadad, men t.ex. har aluminium fastsmetat från den förstörda kolven.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar