ram förstärkning.

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

ram förstärkning.

Inlägg av potog »

Hur ska jag ram förstärka om jag vill ha kvar fram koperna?? :D

Hur ska jag alltså förstärka ramen utan å behöva såga sönder ben kåpan på min yamaha neos.

finns ju å köpa men hur bra är dom?
Senast redigerad av potog den 30 oktober 2011, 20:13, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

du får nog utveckla lite.
Senast redigerad av CaToXXo den 30 oktober 2011, 20:01, redigerad totalt 1 gånger.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous
Inlägg: 2211
Blev medlem: 7 juli 2011, 08:31
Ort: Bromölla

Inlägg av Axel »

Förklara lite bättre, hur hade du tänkt förstärka? och vad för nåt? berätta mycket mer, de här går ju inte att svara på för fem öre :roll:
bibapeolola
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

fatta ni nu? :D
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Hederligt smide.

Det är en vanlig hedlig scooterram misstänker jag?

Du får helt enkelt leta fram de svaga punkterna. Har man lite öga för krafter och belastningar är det enkelt. Sen gäller det bara att förstärka de punkterna enligt konstruktionsprinciperna.

En vagga i 2mm plåt som man bockar runt det nedre ramröret, som sedan följer bockningen i framkant uppåt för att avlasta den, och något liknande i bakkant, skulle kanske vara något att börja med.

Lämna det till någon som kan svetsa annars
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

bensinskalle skrev:Hederligt smide.

Det är en vanlig hedlig scooterram misstänker jag?

Du får helt enkelt leta fram de svaga punkterna. Har man lite öga för krafter och belastningar är det enkelt. Sen gäller det bara att förstärka de punkterna enligt konstruktionsprinciperna.

En vagga i 2mm plåt som man bockar runt det nedre ramröret, som sedan följer bockningen i framkant uppåt för att avlasta den, och något liknande i bakkant, skulle kanske vara något att börja med.

Lämna det till någon som kan svetsa annars
Sveta kan jag göra :D

men det du precis beskrev är hur jag bygger en men hur ska jag göra för å kunna ha kvar kåperna?? :shock:
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street
Inlägg: 2278
Blev medlem: 28 mars 2011, 18:09
Ort: Åland, Finland

Inlägg av ValoPallo »

potog skrev:Sveta kan jag göra :D

men det du precis beskrev är hur jag bygger en men hur ska jag göra för å kunna ha kvar kåperna?? :shock:
Dra förstärkningen där det inte finns några kåpor? :P
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

ValoPallo skrev:
potog skrev:Sveta kan jag göra :D

men det du precis beskrev är hur jag bygger en men hur ska jag göra för å kunna ha kvar kåperna?? :shock:
Dra förstärkningen där det inte finns några kåpor? :P
det är ju det överalt :P

men tänkte att man skulle kunna såga så man kan dra ett rör från precis under styr stammen.

eller e det lika bra å köpa en?
Användarens profilbild
ekenARK
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 395
Blev medlem: 3 februari 2011, 19:30

Inlägg av ekenARK »

kommer nog se riktigt fult ut med kåporna kvar, ta bort dom istället eftersom du har en "race" mopped ;) om du ska ramförstärka vilket är helt onödigt med din setup osv. men om så förstärk ramen sen sågar du ut hål i kåporna så dom passar din "nya ram" :D om du fattar tror inte att köp förstärkningen gör sån jättestor nytta eftersom den är universal och ser ganska klen ut :/
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

ekenARK skrev:kommer nog se riktigt fult ut med kåporna kvar, ta bort dom istället eftersom du har en "race" mopped ;) om du ska ramförstärka vilket är helt onödigt med din setup osv. men om så förstärk ramen sen sågar du ut hål i kåporna så dom passar din "nya ram" :D om du fattar tror inte att köp förstärkningen gör sån jättestor nytta eftersom den är universal och ser ganska klen ut :/
om jag borrar ett hål igenom kåpan och drar röret så kommer jag ju inte kunna få av kåpan sen :P
Användarens profilbild
ekenARK
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 395
Blev medlem: 3 februari 2011, 19:30

Inlägg av ekenARK »

potog skrev:
ekenARK skrev:kommer nog se riktigt fult ut med kåporna kvar, ta bort dom istället eftersom du har en "race" mopped ;) om du ska ramförstärka vilket är helt onödigt med din setup osv. men om så förstärk ramen sen sågar du ut hål i kåporna så dom passar din "nya ram" :D om du fattar tror inte att köp förstärkningen gör sån jättestor nytta eftersom den är universal och ser ganska klen ut :/
om jag borrar ett hål igenom kåpan och drar röret så kommer jag ju inte kunna få av kåpan sen :P
men såga ut hålet till kanten, eller sk*t i kåporna/ramförstärkning, bara att välja ;)
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

ta bort den här delen. Då borde det väl funka fin fint??

Bild

Uploaded with ImageShack.us
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2 juni 2010, 20:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

Är för trött för att läsa igenom tråden men såga bara bort ett hål så du får igenom den eller såga bort en bit.
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

potog skrev:
bensinskalle skrev:Hederligt smide.

Det är en vanlig hedlig scooterram misstänker jag?

Du får helt enkelt leta fram de svaga punkterna. Har man lite öga för krafter och belastningar är det enkelt. Sen gäller det bara att förstärka de punkterna enligt konstruktionsprinciperna.

En vagga i 2mm plåt som man bockar runt det nedre ramröret, som sedan följer bockningen i framkant uppåt för att avlasta den, och något liknande i bakkant, skulle kanske vara något att börja med.

Lämna det till någon som kan svetsa annars
Sveta kan jag göra :D

men det du precis beskrev är hur jag bygger en men hur ska jag göra för å kunna ha kvar kåperna?? :shock:
Du ska inte lägga till några stag, bara förstärka de befintliga delarna. Det var det jag menade i alla fall, hålla all förstärkning under kåporna.

Eller var det bara utseendet du var ute efter kanske, att ha ett stag mellan benen? :lol:
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
gabbbyyy
Elmoped
Inlägg: 33
Blev medlem: 29 april 2011, 21:52

Inlägg av gabbbyyy »

annars kan du ju sättta stag runt ramen så den blir tjockare fast jag vet inte hur kåporna sitter om dom fortfarande får plats eller inte... :) testa dig fram D:
Vaddå olaglig? mindre laglig skulle jag säga :)
mt80_pöjken
Elmoped
Inlägg: 93
Blev medlem: 13 september 2011, 17:08
Ort: Partille

Inlägg av mt80_pöjken »

Varför ens förstärka den du kör inte med värsta hyper setupen där man gärna vill förlänga,sänka och förstärka så det kommer bara va onödig vikt enligt mig...
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

mt80_pöjken skrev:Varför ens förstärka den du kör inte med värsta hyper setupen där man gärna vill förlänga,sänka och förstärka så det kommer bara va onödig vikt enligt mig...

Ska ju sprint kitta ramen så nästa ägare kan köra den med en 70 hyper setup
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

bensinskalle skrev:
potog skrev:
bensinskalle skrev:Hederligt smide.

Det är en vanlig hedlig scooterram misstänker jag?

Du får helt enkelt leta fram de svaga punkterna. Har man lite öga för krafter och belastningar är det enkelt. Sen gäller det bara att förstärka de punkterna enligt konstruktionsprinciperna.

En vagga i 2mm plåt som man bockar runt det nedre ramröret, som sedan följer bockningen i framkant uppåt för att avlasta den, och något liknande i bakkant, skulle kanske vara något att börja med.

Lämna det till någon som kan svetsa annars
Sveta kan jag göra :D

men det du precis beskrev är hur jag bygger en men hur ska jag göra för å kunna ha kvar kåperna?? :shock:
Du ska inte lägga till några stag, bara förstärka de befintliga delarna. Det var det jag menade i alla fall, hålla all förstärkning under kåporna.

Eller var det bara utseendet du var ute efter kanske, att ha ett stag mellan benen? :lol:
A då fattar jag ;)

Nä 50 50 både för funktion och utseende :D
mt80_pöjken
Elmoped
Inlägg: 93
Blev medlem: 13 september 2011, 17:08
Ort: Partille

Inlägg av mt80_pöjken »

potog skrev:
mt80_pöjken skrev:Varför ens förstärka den du kör inte med värsta hyper setupen där man gärna vill förlänga,sänka och förstärka så det kommer bara va onödig vikt enligt mig...

Ska ju sprint kitta ramen så nästa ägare kan köra den med en 70 hyper setup
Hur ska du sprint kitta den då?
difaren
Ligga någon?
Inlägg: 2257
Blev medlem: 23 mars 2011, 19:50

Inlägg av difaren »

Köp en istället på twostroke.

färdiga och blir mycket snyggare än att göra en själv.
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

mt80_pöjken skrev:
potog skrev:
mt80_pöjken skrev:Varför ens förstärka den du kör inte med värsta hyper setupen där man gärna vill förlänga,sänka och förstärka så det kommer bara va onödig vikt enligt mig...

Ska ju sprint kitta ramen så nästa ägare kan köra den med en 70 hyper setup
Hur ska du sprint kitta den då?
förlänga den samt stärka den :P
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

difaren skrev:Köp en istället på twostroke.

färdiga och blir mycket snyggare än att göra en själv.
A men fyller en sån verkligen någon funktion e frågan? den ser ju ut å var klen som bara den :/
mt80_pöjken
Elmoped
Inlägg: 93
Blev medlem: 13 september 2011, 17:08
Ort: Partille

Inlägg av mt80_pöjken »

potog skrev:
difaren skrev:Köp en istället på twostroke.

färdiga och blir mycket snyggare än att göra en själv.
A men fyller en sån verkligen någon funktion e frågan? den ser ju ut å var klen som bara den :/
Om du ska ha den både för att den ska göra nått nytta och va snygg kan du väl köpa en vill du bara ha funktion och kanske att den inte är så snygg så bygg egen xD
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Nittiofem procent av de ramförstärkningar jag sett på moppar har varit felplacerade, feldesignade, fel infästa eller på annat sätt uppfuckade så dom i bästa fall gett en måttlig ökning av ramstyvheten - de värre exemplen lär ha försvagat ramen exempelvis genom att bara styva upp en liten del av ramen som måste kunna röra sig med resten av ramen som sviktar en del, annars finns det risk att det går av bredvid förstärkningen...

Det finns många sätt att förstärka ramar (och andra metallkonstruktioner), några är bra, många är dåliga, och vissa är rent livsfarliga. Har man inte ganska god koll på hur man ska göra är det bäst att fråga om råd, gärna med bild på ramen ur lämpliga vinklar och inritade exempel på hur man har tänkt sig att det kunde göras.

Det behövs inte några grova rör alls för att öka en rams styvhet massivt, så länge det placeras på rätt platser, rör och eventuellt plåtar som väger några få procent av ramens vikt kan lätt dubbla många ramars styvhet. Placerar man det på fel platser kan man dubbla ramens vikt utan att öka styvheten många procent, så placeringen är alltså mycket viktig. Tänk på vilka delar av ramen det är som belastas (gaffelinfästning, motorfäste, stötdämparfäste på scooter), det är dom platserna man vill hålla stilla mot varann - om någon annan del sviktar eller inte spelar ingen större roll.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar