Kan det va oljepumpen?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
MrRaffe
Elmoped

Kan det va oljepumpen?

Inlägg av MrRaffe »

Hej! Detta är mitt första inlägg :D
Har en Peugeot Jetforce (insprutning) har just monterat en malossi 70cc med tillhörande ECU och den startade på första försöket, vilket va najs.
MEN efter 2-3 min tomgång och 200meter lugnt körning så skruvade jag av tändstiftet för att se färgen och resultatet va nära så vitt färg man kan komma, och lite snustorr sot på ringen!
Tyder det på för lite bensin eller för lite olja i luftblandningen?
Hur kan saker o ting justeras då det är insprutning?
Hur vet jag att oljepumpen funkar? fixade en liten luftbubbla i oljeslangen för att se om oljan rinner in i motorn men kunde inte se ngn rörelse alls!
Är lite orolig att allt kommer att skära ihop!'

Vad ska man göra , tips?

:cry:
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street

Inlägg av willemedDERBIN »

ett bestycka förgasare rätt ... och blanda 2% ist !

sedan finns det sätt att du startar den med 2% och kopplar loss olje slangen och skruvar upp den lite så ...
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

willemedderbin, det är insprut. Läs inlägget där det står att han köpte med en ECU till 70ccn.

OnT: Går det inte att koppla in ECUn i datorn och styra den genom t.ex. Power commander eller monstertuning program? Dvs. mappa :)

ang. de där med oljeblandningen, går oljan igenom insprutet? Tänkte på att om du blandar 2-3% så kanske insprutet kladdar igen efter ett tag, brainstormar lite! :)
MrRaffe
Elmoped

Inlägg av MrRaffe »

Oljan sprutas in direkt i motorhuset inte som i förgasar versionen tillsammans med bensinen! Jag hoppas att malossi har gjort rätt då det är deras egen ECU som hörde ihop med cylinder! Kommer att bli ledsen i ögat om det skär ihop!

JUSTE en sak till! jag körde lite till med moppen och den drar från stilla stående först vid ca. 5,500 varv!!! Va fasiken jag vill gärna få ner varvtalet lite! det är ju 9-10 hk i motorn nu så den fixar nog med vridmoment! Är det svagare fjädrar i kopplingen som ska på ? eller ny koppling? vill att den ska köra igång från ca 3-3,500 varv!

tackar för alla svar!
Skriv svar