vem sa 4t inte låter skönt

Garanterat din polare som har köpt sig ett vrak, finns ett stort forum för DT, en brittisk sida, vissa där har hojar som har rullat 6000 mil och fortfarande går som en klocka, så antingen din polare/ägaren innan som inte skött sig med oljebyten och sånt skit, sen gasar man på direkt utav att värma hojen så kan cylindern och kolven ta skada eftersom kolven expanderar snabbare än vad cylindern gör, resten bör du kunna räkna ut.DT50_Jonte skrev: okej men visst så är det säkert däremot så har du nog haft tur eller min kompis otur... för hans dt har han haft lite mer än ett år o den har fan stått på verkstaden mer än vad han har kört... han har lagt ut riktigt mycket pengar på att få den hel men den går sönder med jämna mellanrum ändå... så drf tror jag att det får bli en 4t för mig.. även fast dom inte går lika bra så är d skönt ljud, håller bra, drar typ ingen soppa, o är skottsäkra så in i bomben
powerking, snubben som tycker hayabusa och liknande mc's ska vara 2-taktare.Victorh skrev:[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ADRSoldBRoU[/youtube]
oj vilket bra axx den hadeVictorh skrev:[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ADRSoldBRoU[/youtube]
men herregudZer0x skrev:
powerking, snubben som tycker hayabusa och liknande mc's ska vara 2-taktare.
Han drar ju inte så mycket på gasen heller det hör man ju '-.-DT50rMacko skrev:oj vilket bra axx den hadeVictorh skrev:[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ADRSoldBRoU[/youtube]
vem sa 4t inte låter skönt![]()
![]()
Not...
men dom gånger han faktiskt gjorde det hände det inte mycket i den maskinenPatriku skrev: Han drar ju inte så mycket på gasen heller det hör man ju '-.-
du påstod ju att alla tvåhjuliga fordon ska vara 2-taktare men nog om det.PoWeRKinG skrev:men herregudZer0x skrev:
powerking, snubben som tycker hayabusa och liknande mc's ska vara 2-taktare.nu snackar vi ju 125:or
![]()
2t 125cc
http://www.youtube.com/watch?v=Atnsxs0agm8
4t 125cc
http://www.youtube.com/watch?v=V5HkTr1w ... re=related
tycker 2 takt låter allmänt piggaresen tycker jag att dom går lite piggare
men som sagt. upp till var och en vad dom tycker
me tycker fortfarande att 2-t är bäst <3
2taktarna har långa serviceintervaller också, ta en titt på CRM, DT eller dylikt så ser du hojar som har längre serviceintervaller än vad de flesta morderna 4taktare har..ValoPallo skrev:This thread has now turned into a 4-stroke 2-stroke shitfest.
Fyrtakt: Pendlarhoj, lägre förbrukning, lägre ljudnivå, längre serviceintervaller
Tvåtakt: Rallyhoj, rapp motor, hög toppfart och snabb acceleration
Sen är det du som väljer vilken du vill ha
roligt då man har sett en såndär dra en 125cc 2t husqvarnaDT50rMacko skrev:oj vilket bra axx den hadeVictorh skrev:[youtub]http://www.youtube.com/watch?v=ADRSoldBRoU[/youtube]
![]()
Not...
Så sant så sant, men det jag försökte säga är att man kommer ha roligare med en 2-T om man vill busköra, typFjönixegg skrev:2taktarna har långa serviceintervaller också, ta en titt på CRM, DT eller dylikt så ser du hojar som har längre serviceintervaller än vad de flesta morderna 4taktare har..ValoPallo skrev:This thread has now turned into a 4-stroke 2-stroke shitfest.
Fyrtakt: Pendlarhoj, lägre förbrukning, lägre ljudnivå, längre serviceintervaller
Tvåtakt: Rallyhoj, rapp motor, hög toppfart och snabb acceleration
Sen är det du som väljer vilken du vill ha
2takt fungerar även prima till att pendla samt kan man få ner förbrukningen om man fjollkör..
Wow.. om båda var strypa så är jag inte förvånad då 4takts brukar vara ganska kvicka just i starten, sen gäller det att båda kan dra iväg snabbt och inte fjolla runt utan slira på kopplingen så att man inte får powerwheelie eller kärringstopp..Victorh skrev:roligt då man har sett en såndär dra en 125cc 2t husqvarnaDT50rMacko skrev:oj vilket bra axx den hadeVictorh skrev:[youtub]http://www.youtube.com/watch?v=ADRSoldBRoU[/youtube]
![]()
Not...
bara det att dom flesta 4taktare inte får powerwhiilieFjönixegg skrev:Wow.. om båda var strypa så är jag inte förvånad då 4takts brukar vara ganska kvicka just i starten, sen gäller det att båda kan dra iväg snabbt och inte fjolla runt utan slira på kopplingen så att man inte får powerwheelie eller kärringstopp..Victorh skrev:roligt då man har sett en såndär dra en 125cc 2t husqvarnaDT50rMacko skrev: oj vilket bra axx den hade![]()
![]()
Not...
Får dom visste.. lyckades få det på körskolans honda med 10 hästar typ..DT50rMacko skrev:bara det att dom flesta 4taktare inte får powerwhiilieFjönixegg skrev:Wow.. om båda var strypa så är jag inte förvånad då 4takts brukar vara ganska kvicka just i starten, sen gäller det att båda kan dra iväg snabbt och inte fjolla runt utan slira på kopplingen så att man inte får powerwheelie eller kärringstopp..Victorh skrev: roligt då man har sett en såndär dra en 125cc 2t husqvarna
Skrev aldrig gasres..DT50rMacko skrev:men då är det inte gasres...
visst att få upp den med koppling går väll med nästan alla två hjulade fordon
NE oy de menar du inte...Victorh skrev:roligt då man har sett en såndär dra en 125cc 2t husqvarnaDT50rMacko skrev:oj vilket bra axx den hadeVictorh skrev:[youtub]http://www.youtube.com/watch?v=ADRSoldBRoU[/youtube]
![]()
Not...
Om båda är strypta är det inget att skryta om att 4taktarn drar 2takten, då det gäller att båda kan starta ordentligt..Victorh skrev:bensinskalle nu var båda strypta och orginal.
Men skall inte påstå 4t går hårdare nu för vet ju att en trimmad 2t drar exakt alla 4t.
Sen så är det ju upp till dig om du vill trimma en 125cc men jag själv skulle inte riktit ha behov av det.
Sen så nog vet jag hur trimmade 2t går har ju själv åkt med en som hade gasres och det var fan roligaste jag kört.
Själv skulle jag köpa 4t för vill köra längre sträckor.
Sen så som sagt nu har vi inte talade om trimmade 125:or utom om orginal såna som är gjorda för vägkörning
men du... effektres gasres powerwhiile är samma sak^^Fjönixegg skrev:Skrev aldrig gasres..DT50rMacko skrev:men då är det inte gasres...
visst att få upp den med koppling går väll med nästan alla två hjulade fordon
Gasres är när den reser sig på låga varv genom att dra ner rullen helt, effektres när den reser sig på högre varv..
Formulerade mig säkert lite knas men men..
Mja, vi kan ju ta Hayabusa och leka med lite siffror! Cylindervolym 1300cc, effekt nånstans omkring 160hk.Zer0x skrev:powerking, snubben som tycker hayabusa och liknande mc's ska vara 2-taktare.
Nej, effektres, gasres och powerwheelie är två skilda saker..DT50rMacko skrev:
men du... effektres gasres powerwhiile är samma sak^^
och victorh... stypra två taktare drar strypta fyrtaktare
Men om du har en större 4 takts hoj då?Fjönixegg skrev:Nej, effektres, gasres och powerwheelie är två skilda saker..DT50rMacko skrev:
men du... effektres gasres powerwhiile är samma sak^^
och victorh... stypra två taktare drar strypta fyrtaktare
Effektres är när den reser sig på högre varv när den får mera effekt än på lägre, oftast..
Gasres så reser den sig på alla varv princip, och power typ likadant som effekt..
En mildare 2takt som har runt 20-28 hästar kanske, som även är känd för att vara slitstark hade jag valt.Victorh skrev:okei jävlar vad det blev off topic men nu är frågan så han vill köpa en 125 för längre sträckor och vill inte serva så vad tkr ni 2t eller 4t?
sen så väljer jag helldre 2t men då det inte finns 125cc som är gjorda för längre sträckor
haha Hayabusan levererar 197hkErik_ skrev:Mja, vi kan ju ta Hayabusa och leka med lite siffror! Cylindervolym 1300cc, effekt nånstans omkring 160hk.Zer0x skrev:powerking, snubben som tycker hayabusa och liknande mc's ska vara 2-taktare.
En 125cc tävlingstvåtaktare kan utan några större problem leverera >40hk, så med fyra såna cylindrar skulle man kunna bygga en 160hk fyrcylindrig tvåtaktare som säkert väger 20kg mindre än hayabusamotorn, dock med sämre bränsleekonomi och ganska stort behov av underhåll.
Om man istället tar 4st tamare 250cc cylindrar och tar ut 40hk vardera kan man fortfarande få samma effekt och en rejäl viktbesparing, 300cc mindre volym, kolvbyte skulle kanske behövas med ett par tusen mils mellanrum (medan fyrtaktaren istället behöver en relativt dyr ventiljustering då, så någon större extrautgift blir det inte där). Bränsleekonomi går få aldeles utmärkt med en modern direktinsprutning som inte sprutar in soppan i cylindern förrän kolven stängt avgasporten, och lägg till en katalysator så går det få helt acceptabla avgasutsläpp.
http://www.bikez.com/motorcycles/suzuki ... a_2000.phpMattyyy skrev: haha Hayabusan levererar 197hk
men bensinis... varför klagar du på Derbi sendas 125a när du själv har/haft en sådan... har sett dig på sh ett antal gånger. typ bilder på våra 125or.bensinskalle skrev:Motorn i ch:n är samma som i TTR / XT, beta, Rieju, Senda m.fl. Det är en skitmotor som är groteskt slö. Den är så jävla överdimensionerad i veven så man måste svarva bort material från den för att det ska varva.